فایل مربوط را پس از دانلود در قسمت cp برنامه odin قرار داده و فلش کنید
ترمیم سریال سامسونگ N900 کاملا تست شده 100%
فایل مربوط را پس از دانلود در قسمت cp برنامه odin قرار داده و فلش کنید
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :9
بخشی از متن مقاله
پرورش ماهیان گرم آبی
گونه های ماهیان گرم آبی پرورشی در ایران عمدتاً کپور ماهیان می باشند.
الف ) کپور معمولی (Carp Common)
ب ) کپور علفخوار ( Grass Crap )
ج ) کپور نقره ای ( Silver Carp )
د ) کپور سرگنده ( Big head Carp )
پرورش ماهیان گرم آبی دارای 3 بخش عمده برای رساندن ماهی به بازار است :
مرحله اول : تولید بچه ماهیان نورس تایک ماهگی. وزن این دسته از ماهیان به 5/0 تا 1 گرم می رسد.
مرحله دوم : بچه ماهیان انگشت قد یا تابستانه . وزن این ماهیان به حدود 30 تا 100 گرم می رسد.
مرحله سوم : تولید ماهیان بازاری
آماده سازی استخر
شامل کلیة کارهایی است که با انجام آنها استخر از هرنظر آمادة پذیرش ماهی می گردد.
مراحل آماداه سازی استخر:
1. تخلیة آب استخر وخشک کردن آن : بهترین زمان برای تخلیة آب استخر زمانی است که دمای آب کمتر از 12 درجه سانتیگراد باشد خشک کردن استخر باعث تهویة کف استخر وتابش خورشید ودر نتیجه تجزیة لجن وبقایای پوسیدة گیاهی می شود وهم به دلیل یخ زدن کف استخر در زمستان و وجود سرما انگل ها نابود می شوند.
2. جمع آوری واز بین بردن گیاهان خشبی : گیاهان خشبی مانع از فعالیتها ی پرورشی دورة بعد از قبیل غذا دهی وصید می گردد. لذا آنها راجمع آوری کرده و یا می سوزانند.
3. آهک پاشی : در کف استخر به منظور :
الف ) مبارزه با آلودگی ها
ب ) ایجاد تعادل وتنظیم PH خاکهای اسیدی
ج ) به عنوان کود در استخر به کار برده می شود.
در استخر های خاکی پرورش ماهی 500 تا 1000 کیلوگرم در هکتار آهک می پاشند.
4. شخم سطحی یا دیسک زدن : شخم زدن به منظور اصلاح ، احیاء و بهبود خاک کف استخر ها و از بین بردن گیاهان مضر انجام می گیرد . بهتر است کف استخر ها شخم سطحی زده شوند. ( 10 تا 15 سانتیمتر )
5. ترمیم دیواره های تخریب شده : یهترین روش برای جلوگیری از تخریب دیواره ها ، کمک به رویش گیاهان روی دیوار ها است .
6. بستن دریچه های خروجی ونصب فیلتر ها: قبل از آبگیری استخر ها دریچه های خروجی را کاملاً می بندند. معمولاً بین تخته های خروجی آب را با خاک رس و یا کود دامی پر می نمایندکه پس از جذب آب افزایش حجم پیدا کرده و باعث مسدود شدن روزنه ها می شود.
7. افزودن کود پایه به استخر : کود پایه رادر زمان خشک بودن استخر اضافه می کنند. برای این منظور معمولاً از کود های دامی استفاده می کنند . مقدارکود مورد نیاز در استخرهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً 2 تا 3 تن در هکتار کود گاوی به کار می برند. اگر به جای کود گاوی از کود مرغی استفاده کنند، مقدار آن را به نصف تقلیل می دهند. از کودهای معدنی ازت یا فسفر نیز استفاده می کنند.
8. آب گیری : برای آب گیری استخر ها ابتدا حجم آب مورد نیاز را مشخص می نمایند.
حجم آب مورد نیاز = مساحت مفید استخر × ارتفاع متوسط آن + حجم آب تلف شده
آب تلف شده = مجموع آب نشتی از دریچه و دیواره های استخر + آب تبخیر شده
به طور متوسط میزان آب تبخیر شده در مناطق معتدله 5/1 تا 2 لیتر در ثانیه در واحد هکتار می باشد. این میزان در مناطق گرم 3 تا 4 لیتر در ثانیه در هکتار است.
