زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دار برای کمک به بهیاران - 68 اسلاید

اختصاصی از زد فایل دانلود پاورپوینت پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دار برای کمک به بهیاران - 68 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دار برای کمک به بهیاران - 68 اسلاید


دانلود پاورپوینت پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دار برای کمک به بهیاران - 68 اسلاید

 

 

 

از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز(اچ آی وی ) مبتلا می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد. در این مدت فرد سالم بوده، می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد. ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. ابتلا به اچ آی وی از ظاهر شخص مشخص نمی شود

برای دانلود کل پاپورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دار برای کمک به بهیاران - 68 اسلاید

تحقیق در مورد دستاوردهای ازدواج های پیامبر

اختصاصی از زد فایل تحقیق در مورد دستاوردهای ازدواج های پیامبر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد دستاوردهای ازدواج های پیامبر


تحقیق در مورد دستاوردهای ازدواج های پیامبر

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه27

 

فهرست مطالب

  خدیجه (س) از زبان عایشه نکته هایی درباره ازدواج با عایشه ازدواج با عایشه و سوده

4- ازدواج با حفصه، دختر عمر

5- ازدواج با ام سلمه

روحیات ام سلمه مقدمه

سپاس و ستایش سزاوار خداوندی است که تمام جهان و از جمله انسان را آفرید و زن و مرد را زوج یکدیگر قرار داد و زن را موجب آرامش مرد ، و خانه یا محل زندگی را آرامشگاه آنان قرار داد .

درود بر پیامبرانش که هر یک برای هدایت و راهنمایی بشر کوشیدند ؛ به ویژه خاتم آنان که از هر جهت آدمیان را به سر منزل هدایت رهنمون ساخت ؛ گفتار و رفتنارش همه ادب بودو هدفش بر انگیختن و به حد نهایت رساندن مکارم اخلاق ؛ (بعثت لأتمم مکارم الاخلاق ) .

سلام بر اهل بیت او که بهترین شاگردان و درس آموختگان مکتب او هستند و اخلاق نیکوی پیامبر (ص) را سرمشق زندگی خود قرار دادند ، تا نشان دهند اخلاق و روش پیامبر اکرم (ص) قابل پیروی است و الگوی کاملی است که باید از آن درس زندگی اموخت : ( لکم فی رسول الله اسوه حسنه )‌

 

 

 

 

1- نخستین ازدواج

اولین همسری که پیامبر اکرم انتخاب کرد، خدیجه دختر خویلد بود. پیامبر(ص) در سن 25 سالگی با زنی چهل ساله و بیوه دو شوهر که از آنان فرزندانی داشت ،ازدواج کرد و از او صاحب شش فرزند شد.

پیامبر اکرم(ص) تا سن 52 سالگی که حضرت خدیجه فوت کرد، همسر دیگری اختیار نکرد و پانزده سال قبل از رسالت و دوازده سال بعد از رسالت را تنها با او بسر برد. وی بهترین زن پیامبر(ص) بود

اگر اموری نظیر شهوت ران بودن پیامبر اکرم(ص) که مغرضان یا ناآگاهان زمان ما مطرح می کنند ، وجود داشت، او به جای حضرت خدیجه که بیوه زنی دو شوهر کرده بود، با یک دختر ازدواج می کرد و یا در کنار او، همسران دیگری


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد دستاوردهای ازدواج های پیامبر

تحقیق در مورد دستورالعمل های قرآنی

اختصاصی از زد فایل تحقیق در مورد دستورالعمل های قرآنی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد دستورالعمل های قرآنی


تحقیق در مورد دستورالعمل های قرآنی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه14

دستورالعمل های قرآنی 1

قرآن ماجرای ذبح حضرت اسماعیل وامتحان بزرگ حضرت ابراهیم وفلسفه قربانی درعید قربان را با زیبا ترین تعبیردرآیات 100 تا 110 سوره صافات بیان می کند به این ترتیب که ابراهیم بعد ازادای رسالت خویش دربابل ازآنجا هجرت کرد ونخستین تقاضایش ازپروردگار این بودکه فرزند صالحی به او عطا فرماید زیرا تا آن روز صاحب فرزندی نشده بود.

« رب هب لی من الصالحین »

 

خداوند دعای ابراهیم را به اجابت می رساند وبه او بشارت نوجوانی حلیم را می دهد

« فبشرناه بغلام حلیم »

 

سرانجام فرزند موعود ابراهیم طبق بشارت الهی متولد شد وقلب پدر را که درانتظار فرزندی صالح سالها چشم به راه بود روشن ساخت .

