زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله هزینه یابی هدف

اختصاصی از زد فایل دانلود مقاله هزینه یابی هدف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

هزینه یابی هدف

 

 

 

 

 

چکیده
تحولات سریع در صنایع تولیدی جهان ، شامل رقابت سنگین در بازارهای جهانی ، نوآوری های تکنولوژی و پیشرفت سیستمهای کامپیوتری بوده است . این تحولات موجب شده است که شرکتهایی که توان هم آهنگ کردن عملیات خود را با شرایط جدید داشته اند بصورت شرکتهای موفق جهانی درآیند و شرکتهایی که چنین توانی را نداشته اند از بازار رقابت خارج شوند . در شرایط جدید، حسابداری مدیریت نیز ناچار از ابداع و بکار گیری روشها و سیستمهایی بوده اند که جوابگوی نیازهای روز شرکت باشد یکی از این روشهای جدید ، روش بکار گیری بها یابی ( هزینه یابی) هدف می باشد که مزایای چشمگیری را در شرکتهای ژاپنی داشته هزینه یابی هدف یک ابزار راهبردی قوی است که سازمان را همزمان قادر به یافتن سه بعد ، کیفیت ، هزینه وزمان می کند .
همچنین شرکتها و تولید کنندگان ضمن حفظ کیفیت محصولات خود توجه ویژه ای به سود در کاهش قیمت های محصولات خود دارند هزینه یابی هدف رویکردی است که به کاهش هزینه های محصول در طی تمامی مراحل چرخه حیات می پردازد و در عین حال نیاز های مشتری را نیز پاسخ می دهد . بهایابی ( هزینه یابی) هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول/ خدمت در شرایطی که قیمت بر اساس رقابت تعیین می گردد و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده است. این بهایابی به طور عمده برای محصولات جدید کاربرد دارد و در صورتی از آن برای محصولات موجود استفاده می شود که این محصولات یا مراحل تولید آنها از نو طراحی شود.هدف اصلی بهایابی هدف کاهش هزینه ها را در مراحل قبل از تولید و با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت و ایجاد انگیزه در تمام کارکنان شرکت برای رسیدن به هدف سود در فرایند توسعه محصولات جدید را دنبال می کند. بر مبنای این سیستم با حذف مراحل پر هزینه و وقت گیر در مرحله طراحی محصول ،زمان لازم برای ورود محصول به بازار را کاهش می دهد.در هزینه یابی بر مبنای هدف کلیه هزینه های مربوط به چرخه حیات محصول مورد توجه قرار می گیرد.

 

واژه های کلیدی: حسابداری مدیریت ، بهایابی ( هزینه یابی) هدف ، چرخه عمر محصول ، زنجیره ارزش

 

 

 