منابع تأمین آب
به دو گروه تقسیم می شوند :
1. آبهای جاری : شامل رودخانه ها ، نهرها و هرزآبهای فصلی
2. آبهای زیر زمینی : شامل چشمه ها، قنات ها و آب چاه ها
انتقال آ ب به استخر ها به روش ثقلی ویا پمپاژ آب است . زمان آبگیری استخر ها با توجه به آغاز فصل پرورش در مناطق مختلف ایران متفاوت است و معمولاً 10 تا 15 روز قبل از انتقال بچه ماهی ها به استخر ، آبگیری به طور کامل انجام می شود. عمق آبگیری استخر های پرورشی از 5/1 تا 3 متر در نظر گرفته می شود. اگرشدت گرما وسرما زیاد نباشد عمق 2 متر کافی است.
روش های معمول پرورش در ایران
روشهای پرورش به عوامل متعددی بستگی داردکه از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
ط امکان تهیة بچه ماهی
ط غذای ماهی
ط بازار مصرف
ط ویژگی های استخر
ط تولید غذای طبیعی
روش های معمول پرورش شامل :
1. پرورش ماهی به صورت گسترده وغیر متراکم : این نوع پرورش اغلب در آبگیرها ، منابع آبی وسیع ، در یاچه های طبیعی و دریاچه های پشت سدها انجام می گیرد. تراکم کشت در این روش کم ومیزان تولید نیز نسبتاً پایین است. در این روش تغذیه ماهی متکی به تولیدات طبیعی استخر بوده و غذای دستی به آنها داده نمی شود.
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :15
بخشی از متن مقاله
میتوز از پدیدههای جالب و قابل مشاهده به کمک میکروسکوپهای نوری در سلولهای زنده است. میتوز پدیدهای ممتد است ولی به دلیل سهولت در مطالعه آن را در چند مرحله بررسی میکنند.توانایی تکثیر از ویژگیهای اصلی سلولهای زنده است.
با در نظر گرفتن این که پیکر یک انسان بالغ از حدود 1014 سلول تشکیل شده که همه از تقسیمات یک سلول تخم اولیه ایجاد شدهاند، اهمیت تکثیر یاختهای و فراوانی آن مشخص میشود. در یک انسان بالغ نیز که رشد پایان یافته است، تکثیر سلولی که لازمه آن تقسیم سلولی است، برای ترمیم سلولهای تحلیل رفته لازم است. به عنوان مثال عمر گلبولهای قرمز خون 120 روز میباشد که باید پس از این مدت با گلبولهای قرمز جدید جایگزین شوند.
چرخه سلولی
زمان و مجموعه تغییرات و تحولاتی را که از آغاز یک تقسیم سلولی تا رسیدن به شروع تقسیم متوالی بعدی در سلول اتفاق میافتد، چرخه یاختهای یا چرخه سلولی مینامند. زمان این چرخه در سلولهای مختلف و نسبت به سن و شرایط مختلف ، متفاوت است؛ به عنوان مثال ، در شرایط بهینه زیست در باکتری هر 20 دقیقه یکبار تقسیم صورت میگیرد و در شرایط معمولی این زمان به 1 ساعت میرسد. در اغلب سلولهای بدن انسان زمان متوسط چرخه سلولی حدود 16 تا 24 تقسیم سلولی 1 تا 2 ساعت است. این چرخه سلولی شامل دو مرحله اصلی: 1ـ تقسیم (M) و 2ـ اینترفاز (مرحله استراحت) است.
اینترفاز
در اینترفاز 3 مرحله وجود دارد. مرحله S یا سنتز (Synthesis) که در این مرحله همانندسازی DNA انجام میشود و مقدار DNA سلول به 2 برابر افزایش مییابد.
مرحله قبل از S را مرحله پیشسنتز یا G1 و مرحله پس از S را مرحله پسسنتز یا G2 نامند. در بعضی از سلولهای زنده مثل سلول تخم مرحله G1 وجود ندارد و در برخی دیگر مثل نورونها G1 بسیار طولانی است بطوری که گفته میشود سلول وارد مرحله G0 شده است که در این G0 سلول تمایز مییابد و دیگر به چرخه سلولی برنمیگردد و سرنوشت سلول پس از تمایز مرگ خواهد بود.
