زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله مغلوب علم خویش

اختصاصی از زد فایل دانلود مقاله مغلوب علم خویش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله مغلوب علم خویش


دانلود مقاله مغلوب علم خویش

مغلوب علم خویش

چه درد بوده است در جانهای ایشان که چنین کارها و از این شیوه سخن ها از دل ایشان به صحرا آمده است... تذکره الاولیاء عطار

مقدمه

بزرگان قلمرو معرفت، به واسطه طنین وجودی که در تاریخ زمانه خویش و بعد از آن دارند همواره در معرض قضاوت قرار دارند ، آنان را هرکسی به اندازه وسع روزن خویش می نگرد، و شگفتا که گاه در هنگامه این  قضاوت ها ، خفاشان نیز جرأت می یابند و در مسند داوری خورشید می نشینند و با توصیفات خود، قدرت دید و بینش خود را ابراز می دارند و آنچه می بینند و می کنند چیزی جز قدر بینایی خویش نیست.

مادح خورشید مداح خود است                                    که دو چشمم روشن و نامرمد است

طیف قضاوت کنندگان

بررسی تاریخ گذشته و معاصر نشان می دهد که پیرامون آراء و احوال بزرگان سه دسته افراد قضاوت کرده و می کنند:

الف) عوامان و مردم عادی کوچه و بازار که به نوعی اندیشه های بزرگان با زندگی آنها پیوند می خورد و نوعی چالش درونی را برای آنها بوجود می آورد و آنها را دچار سؤال می کند.

ب) صاحبان قدرت و سیاست ورزانی که آراء و عملکرد بزرگان حوزه معرفت با ایدئولوژی مورد تأکید آنها رابطه پیدا می کند، خواه نسبتی تأکید کننده یا تضعیف کننده.

ج) صاحبان آراء و اندیشه ورزانی که با آن بزرگان معاصرند یا سالها بعد از طریق آثار و اقوال، نسبت به آنها آگاهی پیدا می کنند و اعلام موضع می نمایند.

معیارهایی برای فهم دقیق قضاوت های بزرگان

بزرگان قلمرو علم و عرفان را از سه منظر می توان مورد قضاوت قرار داد:

الف) تاریخچه زندگی پر فراز و نشیب آنها

ب) بررسی آثار به جا مانده از آنان و گزارش های دیگران از آراء افکار و احوال آنها

ج) حدیث نفس ها، گلایه ها، و گفتگوهای تنهایی آنها با خویش

پیداست هر یک از این منظرها، ما را با ابعادی از شخصیت بزرگان آشنا می کند و قلمروهای ناشناخته روحی و ابعاد حقیقی تری از حیات آنها را آشکار می سازد.

 گاه در متون بزرگان قضاوت هایی نسبت به همدیگر دیده می شود که از دو دیدگاه پذیرش آنها مشکل می نماید:

1) هم را ستایی نوع نگاه آن بزرگان به جهان

گاه مشاهده می شود بزرگی چیزهایی را نفی کرده است که خود او هم کم و بیش دارای همان افکار و نظرات بوده است ، لذا این تردید را پیش می آورد که آیا این بزرگان با توجه به محدودیتهای جهان گذشته با تمام احوال و آثار همدیگر آشنا بوده اند که اینگونه قضاوت کرده اند؟ مبادا که این آراء مربوط به مقطعی از عمر آن بزرگان باشد و سخن های نهایی آنها نباشد؟....

2) تشابه در سرنوشت و زندگی بزرگان

بررسی شیوه زندگی، نوع تعاملات و پیامدهای زندگی بزرگان، ما را در جهت حدس هایی پیرامون آنها هدایت می کند، هر چه نوع زندگی و سبک و سیاق زندگی بزرگان با هم تشابه بیشتری داشته باشد ، می توان آراء آنها را نسبت به همدیگر در فضای مفهومی نزدیک تری مورد بررسی قرار داد.

پیداست که این تشابه را تنها می توان در خطوط کلان زندگی بزرگان پی گرفت و باور داشت که آنها سلیقه ها و شیوه های تفسیر و تأویل های ویژه ای برای فهم پدیده های جهان داشته اند.

