زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تاثیرات مثبت و منفی ازدواج های دانشجویی

اختصاصی از زد فایل دانلود مقاله تاثیرات مثبت و منفی ازدواج های دانشجویی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تاثیرات مثبت و منفی ازدواج های دانشجویی


دانلود مقاله تاثیرات مثبت و منفی ازدواج های دانشجویی

بدون تردید ازدواج بزرگترین و مهمترین حادثه زندگی هر انسانی است, که موفقیت یا شکست در آن, برای هر یک از زوجین سرنوشت ساز خواهد بود. بنابر این, بر هر دختر و پسری لازم است که قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات کافی کسب کنند, سپس اقدام نمایند. اما متاسفانه اکثر پسران و دختران, بدون تجربه و کسب اطلاعات لازم, به چنین امر بسیار مهم و سرنوشت سازی اقدام می نمایند. در حالیکه نه از شرایط و صفات نیک یک همسر خوب آگاهی دارند, و نه راه کشف آن را می دانند. نه از نقاط ضعف و صفات بد همسر خبر دارند نه راه کشف و اجتناب از آنها را می دانند. چه بسا صفتی را از شرایط بسیار مهم و ضروری می پندارند و برای نیل به آن جدیت می نمایند, در صورتیکه آن صفت اصلاً از مزایای ضروری یک هسمر نیست, یا اهمیت چندانی ندارد. و چه بسا امر بسیار مهمی که باید جز شرایط قرار گیرد در اثر غفلت, آن و شرایط و مزایا محسوب نمی دارند, هنگامی خبردار می شوند که کار از کار گذشته و چاره ای ندارند و در اثر آن, اختلافات و کشمکشها و ناسازگاریها و بهانه جوئیها شروع می شود و بالاخره یا به طلاق منجر خواهد شد یا ناچارند دندان به جگر بگذارند و تا آخر عمر با تلخی و رنج و اندوه به زندگی ادامه دهند. در صورتی که اگر آگاهانه عمل می کردند کمتر با شکست و تلخکامی مواجه می شدند.

بعلاوه بسیار از اختلافات خانوادگی و حتی طلاقها از حوادث مراسم نامزدی و تعیین مهر و عقد  و عروسی و رفتار پسر و دختر, در دوران قبل از عروسی نشات می گیرد و چه بسا کدورتهایی در این زمان بوجود می آید که آثار سو آنها تا پایان عمر باقی خواهد ماند و چه بسا که به طلاق و جدایی منجر خواهد شد, در صورتی که اگر دختر و پسر از اطلاعات لازم برخوردار بودند به چنین سرنوشتی گرفتار نمی شدند.

بنابر این, انتخاب همسر کار مهم و سرنوشت سازی است که نیاز به اطلاعات کافی دارد و نمی توان و نباید آن را سهل و آسان پنداشت و نسبت به آن غفلت ورزید.

ازدواج

ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعی است که از زمانهای بسیار قدیم, بلکه از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده است. پیمانی است مقدس که در بین تمام اقوام و ملل, مذهبی و غیر مذهبی و در تمام اعصار و امکنه وجود داشته و دارد. در این پیمان مقدس, زوجین یعنی زن و مرد زندگی مشترکی را تاسیس می کنند و پیمان می بندند که در کنار هم و یار و غمخوار یکدیگر باشند. ازدواج برای انسانها یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آنها سرچشمه می گیرد. چنانکه انسان به آب و غذا نیاز دارد, در سنین مخصوصی به ازدواج هم نیاز پیدا می کند. هر یک از دختر و پسر در سنین بلوغ احساس می کنند که جنس مخالف را دوست دارند و خواستار وصال همدیگر هستند. ازدواج یک خواسته طبیعی است که همه جوامع بشری و ادیان آسمانی بر آن صحه نهاده اند. مخصوصاً دین اسلام پیروان خود را به ازدواج دعوت نموده و از عزوبت برحذر می دارد. ازدواج نه تنها منفور نیست, بلکه از دیدگاه اسلام امری مستحب و در بعضی موارد واجب می باشد. و اگر با قصد قربت انجام بگیرد عبادت نیز محسوب می شود. پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام, در باره ازدواج تاکید و سفارش فراوان کرده اند. از باب نمونه:

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده که نزد خدا محبوبتر از ازدواج باشد.