 

دوران طفولیت را پشت سرگذاشت وبه سن جوانی رسید.

« فلما بلغ معه


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد دستورالعمل های قرآنی

پایان نامه کارشناسی ارشد مرئم شناسی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

اختصاصی از زد فایل پایان نامه کارشناسی ارشد مرئم شناسی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد مرئم شناسی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران


پایان نامه  کارشناسی ارشد مرئم شناسی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 184 صفحه می باشد.

 

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مردم شناسی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                 صفحه

چکیده

 

فصل اول : کلیات پژوهش 

1-1 –مقدمه..................................... 2

2-1-بیان مسئله ................................ 4

3-1-اهمیت و ضرورت تحقیق........................ 5

4-1-هدف تحقیق.................................. 7

5-1 سوال های تحقیق............................. 7

6-1-تعریف مفاهیم............................... 8

7-1-مکان تحقیق................................. 12

8-1-زمان تحقیق................................. 18

9-1-روش تحقیق.................................. 18

10-1-جامعه آماری .............................. 19

11-1-مشکلات ومبهمات تحقیق....................... 20

 

فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق

1-2-مقدمه...................................... 22

2-2-تعریف بازی................................. 23

3-2-تاریخچه بازی در جهان....................... 24

4-2-تاریخچه بازی در ایران...................... 25

5-2-طبقه بندی بازی ها.......................... 27

6-2-تقسیم بندی بازی های سنتی و محلی............ 29

7-2-پیشینه ی تحقیق............................. 32

 

فصل سوم :دیدگاه های صاحب نظران در زمینه بازی

1-3- دیدگاه اسلام و اندیشمندان ایرانی درباره بازی 38

- دیدگاه اسلام................................. 38

 -ابن خلدون................................... 39

- ابن مسکویه.................................. 39

- ابن سینا.................................... 39

- غزالی....................................... 39

- خواجه نصیرالدین طوسی........................ 40

2-3- دیدگاه اندیشمندان خارجی درباره بازی ...... 40

- دیدگاه فروبل در زمینه بازی.................. 40

- دیدگاه دکرولی در زمینه بازی................. 41

- فرانک....................................... 41

- کارل گروس................................... 42

- روت گری فیتر................................ 42

- آدلر.........................................     42

- بای تاندیک.................................. 43

- سی شور...................................... 43

- استانلی هال................................. 43

- مک دوگال.................................... 44

- جروم برونر و برایان سارتون- اسمیت........... 44

- کلاپارد...................................... 44

-مید...........................................     44

-فروید.........................................     44

-اسپنسر....................................... 45

- پیاژه........................................     45

- استرانگ .................................... 45

3-3- نظریه ها.................................. 45

  • نظریه های مربوط به بازی.................... 45
  • نظریه انرژی اضافی.......................... 46
  • نظریه پیش تمرین............................ 47
  • نظریه استراحت و رفع خستگی.................. 47
  • نظریه تکرار فعالیت های اجدادی.............. 48
  • نظریه جبران................................ 49
  • نظریه اصل لذت.............................. 50
  • بازی به عنوان عقده گشایی یاتصفیه عواطف..... 50

4-3- انواع بازی ازدیدگاه پیاژه................. 51

  • بازی های تمرینی............................ 51
  • بازی های سمبولیک........................... 52
  • بازی های با قاعده.......................... 53

 

فصل چهارم: چارچوب نظری

  • مقدمه..................................... 56
  • کارکرد.................................... 56
  • کارکردگرایی............................... 57
  • کارکرد اجتماعی بازی....................... 59
  • کارکرد تربیتی بازی........................ 61
  • کارکرد اخلاقی بازی......................... 61
  • کارکرد آموزشی بازی........................ 62
  • کارکرد جسمانی بازی........................ 64
  • کارکرد بازی در رشد عاطفی.................. 65
  • - هدف بازی................................. 66
  • بازی های فردی و گروهی......................................... 67
  • بازی در فرهنگ 69
  • نقش محیط در بازی 71
  • نقش جنسیت در بازی 72
  • جمع بندی. 73

 

فصل پنجم:بازی های محلی روستای مزداران(فیروزکوه)

  • مقدمه..................................... 76
  • قواعدعمومی بازی های محلی.................. 77
  • گروه های سنی مختلف و بازی ها.............. 80
  • طبقه بندی بازی های محلی روستای مزداران بر حسب سن و جنس 81

بازی ها....................................... 82

  • آدامسِ کُول بازی............................. 82
  • آسیاب بچرخ................................ 83
  • آلوچه حُب.................................. 84
  • اسب اسب کی................................ 85
  • الک دولک.................................. 87
  • اسم فامیل 92
  • - این جا بذارم گربه نبره................... 93