تقسیم یاختهای
در یوکاریوتها برای تقسیم یاختهای دو فرایند اساسی را که اغلب وابسته بهم هستند، در نظر میگیرند: یکی تقسیم هسته که میتواند به روش میتوز یا میوز باشد و دیگریتقسیم سیتوپلاسم که آن را سیتوکینز مینامند. گرچه در اغلب موارد به دنبال تقسیم هسته ، سیتوپلاسم نیز تقسیم میشود و در نتیجه دو سلول جدید از تقسیم سلول اولیه حاصل میشود، اما این وضع حالت همیشگی نیست و در موارد زیادی به دنبال تقسیم هسته ، الزاما سیتوپلاسم تقسیم نمیشود. به عنوان مثال ، این حالت در سلولهای عضلانی مخطط انسان دیده میشود (حالت سنوسیتی) یعنی سلولهایی با بیش از یک هسته.
عوامل موثر در میتوز
سانتریولها
سانتریولها اجزای سلولی لولهمانندی هستند که در تمام سلولهای جانوری و در گیاهان ابتدایی و عده زیادی از جلبکها به جز جلبک قرمز وجود دارند. این اجزای سلول در گیاهان عالی وجود ندارند. یکی از نقشهای سانتریولها دخالت در تقسیم میتوز به هنگام تشکیل دوک میتوزی است. البته تمام سلولهایی که دوک میتوزی تشکیل میدهند الزاما سانتریول ندارند، مثل گیاهان عالی. به هر جفت سانتریول عمود بر هم به همراه ماده پیرامونی متصل به آن ، سانتروزوم میگویند.
کروماتین
ترکیب اصلی هسته ، کروماتین است که همان کروموزوم اینترفازی است. شبکه کروماتین از درهم رفتن رشتههای کروماتینی تشکیل شده و این رشتهها در حقیقت حالت بسیار کم تراکم شدهای از کروموزومها هستند. در کروماتین مجموعه مولکولی پیچیده از DNA ، پروتئینهای وابسته به آن و نیز مقداری از RNAها وجود دارند.
کروموزوم
یک کروموزوم از همانندسازی و نیز به هم پیچیدگی و تابیدگی هر رشته کروماتین مرحله انترفازی در سلولهای یوکاریوتی تا رسیدن به ضخامت 1000 تا 1400نانومتر ایجاد میشود. هر کروموزوم متافازی شامل دو کروماتید است. هر کروماتید بخشی از کروموزوم است که نیمی از سراسر طول کروموزوم را تشکیل میدهد. این دو کروماتید از ناحیه سانترومر بهم وصلند. طرفین سانترومر کروموزوم را دو بخش پروتئینی پیلهمانند و متراکم به اسم کینه توکور میپوشاند که این کینه توکورها از مراکز سازماندهی رشتههای دوک میتوزی هستند.
مراحل میتوز
پروفاز
طولانیترین مرحله تقسیم میتوزی است که با تحول عمدهای در سیتوپلاسم و هسته همراه است. در شروع پروفاز هسته تقریبا موقعیت مرکزی پیدا میکند (در وسط سلول قرار میگیرد) و دیوارهای آن قابل مشاهده است. در سیتوپلاسم دو دیپلوزوم مشاهده میشود که هر دیپلوزوم از دو سانتریول که به صورت تقریبا عمود برهم قرار گرفتهاند، تشکیل شده است. دو دیپلوزوم از هم فاصله میگیرند و بین این دو دوک میتوزی تشکیل میگردد. در داخل هسته نیز کروموزومها تدریجا متراکم شده و وقتی این تراکم شدید شد، پوشش هسته از بین میرود. از اواسط پروفاز پوشش هسته قطعهقطعه میشود و در پایان پروفاز تنها قطعات کوچکی از آن در سیتوپلاسم قابل تشخیص است. شیره هسته نیز با سیتوزول آمیخته میشود.
در پروفاز به دلیل تراکم شدید کروماتین ، رونویسی RNAها بهتدریج کاهش مییابد؛ RNAهای ریبوزومی رونویسی نمیشوند و این وضع موجب تحلیل رفتن و سپس ناپدید شدن هستکها میشود. خرد شدن پوشش هستهای به ریز لولههای دوک امکان میدهد فضایی را که قبلا بوسیله شیره هسته اشغال شده بود، در اختیار بگیرند و به این ترتیب مرحله جدیدی آغاز میشود که آن را پیش متافاز نامند. این مرحله گذرا با جابجایی ابتدا نوساندار و سپس جهتدار کروموزومها همراه است که موجب میشود کروموزومها در سطح میانی سلول قرار گیرند.