امیر المومنین علیه السلام فرمود: تزویج کنید, زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس که دوست دارد از سنت من پیروی کند بدرستیکه سنت من تزویج است.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: دو رکعت نمازی که انسان متاهل می خواند ثوابش بیشتر از هفتاد رکعتی است که انسان مجرد می خواند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دور رکعت نمازی که متاهل می خواند افضل است از اینکه مرد غیر متاهل شبها نماز و روزها روزه بگیرد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بدترین مردگان شما کسانی هستند که بدون ازدواج بمیرند.

نگاهی به ازدواجهای دانشجویی

موفق یا ناموفق؟

ازدواج‌های دانشجویی چند سالی است که برای تبلیغ ساده‌زیستی و ترویج فرهنگ ازدواج در دانشگاه‌های آزاد و دولتی رواج یافته است. اما آیا می‌توان گفت برگزاری این‌گونه جشن‌ها به ترغیب جوانان به امر ازدواج، علی‌رغم تمامی مشکلات موجود می‌انجامد؟

نقش مشاوره در ازدواجهای دانشجویی

اصول کلی مشاوره ، جز آن که کاربرد آنها باید با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات خانواده انجام گیرد معتبر است. مشاوره از نظر تعداد مراجع دو نوع است: مشاوره فردی و مشاوره گروهی. در مشاوره خانواده از هر دو نوع مشاوره استفاده می شود؛ ولی اصل بر انجام مشاوره گروهی است( مشاوره ای که تمام اعضای خانواده در آن شرکت داشته باشند) چون مشکلاتی که در خانواده وجود دارد غالباً به همه اعضا مربوط می شود، بنابراین باید کلیه اعضا از نظر تعیین نوع مشکل، و هدف های مشاوره ، در جلسات مشاوره مشارکت داشته باشند و همکاری نمایند. گاه الزاماً مشاوره ، "فردی" انجام می شود. مثل دانشجویی که از خانواده دور افتاده و به علتِ فراق و گرفتاری های مربوط به آن دچار ناراحتی و نگرانی است ، در این مورد چون خانواده در دسترس نیست الزاماً مشاوره به صورت فردی انجام می گیرد؛ و سپس می توان از طریق تلفن، مکاتبه، دیدار با خانواده یا به صورت های دیگر با اعضای خانواده تماس برقرار کرد.

مشکلاتی موجود در خانواده  و ارتباط با افراد مختلف:

1- فرزندان؛

2- پدر و مادر؛

3- پدر بزرگ و مادر بزرگ؛

4- فامیل و سایر اعضای خانواده.

مشکل درباره هر یک از اعضای خانواده باشد مربوط به ساختار آن است، هر یک از اعضا در ایجاد و رفع مشکل ، نقش دارند. بنابراین مشاور باید به انحاء مختلف همه اعضا را به جلسه مشاوره بکشاند، و مشکلات را در جلسات گروهی مطرح نماید.

نمونه هایی از مسائل خانواده را می توان به شرح زیر برشمرد:

- فرزند عقب مانده ذهنی یا معلول جسمی و حرکتی؛

- فرزند با رفتارهای انحرافی و ناهنجار ( دزدی ، خرابکاری ، ناسازگاری ، ولگردی ، گوشه گیری ، زورگویی و...) ؛

- فرزند فراری از مدرسه ؛

- فرزند بی علاقه به تحصیل و کار؛

- ناهنجاری های رفتاری پدر و مادر؛

- تضاد فکری والدین در امور معیشتی و تربیتی فرزندان؛

- رفتارهای نادرست پدربزرگ و مادربزرگ در ارتباط با مسائل تربیتی فرزندان؛

- بیماری و از کارافتادگی پدربزرگ و مادربزرگ و سایر افراد خانواده؛

- امور مربوط به دید و بازدیدها و مهمانی های فامیل های مادر یا پدر ، و اختلاف نظر مادر یا پدر در این مورد؛

- روابط ناهنجار مادرشوهر با عروس ، یا برعکس.

گاهی اوقات مشکلات در ارتباط با حوادثی است که برای خانواده پیش می آید ؛ نظیر بیکار شدن پدر یا مادر، مرگ و میر اعضای خانواده ، بازنشستگی پدر و گرفتاری های مالی، بیماری غیر مترقبه ، متولدین جدید، عروس و داماد شدن فرزندان و نظایر آن.

مشاوران باید هر یک از آسیب ها و مشکل ها را جداگانه بررسی نمایند و حتی الامکان در جلسات مشاوره از کلیه اعضای خانواده استفاده کنند.

شامل 19 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تاثیرات مثبت و منفی ازدواج های دانشجویی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.