12-5- این جا مرو............................... 94

  • بالا بلندی 96
  • برف بازی 97
  • بنشین و پاشو 98
  • بورده بورده 99

17-5- پِلاپَجَک................................... 101

  • پیس پیسی 102

19-5- تاب بازی ............................... 103

  • تخم مرغ بازی 106

21-5- تخم مرغ بازی قطاری(1)................... 108

  • تخم مرغ بازی قطاری(2)...................................... 109

23-5- تیرکمان بازی............................ 110

  • جفتک چارکش 112

25-5- جناق شکستن.............................. 114

  • چرخ بازی 115

27-5- چوب توپ................................. 116

  • خاله بازی 118

29-5- دوز بازی................................ 119

  • زیر دیواری 120

31-5- سک سک................................... 122

  • شاه وزیر 122

33-5- شلاق بازی................................ 123

  • شمری کا 124

35-5- طناب بازی............................... 126

  • فرفره بازی 128

37-5- قاب بازی(چهارقاب)....................... 129

  • خرتک 133

39-5- سه قاب.................................. 134

  • قلعه بازی با قاب 135

41-5- قایم موشک............................... 137

  • قلعه بازی 140

43-5-کشتی..................................... 140

  • کمربند بازی 142

45-5- گردو بازی(جفت تیله)..................... 144

  • گردو بازی چاله ای 146

47-5- گردو بازی دایره ای ..................... 148

  • گل یا پوچ 151

49-5- لنگه بازی............................... 153

  • لی لی 154

51-5- لیس پس لیس.............................. 156

  • مداد بازی 157

53-5- میرکا بازی.............................. 158

  • نقطه بازی 159

55-5- نون بیار کباب ببر....................... 160

  • وسطی 161

57-5- هفت سنگ................................. 163

  • یه قل دو قل 165

59-5- یه مرغ دارم............................. 170

  • نتیجه گیری 171

61-5- خلاصه پژوهش.............................. 175

62-5- فهرست منابع............................. 181

63-5 پیوست ................................... 183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

بازی کلمه ای فارسی و اصل آن«واژیک» پهلوی است. بازی عملکرد خود است، کوششی جهت هماهنگ کردن فرایندهای جسمی و اجتماعی با خویشتن.

در این تحقیق به بررسی، مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مزداران از توابع شهرستان فیروزکوه استان تهران پرداخته شده است.

هدف اصلی از این بررسی شناخت بازی های محلی در میان مردم روستای مزداران می باشد. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کارکرد گرایی تهیه شده است. و پرسش اصلی تحقیق این است که، چه بازی هایی به صورت محلی در میان اقشار و گروه های سنی و جنسی مختلف در روستای مزداران رایج بوده و چه کارکردهایی برای آن بازی ها متصور می باشد.

روش های تحقیق به کار رفته شده عبارتند از: روش اسنادی، روش میدانی، توصیفی و تحلیلی تکنیک های جمع آوری اطلاعات براساس انجام مصاحبه باز و مشارکت در زمین تحقیق بوده است.

 جامعه آماری به طور تصادفی از گروه های سنی و جنسی مختلف مردم روستای مزداران انتخاب شدند.پس از اجرای پژوهش در نهایت پنجاه و شش بازی در منطقه ی مورد مطالعه ، شناسایی ، توصیف و توضیح داده شد و کارکردهای آن مورد تحلیل قرار گرفته است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که تغییر در شیوه ی زندگی مردم گسترش شهرنشینی و پیدایش فن آوری نوین بسیاری از بازی های محلی را منسوخ کرده و به حاشیه رانده است و بازی های محلی به ندرت در این روستا انجام می شود ازاین رو احساس می شود که روستا رفته رفته برخی از مسائل فرهنگی و فولکلوریک خود را از دست می دهد و تکنولوژی مدرن و بازی های تکنیکی جدید را جانشین بازی های قدیم می کند.

