زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رنسانس در اروپا

اختصاصی از زد فایل رنسانس در اروپا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

رنسانس در اروپا


رنسانس در اروپا

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات36

 

از رم تا روم

در همان زمانی که یونان دوران شکوفایی خود را می گذراند، در شمال غربی آن ـ یعنی در شبه جزیره ی ایتالیا ـ اقوامی می زیستند که از حیث فرهنگ و تمدن بسیار عقب تر از آنان بودند. از شهرهای مهم این اقوام، شهر رم بود. رمی ها حکومت جمهوری داشتند. آنان به طور دایم با همسایگان خود در جنگ بودند. به همین دلیل، جنگاوری در میسان رمی ها اهمیت زیادی داشت و پسران خود را پس از دوران کودکی به آموزش های سخت نظامی مشغول می کردند.

در قرن سوم قبل از میلاد، توسعه ی فتوحات رمی ها موجب شد که با حکومت کارتاژ همسایه شوند و بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی، با یک دیگر بجنگند.

کارتاژی ها عنوان خود را از پایتخت خود، شهر کارتاژ[1]( در تونس فعلی)، گرفته بودند. آنان قسمت های زیادی از سواحل شمال آفریقا و جزایر دریای مدیترانه را در اختیار داشتند. جنگ هایی رومیان با کارتاژی ها بیش از نیم قرن طول کشید. سرانجام، با وجود رشادت های هانیبال،2 سردار کارتاژی، رومیان پیروز شدند و به عمر دولت کارتاژ خاتمه دادند(146 ق.م) جنگ های رومیان و کارتاژی ها به جنگ های پونیک3 معروف است.

رومیان به تدریج بر پیروزی های خود افزودند و با فتح مصر و آسیای صغیر کشوری پدید آوردند. بدین ترتیب، حکومت رم به امپراطوری روم تبدیل شد. گستردگی بیش از حد قلمرو روم برای آن امپراتوری مشکلاتی در پی داشت. همسایگی رومیان با دولت ایران، سرآغاز مسائل بسیاری در سرنوشت دو کشور بود. تا این زمان رومی ها آشنایی زیادی با حکومت ایران آن زمان ـ یعنی اشکانیان ـ نداشتند. همسایگی آنان با اشکانیان موجب برخورد منافع و در نتیجه، جنگ های بسیاری شد که تا اواخر دوره ی ساسانی ادامه یافت. این جنگ ها در نهایت موجبات ضعف هر دو کشور را فراهم کرد.

امپراتوری روم از قرن سوم میلادی دچار مشکلاتی شد که به تدریج قدرت آن را به تحلیل می برد.

یکی از علل این مشکلات وسعت بیش از حد قلمرو امپراتوری بود. امپراتور کنسانتین شهر بیزانتیوم ( قسطنطنیه) را که در شرق امپراتوری بود به پایتختی انتخاب کرد. این اقدام مقدمه ی تقسیم روم به دو قسمت شرقی و غربی گردید.(395 م.)

از آن پس، روم غربی به دلیل حملات مداوم اقوام بیابانگرد رو به انحطاط نهاد و به عکس، روم شرقی به دلیل برخورداری از سرزمین های ثروتمند امپراتوری و راه های بازرگانی تا مدت ها به حیات خود ادامه داد تا آن که در 1453 م. پایتخت آن توسط ترکان مسلمان فتح شد و بدین ترتیب، یکی دیگر از امپراتوری های بزرگ جهان منقرض شد.

مورخان سقوط شهر رم، به دست اقوام مهاجم، را از مهم ترین حوادث تاریخ جهان دانسته اند. اقوام مهاجم مردمی بیابانگرد و با زندگی شهری بیگانه بودند. آنان پس از کش مکش های بسیار توانستند شهر رم را تسخیر کنند و خرابی های بسیار به بار آوردند. یکی از مورخان در این باره نوشته است:« هزار سال پیش از مسیح، متجاوزان شمالی وارد ایتالیا شده و ساکنان آن را مطیع ساخته و با آن ها مخلوط شده بودند، تمدن آنان را کسب کرده و با خود آنان، تمدن نوینی را بنا نهاده بودند. چهارصد سال پس از مسیح همان واقعه تکرار شد . . . »


[1] Carthage

2 Hannibal

3 Punic

 


دانلود با لینک مستقیم


رنسانس در اروپا

حقوق سیاسی

اختصاصی از زد فایل حقوق سیاسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

حقوق سیاسی


حقوق سیاسی

رمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات62   

 

نقش زنان در جامعه، انکار ناپذیر است. آنان حتی در صورتی که خانه نشین صرف باشند، با توجه به تأثیر فراوانی که در مقام مادر در تربیت نسل آینده  و در مقام همسر در فراهم ساختن محیطی مناسب برای مردان دارند، دارای نقش مهم و قابل توجهی در عرصة عمومی جامعه هستند. با وجود این، از یکی دو سدة پیش ، زنان خواستار حقوق سیاسی ـ اجتماعی  بیشتری  گردیدند و تقریبا در اکثر نقاط جهان، مبارزات و تلاش هایی را برای کسب فرصت های بیش تر و نقش های اشکار تر و موثر تر در عرصه های مختلف عمومی، آغاز کردند، در اثر این مبارزات و تلاش ها، امروزه دستاورد چشم گیری نیز به دست آورده اند و در اغلب کشورهای جهان، وضعیت زنان در مقایسه با دهه ها و سده های گذشته تحولاتی فراوانی یافته است.