متافاز
در این مرحله دو دیپلوزوم در دو قطب سلول مقابل هم قرار گرفتهاند. اطراف هر کدام رشتههای دوکی و مابین آنها رشتههای دوکی قطبی یا ممتد کشیده شده است. پوشش هسته محو شده و کروموزومهای دو کروماتیدی در وسط دوک در امتداد صفحه عرضی به اسم صفحه متافازی یا صفحه استوایی قرار میگیرند. کروموزومها بصورت حلقهای بیش و کم منظم با فاصلهای برابر از دو قطب دوک قرار میگیرند.
دو کروماتید هر کروموزوم در این مرحله موقعیت خاصی دارند. این کروماتیدها از هم مشخص شده و بطور نسبی از هم جدا شدهاند. دو انتهای آنها کم و بیش به سوی قطبهای دوک متوجه است. در حالیکه ناحیه سانترومر (محل اتصال دو کروماتید خواهری) به سوی بخش میانی در صفحه استوا قرار دارد.
آنافاز
مرحله کوتاهی است که در آن ماده ژنتیکی همانندسازی شده (دو کروماتید) از ناحیه سانترومر از هم تفکیک میشوند و به اصطلاح سانترومر به دو بخش تقسیم میشود. هر نیمه هر سانترومر همراه یک کروماتید و کینه توکور وابسته به آن ، یک کروموزوم آنافازی را تشکیل میدهند. دو کروموزوم تک کروماتیدی حاصل به دو قطب مهاجرت میکنند و طوری این عمل انجام میگیرد که همواره ناحیه کینه توکور و سانترومر متصل به آن زودتر از بازوهای کروموزومها به قطبین میرسند.
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :7
بخشی از متن مقاله
حزب سیاسی
دوره معاصر، ارتباطات فعالیتهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در بر می گیرد و در این میان با پیچیده تر شدن و گسترش جوامع اهمیت ارتباطات در بعد سیاسی نیز روزافزون می گردد تا حدی که باید گفت در شرایط فعلی ارتباطات مایه اصلی زندگی سیاسی است و بدون بهره گیری از وسایل ارتباطی و رسانه های گروهی نظام های سیاسی قادر به نظم بخشیدن در جامعه و شریک ساختن مردم در زندگی سیاسی نیستند. همچنین اعضای جامعه برای ایفای نقش فعال، شرکت در انتخابات و ارتباط متقابل با سیاستمداران به رسانه های جمعی نیازمندند. در ارتباط سیاسی آنچه اهمیت دارد تاثیر بر رفتار است، ارتباط گر سیاسی که در این نوع ارتباط به طور عمده سیاستمدار است سعی می کند با بهره گیری از ابزار مختلف ارتباطی و کاربرد قوانین و تکنیک های لازم بر مخاطب تاثیر گذارد و وی را همواره هماهنگ با برنامه ها و ایده های خود ساخته و با کسب نفوذ و جلب افکار و آرا» عمومی مردم، موقعیت خود را تحکیم بخشیده و به گسترش دایره قدرت خود بپردازد.
ماهیت ارتباط سیاسی
جامعه مجموعه ای از افراد است که در محیطی مشترک زندگی می کنند و نهادها، فعالیتها و منافع مشترکی دارند، اما اگر به هیچ ترتیبی با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند، حتی نمی توانند از منافع مشترک خود آگاه شوند; چه رسد به اینکه بخواهند اقدام مشترک هدفمندی انجام دهند. اغلب گفته می شود که اساس سیاست، اشکال مختلف ارتباط به ویژه گفتگو است که نماد تعامل اجتماعی میان افراد است.
ارسطو خویشاوندی طبیعی سیاست و ارتباط را به رسمیت می شناسد و محل پیوند این دو حوزه را "علم بیان " می داند.
وی در "علم بیان " خود اهمیت گفتگو و اشکال مختلف ارتباط اقناعی را به شکل منظمی تجزیه و تحلیل می کند. از نظر او ارتباط یعنی "جستجوی کلیه امکانات برای اقناع " و این عبارت امروزه هم محور اصلی ارتباط سیاسی را شکل می دهد. بالغ بر دو هزار سال است که سیاست و ارتباط، همواره دست در دست یکدیگر امور گوناگون ازجمله حوزه سیاسی را زیر پوشش خویش داشته اند، زیرا این دو قسمت های ضروری طبیعت سرشت انسان را نشان می دهند.
