زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا

اختصاصی از زد فایل دانلود تحقیق مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا


دانلود تحقیق مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا

افسردگی مسئله شماره یک سلامتی دردنیاست. به قدری پیدا کرده آن را سرماخوردگی اختلالات دماغی نامیدند.با این حال تفاوت ظریفی میان افسردگی وجود دارد.افسردگی کشنده است.با توجه به تحقیقات به عمل آمده در سالهای اخیرآمارخودکشی حتی در میان کودکان و یا بین گذشته ها رشد تکان دهنده ای داشته است که انواع داروهای آرامش بخش و ضد افسردگی که شمارش از میلیارد گذشته. در دهه جاری برای درمان افسردگی تجویز شده (برنز1368).

اکثرما مقداری را در برخی اوقات تجربه کرده ایم. گفته می شود که بعضی از شخصیت های معروف تاریخی از افسردگی رنج می بردند:برای مثال ناپلئون بنا چرچیل و آبراهام لینگین (ایوی ام.بلک برن1378).

هیچ کس نیست که این حالت افسردگی به رغم شدید بود نشان موقتی و زود گذر هستند مانند احساس و غم و اندوه ویا به هنگام از دست دادن یک شخص محبوب در زندگی مثل پدر،مادر،همسر،از این قبیل گرچه جان گاه اند به هر حال پس از یک مدت بر طرف شده و شخص یک حالت طبیعی خود را باز می یابد. اما در مواردی هست که فرد احساس غم و اندوه را نمی تواند در درمان این اختلال کار ساز باشد. ولی درمان های شناختی نیز سهم عمدهای در درمان این اختلال می تواند داشته باشد(آزاد،1377).

یکی از دلایلی که مردم از شناخت افسردگی خود عاجزند آنست که آن را با غمگینی معمولی اشتباه می گیرند. در زندگی هر کسی موقعیت هایی پیش می آید که ناخواه او را غمگین یعنی نا خشنودی یا نارضایی موقعی  که کارها بر وفق مراد نیست.این حالت با آشفتگی واقعی روانی و تقلیل بینش معنوی مشخصی همراه نیست.اما افسردگی حالتی است که بر کیفیت خلق شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک او را از خویش محیطش دگرگون می سازد.(فردیک فلک1378)

کودکان استثنایی بعنوان گروهی از افراد همواره در تاریخ و جوامع گوناگون به صور مختلف مورد توجه و یا بی توجهی قرار گرفته اند.این گروه که بطور اعم شامل کودکان تیز هوش، عقب مانده ذهنی، ناسازگار، ناشنوا و نابینا بوده اند.چند دهه ای است که توجه متخصصان روانشناس را به خود جلب کرده اند.

در این گروه،نوجوانان(افراد) نابینا کمتر مورد توجه بوده و تحقیقات کمتری در مورد آنان انجام گرفته است.در اینجا با یک مسئله دو بعدی برخورداریم یعنی اینکه آیا نابینایی علت صرف مشکلات عاطفی و روانی این کودکان یا نوجوانان می گردد و یا اینکه عوامل محیطی که در دوران رشد فرد نابینا اتفاق می  افتند، بوجود آورنده مسائل و مشکلات روانی آنان است.(ماهنامه سپموزیم،آبانماه 1369) .

دکتر شاملو در کتاب خود ویژگی های بارز شخصیت افرادی که مبتلا به افسردگی هستند را حساسیت زیاد، اتکا به به دیگران، خجالت کشیدن، انزوا طلبی و درون گرایی می داند. انزوا و کناره گیری در جامعه نابینایان اثرات بسیار منفی در رابطه بینا و نابینا

به جا می گذارد و باید اعتراف کرد که به شکل فرآیندی بر مشکلات فرد نابینا می افزاید.هر اندازه که نابینا خود را از جامعه بینایان دورتر کند،جامعه نابینایان نسبت به او بیگانه تر می شود و تدریجاً این شکاف به جایی می رسد که نابینا خود را در جامعه ای کاملاً جدا از هم می پندارند.

 همچنین هر اندازه میزان کناره گیری بیشتر باشد،از طرف جامعه نابینایان بروز رفتارهای غیر عادی  بیشتر از فرد نابینا انتظار می رود.در این فرآیند به جای برقراری روبط سالم انسانی توجه فرد نابینا تماماً بر روی نابینایی و محدودیت های ناشی از آن متمرکز می شود.بنابراین مشکلات اجتماعی و جسمانی به همراه دارد،خالی از تاثیرات روانی نیست. محرومیت از بینایی با نگرانی ناشی از اتکای به به دیگران و احساس نا امنی همراه است .عدم استقلالی که شخص  نابینا به آن دچار می شود و احساس
می کند که متکی به دیگران است بستگی به شخصیت او،رفتار خانواده و اطرافیان و امکانات توان بخشی موجود در کشور دارد.

