مقدمه :
به نام خدائی که این جهان را آفرید . انسان در ابتدا لزومی برای آموزش و پیشرفت احساس نمی کرد اما با گسترش جامعه انسانی و اهدافی که برای انسان بوجود آمد و رسیدن به سعادت و کمال برایش تحقق یافت پی برد که نیاز به آموزش دارد پس سعی کرد به این مهم دست بیا بد آن را گسترش دهد تا به جایگاه واقعی آن برسد . آموزش نقش بسزایی در اجتماع و جامعه بشری دارد . در همه کشورها کم کم آموزش و پرورش رنگی به خود گرفت و توانست جایگاه خود را پیدا کند . کشورهایی که توانستند از آموزش پرورش در مقام والای انسانی و تفکر انسانی نقش داشته باشند و آنرا به کشور های دیگر گسترش دهند تا آنها هم از این تفکر والا استفاده ببرند. تحقیقی را که می خاهیم انجام دهیم امید واریم بتواند به این اهداف رسیده باشد . موضوع تحقیقی که در پیش رو داریم آموزش و پرورش اسکاتلند است که نگاه دیگر را از این بعد به ما ارائه می دهد. که در آخر هم امید واریم روزی برسد که آموزش پرورش ایران هم به آن اهداف والا دست بیابد. انشاء الله
موضوع : آموزش و پرورش اسکاتلند
سیستم آموزش و پرورش اسکاتلند از زمانهای پیش غیر متمرکز بوده و در 50 سال اخیر از عدم تمرکز به سمت تمرکز پیش رفته است. (در واقع نه آن قدر غیر متمرکز است ک به وحدت آموزشی در سطح کشور ضربه بزند و نه آن قدر متمرکز است که فاقد سیستم غیر متمرکز باشد. دراسکاتلند آوپ به صورت رسمی و وزارتی از سال 1945 آغاز شده است. در اسکاتلند شوراهایی است که وظایفی را برعهده دارند از جمله :
- شوراها موظفند همه نوع امکانات تحصیلی د رسطوح مختلف ابتدایی متوسطه و فنی حرفه ای را فراهم کنند.
- تعلیمات عمومی تا 15 سالگی اجباری است
- تحصیلات ابتدایی و متوسطه مبانی و کتاب و نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان باید به رایگان توزیع شود
- شوراها باید در مسائل بهداشتی شاگردان کلیه امکانات لازم را به منظور پیشگیری و معالجة آنان فراهم کنند. در سال 1962 به موجب قانون به کلیة افرادی که به دانشگاهها می روند بورس تحصیلی داده می شد.
حضور شاگردان در مدارس
در اسکاتلند خانواده ها مجبورند فرزندان خود را در سن 5 سالگی به مدرسه بسپارند دورة آموزشی اجباری همچنان که قبلاً گفته شد تا سن 15 سالگی است ، لیکن در مواردی ، خانواده ها می توانند از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند،
این موارد عبارتند از:
این فایل شامل 14صفحه word می باشد
دانلود تحقیق آموزش و پرورش اسکاتلند