زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حقوق سیاسی

اختصاصی از زد فایل حقوق سیاسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

حقوق سیاسی


حقوق سیاسی

رمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات62   

 

نقش زنان در جامعه، انکار ناپذیر است. آنان حتی در صورتی که خانه نشین صرف باشند، با توجه به تأثیر فراوانی که در مقام مادر در تربیت نسل آینده  و در مقام همسر در فراهم ساختن محیطی مناسب برای مردان دارند، دارای نقش مهم و قابل توجهی در عرصة عمومی جامعه هستند. با وجود این، از یکی دو سدة پیش ، زنان خواستار حقوق سیاسی ـ اجتماعی  بیشتری  گردیدند و تقریبا در اکثر نقاط جهان، مبارزات و تلاش هایی را برای کسب فرصت های بیش تر و نقش های اشکار تر و موثر تر در عرصه های مختلف عمومی، آغاز کردند، در اثر این مبارزات و تلاش ها، امروزه دستاورد چشم گیری نیز به دست آورده اند و در اغلب کشورهای جهان، وضعیت زنان در مقایسه با دهه ها و سده های گذشته تحولاتی فراوانی یافته است.

در ایران نیز، جدای از حضور محدود وگاه به گاه برخی از زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه، نخستین بارقه های حضور گستردة زنان در عرصه عمومی جامعه را می توان در جنبش تنباکو و سال های مقارن نهضت مشروطیت مشاهده نمود. پس از این دوره و تقریبا در یک قرن گذشته، زنان شاهد تحولاتی در حیات سیاسی ـ اجتماعی خود بوده اند، همچنین در برخی از تحولات سیاسی و اجتماعی تأثیر گذاشته اند که از نمونه های بارز آن پدیدة انقلاب  اسلامی است. انقلاب اسلامی همانند نقطة عطفی در تاریخ معاصر ایران، تحول سیاسی ـ اجتماعی عمیقی را در پی داشت که طبیعتا زنان نیز از این تحولات بر کنار نبودند. اصولا نحوة مشارکت زنان در پدیده انقلاب اسلامی، دیدگاه رژیم پهلوی به زنان و نحوة حضور و مشارکت زنان در عرصه سیاسی ـ اجتماعی در این دوره و دیدگاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درباره زنان و مشارکت سیاسی ، اجتماعی آنان شکل گرفت، از موضوعات قابل توجه برای بررسی و پژوهش محسوب می شوند و به درک درست تر و عمیق تر  پدیده انقلاب اسلامی و شناخت ریشه ها و عوامل شکل گیری آن کمک خواهند کرد. در حقیقت سوال اصلی این است که آیا نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دورة سلطنت پهلوی در فراهم نمودن زمینه های لازم برای بهبود حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان، توفیقی داشته است؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه این توفیق حاصل شده است؟  و در کنار این پرسش اصلی، سوالاتی چون: مفهوم رایج از حقوق سیاسی و اجتماعی در جهان معاصر چیست؟  دیدگاه نظام سلطنتی پهلوی به زن و حقوق سیاسی ـ اجتماعی وی چه بوده و در احقاق حقوق سیاسی ، اجتماعی زنان در عمل چقدر توفیق داشته است؟ نظام جمهوری اسلامی ایران دربارة زنان و حقوق سیاسی ـ اجتماعی آنان، چه نظری دارد و در اعطای حقوق سیاسی ـ اجتماعی به زنان تا چه اندازه موفق بوده است؟ نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه و عمل کرد نظام پهلوی و نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با یکدیگر و هم چنین در مقایسه با دیدگاه کنونی جهان غرب چیست؟ از جمله سوالات فرعی محسوب می شوند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تفسیر نو از تعالیم اسلام دربارة حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان در عمل نیز زمینه های فرهنگی لازم برای شرکت فعال، صحیح و واقعی زنان در سیاست و اجتماع و دسترسی آنان به حقوق سیاسی ـ اجتماعی متناسب با بافت فرهنگی ، اجتماعی جامعة اسلامی ایران فراهم گردید و زنان  از حقوق  سیاسی و اجتماعی بیش تری برخوردار گردیدند .


دانلود با لینک مستقیم


حقوق سیاسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.