زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه ارشد ادبیات - مقایسه گلستان سعدی با بهارستان جامی - با فرمت ورد word

اختصاصی از زد فایل پایان نامه ارشد ادبیات - مقایسه گلستان سعدی با بهارستان جامی - با فرمت ورد word دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ارشد ادبیات - مقایسه گلستان سعدی با بهارستان جامی - با فرمت ورد word


پایان نامه ارشد ادبیات - مقایسه گلستان  سعدی با بهارستان جامی - با فرمت ورد word

 

چکیده رساله

کتاب گلستان سعدی و بهارستان جامی ، باغی است رنگارنگ و تن پوش آن زیبایی های لفظی و معنوی است ، که بر قامت این دو کتاب ، برازنده دوخته شده است . در این رساله سعی بر این است که این دو کتاب به صورت موشکافانه ، مورد نقد و بررسی قرار گیرد . که محتوای رساله، به  پنج  بخش اصلی تقسیم شده است که به ترتیب عبارتند از :

  • بررسی انواع نثر پارسی ، ( قرن چهارم تا  قرن نهم هـ . ق ) در بستر تاریخ ادبیات .
  • مقامه چیست ؟ و چگونگی شکل گیری آن در ادب پارسی و ویژگی های مقامه نویسی و به راستی آیا گلستان ، نوعی مقامه می باشد ؟ مقایسه مقامات حمیدی و گلستان سعدی .
  • ویژگی های سبکی گلستان سعدی و بهارستان جامی و وجوه اشتراک و افتراق سبکی این دو اثر گرانبهای ادب پارسی .
  • بررسی حکایات گلستان و بهارستان ، از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق و بررسی ویژگی های سبکی و بلاغی حکایات .
  • بررسی آیات و احادیث ، از جهت تاکید مطلب یا بار معنایی و بررسی اشعار عربی از جهت تاکید مطلب یا اشاره شعر ، به آیه و حدیث .

نتیجه گیری کلی از پایان نامه


نتیجه گیری کلی از پایان نامه

همانطور که قبلا ذکر شد ، کتاب گلستان و بهارستان ، باغ پر نقش و نگاری است که جامعه تعلیم و تربیت را به خوبی در ذهن خواننده تجسم کرده است . در مقایسه کلی که می توانیم در پایان رساله داشته باشیم می توانیم به این نکات توجه داشته باشیم که در بخش های مختلف بدان اشاره شده است که عبارت از :

1- کتاب گلستان و بهارستان ، در حوزه عاطفی ، جزء ادبیات تعلیمی قرار می گیرند . که می خواهند : آموزه های از حکمت نظری و عملی را به ما بیاموزند که به صورت عملی آنها را در زندگی شخصی و اجتماعی خویش پیاده کنیم .

2- در دیباچه و متن گلستان ، تعقید و تکلف دیده نمی شود ولی در دیباچه بهارستان در ، تعقید و تکلف به چشم می خورد .

3- در گلستان در آغز هر بابی برای بیان حکایت ، مقدمه ی آورده نشده است ولی در آغاز هر روضه در بهارستان قبل از بیان حکایت ، مقدمه ی بازگو شده است .

4- در گلستان سعدی ، به صورت زیبایی سجع در کلام به کار رفته است که این آهنگ گوش نواز سجع را ، می توان در لا به لای حکایات ، با گوش احساس کرد . ولی در بهارستان ، این موضوع رنگ کمتری به خود می گیرد .

5- استفاده از صور خیال ، بازی با کلمات و لفظ را در خدمت معنا قرار دادن در گلستان سعدی نمود بیشتری دارد .

6- بیشتر حکایات سعدی ، به صورت ایجاز بازگوشده است و حکایات طولانی متن نیز ، بخاطر جذابیت نوشته ، خسته کننده و ملال آور نمی باشد . ولی حکایات بهارستان بیشتر طولانی می باشد و آن جذابیت ، حکایات گلستان را ندارد . 

7- در گلستان ، سعدی با مردم پیوند خورده است و از آداب و رسوم مردم عادی نیز صحبت به میان آورده است ولی در بهارستان این موضوع ، رنگ کمتری دارد .

8- در گلستان ، افراد صوفی مذهب ، به کنایه و طنز با آنها سعدی سخن گفته است . ولی در بهارستان، آداب تصوف توجه خاصی شده است . و نام چند نفر از علمای بزرگ را در بهارستان ، جامی آورده است .

9- در گلستان ، بابهای بسیاری درباره حکمت و آداب تعلیم و تربیت آمده است و به طور غیر مستقیم  سعدی به خواننده خویش ، تعلیم زندگی می دهد . ولی جامی به مسائل دیگر  مانند: طنز یا مطایبه نامه و شعر و شاعری پرداخته است که صلابت سخن سعدی را ندارد .

با این حال می توانیم بگوییم : اگرچه جامی ، مانند : سعدی نتوانسته است موفقیّت آنچنانی بدست آورد ولی مانند : سعدی ، حق بزرگی به گردن ادبیات پارسی ما دارند . و ما هرچه داریم از برکت این نویسندگان بزرگ کشورمان می باشد که هم اکنون از حاصل فکر و اندیشه این بزرگان ، استفاده     می کنیم . و برماست که پاسداشت این میراث بزرگ جهانی را داشته باشیم و تلاش کنیم ، این زبان زنده و پویا به حیات خویش ادامه دهد . و نسل آینده ، نیز از فکر و اندیشه ما سیراب شوند . و گامی موثر ، در راه اعتلای فرهنگ و ادب این مرز و بوم برداشته باشیم .



« کلیه محصولات سایت جنبه آموزشی دارد و مسئولیت هر گونه استفاده دیگر بر عهده خود شما می باشد »

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه ارشد ادبیات - مقایسه گلستان سعدی با بهارستان جامی - با فرمت ورد word
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.