واژگان کلیدی:

فرهنگ، بازی، بازی محلی، مزداران.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه کارشناسی ارشد مرئم شناسی بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

دانلودمقاله اپیدمیولوژی

اختصاصی از زد فایل دانلودمقاله اپیدمیولوژی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 
واژگان کلیدی
اصول اپیدمیولوژی، اپیدمیولوژی بیماری ها، مبانی بیماری‌زایی
تعاریف اپیدمیولوژی
شما در کتاب های مختلف با تعاریف متعددی از اپیدمیولوژی مواجه می‌شوید که شاید با نگاهی دقیق‌تر به کلمات کلیدی آنها بتوان تصویری جامع از این علم را استنباط کرد. گرچه تمامی این تعاریف در اصول مشترک هستند اما با مراجعه به هرکدام می‌توان از منظری متفاوت با اصول و اهداف این علم آشنا شد. آنچه مورد موافقت همگان است این است که اپیدمیولوژی، پایه علم بهداشت عمومی است، و ریشه آن از کلمه یونانی اپی (Epi) به معنای بر یا روی، دموس (Demos) به معنای مردم و لوژی (Logy) یعنی مطالعه، برگرفته شده است. با توجه به تاریخ ارائه تعاریف مختلف اپیدمیولوژی قادر خواهیم بود تا حدودی به سیر تکوین و تکامل آنچه که امروزه به عنوان علم اپیدمیولوژی در جهان مطرح است نیز پی ببریم. ابتدا به برخی از این تعاریف اشاره می‌شود:
تعاریف مختلف
• • بقراط حدود 2400 سال قبل اوّلین بار واژه اپیدمی را بکار برد و کاربرد اپیدمیولوژی را در مطالعه اپیدمی بیماری های واگیر‏، مخاطرات محیطی و مسائل تغذیه ای نام برد.
• • اپیدمیولوژی رشته ای از علوم پزشکی است که همه گیری ها را بررسی می‌کند (پارکین 1873).
• • اپیدمیولوژی علم بررسی توزیع وضعیت سلامت، بیماری، و سایر مسائل مربوط به سلامتی انسان در ارتباط با سن، جنس، نژاد، وضعیت جغرافیایی، مذهب، آموزش، شغل، رفتار، زمان، مکان، شخص و غیره است (سوسر 1973).
• • اپیدمیولوژی علم بررسی فراوانی، الگوها، چگونگی علل، انتشار و کنترل بیماری ها در گروه های مردم است که شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل منظم داده های مربوط به بیماری هاست (هنیکنز و بورینگ1987).
• • اپیدمیولوژی مطالعه سلامتی و بهداشت در جوامع انسانی است (تریس 1992).
• • اپیدمیولوژی یکی از علوم پایه پزشکی است که در مورد توزیع و عوامل تعیین کننده فراوانی بیماری ها در جوامع بشری بحث می‌کند (گرینبرگ و همکاران 1992).
• • اپیدمیولوژی تلاش هایی عمومی، سازمان یافته و هدفمند برای پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء سلامت است و یا توصیف و تحلیل وجود بیماری ها در جامعه و کنترل عوامل مؤثر در وقوع بیماری ها است (بیگل هول و همکاران 1993).
• • اپیدمیولوژی یک روش تحقیقی برای جستجوی علّت یا منبع یک بیماری، ناتوانی، سندرم و یا وضعیت بد است (لیلین فلد و استولی 1994).
• • اپیدمیولوژی مطالعه چگونگی توزیع و تعیین‌کننده های توزیع حالات و وقایع مربوط به سلامت در جمعیتی مشخص‏، و بهره گیری از این مطالعه برای حل مشکلات بهداشتی است (جان لست 2000).
• • اپیدمیولوژی اندازه گیری عوامل خطرزایی است که در ایجاد، تأثیر و توزیع بیماری ها، ناتوانی و مرگ مؤثرند (برکمن و کوواچی 2000).
• • اپیدمیولوژی مطالعه توزیع، و اندازه گیری فراوانی بیماری ها در جوامع انسانی است (روتمن 2002).
• • اپیدمیولوژی مطالعه چگونگی، علت، کنترل، و اندازه گیری فراوانی و توزیع بیماری، ناتوانی و مرگ در جوامع انسانی است (بوپال 2002).
• • اپیدمیولوژی مطالعه چگونگی توزیع بیماری ها در جمعیت و بررسی عواملی است که در این توزیع تاثیر می‌گذارد (گوردیس2004)
• • اپیدمیولوژی رشته ای پژوهشی است که با توزیع و تعیین کننده های بیماری در جوامع سروکار دارد یا اپیدمیولوژی مطالعه رخداد بیماری در جمعیت های انسانی است (فلچر 2005).
• • اپیدمیولوژی مطالعه وقایع مرتبط با سلامتی در جمعیت های تعریف شده است که شامل بررسی وضعیت های خاص و مواجهه ها و عوامل مربوط به میزبان است که در رخداد بیماری ها سهیم هستند (مندل و همکاران 2005).
آن چه از تعاریف بالا می‌توان استنتاج کرد این است که اپیدمیولوژی:
استنتاج از تعاریف مختلف
  تأکید بر گروه دارد نه فرد.
  اپیدمیولوژی علم کمیت هاست و با اندازه ها و اندازه گیری ها سروکار دارد.
  علم بررسی ارتباط ها، اختلاف ها، و تغییرات روند و الگوی سلامت و بیماری در جمعیت های انسانی است.
  علم بررسی تفاوت و مقایسه (Compare & Contrast) سلامتی و بیماری است.
  فقط به بیماری و ناتوانی توجه ندارد و سلامتی و مرگ هم در دامنه فعالیت هایش قرار دارد.
  به جنبه های مختلف پیشگیری توجه دارد.
  هم علم (Science) است و هم عمل (Practice).

