زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود گزارش کارآموزی واحد روغن کشی کارخانجات تبرک

اختصاصی از زد فایل دانلود گزارش کارآموزی واحد روغن کشی کارخانجات تبرک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود گزارش کارآموزی واحد روغن کشی کارخانجات تبرک


دانلود گزارش کارآموزی واحد روغن کشی کارخانجات تبرک

کارخانه ­ای که در آن کارآموزی را پشت سر گذاشته ­ام در ارتباط با گروه کارخانجات صنعتی تبرک واقع در حدوداً 10 کیلومتری جنوب­ غربی مشهد می­باشد. این کارخانه از قسمت­های  بهره ­برداری از دانه پنبه و سیلوها و ساختمانهای اداری تشکیل شده­ است. مالکیت این واحد خصوصی است.

ماموریت اولیه واحد فقط در ارتباط با دانه پنبه و گرفتن الیاف بطول کوتاه و بلند و اصطلاحاً پنبه درجه 1و 2 می­باشد.

در اواخر سال 1387 یکسری دستگاههای روغن­گیری مکانیکی و روغن­گیری بروش حلال توسط صاحب این واحد خریداری و به شهر مقدس مشهد حمل گردید که توانایی روغن کشی با ظرفیت 200 تن از دانه­های در روز را دارا می­باشد.

می­دانیم که انسان بعد از آفرینش از سوی خداوند متعال زندگی خویش را در زمین آغاز و از بدو پیدایش سعی و کوشش کرد که با تفکر به منابعی دست یابد که بتواند زنده بماند و زندگی کند.

یکی از نیازهای بشر مسئله رفع گرسنگی و تکثیر و زاد و ولد بوده ­است. لذا جهت رفع گرسنگی و سیرکردن خویش فعالیت نمود و متوجه شد که یکی از نیازهای بدن به مسئله پروتئین و ویتامینها و بسیاری از نیازهای دیگر بود که یکی پس از دیگری با فعالیت­های چشم­گیر و پیوسته به آن دست یافت.

پروتئین­ها موادی هستند که در رشد و نمو انسان­ها نقش مهمی دارند، علاوه بر وجود آنها در بسیاری از مواد غذایی، روغن نیز دارای منابع زیادی از این ماده می­باشد لذا با گذشت زمان و بتدریج با کشف مواد غذایی مختلف توانست به خواسته ­های خود برسد. گرچه هنوز هم علم نتوانسته به مسائل و موادیکه انسان به آن نیازدارد دست یابد لیکن آنچه­ که تاکنون حاصل ­شده یک زندگی نسبی را در افراد بشر تامین می­نماید.

نحوه بدست آوردن روغن در گذشته ­های دور با شرایطی بوده که امکانات اجازه می­داد. با تکامل این موجود و پیشرفت­های بسیار زیادی که نمود، همواره با گذشت زمان تکنولوژی کم­کم از سادگی به پیچیدگی رسید. آنچه که هم­اکنون در صنایع روغن (روغن­کشی) مشاهده می­کنیم تغییر تکامل یافته از زمانهای خیلی دور می­باشد.

  دانه ­هایی که هم­اکنون از آن برای تامین قسمتی از نیازهای بشر مورد استفاده قرارمی­گیرد عبارتنداز دانه پنبه، سویا، کلزا، زیتون، آفتابگردان، کنجد، ذرت، هسته انگور و ...

همه دانه ­هایی که در دنیا مورد استفاده قرارمی­گیرد برخی روغن­ها مصارف پزشکی و برخی در صنعت از آن بهره­برداری می­گردد. برخی نیز مصارف خوراکی دارند که به تعدادی از آنها اشاره می­کنیم.

می­دانیم که میزان روغن موجود در دانه­های روغنی با هم متفاوت می­باشد بطور مثال پنبه حدود %17، سویا %20، آفتابگردان %42- %38 و کنجد %55- %50 و گلزا %43-%38 و ... روغن دارا می­باشند که با روش­های متفاوت از آنها روغن دریافت و پس از تصفیه در ظروف مختلف بسته­بندی و روانه بازار نموده و خریداران از آن بهره می­گیرند.   

اما دانه چگونه برداشت می­شوند و چگونه نگهداری می­شوند تا بتوانیم بتدریج از آن استفاده نمائیم چون زمان برداشت زمان کوتاهی برای شروع و پایان دارد. اما مصرف دانه­ ها به ­طورمثال در طول یکسال صورت می­گیرد به­همین دلیل محل­های مناسبی برای ذخیره و نگهداری آنها باید تهیه کنیم.

