زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تأثیر اقلیم روی شهرسازی

اختصاصی از زد فایل تأثیر اقلیم روی شهرسازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تأثیر اقلیم روی شهرسازی


تأثیر اقلیم روی شهرسازی این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد تأثیر اقلیم روی شهرسازی و در 73 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
تأثیر اقلیم روی شهرسازی
یک امر کلی که تقریباً در رابطه با کلیه ساختارهای ایران صدق می‌کند، همگونی آنها و محیط مسکونی با عوامل اقلیمی است. این مطلب را در سواحل دریای خزر، کرانه خلیج فارس و دریای عمان، دامنه قلل مرتفع و حاشیه کویر مرکزی می‌توان مشاهده نمود.
بافت شهری فرم بنا و نوع مصالح در هر یک از این مناطق در تطبیق کامل با شرایط اقلمیی می‌باشند.
عواملی که بر شرایط اقلیمی یک منطقه تأثیر می‌گذارد و شامل زاویه تابش خورشید، عرض جغرافیائی (دوری یا نزدیکی از خط استوا) شدت جریان و جهت بادهای فصلی و جو، رطوبت و گیاه در منطقه و درآخر ارتفاع از سطح دریا و ناهمواریهایی سطح زمین می‌باشد.
1ـ زاویه تابش خورشید
کره زمین دارای محور دوران ثابتی است که نسبت به خط عمود بر صفحه گردش زمین به دور خورشید انحراف دارد. از آنجائیکه این انحراف محور، نقاط مختلفی از کره زمین را در فصول مختلف مقابل خورشید قرار می‌دهد، لذا حرارت و آب و هوای کره زمین در هر منطقه بنا بر زاویه تابشی خورشید نسبت به زمین فرق می‌کند و این مطلب باعث ایجاد فصول مختلف در هر ناحیه از کره زمین می‌باشد. به دلیل انحراف محور زمین، زاویه تابش آفتاب نسبت به زمین و همچنین مکان طلوع و غروب آفتاب در فصول مختلف فرق می‌کند.
زاویه تابش در زمستان کمتر و در تابستان بیشتر است. بطوری که زاویه تابش آفتاب در تابستان هنگام ظهر تقریباً عمودی است ولی در زمستان آفتاب با زاویه کمتری می‌تابد.
از این خاصیت در ضلع جنوبی ساختمان می‌توان استفاده کرد. بطوری که با قرار دادن یک سایه‌بان بالای پنجره‌های این ضلع می‌توان از ورود تابش آفتاب و گرم شدن ساختمان در تابستان جلوگیری نمود. اما در فصل زمستان به دلیل اینکه زاویه تابش آفتاب کمتر است، تابش خورشید به داخل اتاق نفوذ می‌کند.
جهت استفاده از انژری خورشیدی در طراحی، معمار باید موقعیت خورشید در آسمان و جهت قرارگیری وجوه مختلف ساختمان نسبت به آنرا بداند.
در فصل تابستان که خورشید تقریباً عمودی می‌تابد، بام ساختمان بیش از سایر سطوح انرژی کسب می‌کند. در فصل زمستان نیز چون خورشید مایل می‌تابد، دیوار جنوبی ساختمان بیش از سایر سطوح انژی کسب می‌کند.
دیوارهای شرقی و غربی در تابستان تقریباً دو برابر زمستان انرژی خورشیدی جذب می‌کنند و این به دلیل آن است که آفتاب مسیر طولانی‌تری می‌پیماید و مدت بیشتری به دیوارهای شرقی و غربی می‌تابد.
در تابستان قسمتهائی از ساختمان که بیشتر در مقابل تابشی آفتاب قرار دارند باید در مقابل انرژی حرارتی خورشید محافظت شوند.
در زمستان که امکان کسب بیشترین انرژی از طریق دیوار جنوبی و پشت بام می‌باشد. باید بوسیله پنجره و دیگر وسایل حداکثر استفاده از انرژی خورشیدی صورت گیرد.
بهترین طرز قرارگیری ساختمان در مقابل آفتاب در جهت شرقی ـ غربی است یعنی طول ساختمان باید در این جهت و عرض بنا در جهت محور شمالی ـ جنوبی باشد. زیرا دیوار جنوبی در زمستان بیشترین مقدار انرژی را کسب می‌کند و این دیوار را توسط سایه‌بان می‌توان در تابستان محافظت نمود.
دیوار‌های شرقی ـ غربی که در تابستان مقدار بسیار زیادی انرژی کسب می‌کنند، باید حتی‌المقدور سطح کمتری داشته باشد بهتر است که این دیوارها زیر سایه درختان و یا ساختمان‌های جانبی قرار گیرند ولی قابل ذکر است که چون در طی روز در اثر تابشی آفتاب درجه حرارت محیط افزایش می‌یابد و هوا و محیط اطراف ساختمان در بعداز ظهر، گرمتر از صبح هنگام می‌باشد لذا بهتر است جهت ساختمان توری رو به شرق بچرخد تا آفتاب تابستان کمتر بطور مستقیم به سطح غربی ساختمان بتابد.

دانلود با لینک مستقیم


تأثیر اقلیم روی شهرسازی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.