این قضاوت ها گاه به نقد و نظر شفاهی آراء و اندیشه ها محدود می شده است و گاه به مناظره ها و جدالهای قلمی علمی نیز کشانده می شده و گاه که مواضع این بزرگان با قدرت و اندیشه های تبلیغی آنها تعارض می یافته است دادگاههای فرمایشی برای محکومیت این بزرگان بر پا می شده است تا قلم بدستان مداح بتوانند از عدالت حاکمان در برخورد آزاد اندیشانه با آراء مخالفان سخن بگویند.

 شمس تبریزی و داوریهای او در رابطه با بزرگان

شمس تبریزی که به تعبیر «خرقه پوش صحبت» است ، قلندری بی محابا و تند و تیز، کم حوصله، تندخو، یک دنده، پرخاشگر، سخت گیر و انعطاف ناپذیر است... اما همین مرد خشن هنگام تنبیه در دل آرزو دارد کاش او را از خطای دیگران آگاه نمی‌ساختند. در کتاب مقالات شمس که گفتارهای شفاهی او به مناسبت های گوناگون است گاه در مسند داوری و قضاوت پیرامون بزرگان می نشیند، ظاهر این قضاوتهای صریح و بریده و بی پرده نشان می دهد که این قضاوت ها گاه در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده اند،آمده اند و یا در لابلای کلام به آنها اشاراتی رفته است. جنس این قضاوت ها از نوع تحلیل علمی و موشکافانه مستند به آثار این بزرگان نیست، بلکه غالبا نتیجه تعاملات ، دیدارها ، شنیده ها، و محک زنیهای تجربه های فردی شمس با این بزرگان است. گاه ظاهر اظهار نظرهای او به قول خودش آمیخته به « نخوت درویشی » است که « محمد رسول ا...» نیز در این ایام مهار او را رها کرده است تا هر چه می کند بکند، گاه خود او گلایه می کند « آنها که با اولیاء حق عداوت می کنند پندارند در حق ایشان ، بدی می کنند»

و در تحلیل آنچه که خلق با بزرگان می کنند می گوید:

عیب از این بزرگان است و گرنه این خلق چه سگانند که در طعن در این بزرگان زنند؟

شمس در رهگذار قضاوت های نقادانه خود که آمیخته به طعنه و طنز است بسیاری از بزرگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، و به تعبیر خودش « برهنه می کند» . گاه از منصور حلاج بیزاری می جوید و می گوید که دیروز از فلان زن بیرون آمده است و ادعای خدایی [انا الحق] می کند... با اذعان به فایده هایی که از محی الدین ابن عربی برده و علی رغم اینکه نیکو مؤمنی و همدردی اش ، را قبول داشته است ، او را (با وجود این که ابن عربی فرزند می خوانده) تازیانه می زده است . و بر خلاف ابن عربی که شمس را «اهل شرع» می دانست اما، او آشکارا می گفته که شیخ محمد متابعت دین محمد نمی کرده است... به فخر رازی طعنه می زد که تو چه زهره داری که می گویی محمد تازی چنین      می گوید و محمد رازی فلان... و آنگاه که سخنان نقل شده از عین القضات را می شنود،  می گوید یخ از آن می بارید.... و آنکه او را سلطان العارفین ‍]بایزید بسطامی] می خوانند بی خبر می داند و استدلال می کند « ابا یزید را اگر خبری بودی، هرگز « انا‌ » ( من ) نگفتی و نتیجه می گیرد «‌هرگز حق نگوید که انا الحق ،هرگز حق نگوید: سبحانی. از عارفان که بگذریم برخی فیلسوفان چون ابن سینا و خیام نیز از حمله او در امان نمانده اند ، او می گفت خیام سرگردان بود و بوعلی سینا، « نیم فیلسوف» است....

 

 

 

14 ص فایل WORD


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله مغلوب علم خویش

تحقیق تاریخچه هک 20 ص - ورد

اختصاصی از زد فایل تحقیق تاریخچه هک 20 ص - ورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق تاریخچه هک 20 ص - ورد


تحقیق تاریخچه هک 20 ص - ورد

هک کردن برخلاف انتظار مسئله ای تازه نیست و حتی به یک کشور هم محدود نمی شود. نوشتار پیش رو تاریخچه مختصری از این پدیده را در کشورهای مختلف بررسی می کند.