بنابراین عملکردهای اپیدمیولوژی شامل موارد ذیل است:
عملکردهای اپیدمیولوژی
1- بررسی عوامل بیماری‌زا، عوامل فیزیکی و عوامل محیطی که روی سلامتی اثر می‌گذارند تا با شناخت آنها بتوان از بیماری ها و مصدومیت ها پیشگیری کرد و سلامتی را ارتقاء بخشید.
2- بررسی عوامل یا علل مهم مؤثر بر رخداد بیماری ها، ناتوانی و مرگ، تا بتوان اولویت ها را به درستی شناسایی کرد.
3- مشخص کردن قسمت هایی از جمعیت که بیشتر از سایرین در معرض خطر بیماری، ناتوانی یا مرگ هستند.
4- طراحی و ارزیابی تأثیر برنامه ها و خدمات بهداشتی بر گسترش سلامتی در جمعیت.
مهمترین تلاش های تاریخی زیربنایی در توسعه علم اپیدمیولوژی:
- بقراط حکیم در 400 سال قبل از میلاد مسیح (ع) در کتاب در باره هواها، آب ها، و مکان ها (On Airs, Waters, and Places) که شامل 24 قسمت بود به نقش عوامل مرتبط با شیوه زندگی و عوامل محیط خارجی در ایجاد بیماری در انسان، اشاره کرد. وی را پدر علم بهداشت عمومی نیز می‌شناسند.
- ابداع قرنطینه (quarantine) در قرن چهاردهم توسط ونیزی ها که برای محافظت مردم از اپیدمی های طاعون انجام شد از تلاش های بسیار مهم بشر در عرصه اپیدمیولوژی بود. در آن زمان برای اطمینان از عدم انتقال بیماری طاعون به ونیز ـ ایتالیا به کشتی هایی که به آن جا می‌آمدند تا 40 روز اجازه ورود نمی‌دادند. ریشه قرنطینه از کلمات ایتالیایی quaranta giorni به معنای 40 روز گرفته شده است.
- در اوایل قرن هفدهم میلادی فرانسیس بیکن (F. Bacon,1561-1626) دانشمند انگلیسی و همکاران او اصول تفکر، و نگرش منطقی و فلسفی اپیدمیولوژی را بنیان نهادند.
- جان گرانت (1620-1674 J Graunt,) آمارهای مربوط به تولّد و مرگ در لندن را تحلیل کرد و اندازه های بیماری را محاسبه نمود.
- جیمز لیند (J. Lind,1716 – 1794) جراح نیروی دریایی اسکاتلند، اوّلین کارآزمایی بالینی تجربی را در سال 1747 برای درمان اسکوربوت (کمبود ویتامین C) انجام داد. او با افزودن میوه تازه و مواد غذایی حاوی ویتامین C به رژیم غذایی دریانوردان انگلیسی، این بیماری را تحت کنترل درآورد.
- در سال 1839 میلادی ویلیام فار (W. Farr, 1807-1883) که در آن زمان رئیس اداره ثبت احوال انگلستان بود، سیستمی‌برای جمع‌آوری و خلاصه کردن داده های مربوط به علل مرگها در لندن بنا نهاد. گرچه فار، اوّلین کسی نبود که از علم آمار برای مشخص کردن علّت مرگ ها استفاده کرد (اوّلین فرد ویلیام هبردن W. Heberden در سال 1734 میلادی بود)، لکن او را به نام پدر علم آمار حیاتی می‌شناسند.
- جان اسنو (J Snow, 1813-1858 ) ازجمله برجسته ترین دانشمندانی است که در تاریخ اپیدمیولوژی وجود دارند. بنابراین وی را به عنوان پدر اپیدمیولوژی مدرن می‌شناسند. او در سال 1849 تا 1854 اوّلین مطالعه تحلیلی اپیدمیولوژی را در لندن با آزمودن فرضیه ای در خصوص بیماری وبا انجام داد و ازجمله اوّلین کسانی بود که فهمید ابتلاء به بیماری وبا در ارتباط با مصرف آب آلوده است و به اهمیّت و نقش بهداشت محیط در کنترل و پیشگیری از بیماری ها و کنترل اپیدمی ها پرداخت.
- در سال1920 گلدبرگر (J Goldberger, 1874-1929) دانشمند اتریشی ـ مجارستانی در زمانی که بحران بیماری پلاگر جنوب امریکا را فرا گرفته بود، اوّلین مطالعه توصیفی در عرصه (Descriptive field study) را برای نشان دادن تاثیر عوامل تغذیه ای بر رخداد این بیماری در داوطلبین زندانی در می سی سی پی، انجام داد.
- در سال 1949 مطالعه فرامینگهام بعنوان اوّلین مطالعه همگروهی توسط موسسه ملّی قلب امریکا بر روی 5209 مرد وزن 30 تا 62 ساله ساکن شهر فرامینگهام، ایالت ماساچوست امریکا آغاز شد تا بتواند مهمترین عوامل خطرزا را در ارتباط با بیماری های عروق تاجی قلب شناسایی کند.