امروزه برخی پژوهشگران، ازجمله دیوید ال سوانسون ثابت کرده اند که ارتباطات سیاسی آشکارا از قلمروی تعریف شده اولیه و نهادی خود فراتر رفته است و پرسش های مربوط به این رشته آنقدر توسعه یافته که نظریه های اقتصادی و مطالعات فرهنگی را نیز دربرگرفته است.
همچنین بسیاری از پژوهشگران علوم انسانی، ارتباطات را نه تنها محور اصلی مبارزات سیاسی نوین بلکه اساس معرفت شناسی آن می دانند و عقیده دارند که بدون ارتباطات، مبارزه سیاسی آگاهانه ای صورت نمی گیرد.
با بهره گیری از تعاریف و دیدگاه هایی که پژوهشگران درخصوص ارتباط سیاسی ارایه داده اند می توانیم بگوییم ارتباط سیاسی یعنی ارتباط هدفمند یا هدفدار درباره سیاست. که شامل موارد زیر است:
2- همه شکل های ارتباطی درباره بازیگران سیاسی و فعالیت های آنان مثل گزارش های خبری، سرمقاله ها و همه شکل های مباحثه رسانه ای که سیاست را دربرمی گیرد.
3- همه شکل های ارتباطی که افراد غیرسیاسی مانند رای دهندگان و نویسندگان روزنامه ها برای بازیگران سیاسی ارسال می کنند.
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
نوع فایل: word
قابل ویرایش 100 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر٬ با نام « بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس » که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوتمنبع کنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر , انجام شد.
منبع کنترل که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر ,افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمدهای در به حد اکثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای دارای منبع کنترل بیرونی٬ فکر میکنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد.
عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.
جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان بوده و نمونه انتخاب شده نیز 60 نفر از دانشجویان که شامل 30 دختر و 30 پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.
روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای دو متغییر بوده که هر کدام نیز دارای دو بعد بودند روش خی دو بود.
نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:
1-بین عزت نفس ومنبع کنترل دختران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداری وجود ندارد.
2-بین عزت نفس ومنبع کنترل پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداری وجود ندارد.
3-بین عزت نفس دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداری وجود ندارد.
4-بین منبع کنترل دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش می شود.
ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.
در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و ... شود (بیابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).
عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر1930، آلپورت1937، راجرز1959، سالیوان1953، طارن هورنی1937، جیمز1890 ، مازلو ، 1970) از میان افراد طارن هورنی 1937 روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.
فرنچ(1968)و ارگو(1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.
افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.
جورج کلی1955 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2)
در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (1954) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.
فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (1954) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.
یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجماعی راتر منبع یا مکان کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، 1972، ص 28).
ایستین و کوموریت (1971) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .
آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از دانشگاه ها انجام شده است.
فهرست مطالب:
چکیده تحقیق
مقدمه
1- فصل اول
1-1- بیان مسئله
1-2- اهمیت پژوهش
1-3- هدف پژوهش
1-4-سوالات پژوهش
1-5-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها
1-5-1- منبع کنترل
1-5-1-2-تعریف عملیاتی
1-5-2-عزت نفس
2- فصل دوم
پیشینه نظری
2-1- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناساندر باره ی عزت نفس2-1-1- نظریه جیمز
2-1-2- نظریه مید
2-1-3- نظریه کولی
2-1-4- نظریه روزنبرگ
2-1-5- نظریه سالیوان
2-1-6- نظریه هورنای
2-1-7- نظریه آدلر
2-1-8- نظریه راجرز
2-1-9- نظریه مزلو
2-1-10-نظریه ی آلپورت
2-1-11-نظریه ی دیگر روانشناسان
2-1-12-عزت نفس و غرور
2-1-13-نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس
2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان
2-1-15-کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس
2-2-منبع کنترل
2-2-1-رویکردها و نظریه های متفاوت درباره منبعکنترل
2-2-2-مفاهیم اساسی نظریه یادگیرِی اجتماعی
2-2-3-تفاوت های فردی
2-2-4-کنترل
2-2-5-واکنش در برابر از دست دادن کنترل
2-2-6-منبع کنترل
2-2-6-1-منبع کنترل درونی
2-2-6-2-منبع کنترل بیرونی
2-2-6-3-ویژگی های افراد با منبع کنترل درونی
2-2-6-4-ویژگی های افراد با منبع کنترل بیرونی
2-2-7- تصور راتر در باره انسان
3- فصل سوم
3-1 – طرح پژوهش
3-2- جامعه ی مورد پژوهش
3-3- نمونه روش نمونه گیری
3-4-ابزارتحقیق
3-4-1-آزمون منبع کنترل
3-4-2-آزمون عزت نفس
3-5-روش اجرای پژوهش
3-5-1-اجرای اصلی
3-6-1-روش آمار
4- فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آمارِی
4-1-یافته های مربوط به سوال پژوهش
فصل پنجم
5-1-بحث و نتیجه گیری
5-2-پیشنهادات
منابع
ضمائم
منابع ومأخذ:
1- آراس، آلن؛ روان شناسی شخصیت نظریه ها و فرآیندها؛ترجمه سیاوش جمالفر، انتشارات نشر روان: 1375.
