زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تولید مثل جلبکها

اختصاصی از زد فایل دانلود مقاله تولید مثل جلبکها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تولید مثل جلبکها


دانلود مقاله تولید مثل جلبکها

تولید مثل جلبکها به سه صورت رویشی، غیر جنسی و جنسی انجام می‌گیرد:

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

تولید مثل جلبکها به سه صورت رویشی، غیر جنسی و جنسی انجام می‌گیرد:

1- تولید مثل رویشی: این روش معمولی ترین روش تولید مثل در جلبکها بوده و به روشهای زیر انجام می پذیرد؛

الف- تقسیم دوتایی یا شکافتگی سلولی: این روش در جلبکهای تک سلول، دسمیدها و دیاتومه ها روی داده و در آن سلول مادری دو سلول دختری را به روش میتوز تولید می نماید.

ب- قطعه قطعه شدن: در جلبکهای رشته ای مانند اولوتریکس، اسپیروژیرا و زیگنما ریسه در اثر فشارهای مکانیکی ( اثر باد یا جریان آب)، از بین رفتن دیواره عرضی و یا تفاوت در فشار تورژسانس سلولهای مجاور به چند قطعه می شکند. هر یک از قطعات حاصل نیز به تنهایی قادر به ادامه حیات می باشند. در جلبکهای سبزآبی کلنی نیز تکثیر رویشی از طریق پاره شدن کلنی های بزرگتر رخ می دهد.

پ- تولید هورموگونیا: هورموگونیا به قطعات متحرکی از ریسه با طول متفاوت گفته می شود که در شرایط نامساعد در جلبکهای سبزآبی مانند نوستوک، اوسیلاتوریا و سیلیندروسپرموم تولید   می شوند. علل پاره شدن رشته مادری می تواند ناشی از تشکیل سلولهای هتروسیست بینابینی یا اینترکالر، تشکیل صفحات جداکننده تخصصی یا نکریدیا،مرگ و تحلیل سلولهای بینابینی و نیز پاره شدن برخی سلولها در اثر تولید زئوسپور ها باشد.  

 ت- تشکیل انشعابات نابجا: در برخی جلبکهای ریسه ای بزرگ مانند دیکتیوتا، فوکوس، کلادوفورا و کارا، انشعابات نابجایی تولید می شوند که پس از جدایی از ریسه مادر، جلبک مستقلی را می سازند.  ث- تشکیل غده ها: در جلبکهایی مانند کارا و کلادوفورا علاوه بر تکثیر از طریق انشعابات نابجا، ساختارهای غده مانندی نیز روی ریشه سا و گره های زیرین کارا و بخشهایی از کلادوفورا تشکیل می شوند که نقش ذخیره سازی مواد غذایی را دارند. این غده ها پس از جدایی از ریسه مادر، گیاه مستقلی را تولید می نمایند.

ج- جوانه زدن: در برخی جلبکها مانند پروتوسیفون گزارش شده اند. این ساختارها مراحل اولیه تشکیل را روی پایه مادر گذرانده و سپس از آن جدا می شوند.

2- تولید مثل غیر جنسی: تولید مثل غیر جنسی توسط اسپورهای متحرک و غیر متحرک حاصل از میتوز یا میوز انجام می شود که بدون لقاح یا ترکیب با یکدیگر، تندش یافته و فرد جدیدی را می سازند. این اسپورها بر حسب ساختارخود به انواع زیر قابل تقسیم می باشند؛

الف- زئوسپور: زئوسپورها سلولهای هاپلوئید یا دیپلوئید فاقد دیواره، متحرک و تاژکدار، دارای یک تیغه کلروپلاستی و یک لکه چشمی هستند. زئوسپورها دارای یک ( مانند

شامل 6 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تولید مثل جلبکها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.