زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی

اختصاصی از زد فایل پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی


مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی

پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی

گرایش مطالعات منطقه ای

158 صفحه

چکیده:

پیوندهای محکم تاریخی و فرهنگی ایران و روسیه با آسیای مرکزی، زمینه ساز روابط این دو کشور با منطقه ­ای است که در دوره ­های تاریخی گوناگون بخشی از قلمرو آن ­ها را تشکیل می ­داده است. بعد از فروپاشی شوروی، ایران بطور مستقل آغاز به برقراری رابطه با این کشورها نمود. با این همه روابط با کشورهای آسیای مرکزی به دلیل نقش و نفوذی که روسیه در آن ­ها داشته و تاکنون نیز بخشی از آن را حفظ کرده است، با دشواری ­هایی همراه است. این منطقه همچنین با چالش ­هایی درگیر است که منافع دو کشور ایران و روسیه را تحت تأثیر خود قرار می­ دهد و بنابراین هر کشور سیاست خارجی و منافع خاص خود را در این زمینه دنبال می­ کند. این  چالش ­ها عبارتند از: رژیم حقوقی دریای خزر، مسیرهای انتقال انرژی، تهدیدهای امنیتی موجود در منطقه همانند مسائل قومی و غیر آن. به همین دلیل سیاست­ خارجی این دو گاهی با یکدیگر اشتراک دارد و در مواقعی نیز شاهد اختلاف میان آن در سطح منطقه هستیم. سؤال اصلی در این رابطه این است که مهم­ترین علت اشتراک و نیز مهم­ترین علت اختلاف سیاست خارجی دو کشور ایران و روسیه در آسیای مرکزی چیست؟ فرضیۀ مطرح شده در پاسخ به این سؤال این است که مهم­ترین علت اشتراک سیاست خارجی دو کشور در منطقه تأمین امنیت منطقه و مهم­ترین علت اختلاف سیاست خارجی دو کشور، رقابت­ های منطقه ­ای موجود در آسیای مرکزی است. در این پژوهش با بررسی این فرضیه آشکار گردید که از آنجا که مهم­ترین هدف دو کشور در آسیای مرکزی تأمین و حفظ امنیت می­ باشد؛ این هدف مشترک، در بسیاری موارد اشتراک در سیاست خارجی دو کشور را موجب گردیده است. ولی از سوی دیگر رقابت ­های موجود در منطقه، اختلاف ­هایی را در سیاست خارجی دو کشور موجب گردیده که در این پژوهش به آن ­ها پرداخته شده است.                                         

کلید واژه ­ها: آسیای مرکزی، امنیت منطقه ­ای، رقابت­ های منطقه ­ای، سیاست خارجی ایران، سیاست خارجی روسیه، دریای خزر، جنگ داخلی تاجیکستان، اسلام­گرایی، منابع انرژی


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.