زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق وتنبیه بر تربیت دانش آموزان

اختصاصی از زد فایل دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق وتنبیه بر تربیت دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق وتنبیه بر تربیت دانش آموزان


دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق وتنبیه بر تربیت دانش آموزان

پژوهش حاضر ، تاثیر روانشناسی تشویق و تنبیه را بر تعلیم و تربیت دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی منطقه قوچان مورد بررسی قرار داده است.

درنظام تعلیم  و تربیت مسئله تشویق و تنبیه همواره مورد توجه بوده است. این پدیده در آموزش و پرورش اغلب در ارتباط با انگیزش و یادگیری مطرح می شود و معلم بدون بهره گیری از آنها نمی تواند وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهد.

این پژوهش تجربی بوده و از منطقه قوچان یک حوزه آموزشی به طور تصادفی برگزیده شد.

و از آن حوزه آموزشی 3 دبستان به طور تصادفی انتخاب گردید. و از هر دبستان یک کلاس به طور تصادفی برگزیده شد و از هر کلاس یک گروه 20 نفری انتخاب شد. متعاقباً از هر سه گروه یک امتحان دیکته تهیه شده از کتابهای درسیشان گرفته شد. سپس دانش آموزان گروه تشویق و تنبیه در جریان ملاکهای در نظر گرفته شده برای تشویق و تنبیه قرار گرفتند. مجدداً از هر سه گروه امتحان دیکته به عمل آمده ،‌دانش آموزان گروه تشویق ها ملاکهای لازم را به دست آورده بودند،  تشویق شدند ودانش آموزان گروه تنبیه که ملاکهای لازم را کسب نکرده بودند تنبیه شدند. گروه کنترل هیچ تشویق و تنبیهی دریافت نکردند.

سپس هر سه گروه به آزمونهای یادآوری کلمات دوتایی و کسلر پاسخ دادند. داده های پژوهش بوسیله آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان دانش آموزانی که درموفقیت آزمایش تشویق قرار گرفتند، در آزمون حافظه کوتاه مدت(کلمات دوتایی و کسلر)نسبت به گروه کنترل وگروه تنبیه. نمرات بیشتری اخذ نمودند.

 

تشویق و تنبیه دو روش تربیتی و از اجزاء لاینفک فرآیند تعلیم و تربیت بوده و استفاده از آن هم در تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه و هم در تعلیم وتربیت غیر رسمی و خانواده معمول و رایج بوده است. تاریخ بکارگیری تشویق وتنبیه و استفاده از آنها به عنوان شیوه هایی برای تربیت انسان شاید به قدمت تاریخ و تعلیم و تربیت باشد ،‌ چرا که هر جا نشان وا ثری از تعلیم و تربیت یافت می شود می توان اثر و نشانی از تشویق و تنبیه را نیز یافت.

استفاده مناسب و به جا از تشویق و تنبیه خصوصاً تشویق مادی در دوره دبستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای تعلیم و تربیت دانش آموزان در این دوره انواع یا انواعی از آسانترین نوع تشویق که معلمان می توانند در تعلیم و تربیت از آنها استفاده کنند وجود دارد. جایزه ،‌توجه ،‌قدردانی، تبسم کردن، تایید کردن، تحسین و جملات تشکر آمیز ،‌انواعی از تقویت های اجتماعی هستند آنها می توانند برای تغییر دادن گستره های رفتار به ما کمک کنند. آنها همچنین به دانش آموزان احساس خوبی درباره خودشان می دهند و بدون آنها کلاس درس نه تنها دل تنگ کننده،‌ بلکه غیر قابل تحمل خواهد بود.

پاداش و تشویق دارای انواع متعددی است . برخی ماهیت مادی دارند،‌ مانند لوازم التحریر، پول و کارتهای آفرین و برخی ماهیت غیر مادی دارند . نظر لبخند زدن،‌ سر تکان دادن به نشان تایید،  دست زدن، به شانه کودک و نوجوان به نشانه رضایت و استفاده از کلماتی مانند احسنت، آفرین و زنده باد می باشد.

اما آنچه مهم است این است که انگیزه بیرونی باید با ارزشها،‌ نیازها و مرحله رشدی که دانش آموزان در آن قرار دارند،‌ مطابقت داشته باشد. وگرنه تاثیر زیادی نخواهد داشت.

برای مثال پیاژه معتقد است که کودک در سن 7تا8 سالگی وارد مرحله سوم در رشد شناختی می شود در این دوره ذهنیت کودکان وابسته به دنیای محسوس و داده های موجود است و هنوز کودکان قدرت تفکر انتزاعی را ندارند، بنابراین نمی توان در مورد آنان انتظار داشت که از تقویت کننده های درونی خود انگیختگی درونی سود جویند. (شعاعی نژاد 1373) بنابراین برای دانش آموزان این دوره باید از تقویت کننده های بیرونی استفاده کرد. لازمه طی کردن دوران دبستان برآمدن از عهده برنامه های پیش بینی شده است، برای اینکه دانش آموزان از عهده این تکالیف برآیند به کارگیری حافظه ضروری است. تشویق و تنبیه در بهتر به کار بردن و به کار گرفتن حافظه مؤثر است، زیرا انگیزه دانش آموزان را برانگیخته و دقت و توجه آنان را افزایش می دهد. انسان این استعداد را دارد که آنچه را که ادراک می کند مدتها در ذهن خود نگه دارد و همین دریافت ها هستند که در ذهن با همدیگر ترکیب می یابند و معلومات و یا تجارب شخصی را تشکیل می دهند ولو با یادآوری آنها در موارد نیاز می تواند مسائل و مشکلات زندگی را حل کند .

بنابراین می توان یادآوری را از مهمترین و اساسی ترین استعدادهای ذهنی انسان برای زندگی در برخورداری ا ز نعمت فرهنگ دانست. از سوی دیگر وجود همین استعداد در انسان است که هر گونه تربیت یا آموزش را ممکن، ضروری و نتیجه بخش می کند. زیرا اگر انسان نمی توانست آموخته هایش را نگاه دارد و در موقع لزوم به یاد آورد و سپس از آنها بهره مند شود،‌ تربیت او غیر ممکن می شد،‌ با توجه به اهمیت حافظه در یادگیری و حتی زندگی و فعالیتهای بشری خصوصاً در مقطع حساس ابتدایی ،‌تحقیق حاضر توجه اصلی خود را به بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان پایه ابتدایتان قوچان پرداخته است.

 شامل 70 صفحه فایل WORD قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق وتنبیه بر تربیت دانش آموزان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.