زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد هوش هیجانی,

اختصاصی از زد فایل مقاله در مورد هوش هیجانی, دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد هوش هیجانی,


مقاله در مورد هوش هیجانی,


لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:

چکیده :

 

مبانی نظری

کارآفرینی منبع تضّاد هیجانی است

کارآفرین نیاز به حمایت دیگران دارد :

3-یکی از ویژگی­های کارآفرینی توانایی ریسک پذیری است

5-انگیزه­های کارآفرینانه عموماً ماهیت عاطفی دارند

6- تحمّل شکست و ناکامی

4- ایجاد تعادل بین حس استقلال طلبی و نیاز به وابستگی

7- خلّاقیت

فعّالیت رهبری

- غرقه شدن در کار

-توانایی به تعویق انداختن لذّت­ها وکامیابی ها برای بدست آوردن لذت­ها وکامیابی­های بالاتر

ایجاد وحدت اضداد

22- مسئولیت پذیری

-انعطاف پذیری

25-عشق به خویشتن

24- خودآگاهی

هوش هیجانی داستانی نگفته در پس پدیدةکارآفرینی است (کروس،تراواگلون[1]2003). مک­کله­لند[2] فرایند کارآفرینی را فراتر از شغل و حرفه و یک شیوه زندگی تعبیر می­نماید به طوری که خلّاقیت و نوآوری، عشق به کار و تلاش مستمر، پویایی، مخاطره‌پذیری، آینده‌نگری، ارزش آفرینی، آرمان­گرایی، فرصت­گرایی، نیاز به پیشرفت، مثبت اندیشی، زیر بنا و اساس زندگی کار آفرینانه می­باشد. در این زندگی شکست مفهومی نداشته و بعنوان پلّه­ای برای بالا رفتن، موقعیتی برای آموختن، تصور ناقصی از واقعیت، ابهامی که در هدف وجود دارد و واقعه­ای که هنوز فواید آن تبدیل به سود نشده شناخته می‌شود (صمد آقایی، 1377). خصوصّیاتی همچون جستجو به دنبال فرصت­ها، به جان خریدن خطرات، و اصرار در تحقّق ایده‌ها در مجموع دیدگاه خاصی را تشکیل می‌دهند که کارآفرینان را به تصویر می‌کشد (دانلد اف، ریچارد ام. ترجمه عامل محرابی،1383). در این دیدگاه کارآفرینان عبارتند از: افرادی که مهارت‌های عاطفی‌شان به خوبی رشد یافته، از زندگی خویش خرسندند، کارآمد بوده و عاداتی فکری‌‌شان از آنها افرادی موّلد و کارآمد می‌سازد؛ افرادی که نمی‌توانند بر زندگی عاطفی خودتسلّط داشته باشند، درگیرشان در کشمکش‌های درونی‌مانع تمرکز و تفکّر روشن در کار می‌شود (گلمن،ترجمه پارسا،1382).

هوش هیجانی به عنوان عاملی مهم برای موفقیت در محل کار شناخته شده است. کارآفرینان کسانی هستند که در محل کار خود فراتر از هنجار و عرف می­درخشند و در کار از دیگران پیشی می‌گیرند (تراواگلون، 2003).

مبانی نظری

بار- اون[3] (2000) هوش هیجانی را مجموعه‌ایاز توانایی­های غیر شناختی، توانش­ها و مهارتهایی تعریف کرده است که بر توانایی رویارویی موفّقیت آمیز با خواسته­ها، مقتضیات و فشارهای محیطی تأثیر می­گذارد (به نقل ازسیاروچی وهمکاران،ترجمه نوری ونصیری،1383).

وی سینگر[4] هوش هیجانی را هوش به کارگیری عاطفه و احساس در جهت هدایت رفتار، افکار، ارتباط موثر با همکاران، سرپرستان، مشتریان و استفاده از زمان در چگونگی انجام دادن کار برای ارتقاینتایج تعریف می­کند (وی سینگر،2000/ نقل از خائف الهی،دوستار،1382).

مؤلّفه­های هوش هیجانی بر اساس دیدگاهبار- اون

1- خود آگاهی هیجانی5(ES)

2- جرأت ورزی6 (AS).

3- عزّتنفس7(SR).

4-خود شکوفایی8(SA)

5- استقلال9(IN)

6- همدلی10(EM).

7- روابط میان فردی11(IR)

8- مسئولیت پذیری اجتماعی12(RE)

9- حل مسأله13(PS)

10- واقعیت سنجی14(RT)

11- انعطاف پذیری15(FI)

12- تحمّل تنش16(ST).

13- کنترل تکانه17 (IC)

14- خوش بینی18 (OP)

15- نشاط19 (HA).

دلائل ضرورت توجه به هوش هیجانی در فرایندکارآفرینی

1-کارآفرینی منبع تضّاد هیجانی است:

برای کارآفرین که فعّالیت اقتصادی منحصر به فرد خود را در عمل آغاز می­کند، این تجربه مملو از اشتیاق، عجز و ناکامی، اضطراب و کار سخت است (هیسرچ و پیترس،ترجمه فیض بخش و تقی­یاری، 1383). از آنچه در بالا ذکر شده می­توان دریافت که کارآفریندر طول فرایند کارآفرینیبا تضّادها­ی هیجانیفراوانیروبرو می­شود،از یک سو اشتیاق و از سوی دیگر عجز و ناکامی و اضطراب.پس چنانچه از لحاظ خودآگاهی هیجانی قوی نباشد نمی­تواند منابع اشتیاق و یا عجز ناکامی را شناسایی نمایدودر نتیجه احتمال موفّقیت او بسیار کم می­شود. از سوی دیگر فردی که از خودآگاهی هیجانی بالایی برخوردار باشد با شناسایی منابع اشتیاق و تجزیه و تحلیل عوامل،از این نیرو همانند یک عاملی جلو برنده استفاده کرده،منابع اضطراب و ناکامی را از قبل شناسایی و با برنامه ریزی نقش این عوامل را کاهش می­دهد.

2-کارآفرین نیاز به حمایت دیگران دارد :


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد هوش هیجانی,
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.