۱۹۷۱ در ویتنام دامپزشکی به نام «جان دراپر» از یک سوت ارزان قیمت در جعبه پاپ کورن و یک «جعبه آبی دست ساز» برای برقراری تماس تلفنی رایگان استفاده می کند. هم زمان با انتشار راهنمای شرکت «اسکوایر» در مورد چگونگی ساختن جعبه های آبی، آمار تقلب و کلاهبرداری در زمینه استفاده از تلفن در آمریکا به اوج خود می رسد.
۱۹۷۲ «استیو وزنیاک» و «استیو جابز»، شاگردان یک دبیرستان و موسسان آینده کامپیوتر اپل، به یک تجارت خانگی در زمینه تولید و فروش «جعبه های آبی» اقدام کردند. در این روش ضمایم غیرقانونی هک شده در سیستم تلفنی به کاربر امکان برقراری یک تماس راه دور رایگان می داد.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق تاریخچه هک 20 ص - ورد

دانلود تحقیق نانوسنسورها و بیوسنسورها

اختصاصی از زد فایل دانلود تحقیق نانوسنسورها و بیوسنسورها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق نانوسنسورها و بیوسنسورها


دانلود تحقیق نانوسنسورها و بیوسنسورها

سنسورها از نظر کیفی مرحله جدیدی را در استفاده هر چه بیشتر از همه امکاناتی که توسط علم میکروالکترونیک به وجود آمده است ، بویژه در زمینه پردازش اطلاعات عرضه می کنند. سنسورها رابط بین سیستم کنترل الکتریکی از یک طرف و محیط، عملیات، رشته کارها یا ماشین از طرف دیگر هستند. در گذشته تکامل سنسور قادر به هم گامی با سرعت تکامل در صنعت میکروالکترونیک نبوده است. در واقع ،در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 تکامل سنسور در سطح بین المللی بین 3 تا 5 سال عقب تر از تکامل علم میکروالکترونیک در نظر گرفته می شد این حقیقت که ساخت عناصر میکروالکترونیک غالباً بسیار ارزان تر از عناصر اندازه گیری کننده ای (سنسورهایی) بود که آنها احتیاج داشتند یک مانع جدی درازدیاد و متنوع نمودن کاربرد میکروالکترونیک پردازشگر اطلاعات در گستره ی وسیعی از عملیات و رشته کارها بود. چنین اختلاقی بین علم میکروالکترونیک مدرن و تکنولوژی اندازه گیری کننده کلاسیکی تنها توانست به واسطه ظهور تکنولوژی سنسورهای مدرن بر طرف شود. به این دلیل، امروزه سنسورها بعنوان یکی از عناصر کلیدی جهت تکامل پیوسته و شتابان علم میکروالکترونیک شمرده می شوند.

کار تحقیقاتی و تکاملی گسترده در شاخه های مختلف تکنولوژی سنسور درسطح بین المللی آغاز شد. حاصل این فعالیت آن است که امروزه تجارت سنسور از بالاترین نرخ های رشد سالانه بهره مند می باشد. از انجایی که سنسورها وسیله ی اساسی برای به دست آوردن همه اطلاعات لازم در رابطه با وضعیت های مختلف عملیات و محیط هستند، بنابراین آنها باب امکانات کاملاً جدیدی را به روی اتوماسیون طیفی از عملیات درصنعت، منزل، کارخانه ، کاربردهای طبی و سایر بخشها می گشایند. بعنوان مثال کارخانه های تماماً اتوماتیک و مجتمع آینده تنها می تواند به کمک سنسورها تحقق یابد اگر چه سنسورها به همراه علم میکروالکترونیک پردازشگر اطلاعات یک گام مهم روبه جلو را عرضه می دارد لیکن این تنها اولین قدم است. در این مرحله سنسورها از تعدادی از عناصر میکروالکترونیک موجود، بعنوان مثال به شکل پردازشگر ها، حافظه ها، مبدل های آنالوگ به دیجیتال با تقویت کننده ها ، برای آماده نمودن سیگنال خروجی استفاده می کنند. در عین حال، سنسور باید یک خروجی الکترونیکی تولید کند که به آسانی پردازش می شود در حالت ایده آل این سیگنال به شکل یک سیگنال دیجیتالی سازگار با باس می باشد. همچنین احتیاج به کاهش وزن و حجم وجود دارد.