مقدمه
شرکتها وکارخانجات به دلیل افزایش رقابت در دهه های اخیر در راستای افزودن بر مزایای محصولات خود تلاشهای چشمگیری نموده اند .برای بسیاری از شرکتهای ژاپنی از جمله کارخانه تویوتا با تولید محصولات با کیفیت بالاتر وهزینه کمتر توانسته در زمینه جلب مشتری به موفقیت های بزرگ دست یابند .یک برنامه ریزی مناسب می تواند باعث توسعه محصولات از طریق طراحی پروژه ها ومحصولات وخدمات با کیفیت بهتر بدون افزایش قیمت شود (روی وهمکاران ،2004) .طبق نظریه کوپر وسلاگ مولدر(1997)راهکار مناسب "مدیریت هزینه " است نه "کاهش هزینه "،زیرا کاهش هزینه توام با کاهش کیفیت وکاستن کارکردهای محصول است در حالی که هدف اصلی ،کارایی مناسب با کیفیت بهتر وهزینه کمتر می باشد .هزینه یابی هدف به عنوان ابزاری مهم واساسی در کم کردن هزینه ها ورقابتی شدن بازار در دهه گذشته محسوب می گردد .(الرام 2002 ) .ورتی(1991) هزینه یابی هدف را "اسلحه هوشمند وسر ی ژاپنی ها " لقب داد .ریشه های ظهور وبروز هزینه یابی بر مبنای هدف را می توان در سالهای پس از جنگ جهانی دوم ،جستجو کرد .زمانی که به دلیل کمبود شدید مواد اولیه ،تولید کنندگان وکارخانه های آمریکایی تلاش سازمان یافته ای را انجام می دادند تا بتوانند محصولاتی را با قیمت پایین عرضه کنند .این تلاشها بعد ها مهندسی ارزش نام گرفت (الرام 2002).هزینه یابی هدف ،یک برنامه ریزی بلند مدت برای مدیریت سودآوری واحد تجاری است که در آن مشتری وقیمت ،تعیین کننده ومحوری می باشند .هزینه یابی بر مبنای هدف یک نوآوری در سیستمهای حسابداری مدیریت ژاپنی است وبر اساس درک عمومی حاصل شده است .هدف ژاپنی ها از ارائه این مدل انتخاب طرح وساخت محصولات کاملا اقتصادی بود (تولید محصولاتی با حداقل هزینه وحداکثر کشش ).
تعاریف هزینه یابی هدف (Target Costing )
هزینه یابی هدف یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که بحث اصلی آن برآورد هزینه برای محصول یا خدمت می باشد که براساس آن پس از فروش محصول یا ارائه خدمات شرکت به درآمد بر مبنای هدف (درآمد مطلوب )دست می یابد .یک روش بهبود یا در حقیقت یک فرایند سیستماتیک است که در آن مدیریت هزینه یا برنامه ریزی سود توصیف می شود .در این روش ابتدا قیمت هدف (قیمت بازار)که عبارت از پیش بینی قیمت برای یک محصول یا خدمت خاص است ومشتری مایل وقادر به پرداخت آن است از طریق بررسی بازار تعیین می شود پس از آن سود هدف مشخس می شود.
روش سنتی : هزینه های چرخ کامل عمر محصول + سود= قیمت
روش TC : قیمت هدف - سود هدف = قیمت تمام شده هدف
بعد از تعیین قیمت تمام شده هدف این قیمت به اجزاء مختلف تجزیه می شود که شامل مواد،دستمزد وسربار میشود .
هزینه یابی هدف یک رویکرد ساختار یافته ومنظم برای تعیین هزینه های تولید می باشد .که در آن یک محصول باید با سطح مشخصی از کیفیت وکارکرد وبا قیمت فروش پیش بینی شده به منظور ایجاد یک سطح از سودآوری تولید شود .هزینه یابی هدف یک ابزار راهبردی قوی است که سازمان را همزمان قادر به یافتن سه بعد ،کیفیت ،هزینه وزمان می کند .وهزینه ها را قبل از وقوع کنترل می کند .همچنین هزینه یابی هدف فرهنگی را مقدور می دارد که به مشتری ارزش می دهد وهمه فعالیتها ی هزینه یابی هدف را نیازهای مشتریان هدایت می کند .