ما با این وجود در جوامع مترقی نیز که امکانات توان بخشی بسیار غنی است. با وجودی که از نابینا از اتکای به دیگرافراد بیم دارد. ولی عملاًدر جهت رفع فعالیت چندانی نمی تواند داشته باشد.(garden . comwww.aftb

ما در این تحقیق قصد اثبات و یا رد هیچکدام از دو مورد بالا را نداریم، بلکه تاثیر متقابل این می تواند بعنوان عامل بو جود آورنده مشکلات عاطفی این گروه مدنظر باشد، بعبارت دیگر از نابینایی بعنوان یک عاملی که باعث شدت و یا بروز این مشکلات شوند می توان یاد کرد.

نکته دیگر اینکه حتی چنانچه ما در این تحقیق مشکل ویژه مورد تحقیق ما یعنی افسردگی را در این گروه مشاهده نکنیم باز می توانیم ادعا کنیم که نابینایان مشکلات عاطفی کمتری دارند.

بیان مسئله:

  ما همه دوست داریم خود را فردی با خلقیات متعادل،ثابت و ملایم،در همه حالات، مسلط بر احوال خویش نشان دهیم.  چنین خواستی این باورغلط را تقویت می کند که هر روزه ثابت است و ما در تمام احوال در یک موقعیت عاطفی یکنواخت قرار دهیم.

احساس ما تابع یک الگوی ادواری هستند، گاهی اندکی پایین تغییراتی کوچک لحظه به لحظه، ساعت به ساعت و روز به روز این حالات تابع الگوی سایر عملکردهای جسمانی نظیر درجه حرارت و میزان مواد شیمیایی در خون است این قابلیت تغییر بر اساس ریتمهای 24ساعته قرار دارد،چرخشهای بیست و چهار فعالیتهای که شاید با جابه جایی نور و تاریکی هم داشته باشند،حالات عاطفی، یعنی مجموع احساسات ما در زمان معین، نیز دگرگون می شود. احساسات چه خوب، چه بد،به همراه یکدیگر به ما درک کلی از سر خوش بودن یا بیمناک بودن را می دهند (میچل،1369).

افسردگی زمانی روی می دهد که خلق ما تنگ است و بی حوصله هستیم اصطلاحات نظیر، پکر بودن، بیخبر بودن، سرخورده بودن و غیره. برای بیان افسردگی به کار
می رود.

در تعاریف روان پزشکی و روان درمانی از واژه هایی نظیر‍‍‍‍ ملانکولی و آنومی
 «anomi» نیز استفاده می شود.واژه ملانکولی به یک تئوری قدیمی باز
می گردد. که مطابق آن در در حالات ما بر اساس میزان مشخص مالیاتی در بدنمان معین می گردد.گفته می شود که حالات ملانکولی زمانی روی می دهد که صفرای سیاه در بدن زیاد است.(در یونانی ملاس خون  (melas khole)آنومی یعنی فقدان انرژی حیاتی در شخص.

این تحقیق به دنبال این مسئله می باشد که آیا میزان افسردگی دانشجویان نابینا و عادی تفاوت معناداری وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش:

موضوع شناخت افراد استثنایی خصوصیات افراد نابینا،مطالعه و آشنایی با خصوصیات روانی آنها بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است:نقص بینایی از هر معلولیت دیگر بار می آورد. چون نابینایی نمایانتر از سایر معلولیت ها نشانه هایی از قبیل عصای سفید،عینک های سیاه و ضخیم و سگ راهنما(نوابی،1373).

اختلالات خلقی بیماری هایی هستند که تغییر خلق علامت مقدم و عمده آن ها محسوب می شود.به طور کلی خلق ممکن است طبیعی بالا یا افسرده باشند. افراد به طور معمول طیف وسیعی و بزرگ است، در بیمارانی که خلق افسرده ای دارند (یعنی در افسردگی)، از دست دادن کار مایه(انرژی) و علاقه،احساس گناه، دشوار شدن تمرکز، از دست دادن اشتها و افکار یا خودکشی وجود دارد. اختلالات افسردگی از علل شایع ناتوانی ها و مرگ زودرس است این اختلال همچنین باعث افزایش هزینه های اقتصادی، تحصیل شده و به فرد و جامعه می شود.(اعتصام، مودب ،1381).