دومین گام عبارت است از اتصال سنسور - سیستم میکروالکترونیک – مکانیکی می باشد. اطلاعات حاصل شده توسط سنسور در رابطه با حالت یا پیشرفت یک پروسه با عبور از یک طبقه ی پردازشگر سیگنال الکترونیکی وارد بخش مکانیکی شده و به پروسه بازخورانده می شود زنجیره سنسور- سیستم میکروالکترونیک- بخش مکانیکی تنها در صورتی کار می کند که همه ی خطوط رابط سازگار باشند این امر منجربه توصیف یک معیار مهمتر بویژه تا جایی که به سنسور مربوط است می شود علی رغم آگاهی گسترده در رابطه با اهمیت سنسور بعنوان یکی از عناصر کلیدی در فراینداتوماسیون ، کسب اطلاعات جامع و مقایسه ای درباره وضعیت تکنولوژی سنسور پیشرفت های حاصل شده در این زمینه مشکل است این امر دارای چند دلیل زیر است:

1- سنسورهایی برای اندازه گیری بیش از 100 کمیت فیزیکی وجود دارد. اگر اندازه گیری کمیت های شیمیایی را نیز به حساب آوریم این رقم به چندین 100 فقره وارد می شود.

2- تقریباً 2000 نوع اصلی از نوع سنسورها را می توان طبقه بندی کرد. بین 000/60 و 000/100 سنسور برای اندازه گیری در حال حاضر پروسه ها از نظر تجاری در دنیای غرب وجود دارد.

3- بر طبق گزارش پایگاه داده های INSPEC هر ساله بیش از 000/10 نشریه در رابطه با سنسورها منتشر می شود.

4- تکنولوژی های سنسور جدید تخمیناً  بین 5 الی 15 سال طول می کشد و چنین فرایند بسیار هزینه بر می باشد.

بحث سنسور دارای مشخصه ی چندگانگی علمی بسیار زیادی است از سازنده سنسور گرفته تا استفاده کننده آن تخصص های خیلی زیادی می طلبد. این حقیقت مزایای خودش را دارد ؛ بعنوان مثال کاربرد ترکیبی یک یا چند اصل سنسور مجاز شمرده می شود، با این وجود معایبی نیز مشاهده می شود از قبیل میزان مقاومتی که در رابطه با معرفی ایده های جدید و ناشناخته وجود دارد.

شامل بخشهای:

1-1 مقدمه. 2

1-2  تعریف سنسور 4

1-3 ساختار کلی یک سنسور 4

1-4 خصوصیات سنسورها 5

1-5 انواع ممکن از سیستم سنسور 5

1-6 تکنیک هایی در تولید سنسور: 6

1-7 انواع سنسورها: 7

1-7-1  سنسورهای شیمیایی: 7

1-7-1-1 انواع طرح: 9

1-7-2 سنسورهای گازی.. 11

1-7-2-1 سنسورهای گازی TGS ( آشکارسازهای گازهای تراوش سمی و منفجره) 12

1-7-2-2 عملکرد این سنسور 13

1-7-3 سنسورهای آنزیم.. 15

1-7-4 بیوسنسورها 15

1-7-5 نانو سنسورها 16

1-7-6 سنسور رطوبت... 16

1-7-7 سنسورهای فیبر نوری.. 17

2-1 بیوسنسورها 21

2-1-1 مقدمه. 21

2-1-2 تعریف و تئوری بیوسنسورها 22

2-2 نانو سنسورها 31

2-1 مقدمه. 31

2-2 -2ساختار نانوسنسورها 35

2-2-2-1 استفاده از نقاط کوانتومی در تولید نانوسنسورها 36

2-2-2-2 استفاده از نانو لوله ها در تولید نانو سنسورها 38

2-2-2-3 استفاده از نانو ابزار در تولید نانوسنسورها 46

2-2-3 اقتصاد نانو سنسورها 46

2-2-3-1 مشکلات و موانع پیشرفت بازار نانو سنسورها 49

2-2-4 نگاهی به طراحی یک نوع از نانوسنسورها 51

2-2-4-2 آرایش نانوسنسورهای سیمی.. 53

2-2-4-3 جزئیات طراحی.. 55

2-2-5 انواع نانوسنسورها 58

2-2- 5-1 نانوسنسور ویروسی.. 58

2-2-5-2 نانوسنسورهای pebble 59

2-2-5-3 نانو سنسورهایی برای پایش گلوکز. 59

2-2- 5-4 نانوسنسورهای لیزری.. 60

2-1-3 انواع بیوسنسورها 61

2-1-3-1 نانو ذرات بیو در بیوسنسور 61

2-1-3-1-2 بیوسنسورهای نوری.. 62

2-1-3-2 نانوسیم، نانوفیبرو نانو پروب... 66

2-1-3-3 نانولوله های کربن.. 68

2-1-3-4 بیوسنسورها بر اساس تجمع یافته مولکولی یا بیو تقلیدی.. 71

2-1-3- 5 بیوسنسور نانوتعالی کوارتزی.. 72

2-1-3-6 بیوسنسور دارای میکروسوزن.. 72

2-1-3-7 بیوسنسورهای نوری.. 73

2-1-3-8 بیوسنسور mRNA نوری جدید. 73

2-1-3-9 بیوسنسورهای ناپیوسته. 74

2-1-3-10 بیوسنسور سوئیچ کانال یون.. 76

2-1-4 تکنولوژی رزنانس پلاسمون سطح.. 78

2-1- 5 مزایا و معایب بیوسنسورها 80

2-1-6 مدلسازی و تئوری بیوسنسورها 89

2-1-7 اجزاء بیوسنسورها 91

2-1-7-1 آنالیت ( سوبسترا) 93

2-1-7-2 عناصر بیولوژیکی.. 94

2-1-7-3 مبدل.. 102

2-1-8 روش های پرینت غربالی برای تولید بیوسنسور 108

2-1- 8-1 مقدمه. 108

2-1-8-2 تکنولوژی پرینت غربالی.. 110

2-1-8-3 مواد و روش ها 110

2-1-8-4 کاربردها در زمینه کنترل فرآیند زیستی آنالیز ماده غذایی.. 116

2-1-9 مدلسازی سنتیکی برای بیوسنسورها 117

2-1-9-1 سنتیک آنزیمی.. 118

2-1-9-2 الکتروشیمیایی پایه: 119

2-1-9-3 مدلسازی.. 120

2-1-9-4 ساده سازی فرضیات... 121

1-9-5 بررسی و تحقیق آزمایشگاهی مدل های سنتیک آنالیزی.. 123

2-1-9-6 مدلسازی سنتیک در انواع دیگری از بیوسنسورها 124

2-1-10 تولید پروتئین برای بیوسنسورها 125

2-1-10-1 مهندسی پروتئین منطقی.. 127

2-1-11-2 تکامل (فرایند موتاسیون و انتخاب طبیعی )جهتدار: 127

2-1-11-1 جهش ژنی تصادفی.. 129

2-1-1-2 باز ترکیب... 130

2-1-1-3 ساختمان عملکرد غربالگری.. 132

2-1-12 خصوصیات عملکردی ژن های جهش یافته. 136

2-1-13 نتیجه گیری ملاحظات... 137

2-1-14 اقتصاد بیوسنسورها 138

2-1-15 آینده بیوسنسورها 144

3-1 کاربرد بیوسنسورها 147

3-1-1 سنسورهای شیمیایی موج صوتی.. 148

3-1-2 حس کردن بیومولکولها و سلولها 148

3-1-3 غربال زنی دارو 149

3-1-4 شاخصهای زیستی تشخیص.... 150

3-1-5 شناسایی پاتوژن ( عامل بیماریزا) 151

3-1-6 کاربرد  بیوسنسور درصنایع غذایی.. 158

3-1-6-1 کنترل کیفیت و نظارت بر فرایندهای تولید به صورت آنلاین.. 159

3-1-6-2 اندازه گیری ترکیبات مواد غذایی مانند کربوهیدارت ها 160

( گلوکز، لاکتوز، گالاکتوز و غیره) واسیدهای آمینه. 160

3-1-6-3 اندازه گیری آلاینده ها مانند آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم. 161