- ریچار دال(Richard Doll, 1912-2005) و همکارانش در سال 1950 اوّلین مطالعه مورد ـ شاهدی را بر روی تاثیر مصرف سیگار بر سرطان ریه انجام دادند. آنها دریافتند که در رخداد بیماری ها عواملی وجود دارند که الزاماً باعث بیماری نمی‌شوند بلکه شانس و احتمال بیماری را در گروهی که با آن عوامل مواجهه دارند افزایش می‌دهند که می‌توان به آنها عوامل خطرزا (Risk factor) گفت. تلاش های دال و همکارانش طی حدود 6 دهه باعث ایجاد و توسعه اپیدمیولوژی سرطان در جهان شد.
- در سال 1954 بزرگترین کارآزمایی در عرصه (Field trial) بر روی حدود یک میلیون کودک، که کارآیی واکسن فلج اطفال نوع تزریقی (Salk) را می‌آزمود انجام شد. حجم داده های حاصل از مطالعه تا زمان انجام این مطالعه بی‌سابقه بود.
- مانتل و هنزل در سال 1959 روش آماری موسوم به همین نام (Mantel-Haenszel Test) را برای تجزیه و تحلیل آماری داده های طبقه بندی شده مربوط به مطالعات مورد ـ شاهدی را ارائه دادند.
- مک ماهون (Brian MacMahon) متولد 1923 در انگلستان، اوّلین کتاب مرجع (Text) اپیدمیولوژی تحت عنوان روش های اپیدمیولوژیک
(Epidemiologic Methods) را در سال 1960 منتشر کرد. او در این کتاب به صورت سیستماتیک بر روی طراحی مطالعه، کار کرد. این کتاب بعد ها با عنوان اپیدمیولوژی : مبانی و روش ها (Epidemiology: Principles and Methods) نامیده شد.
- در سال 1964 کمیته مشورتی دخانیات و سلامتی جراحان عمومی امریکا (‏The US Surgeon General’s Advisory Committee on Smoking and Health )، معیار های ارزشیابی علّیّت را منتشر کرد.
- مطالعات سه جامعه در استانفورد و پروژه کارولینای شمالی طی سال های 1971-72 میلادی بعنوان اوّلین مطالعه مبتنی بر جامعه (Community-based) با هدف برنامه های پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی آغاز شد.
ـ در اوایل دهه 1970 میلادی روش های جدید آماری مانند آنالیزLog-Linear و Logistic ارائه شد.
ـ از دهه 1990 به بعد نیز در زمینه توسعه و به کارگیری روش های نوین بیولوژی مولکولی در اپیدمیولوژی تلاش های زیادی انجام شده است.
انواع اپیدمیولوژی
اپیدمیولوژی را می‌توان از منظرهای مختلف، طبقه بندی کرد. برخی آن را براساس رویکرد مطالعاتی اپیدمیولوژی به موضوعات مختلف مانند: اپیدمیولوژی تغذیه (Nutritional E.)، اپیدمیولوژی اجتماعی (Social E.)، اپیدمیولوژی محیط (Environmental E.)، اپیدمیولوژی شغلی یا حرفه ای (Occupational E.)، اپیدمیولوژی مولکولی (Molecular E.)، اپیدمیولوژی بالینی (Clinical E.) دسته بندی می‌کنند. برخی دیگر آن را به دو دسته کلّی اپیدمیولوژی بیماری های واگیر و اپیدمیولوژی بیماری های غیرواگیر طبقه بندی می‌نمایند و گروهی دیگر آن را از زاویه رویکرد خاص این علم به بیماری های مختلف (مانند اپیدمیولوژی سرطان، اپیدمیولوژی دیابت، اپیدمیولوژی حوادث، اپیدمیولوژی بلایا و مانند اینها) می‌بینند. گاهی نیز این علم را به اپیدمیولوژی روش شناختی (Methodologic E.). اپیدمیولوژی تحقیق (Research E.)، اپیدمیولوژی آمار زیستی (Biostatistics E.)، اپیدمیولوژی اقتصادی (Economic E.)، اپیدمیولوژی عملی یا کاربردی (Applied/Practical E.)، طبقه بندی می‌کنند.
یکی از متداولترین طبقه بندی ها براساس روش مطالعه و بررسی سلامت و بیماری است که البته هیچ کدام از آنها الزاماً منحصر به فرد نیستند. بر این اساس اپیدمیولوژی را به اپیدمیولوژی توصیفی (Descriptive)، تحلیلی (Analytical)، گذشته نگر (Retrospective) آینده نگر (Prospective)، تجربی (Experimental)، و سرولوژی(Serological) طبقه بندی می‌کنند.