هزینه یابی هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول /خدمت در شرایطی که قیمت فروش بر اساس رقابت تعیین می گردد وسود مورد انتظار از پیش مشخص وتعیین شده است . لذا باید هزینه ها وبهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش وحداقل سود انتظاری ،هزینه ها از سطح ومیزان پیش بینی شده فزونی نباید .آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معامله دشوارتر می سازد .این است که کاهش وکنترل هزینه ها باید با حفظ وحتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد .به همین لحاظ می گویند که هزینه یابی هدف بخشی از فرایند مدیریت جامعه برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است .در حال حاضر هزینه یابی هدف را می توان به عنوان فرایند سیستماتیک مدیریت هزینه وبرنامه ریزی سود توصیف کرد که کاهش هزینه ها با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت مانند بازار یابی ،مهندسی ،تولید وحسابداری انجام می دهد وفرایند کاهش هزینه در مراحل قبل از تولید انجام می شود .
- تعریف کوپر (1992) : هزینه یابی هدف به دنبال شناسایی هزینه های تولید یک محصول تا زمانی است که محصول مورد نظر به قیمت تعیین شده به فروش رفته و سود دلخواه مدیریت را محقق نماید .
- تعریف کاتو(1994):هزینه یابی هدف یک روش محاسبه و تعیین بهای تمام شده محصول نیست بلکه یک برنامه جامع کاهش هزینه است که حتی پیش از ابتدایی ترین مرحله تولید آغازمیشود.
- تعریف گسترده ای ازYoshi kawa ،که شامل فرایند تعیین و دستیابی است:
- فرایند تعیین هزینه هدف برای محصولات در مراحل اولیه فرایند توسعه محصول جدید (NPD ) وکمک به دستیابی به هزینه هدف در طول فرایند PD N ،از طریق تامین وتهیه اطلاعات هزینه یابی هدف به منظور برانگیختن تیم NPD برای پی بردن به مدیریت هزینه های محصولات جدید برای اطمینان از سودآوری محصول از زمانی که فرایند آغاز می شود وبطور کلی هزینه یابی هدف رویکردی است .که به کاهش هزینه های یک محصول در طی تمامی مراحل چرخه حیات می پردازد ودر عین حال نیازهای مشتری را نیز پاسخ می دهد .
در تمامی تعاریف به نکات مشترکی اشاره شده است ؛
• اهمیت قیمت وسود هدف ،پیش از تعیین ومحاسبه بهای تمام شده
• هدف گذاری هزینه ها وکاهش آنها در طی چرخه حیات محصول
• همکاری واحدهای مختلف از قبیل بازاریابی ،مهندسی ،تولید ، کیفیت وحسابداری
مفهوم هزینه یابی بر مبنای هدف
هزینه یابی هدف مربوط به استراتژی رقابتی سازمان وچرخه تولید محصول است .استراتژی رقابتی هدفهای درازمدتی را که سازمان باید به منظور برآورده کردن تقاضای بازار وبقای سودآوری خود پی بگیرد تعیین می کند وشرایطی را فراهم می آورد که سازمان با استفاده از آن به اهدافش دست یابد . بنابراین هزینه یابی هدف به وسیله متغیرهای استراتژی چون تمایلات بازار ،نیاز مشتریان ،پیشرفت فناوری والزامات کیفیت ،می تواند محصولی را که از نظر قیمت ،کیفیت وزمان مورد انتظار ،تقاضای مشتری را برآورده سازد ،شناسایی کند .هزینه یابی هدف بطور عمده برای محصولات جدید کاربرد دارد ودر صورتی از آن برای محصولات موجود استفاده می شود که این محصولات یامراحل تولید آنها از نو طراحی شود .
شکل 1 مفهوم هزینه یابی هدف را که تعاملی از دو مفهوم استراتژی رقابتی وچرخه تولید محصول جدید است نشان می دهد وبیان می کند که استراتژی رقابتی ،در نتیجه تحقیق بر روی نظرات مشتریان ورقبا تدوین می شود .
شکل 1 – مفهوم سازمانی هزینه یابی هدف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


