پایان نامه آماده
پایان نامه ارشد رشته جامعه شناسی بررسی تطبیقی رضایت از زندگی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهدبافرمت pdfتعدادصفحات220
چکیده:
این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی در میان ٤٥٠ نفر ( ١٦٠ مرد و ٢٩٠ زن ) از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می پردازد و به این منظور از پرسشنامه ای خود اجرا بهره می جوید . در ابتدا محقق به بح ث نظری پیرامون این نکته می پردازد که آیا متغیر ”رضایت از زندگی “ یک متغیر بسیط است یا یک سازه که دارای ابعادی چند است؟ که پیش فرض بسیط بودن آن را انتخاب می نماید. در این پژوهش سؤالات اصلی محقق عبارت است از : ١- میزان رضایت از زندگی دانشجویان در دانشکده های م ختلف چقدر است؟ ٢- آیا بین میزان رضایت از زندگی دختران و پسران دانشجو تفاوتی وجود دارد؟ ٣- آیا عوامل اجتماعی مؤثر بر رضایت از زندگی در دانشجویان دختر و پسر خاستگاههای واحد دارند؟ ٤- مهمترین عوامل اجتماعی مؤثر بر رضایت از زندگی دانشجویان چه هستند؟ ما برای تح لیل داده ها از رگرسیون خطی استفاده نموده ایم . نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که میزان رضایت از زندگی در دانشکده های مختلف تفاوت معناداری با هم ندارد . به لحاظ آماری دانشجویان دختر و پسر دارای رضایت از زندگی متفاوتی نیستند . ما دریافتیم که در هر دو جنس ”رضایت از خود “ ، ”مثبت نگری “ و ”رضایت از دانشگاه “ تأثیر شایانی در رضایت از زندگی دارند . با این وجود دو متغیر ”وضعیت سلامتی “ و ”امید شغلی “ در رضایت از زندگی دختران اثربخش تر از پسران است و ”موفقیت تحصیلی “ تأثیر بیشتری در رضایت از زندگی پسران نسبت به دختران دارد . بنابراین می توان گفت که عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی پسران و دختران و اثربخشی آنها تا حد زیادی مشابه است . در پایان نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میزان رضایت از زندگی دانشجویان در حد مطلوبی است. Median: ٣/٦٢ & rang: [١-٥] کلید واژه: رضایت از زندگی رضایت از خود رضایت از دانشگاه رضایت از آزادیهای اجتماعی سیاسی دانشجو
مقدمه:
دست رحمت الهی از دهها و شاید صدها آستین بیرون آمد تا توفیق حاصل شود که بتوانم این اثر را با وجود کاستی ها و ضعف هایش به اتمام برسانم. از دست و زبان که برآید کز عهدة شکرش بدر آید بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جای آورد از کسانی که بیشتر در این اثر سهیم بوده اند؛ یادی « من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق » شایسته است که به رسم شود. این اثر را با راهنمایی استاد ارجمند جناب آقای دکتر سید محمد سید میرزایی و مشاورة استاد ارجمند جناب آقای دکتر ابو القاسم طلوع آغاز نمودم . هر چند طلوع ایشان را غروب نزدیک آمد و ایشان قصد اقامت در استرالیا نمودند . لذا ادامة کار به استاد ارجمند جناب آقای علی اکبر مجدالدین سپرده شد؛ تا این اثر با مشاورة ایشان مجید شود؛ امید به آن نیز شایسته است از سرکار خانم .« من علمنی حرفًا فقد صیرنی عبد ًا » باد. به دستان مهربان این اساتید بوسه می زنم که ممتاز مدیر محترم گروه جامعه شناسی به سبب راهنماییهای ارزندة شان در فرضیه سازی تشکر نمایم. در طول این مسیر از امکانات و راهنماییهای ارزندة گروه جامعه شناسی پژوهشکدة علوم انسانی جهاد دانشگاهی مشهد بهره مند بوده ام . به ویژه آقای سعید شریعتی مزینانی که در ابزار سازی برای سنجش متغیرها و آقای ابوالفضل شرفی که باارائه مشاوره های آماری چراغ راه من بوده اند؛ حیاتشان نورانی باد . در این میان استاد ارجمند جناب آقای غلامرضا صدیق اورعی علاوه بر راهنمایی، بسان منذری همواره جویای احوال پایان نامه بوده اند؛ عمر پر برکتشان مستدام باد. خانمها مریم علیپور، جمیلة نمازخوان و نرگس ایزدی نیز در جمع آوری پرسشنامه ها و ورود داده ها مرا یاری نمودند؛ خدایشان یارشان باد. شایسته است از حمایت مالی دفتر مشارکت زنان وابسته ب ه نهاد ریاست جمهوری قدر دانی بشود . حمایت ارزنده و قابل توجه این نهاد پشتوانة این راه طولانی و پرهزینه بود . نیز از معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد که با حمایت مالی خویش راه را بر ما تسریع نمودند؛ تشکر می کنم. امیدوارم این اثر ناقابل مفید حال این دو کانون باشد. ازمیان دوستانم سهم دوست ارجمند جناب آقای عزت الله کامیاب نژاد را هرگز فراموش نخواهم کرد که در دوران دو سالی که این پایان نامه را انجام می دادم با مساعدت های مالی و عاطفی خود راه را بر من هموارتر می نمودند. سخاوت بی منت را در محضر ایشان آموختم؛ زندگیشان پر برکت باد. ازاز آقایان حسین اکبری، محمد مبارکی و مهدی قاضی نیز قدردانی می کنم که در این دوران که من فاقد خوابگاه بودم پذیرای من بودند و در انجام کارهای اداری دانشگاه یاریم می نمودند. اما بیش از همه و پیش از همگان این اثر را مدیون خانواده ام به ویژه ه مسر عزیزم هستم . بی شک اگر همکاری و همدلی ایشان نبود این اثر با این فرجام به انجام نمی رسید . حضور مهربانش را در برگ برگ این دفتر به تماشا می نشینم. در پایان از خداوند منان مسئلت دارم که توفیق مدد فرماید بتوانم حیات دنیوی کوتاهی را که در پیش رو دارم در راستای ارتقاء رضایت از زندگی پایدار ابناء بشر به ویژه دوستانم بگذرانم. آرش قهرمان
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه 1 : بررسی روایی معیار متغیر وابسته - جدول شماره 3 2: نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر وابسته ( رضایت از زندگی ) - جدول شماره 3 3: نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از دوستان - جدول شماره 3 4 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از دانشگاه - جدول شماره 3 5: نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از خانواده - جدول شماره 3 6 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از وضعیت اقتصادی - جدول شماره 3 7 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از خود - جدول شماره 3 8: نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از آزادیهای سیاسی اجتماعی - جدول شماره 3 9: نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر رضایت از امنیت شغلی - جدول شماره 3 10 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیرمثبت نگری - جدول شماره 3 11 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر امنیت روانی - جدول شماره 3 12 : نتایج بررسی پایایی مقیاس متغیر دینداری - جدول شماره 3 13 : نتایج مقایسه رضایت از زندگی در بین دانشجویان پسر و دختر بر اساس نتایج پیش آزمون - جدول 3 14 : نتایج مقایسه رضایت از زندگی در بین دانشجویان ساکن خوابگاه و بومی بر اساس نتایج پیش آزمون - جدول 3 15 : عناصر اصلی نمونه گیری تحقیق ( طبقه ای اپتیموم ) - جدول 3 16 : توزیع جامعه و نمونه آماری بر اساس طبقات تحقیق و به تفکیک جنس - جدول 3 1 :توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس دسته های سنی - جدول شماره 4 2 :توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس جنس - جدول شماره 4 3 :توزیع فراوانی دانشجویان براساس نام دانشکده محل تحصیل - جدول شماره 4 4 :توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نوبت پذیرش در دانشگاه - جدول شماره 4 5: توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی - جدول شماره 4 6 :توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس وضعیت استقرار آنها در مشهد - جدول شماره 4 7 :توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس وضعیت تاُهل - جدول شماره 4 8 :توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس وضعیت اشتغال - جدول شماره 4 9 :توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس محل سکونت خانواده - جدول شماره 4 10 :توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از زندگی - جدول شماره 4 11 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از زندگی - جدول شماره 4 12 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به رضایت از زندگی - جدول شماره 4 13 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از دوستان - جدول شماره 4 14 