در ایران نیز، جدای از حضور محدود وگاه به گاه برخی از زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه، نخستین بارقه های حضور گستردة زنان در عرصه عمومی جامعه را می توان در جنبش تنباکو و سال های مقارن نهضت مشروطیت مشاهده نمود. پس از این دوره و تقریبا در یک قرن گذشته، زنان شاهد تحولاتی در حیات سیاسی ـ اجتماعی خود بوده اند، همچنین در برخی از تحولات سیاسی و اجتماعی تأثیر گذاشته اند که از نمونه های بارز آن پدیدة انقلاب  اسلامی است. انقلاب اسلامی همانند نقطة عطفی در تاریخ معاصر ایران، تحول سیاسی ـ اجتماعی عمیقی را در پی داشت که طبیعتا زنان نیز از این تحولات بر کنار نبودند. اصولا نحوة مشارکت زنان در پدیده انقلاب اسلامی، دیدگاه رژیم پهلوی به زنان و نحوة حضور و مشارکت زنان در عرصه سیاسی ـ اجتماعی در این دوره و دیدگاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درباره زنان و مشارکت سیاسی ، اجتماعی آنان شکل گرفت، از موضوعات قابل توجه برای بررسی و پژوهش محسوب می شوند و به درک درست تر و عمیق تر  پدیده انقلاب اسلامی و شناخت ریشه ها و عوامل شکل گیری آن کمک خواهند کرد. در حقیقت سوال اصلی این است که آیا نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دورة سلطنت پهلوی در فراهم نمودن زمینه های لازم برای بهبود حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان، توفیقی داشته است؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه این توفیق حاصل شده است؟  و در کنار این پرسش اصلی، سوالاتی چون: مفهوم رایج از حقوق سیاسی و اجتماعی در جهان معاصر چیست؟  دیدگاه نظام سلطنتی پهلوی به زن و حقوق سیاسی ـ اجتماعی وی چه بوده و در احقاق حقوق سیاسی ، اجتماعی زنان در عمل چقدر توفیق داشته است؟ نظام جمهوری اسلامی ایران دربارة زنان و حقوق سیاسی ـ اجتماعی آنان، چه نظری دارد و در اعطای حقوق سیاسی ـ اجتماعی به زنان تا چه اندازه موفق بوده است؟ نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه و عمل کرد نظام پهلوی و نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با یکدیگر و هم چنین در مقایسه با دیدگاه کنونی جهان غرب چیست؟ از جمله سوالات فرعی محسوب می شوند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تفسیر نو از تعالیم اسلام دربارة حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان در عمل نیز زمینه های فرهنگی لازم برای شرکت فعال، صحیح و واقعی زنان در سیاست و اجتماع و دسترسی آنان به حقوق سیاسی ـ اجتماعی متناسب با بافت فرهنگی ، اجتماعی جامعة اسلامی ایران فراهم گردید و زنان  از حقوق  سیاسی و اجتماعی بیش تری برخوردار گردیدند .


دانلود با لینک مستقیم


حقوق سیاسی

حقوق زن

اختصاصی از زد فایل حقوق زن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

حقوق زن


حقوق زن

رمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات14  

 

مقدمه:

تشکیل خانواده به وسیله زن و مرد با هدف تأمین نیازهای طبیعی و دستیابی به
خواسته هایی صورت می گیرد که تحقق آن مشروط به وجود روابط سالم، احترام متقابل و برخورداری عادلانه ی همسران از ثمرات پیوند زناشویی است. در صورتی که تعدل در حقوق و تکالیف زن و مرد نسبت به یکدیگر برقرار باشد و طرفین آن را بپذیرند، شیرینی زندگی مشترک در کنار تلخی ها و ناکامی های آن، تداوم این همزیستی را تضمین می کند. اما همیشه این گونه نیست و همسران ممکن است خواسته یا ناخواسته شرایط قابل تحمل را به گونه ای تغییر دهند که نتیجه آن مورد پذیرش یکی یا هر دو نفر نباشد و کم کم خشونت در محیط خانواده یا اشکال گوناگون خود را نشان می دهد و در واقع زنان هستند که قربانی این نوع خشونت
می شوند و البته به دنبال آن فرزندان خانواده. خشونت علیه زنان در بسیاری از جوامع دیده می شود اما اغلب ناشناخته مانده و به عنوان یکی از امور خشونت علیه زنان از تمامی کشورها و جوامع اقتصادی گزارش شده و بر اساس مدارک موجود، آثار حاصل از آن بسیار گسترده و دورتر از باورهای قبلی در این خصوص است. خشونت، استقلال زنان را از بین می برد و از قدرت آنان به عنوان فرد و عضوی از جماعه
می کاهد . براساس مدارک، تجربه خشونت توسط زنان، علاوه بر تأثیر مستقیم بر تندرستی آنان،‌ آثار مستقیمی بر خانواده ها و جوامع قربانیان دارد. خشونت علیه زنان از دشواری های بزرگ سلامت و حقوق انسانی است. طبق آمار در میان زنانی که در سنین باروری هستند، وسعت مرگ و ناتوانی حاصل از خشونت علیه زنان باز مرگ و ناتوانی حاصل از سرطان ها برابر بوده و از بیماری های ناشی از سوانح رانندگی و مالاریا بیشتر است.