اهداف هزینه یابی هدف
هزینه یابی هدف کاهش هزینه ها را در مرحله قبل از تولید وبا متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت وایجاد انگیزه در تمام کارکنان شرکت برای رسیدن به هدف سود در فرایند توسعه محصولات جدید را به عنوان هدفهای اصلی دنبال می کند .حسابداری صنعتی ومدیریت هزینه با بکارگیری هزینه یابی هدف که مستلزم : (1) تصمیم گیری در خصوص اینکه چه محصولی در نظر است فروخته شود .(2) تعیین قیمت فروش که رقابت موجود اجازه می دهد .(3)مدیریت هزینه ها به منظور تحصیل سود مورد انتظار است ،با دایره فروش وبازاریابی ودایره مهندسی ،همکاری نزدیک دارند .منظور از هزینه یابی بر مبنای هدف ،کاهش هزینه وگزینش تدبیرهای مناسب برای مدیریت موثر هزینه ها در مراحل تحقیق ،توسعه وطراحی (مراحل قبل از تولید )است .زیرا از آنجایی که فرایندها وروشهای تولید نوع تجهیزات ونوع محصول قبلا" در مرحلۀ برنامه ریزی مشخص وتثبیت شده است .لذا تلاشهایی که برای کاهش هزینه ها در مرحله تولید می شود اثر محدود دارد .هزینه یابی هدف یک مهندسی معکوس است که در ابتدا مراحل طراحی محصول ،نتایج احتمالی را با تحقیقات بازار پیش بینی کرده وسعی دارد محصولی با بهای تمام شده مشخص که هم تامین کننده سود مورد نظر مدیریت وهم تامین کننده نیازهای مشتری (از لحاظ قیمت ،کیفیت وکارکرد )باشد ارائه کند .
6اصل عمده در هزینه یابی هدف
1- هزینه یابی قیمت بازار 2- مشتری مداری 3- همکاری سیستمی 4- تمرکز برفرآیند طراحی 5-هزینه یابی چرخه عمر محصول 6 – مشارکت زنجیره ارزش
1- هزینه یابی قیمت بازار
گام اول در تعیین هزینه هدف یک محصول ،تعیین قیمت فروش وحاشیه سود مورد نظر شرکت برای یک محصول است .(بطور کلی هر هزینه یابی بر مبنای هدف برای بدست آوردن هدفهای هزینه ،حاشیه سود مورد دلخواه از قیمت بازار سازمان یافته آن محصول کسر می گردد این اصل را می توان به صورت معادله ریاضی درآورد :
p-π=c
C بیانگر هزینه های هدف
P بیانگر قیمت بازار سازمان یافته وبطور کامل رقابتی
π نشان دهنده سوده هدف است .
2- مشتری مداری
در تمام فرایند تولید همواره باید نظریات مشتری مورد توجه وآگاهی قرار گیرد وخواسته ها ونیازای مشتریان هم چون کیفیت ،قیمت وزمان همزمان در محصول وتصمیمات ساخت وتجزیه وتحلیل هزینه ها اعمال گردد .هزینه هدف را نمی توان با زیر پا گذاشتن ویژگی های مورد نظر مشتری ،تضعیف کارکرد در مورد اعتبار یک محصول وبا معوق گذاشتن معرفی کالا به بازار بدست آورد .کیفیت محصول وبهبود کارکرد تنها در صورتی امکان پذیر است که :
الف- محصولات، انتظارات مشتری را برآوردسازد .
ب – مشتریان حاضر باشند بابت آن محصول ،پولی بپردازند .
ج- سهم بازار یا حجم فروش افزایش یابد .
3 – همکاری سیستمی (عملکرد متقابل واحدها )
در هزینه یابی برمبنای هدف گروهای زیادی متشکل از تیم تولید شامل مهندسین صنایع ،طراحان ،مهندسین خط تولید ،واحد فروش ،بازاریابی ،تدارکات ،حسابداری بهای تمام شده ،وواحد خدمات وپشتیبانی تشکیل می گردد .در این سیستم علاوه بر افراد درون سازمانی که از آنها نام برده شد ،از اشخاص برون سازمانی همچون قطعه سازان ،فروشندگان ، توزیع کنندگان ،نمایندگیهای فروش ،واحدهای خدماتی پس از فروش ،ارائه دهندگان مواد اولیه نیز استفاده می کنند ، این تقابل گروها با یکدیگر می تواند زمان عرضه محصول را کاهش دهد ونیز از هزینه های بیهوده صرف نظر نمایند .از تضاد وبرخورد عقاید اعضای گروه است که هزینه ها کاهش ،کیفیت بالا ،زمان ارائه کالا به بازار کمتر واز نظرات وعقیده های هر گروه آگاه شده ،وسرانجام کالایی با قیمت مناسب به دست مشتری می رسد .
4- تمرکز بر فرآیند طراحی