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از دوستان - جدول شماره 4 15 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت از دوستان - جدول شماره 4 16 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از دانشگاه - جدول شماره 4 17 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از دانشگاه - جدول شماره 4 18 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت از دانشگاه - جدول شماره 4 19 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از خانواده - جدول شماره 4 20 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از خانواده - جدول شماره 4 21 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت از خانواده - جدول شماره 4 22 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از خود - جدول شماره 4 م 23 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از خود - جدول شماره 4 24 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت از خود - جدول شماره 4 25 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر وضعیت سلامتی - جدول شماره 4 26 : شاخصهای مرکزی در متغیر وضعیت سلامتی - جدول شماره 4 27 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت مالی - جدول شماره 4 28 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت مالی - جدول شماره 4 29 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت مالی - جدول شماره 4 30 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر رضایت از آزادیهای سیاسی - اجتماعی - جدول شماره 4 31 : شاخصهای مرکزی در متغیر رضایت از آزادیهای سیاسی- اجتماعی - جدول شماره 4 32 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر رضایت از آزادیهای سیاسی- اجتماعی - جدول شماره 4 33 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر امید شغلی - جدول شماره 4 34 : شاخصهای مرکزی در متغیر امید شغلی - جدول شماره 4 35 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر امید شغلی - جدول شماره 4 36 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر مثبت نگری - جدول شماره 4 37 : شاخصهای مرکزی در متغیر مثبت نگری - جدول شماره 4 38 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر مثبت نگری - جدول شماره 4 39 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر احساس ناآرامی روانی - جدول شماره 4 40 : شاخصهای مرکزی در متغیر احساس آرامش روانی - جدول شماره 4 41 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر احساس آرامش روانی - جدول شماره 4 42 : توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویه های متغیر دینداری (بعد عاطفی ) - جدول شماره 4 43 : شاخصهای مرکزی در متغیر دینداری ( بعد عاطفی ) - جدول شماره 4 44 : توزیع فراوانی پاسخگویان نسبت به متغیر دینداری ( بعد عاطفی ) - جدول شماره 4 45 : توزیع مثبت نگری بر حسب مراتب متفاوت دینداری (بعد عاطفی ) - جدول شماره 4 46 : آزمون رابطه بین دینداری (بعد عاطفی ) و مثبت نگری - جدول شماره 4 47 توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت دینداری (بعد عاطفی ) - جدول شماره: 4 48 : آزمون رابطه بین دینداری (بعد عاطفی ) و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 49 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت مثبت نگری - جدول شماره 4 50 : آزمون رابطه بین مثبت نگری و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 51 : توزیع رضایت از خود بر حسب مراتب متفاوت مثبت نگری - جدول شماره 4 52 : آزمون رابطه بین مثبت نگری و رضایت از خود - جدول شماره 4 53 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از خود - جدول شماره 4 54 : آزمون رابطه بین رضایت از خود و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 55 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از آزادیهای سیاسی- اجتماعی - جدول شماره 4 56 : آزمون رابطه بین رضایت از آزادیهای سیاسی- اجتماعی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 57 