دانلود با لینک مستقیم


حقوق زن

جنبش دانشجویی

اختصاصی از زد فایل جنبش دانشجویی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

جنبش دانشجویی


جنبش دانشجویی

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات38

 

مقدمه:

در هر زمانی، جامعه شناسی خاصی شکل گرفته است که یا جمع گرا بوده، مثل نظریات دورکیم و یا فردگرا مثل اسپنسر، و یا بر تسلط ساختار وهنجار، تأکید می‌کردند، مانند پارسونز. آنچه مشخص است، هر گروه، ضمن بررسی یک بعد، ابعاد دیگر را فراموش کرده است. اما در عصر حاضر،تلفیق ابعاد مطرح است . از جمله:تلفیق فرهنگ و عاملیت، توسط مارگارت آرچر، جامعه شناسی چند بعدی جفری الگزندر، تلفیق کنش با نظام، توسط یورگن هابرماس که عضو برجسته‌ای از مکتب فرانکفورت می‌باشد.

مکتب فرانکفورت، مکتبی انتقادی است، که در آلمان، پایه ریزی و تشکیل شد. مبنای اندیشه این مکتب بر اساس نقد و بررسی نظریات متفاوت، شکل گرفت. آن بر سرمایه‌داری ، اثباتگرایی، مارکسیسم و حتی خود جامعه شناسی هم ایراداتی وارد کرده است. در ضمن، بعضی از عناصر فراموش شده، مثل دیالکتیک و ذهن گرایی را دوباره مطرح نموده است . هابرماس اگرچه وارث این مکتب است، ولی در آن، تجدید نظرهایی را اعمال نموده ، وی از اندیشه های مارکس شروع کرد، تا به کنش ارتباطی رسید. او با انتقادات مختلف، نظرات خود را بسط داده است. وی نظریه اثباتی، جزم‌گرایی مارکسیسم، ایدئولوژی گادامر، نظریه سیستم پارسونز، جنبش دانشجویی و جوامع مدرن را مورد انتقاد قرار داده است. هابرماس، نقش بسزایی در جامعه شناسی آلمان ومکتب فرانکفورت و بقای آن داشته است. گرچه بینش انتقادی او، موجب شده که بعضی از فعالیت ها و اقدامات وی را نادیده گیرند.

تحقیق انجام شده، به حول تفکر انتقادی هابرماس می‌چرخد و از انتقادات او، نقد اثباتگرایی، مارکسیسم، جنبش دانشجویی و نظریه سیستم را برگزیده و به توصیف و تشریح آن، پرداخته است.


فهرست مطالب عنوان                                                                                             صفحه

مقدمه .................................................................................................................................................... 1

فصل اول:تفکر جامعه شناسی آلمان ....................................................................................................... 2

فصل دوم:تاریخچه مکتب فرانکفورت ................................................................................................... 4

فصل سوم:یورگن هابرماس ......................................................................................................................... 8

          1-3-زندگینامه .................................................................................................................... 8

          2-3-اندیشه هابرماس ....................................................................................................... 8

فصل چهارم:هابرماس در مقابل اثبات گرایی .................................................................................. 12

          1-4-مکتب اثبات گرایی ............................................................................................... 12

          2-4-انتقاد از اثباتگرایی ................................................................................................. 12

          3-4-دفاع هانس آلبرت ................................................................................................. 15

4-4-پاسخ هابرماس ....................................................................................................... 16

فصل پنجم:هابرماس و جنبش دانشجویی .......................................................................................... 18

          1-5-عوامل تشکیل جنبش دانشجویی ..................................................................... 18

          2-5-جنبش در نگاه هابرماس ..................................................................................... 18

3-5-اظهارات دوتچکه .................................................................................................. 20

4-5-انتقاد بر هابرماس .................................................................................................. 23

فصل ششم:هابرماس و سیستم ................................................................................................................ 26

          1-6-نظریه سیستم .......................................................................................................... 26

          2-6-انتقاد بر نظریه سیستم .......................................................................................... 28

          3-6-پاسخ لومان به هابرماس ...................................................................................... 30

فصل هفتم:هابرماس و مارکسیسم ......................................................................................................... 32

          1-7-بازسازی ماتریالیسم تاریخی .............................................................................. 32

عنوان                                                                                             صفحه

2-7-نقد نظریه تکامل مارکس .................................................................................... 34

فصل هشتم:نتیجه گیری .............................................................................................................................. 35

منابع و مآخذ .................................................................................................................................... 36


دانلود با لینک مستقیم


جنبش دانشجویی