هزینه یابی بر مبنای هدف با حذف مراحل پر هزینه ووقت گیر در مرحله طراحی محصول ،زمان لازم برای ورود محصول به بازار را کاهش می دهد در این سیستم هزینه ها قبل از وقوع مورد نظارت وکنترل قرار می گیرند .در حالی که در روشهای سنتی تمرکز مدیریت به منظور کاهش هزینه ها بر صرفه های ناشی از مقیاس ،کاهش ضایعات وبهبود بازده می باشد .
4 اصل فرعی بر این دیدگاه تاثیر می گذارند که عبارتند از :
در سیستمهای هزینه یابی هدف هزینه ها قبل از وقوع مورد نظارت وکنترل قرار می گیرند فرآیند هزینه یابی هدف ومرحله طراحی تمرکز دارد وبه نظر می رسد در اثر طراحی کل هزینه ها – از مرحله تحقیقات وتوسعه گرفته تا نقطه ای که محصول در خط تولید قرار می گیرد- کاهش هزینه طی چرخه کامل زندگی یک محصول امکان پذیر است تمامی تصمیمات مهندسان از صافی ارزیابی مربوط به ارزش نسبی مشتری می گذرند و پس از آن در طرح تولید منظور میشوند .سیستمهای هزینه یابی هدف موجب می شود وظائف مشترک کلیه بخشهای شرکت در زمان طراحی مورد تحلیل وآزمون قرار گیرد .در نتیجه تغییرات مهندسی در مراحل تولید قبل از رسیدن محصول به مرحله نهایی صورت می گیرد .در سیستم هزینه یابی هدف مهندسی همزمان محصولات ومراحل تولید (به جای مهندسی ترتیبی ) باعث کاهش دوره زمانی تولید می شود .زیرا امکان حل مشکل را قبل ازشروع تولید فراهم می آورد .
5- هزینه یابی چرخه عمر محصول
دوره عمر محصول عبارت است از : فاصله زمانی بین طراحی تا عرضه محصول جدید به بازار وتوقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار .بنابراین تما فعالیتهای لازم از طراحی محصول وخرید مواد اولیه برای ساخت آن تا تحویل محصول ساخته شده وارائه خدمات پس از فروش را در بر می گیرد .در هزینه یابی بر مبنای هدف کلیه هزینه های مربوط به چرخه حیات محصول همچون قیمت خرید هزینه های عملیاتی ،هزینه های تعمیرات ونگهداری ،هزینه توزیع مورد توجه قرار می گیرد وهدف ،حداقل کردن هزینه های چرخه محصول تا مصرف کننده است .هزینه های فرایند تولید در 3 مرحله هستند .
هزینه های مراحل قبل از ساخت : هزینه های R&D ،طراحی ،الگوسازی ،ماکت وآزمون وایجاد کیفیت در محصولات
هزینه های مراحل ساخت : هزینه های مستقیم وغیر مستقیم تولید
هزینه های مراحل بعد از ساخت : هزینه های فروش ،بازاریابی ،توزیع ،بسته بندی ،حمل نمونه های رایگان ،تبلیغات ، خدمات پس از فروش وگارانتی
مدیریت هزینه تنها بر هزینه های در حال ساخت تاکید داشته در حالی که هزینه های مراحل قبل وبعد از ساخت را باید بخش مهمی از چرخه حیات محصول دانست .
6- مشارکت زنجیره ارزش
مهندسی ارزش عبارتست از آزمون منظم عوامل موثر بر بهای تمام شده محصولات با هدف ایجاد یک مهندسی برای رسیدن به اهداف مشخص در یک سطح استانداردی در کیفیت وقابل اتکا بر اساس بهای تمام شده قابل قبول در اقتصاد جهانی .هدف برنامه های مهندسی ارزش حداقل نمودن هزینه محصولات جدید نمی باشد .بلکه دستیابی به یک سطح معینی از کاهش هزینه می باشد .به عبارت دیگر هدف مهندسی ارزش ،افزایش ارزش محصولات تولیدی شرکت می باشد .هدف نهایی هر موسسه ایجاد ارزش برای مشتریان است .یک موسسه زمانی سود آور خواهد بود که ارزش ایجاد شده اش بیشتر از هزینه تولیدات وارائه خدماتش باشد .تمامی عناصر زنجیره ارزش از قبیل تامین کنندگان قطعات ،فروشندگان، توزیع کنندگان وارائه کنندگان خدمات در هزینه یابی هدف قرار دارند .هزینه یابی هدف ،کاهش هزینه ها را از طریق ایجاد رابطه همکاری با اعضای خارج سازمان در سراسر زنجیره ارزش انجام می دهد .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   14 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله هزینه یابی هدف
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.