در اپیدمیولوژی توصیفی، ویژگی های عامل بیماری‌زا، گروهها و جمعیت های درگیر، و عوامل مرتبط محیطی توصیف می‌شوند و توزیع بیماری در ارتباط با زمان و مکان مشخص می‌شود. اپیدمیولوژی تحلیلی به علّت رخدادها، علّیّت و سبب شناسی، و تاثیر عوامل خطرزا می پردازد. اپیدمیولوژی گذشته نگر یا مورد - شاهدی با استناد به مستندات (یا مصاحبه با افراد بازمانده از بیماری) وجود یا عدم وجود (یا نسبت فراوانی) عوامل سبب‌ساز یا خطرزای بیماری را در افراد واجد بیماری با افراد فاقد بیماری مقایسه نماید. در اپیدمیولوژی آینده نگر ویژگی ها و اندازه های بیماری در جمعیت در طول زمان، پی‌گیری و بررسی می‌شوند. اپیدمیولوژی تجربی با استفاده از مدل های انسانی، یا حیوانی، مداخلات مختلف را می‌آزماید، جمعیت برای انجام یک کارآزمایی (Trial) برنامه ریزی شده بررسی می‌شود و اثرات روش تحت مطالعه با مقایسه پیامدهای آن (Outcomes) در گروه تحت تجربه (Treatment) با پیامدهای روشهای دیگر در گروه شاهد (Control) تعیین می‌شود. اپیدمیولوژی سرولوژی که شکل خاصی از اپیدمیولوژی مشاهده ای است از نمونه های خون (سرم خون) یک جمعیت تعریف شده در مطالعه استفاده می‌شود.
اهداف و کاربرد های اپیدمیولوژی
به طور کلّی پنج هدف به شرح زیر برای اپیدمیولوژی تدوین شده است:
1- مشخص کردن عوامل سبب‌ساز و علل بیماری ها و عوامل خطرزایی که میتوانند خطر افزایش بیماری را در یک فرد یا یک جمعیت، افزایش دهند. در صورتی که ما بتوانیم این علل و عوامل را به درستی شناسایی کنیم قادر خواهیم بود مواجهه با آنها را کاهش یا قطع کنیم و در نتیجه برای پیشگیری مؤثر از بیماری ها برنامه ریزی کنیم.
2- مشخص کردن وضعیت و اندازه بیماری ها در جامعه، و بار بیماری ها تا بتوان تسهیلات و نیازهای لازم برای کنترل و پیشگیری از آنها را تامین کرد.
3- مطالعه تاریخچه طبیعی و عوامل پیش آگهی بیماری ها. از آنجا که برخی بیماری ها بیش از سایرین وخیم‌تر، یا کشنده تر هستند با تامین این هدف قادر خواهیم بود روش های مداخله ای موثرتر و واقعی‌تری برای کنترل یا پیشگیری از آنها اتخاذ کنیم.
4- ارزشیابی روش های حاضر و جدید درمانی و شیوه های مختلف خدمات و مراقبت های بهداشتی.
5- پایه گذاری و ایجاد روش ها، سیاستگذاری ها و تصمیم‌گیری های مناسب برای کنترل مخاطرات و عوامل خطرزا در محیط کار، و زندگی.
نیاز به اپیدمیولوژی در رشته های مختلف علوم پزشکی، روز به روز در حال گسترش است و به این سبب کاربرد های این رشته در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی ـ درمانی، همینطور در حوزه های تحقیق، مدیریت و برنامه ریزی های بهداشتی، سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و ارزیابی رو به افزایش است.
اپیدمیولوژی میتواند در زمینه های زیر مفید واقع شود:
  فهمیدن این که علل و عواملی که در ثبات بیماری در جمعیت ها چه هستند،
  پیشگیری و کنترل بیماری در جمعیت ها،
  هدایت و راهنمایی برنامه ریزی ها و سیاست‌گذاری های خدمات و مراقبت های بهداشتی
  کمک به مدیریت و مراقبت سلامت و بیماری افراد جامعه
اپیدمیولوژی را میتوان به عنوان یک علم (Science)، عمل (Practice)، و یا یک هنر و مهارت (Craft) مورد بررسی قرار داد. مطالعات اپیدمیولوژی نیز با رویکرد های متنوع تلاش می‌کند که در سه عرصه فوق قدم بردارد.
رویکرد های اپیدمیولوژی
• • آزمون تکنیک ها (Testing the techniques) مانند درستی اندازه گیری ها، توافق و چگونگی انجام سنجش ها، ابزارهای اندازه گیری، مشاهدات.
• • اندازه گیری بیماری ها (Counting disease) مانند تعیین فراوانی، و میزان های شیوع و بروز تولد، بیماری و مرگ و برآورد سایر نسبت های مربوط به رخداد های سلامتی و بیماری.
• • انجام مطالعات مربوط به تعیین اطلاعات، نگرش و رفتار جمعیت ها و گروه های جمعیتی در ارتباط با مسائل مربوط به سلامت و بیماری (KAP studies)
• • تعیین روابط علّیّتی شامل سبب شناسی، مشخص کردن عوامل خطرزا، و ارزیابی‌خطر
• • انجام و ارزیابی مداخلات و تجارب جدید در زمینه روش های درمانی، کنترل و پیشگیری، سیاستگذاری، اثربخشی هزینه، و مانند اینها.
• • بررسی مواجهه یافتگی با عوامل بیماری‌زا یا خطرزا (شامل تاثیرات مواجهه یافتگی، دوز، طول مدت، چگونگی، پیامد ها)
• • توصیف حقایق (مانند مطالعات مروری و مرور موارد)
• • مطالعه و بررسی بیماری های جدید، همه گیری ها
• • ارزیابی و ارزشیابی خدمات بهداشتی ـ درمانی
• • غربالگری
• • مراقبت و پایش