محل ذخیره ­سازی دانه­های روغنی را سیلو نامند . در گذشته سیلو وجود نداشته و برای ذخیره­سازی گندم­های خود ترکه ­های تازه درختان را مورد استفاده قرارمی­دادند یعنی ترکه ­ها را بصورت استوانه­ای شکل درمی­آوردند و گندم­ها را از بالای آن به داخل آن می­ریختند و در پایین آن دریچه­ای تعبیه شده بود که گندم­های مصرفی خود را از این دریچه برداشت می­کردند. بین ترکه روزنه­هایی وجود دارد که سبب انتقال هوا از بیرون به داخل ترکه می­شود و مانع از پوسیدگی آن می­شود.

امروزه سیلوها را به چند گونه می­سازند. یک نوع آنها به گونه­ای است که از چندین مخزن استوانه­ای تشکیل شده­است که این مخازن با هوا در ارتباط می­باشد. دانه­ های داخل مخازن به ترتیب به مخزن خالی منتقل می­شود و مانع از پوسیدگی دانه­ها می­شود.

یک نوع دیگر از سیلوها بصورت یک استوانه­ی افقی بزرگ­ می­باشد. داخل این سیلوها چندین کانال به­صورت عرضی وجود دارد این کانال­ها در داخل سیلوها از چندین کانال دیگر تشکیل شده ­است که به صورت مشبکی می­باشند و بوسیله­ی فن بالای سیلو هوا از کانال به داخل آن کشیده شده و مانع از فاسد شدن دانه­ها می­شود. انتقال هوا به سیلوها نیز همیشه صورت نمی­گیرد یعنی دمای دانه­ ها را بوسیله ی دماسنج­های مخصوص اندازه گرفته و اگر دما پایین آمد آنگاه دریچه ­های ورود هوا به سیلو بسته ­شده تا اینکه هوا وارد سیستم نشود. نکته­ی قابل توجه در سیلوها این است که گندم­های مرطوب و خشک را در یک محل نگهداری نمی­کنند بلکه براساس درجه­ی رطوبت در محل­های متفاوت نگهداری می­کنند.

تعیین درجه­ی رطوبت دانه­ها و یا حتی فساد آنها و میزان روغن آنها بوسیله­ی آزمایش روی دانه صورت می­گیرد. یعنی قبل از اینکه دانه­ها وارد سیلوها شود از آنها نمونه­گیری صورت می­گیرد. نمونه گیری چندین روش دارد که یک روش آن دستی است یعنی بوسیله­ی بمبو که یک لوله­ای به صورت نوک­تیز می­باشد و یک روزنه­ی کوچک نیز در قسمت جلوی آن وجود دارد صورت می­گیرد و با واردکردن لوله در گونی سبب می­شود دانه­ها به داخل آن منتقل و جهت آزمایش مورد استفاده قرارگیرد.

یک روش دیگر نمونه­گیری بوسیله­ی دستگاههایی می­باشد که آنها نیز از یک لوله با یک روزنه­ی جلویی آن تشکیل شده­ است و برای آزمایش مورد استفاده قرار می­گیرد. یک روش دیگر آن تصادفی است که فردی به­صورت تصادفی از محل­های متفاوت نمونه­برداری را انجام داده و برای آزمایش مورد استفاده قرارمی­دهد.

بعد از اینکه دانه­ها در سیلو ذخیره شد به مراحل مقدماتی منتقل می­شود که مراحل مقدماتی در روش­های مختلف متفاوت می­باشد که آنها را در فصل بعدی مورد بررسی قرار داده ایم .  دانه های روغنی  بعد از مراحل مقدماتی وارد سیستم برای روغن­گیری می­شود.

روغن­گیری در قدیم بدین گونه بود که دو عدد سنگ یکی ثابت و با روزنه­ای بزرگ در پایین و سنگ دیگر بصورت متحرک در بالا قرارداشت. بوسیله­ی حیوانات سنگ بالایی را به حرکت درآورده و دانه­های مابین سنگ­ها خرد شده و روغن آن از منفذ سنگ پایینی به بیرون منتقل و برای استفاده در غذا مورد استفاده قرارمی­گرفت.

اما امروزه روش­های متفاوتی برای روغن­گیری از دانه­های روغنی وجود دارد که یک روش آن روش مکانیکی یا پرس و روش دیگر روغن­گیری بروش شیمیایی می­باشد که در فصل بعد به آنها اشاره شده است.  

شامل 32 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود گزارش کارآموزی واحد روغن کشی کارخانجات تبرک
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.