3-1-6-4 اندازه گیری سریع باکتریهای بیماریزای غذایی.. 161

3-1-7 نیاز بیوسنسورها در صنایع غذایی و تحقیقات غذایی.. 165

3-1-7-1 مقدمه. 165

3-1-7-2 آنالیز پروکسیمات... 166

3-1-7-3 برچسب گذاری تغذیه ای.. 168

3-1-7-3 مواد معدنی.. 170

3-1-7-4 پسماند های آفت کش.... 173

3-1-7-5 عوامل ضد تغذیه ای و سمی که بطور طبیعی رخ می دهند. 175

3-1-7-6 پروسه ی تغییرات... 177

3-2 کاربرد های نانو سنسورها 185

3-2-1 وجود الگوی کاربرد برای سنسورها در هر بخش از صنعت... 194

3-2-2 جستجوی سموم و مواد مخدر در بدن.. 196

3-2-2-1 اندازه گیری مورفین با پلیمرهای قالب مولکولی.. 196

3-2-2-2 اندازه گیری الکل.. 197

3-2-2-3 اندازه گیری میکروسیستین.. 198

3-2-3 ردیابی و اندازه گیری گازها 198

3-2-3-1 ردیابی و اندازه گیری گازهای سمی با استفاده از نانولوله ها 198

3-2-3-2 ردیابی و اندازه گیری گازهای انفجاری به کمک حسگرهای نانو ذرات... 200

3-2-3-3 استفاده از بینی الکترونیکی در تشخیص گازها 200

منابع و مآخذ. 201

 شامل 207 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق نانوسنسورها و بیوسنسورها

تحقیق درمورد نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن

اختصاصی از زد فایل تحقیق درمورد نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درمورد نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن


تحقیق درمورد نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:25

فهرست مطالب:

مقدمه

 معنای اوقات فراغت 

 مفهوم فراغت 

نیازهایی که از طریق اوقات فراغت تامین می شود

پرداختن به هنرها

آموختن نقاشی

 ورزش و فعالیت های بدنی

استفاده از رایانه و بازیهای آن

اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن

نظریه ی فراغت به عنوان هدف فعالیت انسانی:

نظریه ی فراغت به عنوان آرامش، بازسازی و گسترش خود

ویژگی های فراغت در عصر حاضر

کارکردهای اوقات فراغت

برنامه ریزی و اوقات فراغت

رهنمودهای عملی

نتیجه گیری 

 

 یکی از مسائل بسیار مهم و در خور توجهی که در فصل تابستان ذهن والدین و مربیان را به خود مشغول می دارد، فرارسیدن اوقات فراغت دانش آموزان است و این که با این زمان طولانی اوقات فراغت دانش آموزان است و این که با این زمان طولانی اوقات فراغت چه باید بکنند و چه تمهیداتی بیندیشند تا کمتر مورد اعتراض فرزندان قرار بگیرند، زیرا عده ای از آنها در این ایام مدام به والدین می گویند : حوصله ما سر می رود ما را جایی ببرید و برای ما مشغولیتی فراهم کنید. از طرف دیگر در خانواده هایی که فرزندان متعددی دارند، معمولاً میزان اصطکاک بین آنها افزایش می یابد و وجود درگیری ها و ضرب و شتم ها و نیز انجام تنبیهات بدنی توسط والدین، فضای خانه را ناامن و مشکل آفرین می کند و گاه حضور بیش از اندازه فرزندان در فضای کوچه که با نظارت(CONTROL )  کمتر والدین همراه است، موجب فراگیری رفتار نامطلوب شده، بدآموزی های ناشی از حضور افراطی در کوچه و خیابان دردسرهای تازه ای برای والدین فراهم می نماید. گاهی متعاقب این حضور طولانی شاهد بروز بزهکاری ها در برخی از دانش آموزان در دوره تعطیلات تابستان هستیم.