همچنین بر اساس مطالعاتی که در اروپا و ایالات متحده آمریکا انجام شده
بر آورد شده که بین 9 تا 26درصد زنان و 5 تا12درصد مردان در طول زندگی خود یک بیماری افسرده ساز عمده داشته اند .همچنین بر آورد شده است که بین 5/4 تا 3/9درصد زنان و3/2 تا 2/3درصد زنان در برهه ای از زمان به این اختلال دچارشده اند.

بنابرین زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی دچار هستند و این نسبت در جمعیت های بالینی نیز گزارش شده است.(روبینز و همکاران1984، بلاکر و کلادر1987)

ضرورت تحقیق بدین لحاظ مشخص گردید که« آیا افسردگی در افراد نابینا بدلیل نداشتن توانایی در دیدن بیشتر از افراد عادی است.»

از این در این تحقیق مقایسه میزان افسردگی دانشجویان عادی و نابینا مورد بررسی قرار گرفته و قصد بر این بوده که افسردگی بین دانشجویان مورد مطالعه قرار دهیم و امیدوار بر آن هستیم که پژوهش مشکلات دانشجویان افسرده را تا حدی بر طرف نمایم و دلیل و میزان افسرده بودن دانشجویان را تعیین نمایم.

اهداف تحقیق:

در این تحقیق هدف مقایسه افسردگی دانشجویان عادی و نابینا است.

فرضیه:

1-بین افسردگی دانشجویان بینا و نابینا تفاوت معناداری وجود دارد.

2-بین افسردگی دانشجویان دختر وپسر نابینا تفاوت معنا داری وجود دارد.

تعریف متغییرها:

افسردگی:در زبان روزمره، اصطلاح افسردگی یرای اشاره به یک حالت احساسی، واکنشی به یک موقعیت و سبک رفتار مختص به فرد به کار می رود و دارای دو ویژگی اختصاصی است.خلق نا شاد(افسردگی، غم، اندوه، ناامیدی، ناراحتی یا نگرانی و فقدان علاقه (لذت) تقریباً همه فعالیت های عادی و سر گرمی دست کم مستلزم یکی از این دو ویژگی است.منظور از افسردگی نمره ای است که آزمودنی در آزمون افسردگی بک کسب می کند.

فرد بینا:

فردی است که  به دلایل ارثی و مادر زادی یا اکتسابی بینایی  خود را از دست داده است.

فرد نابینا:

فردی است که از لحاظ جسمی، ذهنی، اجتماعی مشکلی ندارد و می تواند به طور طبیعی به زندگی خود ادامه بدهد.

عنوان                       

چکیده

فصل اول طرح تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف تحقیق

فرضیات تحقیق

تعریف متغییر ها

   فصل دوم پیشینه تحقیق

تاریخچه افسردگی

تعاریف افسردگی

طبقه بندی انواع افسردگی

علائم افسردگی  

بیماری افسردگی

عوامل موثر بر افسردگی  

علائم و نشانه های افسردگی  

علل افسردگی

برخی از راههای مقابله ای در انواع افسردگی

سن بروز و شیوع افسردگی

همه گیر شناسی

ماهیت افسردگی

درجات افسردگی

دوره های افسردگی

بررسی نظریه های مربوط به افسردگی و سبب شناسی

الف) دیدگاه زیست شناسی

مکانیسم های دفاعی افسردگی

دیدگاه روان پویایی

دیدگاه یادگیری

ب)دیدگاه شناختی

نظریه لوینسون در مورد افسردگی

نظریه شناختی

دیدگاه اصالت وجود انسان گرایی

درمان افسردگی

شناخت درمانی

تحقیقات انجام شده داخل کشور

تحقیقات انجام شده خارج کشور

تاریخچه نابینایی در جهان و ایران

 تعاریف مربوط به نابینایی

سازمان بهداشت جهانی تعریف فوق را از نابینایان بیان می کند

تعریف کودکان استثنایی 

نابینا

آثار روانی مبتلایان به اختلالات بینایی

مسائل و ویژگیهای خاص کودکان و دانش آموزان نابینا

مشکلات نابینایان

خدمات ویژه نوجوان نابینا

تحقیقات انجام شده داخل کشور

تحقیقات انجام شده خارج کشور

 فصل سوم

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

ابزار اندازه گیری :تست بک

اعتبار و پایائی ابزار اندازه گیری

روش گردآوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل

   فصل چهارم   تجزیه و تحلیل آماری

توصیف داد ه ها

تحلیل داده ها

  فصل پنجم     بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری  

محدودیت های تحقیق

پیشنهادات

  منابع

 ضمائم

شامل 114 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق مقایسه افسردگی بین دانشجویان عادی و نابینا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.