2- اتکینسون، ریچارد؛ زمینه روان شناسی هیلگارد؛ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ، انتشارات رشد: 1378.
3- ارونسون، الیوز؛ روان شناسی اجتماعی؛ ترجمه سیروس ایزدی، انتشارات دانشگاه تهران:1366.
4- افروز، غلامعلی؛ روان شناسی تربیت کودکان و نوجوانان؛انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:1371.
5- ایزدی، سیروس ؛روانشناسی شخصیت از دیدگاه مکاتب؛ انتشارات دهخدا:1351.
6- بلوم، جرالد.اس؛ نظریه های روان کاوی شخصیت؛ترجمه هوشنگ حق نویس،انتشارات امیر کبیر؛1362.
7- بیابان گرد، اسماعیل؛ روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان؛ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:1373.
8- پروین، لارنس؛ روانشناسی شخصیت؛ ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، موسس خدمات فرهنگی رسا:1372.
9- پورافکاری، نصرت الله؛ فرهنگ جامع روانشناسی- روان پزشکی در زمینه های وابسته؛ انتشارات فرهنگ جلد اول و دوم:1374.
10- دلاور، علی؛ روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی؛ انتشارات ویرایش:1377.
11- ساپنیگتون، اندروا؛بهداشت روانی؛ ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی، نشر روان:1377.
12- سیاسی، علی اکبر؛نظریه شخصیت یا مکاتب روانشناسی؛ انتشارات دانشگاه تهران:1371.
13- سیف، علی اکبر؛ روش تهیه پژوهشنامه؛ انتشارات دوران:1378.
14- شاملو، سعید؛بهداشت روانی؛ انتشارات رشد:1369.
15- شاملو، سعید؛مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت؛ انتشارات رشد:1370.
16- شعاری نژاد، علی اکبر ؛روان شناسی رشد؛انتشارات رشد:1364.
17- شفیع آبادی، عبدالله؛ ناصری، غلامرضا؛نظریه های مشاور و رواندرمانی؛ مرکز نشر دانشگاهی:1359.
18- شولتز، دوان؛ روان شناسی شخصیت؛ ترجمه یحیی سیدمحمدی،انتشارات ویرایش:1377.
19- شولتس، دوان؛ روانشناسی کمال؛ ترجمه گیتی خوشدل، نشر نو:1369.
20- کراز، ژزف؛بیماری روانی؛ ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور، انتشارات رشد:1367.
21- کریمی، یوسف؛ روان شناسی شخصیت؛انتشارات نشر ویرایش:1376.
22- گنجی، حمزه؛روان شناسی عمومی؛ انتشارات نشر دانا:1375.
23- مزلو، آبراهام ؛انگیزش و شخصیت؛ ترجمه احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس رضوی:1367.
24- میرزا بیگی، علی؛ نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی ؛انتشارات اطلاعات و آموزش و پرورش:1372.
25- هرگنمان، ی. آر؛ والسون، ام.اچ؛ مقدمه ای بر نظریه های یادگیری؛ ترجمه علی اکبر سیف ،انتشارات دانا:1374.
26- ماسن،هنری؛ رشد و شخصیت کودک؛ ترجمه مهشید باسایی، انتشارات کتاب مادر:1373.