 

 اینک سوال این ست که به منظور افزایش بهره وری توانمندی های فرزندان و نیز پربار ساختن اوقات فراغت آنان باید به چه روش هایی متوسل گردید و چه نوع تمهیداتی اندیشید تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر فرزندان این مرز و بوم اسلامی و نیز کاهش بزهکاری ها در سطح جامعه و به ویژه در میان نوجوانان بوده، مسیر تعالی آنان را هموار سازیم؟

 

 «به من بگویید اوقات فراغت خود را چگونه می گذارنید تا بگویم که هستید و فرزندان خود را چگونه تربیت می کنید. »              (فرانسیس دوکه)

 

 در عصر حاضر مقوله اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که اکثر جوامع برای بهینه سازی این زمان، تمامی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خود را به کار می گیرند. بنابراین ابتدا به معنای فراغت می پردازیم.

 

فراغت به معنای فرصت هایی است که انسان در آن عهده دار هیچ نوع کار موظفی نباشد. به این معنی که فرد فارغ از قید زمان و تعهدات حرفه ای به آن چه دلخواه اوست، می پردازد. به عبارت دیگر آزادی از الزام در فعالیت ها یکی از ویژگیهای برجسته اوقات فراغت محسوب می شود. از جمله شاخص های دیگر آن کمرنگ شدن میزان کنترل اجتماعی است. نکته ای که در این جا قابل بررسی می باشد این است که ملاک های فوق – نبود الزام و کمرنگ شدن کنترل اجتماعی – می توانند عملکردی دوگانه داشته باشند. به این معنی که از طرفی ذهن فراغتی یافته، امکان خلاقیت فراهم می شود و از سویی دیگر به علت کاهش نظارت اجتماعی زمینه بروز ناهنجاری ها ایجاد می گردد. تامل در این موارد ما را متوجه اهمیت و ضرورت کیفیت گذران اوقات فراغت می سازد، به طوری که می توان گفت صرفنظر از سایر عوامل موثر تربیتی، گرایش افراد به هر یک از این دو سو تابعی است از نحوه گذراندن اوقات فراغت آنها بر این اساس هدایت و غنی سازی اوقات فراغت از طریق برنامه ریزی دقیق می تواند به هدایت این فرصت ها به سمت سلامت روانی و خلاقیت افراد بینجامد و چنانچه تمهیدات ضروری برای آن اندیشیده نشود منجر به چالش ها و آسیب های اجتماعی خواهد شد.

 

 معنای اوقات فراغت :

 

 چنانچه از گروهی از مردم که به شکل تصادفی برگزیده شده اند بپرسیم که نظرتان درباره اوقات فراغت چیست؟ پاسخ های متفاوتی می دهند. عده ای ممکن است بر این باور باشند که اوقات فراغت مدت زمانی است که پس از انجام کار یا انجام وظایف و مسئولیت ها باقی می ماند. عده ای دیگر ممکن است به فعالیت های خاصی نظیر تماشای تلویزیون، شرکت در فعالیت های ورزشی، صرف غذا در بیرون از منزل، باغبانی یا هزاران نوع فعالیت دیگری که ممکن است برای آنان جالب باشد اشاره کنند. افزون بر این موارد، ممکن است افراد دیگری به تجربیات، یا کیفیت های خاصی توجه داشته باشند، یعنی موقعیت های ویژه ای که ایام فراغت برای آنان فراهم می آوزد تا بتوانند هر کاری که دوست دارند انجام بدهند. بنا به سلیقه خود تفریح و ورزش کنند و اموری را تجربه کنند که در اوقات دیگر زندگی برایشان امکان پذیر نباشد. عده ای نیز ممکن است اوقات فراغت را موقعیتی برای آرمیدن و جبران خستگی ناشی از کار و نوش دارویی برای گریز از فشارها و تنش ها و رهایی از بار زندگی مدرن به شمار آورند.

 

 تنوع این پساخ ها نشان می دهد که اوقات فراغت برای افراد مختلف، معانی گوناگونی دارد و دیگر این که این جنبه از تجربیات زندگانی آدمی بس پیچیده است، اما می توان اجمالاً اوقات فراغت را به عنوان بازمانده وقت (اوقات غیرموظف) و نیز به عنوان فعالیت (ACTIVITY) مانند تماشای تلویزیون و به عنوان عملکرد ( یعنی انجام اعمالی مفید برای اشخاص و به طور خاص برای جامعه ) یا به عنوان آزادی عمل درنظر گرفت

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نظریه های مربوط به آن