زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد گاز متان

اختصاصی از زد فایل تحقیق در مورد گاز متان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد گاز متان


تحقیق در مورد گاز متان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه85

 

بخشی از فهرست مطالب

مقدمه :

 

خواص گاز متان

 

طرز تشکیل و پیدایش گاز متان

 

چگونگی تصاعد گاز متان

 

دستور استخراج لایه‌های مستعد پدیده تصاعد ناگهانی

 

آتشباری لرزاننده  

 

اشتعال و انفجار گاز متان

 

منابع گاز متان

 

عوامل مشتعل کننده گاز متان

 

روش‌های پیشگیری از اشتعال گاز متان

 

چگونگی انتشار شعله گاز متان

 

انباشته شدن گاز متان

 

اقدامات لازم در هنگام تراکم گاز متان

 

مزایای عمل دگازا

 

چراغ اطمینان شعله‌ای

 

طریقه تشخیص و اندازه گیری مقدار گاز متان

 

    طرز استفاده از چراغ اطمینان شعله‌ای

 

 

گاز متان

 

مقدمه :

 

متان که گاز مرداب نیز نامیده می‌شود یکی از خطرناک ترین گازهای آلوده کننده هوای داخل معدن بوده که در موارد بسیاری انفجارات مهیب و هلاکت عده زیادی گردیده است حتی در معادن امروزی با وجود پیشرفتهای فراوانی که دزمینه ایمنی معادن صورت گرفته و علی زغم اتخاذ تدابیر حفاظتی شدید خطر انفجار این گاز کاملا از بین نرفته است بطوریکه هنوز هم خبرهایی از وقوع انفجار گاز در معادن مختلف شنیده می‌شود. گاز متان تحت عنوان گاز گریز و گاز زغال نیز نامیده می‌شود. ترکیب شیمیایی گریز و در حقیقت 95 تا 100 درصد متان است بنابر این ممکن است گازهایی مثال ازث ، هیدروژن ، انیدرید کربنیک و هیدروکربورهای سنگین مثال اتان ، هیدورژن سولفوره ، انیدرید سولفورو و منوکسید کربن در ترکیب آن وجود داشته باشد.

 

مقدار ازت معمولا ناچیز است ولی در بعضی موارد نادر میزان آن به 20 درصد نیز رسیده است. اگر چه درصد هیدروژن اتان و اتیلن معمولا ناچیز است ولی وجود این گازها به سبب قابلیت انفجار شدید و نقطه اشتعال     پائین‌تر از متان حتی به مقدار اندک خطرناک است. از آنجایی که گاز متان قابل اشتعال و انفجار بوده و از نظر ایمنی در معادن زغال سنگ مشکلات و مسائلی را به وجود می‌آورد لذا در اینجا بطور مفصل‌تری راجع به آن بحث خواهد شد.

 

خواص گاز متان

 

    متان گازی است بی رنگ و بی بو  که وزن مخصوص آن نسبت به هوا 544/0 می‌باشد این گاز به علت سبکی به طرف بالا حرکت می‌کند و به همین سبب اغلب در زیر سقف کارگاهها و بلندترین قسمت گالری‌ها و دیگر کارهای معدنی جمع می‌شود. متان اگر چه به تنهایی بویی ندارد ولی در بعضی معادن چون همراه ناخالصی‌هایی مانند هیدروکربورهای معطر ، هیدروژن سولفوره و انیدرید سولفوره متصاعد می‌شود. گازهای مذکور خاصیت بوی سیب را به متان میدهند. گاز متا سمی نبوده و از نظر تنفس مانند نیتروژن است یعنی مستقیما اثر سویی ندارد ولی چون جانشین اکسیژن هوا میشود و مقدار آنرا در هوا نتفسی کاهش میدهد ممکن است از این نظر پدیدار می شود. زمانی که هوا شامل 43 درصد گاز متان باشد عیار اکسیژن به 12 درصد می‌رسد و زمانی که هوا شامل 57 درصد متان می‌شود تنها 9 درصد اکسیژن درهوا وجود خواهد داشت که حد خطرناکی برای زندگی انسان است. مواردی نیز مشاهده گردیده که معدنکارارن در سینه کارها و کارگاههای بن بست و کارگاههای شیب‌دار بالارو و در معدن بر اثر خفگی با گاز متان جان سپرده‌اند.

 

طرز تشکیل و پیدایش گاز متان

    مواد گیاهی در هنگام تجزیه شدن و تبدیل به انواع مختلف زغال سنگ مقداری گاز متان تولید می‌کنند قسمت عمده این گاز در لایه های زغالی محبوس شده و مقداری از آن نیز در سنگهای درون‌گیر لایه‌های زغال جمع می‌شود به همین دلیل است که هنگام حفر کارهای معدنی در سنگها اطراف زغال بایستی هوای معدن را از لحاظ میزان گاز کنترل مداوم کرد. متان عموما به دو صورت در داخل لایه‌های زغال محبوس می‌شود : قسمتی از آن خلل و فرج و شکافهای موجود در لایه‌های زغال را پر کرده و بخش دیگر بصورت سطحی به توده زغال چسبیده و به اصلاح جذب سطحی می‌شود میزان گازی که بصورت جذب سطحی در زغال باقی مانده معمولا بیشتر از حالت اول است مقدار گاز موجود در لایه‌های زغال علاوه بر جنس و سن زمین شناسی به مشخصات سنگهای پوشاننده نیز بستگی دارد. اگر گازهای تشکیل شده در دوره تورب زایی بقایای نباتی هنگام تجزیه فرضا با لایه‌ای مثل ماسه سیلت یا انواع دیگر پوشیده شوند گازهای حاصله در همان مکان تشکیل در میان بقایای گیاهی جامد یا سنگهای اطراف باقی می‌مانند. گاز متان به جز معادن زغال سخت آنتراسیت و زغال قهوه‌ای در معادن سنگ نم

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد گاز متان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.