براساس تعاریف و مفاهیم اپیدمیولوژی کاربرد های زیر را میتوان برای این علم خلاصه کرد:
خلاصه کاربردهای اپیدمیولوژی
  مطالعه و تحقیق براساس اصول روش شناسی پژوهش و آمار
  توصیف اندازه های سلامتی و بیماری در جمعیت ها و گروه های انسانی و توزیع وقایع مربوط به سلامت در ارتباط با زمان، مکان و شخص
  تعیین این که بیماری ها چرا؟ چگونه؟ چه زمانی؟ در چه مکان هایی؟ و در بیشتر چه گروههایی از جمعیت؟ رخ می‌دهند.
  تمرکز بر چرایی رخداد های مربوط به سلامتی و بیماری با توجه به نه تنها عوامل و علل زیستی، بلکه بررسی عوامل محیطی، رفتاری، و مانند اینها.
مدل های اکولوژیک در ارتباط با علّیّت بیماری ها









مدل مثلث اپیدمیولوژی
شکل 1 ـ مدل مثلث اپیدمیولوژی
مدل مثلث اپیدمیولوژی یک مدل اکولوژیک است که سالهاست مورد استفاده قرار می‌گرفته و هنوز هم به آن توجه می‌شود. این مدل نشان دهنده تعامل متقابل سه عامل میزبان، عامل بیماری‌زا و محیط در تعیین علّیّت بیماری ها است. در گذشته که مطالعات اپیدمیولوژی منحصر به بیماری های واگیر بود عوامل بیماری‌زا جزئی مجزا و علتی لازم برای رخداد بیماری محسوب می‌شد، در صورتی که در مورد بیماری های غیر واگیر، مانند مصدومیت های ناشی از حوادث یا بیماری های قلبی ـ عروقی نمی‌توان عامل بیماری‌زای بخصوصی را مورد توجه قرار داد. از این رو عامل بیماری‌زا را جزئی از عوامل مرتبط با محیط یا میزبان دانسته و یا از مدل های دیگر استفاده می‌کنند.
مدل چرخ (Wheel Model)

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  80  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلودمقاله اپیدمیولوژی