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت احساس سلامت و تندرستی - جدول شماره 4 58 : آزمون رابطه بین وضعیت سلامتی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 59 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از دانشگاه - جدول شماره 4 60 : آزمون رابطه بین رضایت از دانشگاه و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 61 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از خانواده - جدول شماره 4 62 : آزمون رابطه بین رضایت از خانواده و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 63 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از دوستان - جدول شماره 4 64 : آزمون رابطه بین رضایت از دوستان و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 ن 65 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت رضایت از وضعیت مالی - جدول شماره 4 66 : آزمون رابطه بین رضایت از وضعیت مالی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 67 : توزیع رضایت از وضعیت مالی بر حسب مراتب متفاوت وضعیت اقتصادی رو به رشد خانواده - جدول شماره 4 68 : آزمون رابطه بین وضعیت اقتصادی رو به رشد خانواده و رضایت از وضعیت مالی - جدول شماره 4 69 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت وضعیت اقتصادی رو به رشد خانواده - جدول شماره 4 70 : آزمون رابطه بین وضعیت اقتصادی رو به رشد خانواده و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 71 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت میزان آگاهی در مورد رشته تحصیلی قبل از - جدول شماره 4 ورود به دانشگاه 72 : آزمون رابطه بین میزان آگاهی در مورد رشته تحصیلی (قبل از ورود به دانشگاه) و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 73 : توزیع وضعیت تحصیلی پاسخگویان در بین همکلاسیهای خود بر حسب مراتب متفاوت - جدول شماره 4 میزان آگاهی در مورد رشته تحصیلی 74 : آزمون رابطه بین میزان آگاهی در مورد رشته تحصیلی (قبل از ورود به دانشگاه) و موفقیت تحصیلی - جدول شماره 4 75 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت موفقیت تحصیلی - جدول شماره 4 76 : آزمون رابطه بین موفقیت تحصیلی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 77 : توزیع امید شغلی بر حسب مراتب متفاوت موفقیت تحصیلی - جدول شماره 4 78 : آزمون رابطه بین موفقیت تحصیلی و امید شغلی - جدول شماره 4 79 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت امید شغلی - جدول شماره 4 80 : آزمون رابطه بین امید شغلی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 81 : توزیع رضایت از زندگی بر حسب مراتب متفاوت احساس آرامش روانی - جدول شماره 4 82 : آزمون رابطه بین احساس آرامش روانی و رضایت از زندگی - جدول شماره 4 83 :توزیع رضایت از زندگی در بین دانشجویان پسر و دختر - جدول شمارۀ 4 84 :رابطۀ بین رضایت از زندگی و جنس (رتبه ها) - جدول 4 85 : رابطۀ بین رضایت از زندگی و جنس - جدول 4 86 : بررسی تعامل متغیر های مستقل در تبیین متغیر وابسته (با فرض حضور و تثبیت متغیرهای زمینه ای ) - جدول شماره 4 1 : میانه و انحرراف معیار متغیر های پژوهش - جدول شماره 5 2: رابطه بین رضایت از دانشگاه و متغیر های زمینه ای - جدول شماره 5 3 : رابطه بین رضایت از آزادیهای سیاسی - اجتماعی و متغیرر های زمیته ای - جدول شماره 5 4 : وضعیت رضایت از زندگی دانشجویان در دانشکده های مختلف - جدول شماره 5 5 : آزمون توزیع رضایت از زندگی در بین دانشکده های مختلف - جدول شماره 5 6: وضعیت رضایت از زندگی دانشجویان در دسته های مختلف آموزشی - جدول شماره 5 7: آزمون توزیع رضایت از زندگی در بین دسته های مختلف آموزشی - جدول 5 8 : وضعیت رضایت از زندگی در دانشجویان دختر و پسر - جدول شماره 5 9 : مقایسه اثربخشی متغیر های مستقل به تفکیک جنس - جدول شماره 5 10 : خلاصه نتایج فرضیات پژوهش - جدول شماره 5 1: آزمون نرمال بودن متغیر وابسته - جدول شماره 6 2 آزمون نرمال بودن متغیر های مستقل - جدول شماره 6 3 بررسی آزمون نرمال بودن رضایت از زندگی بر اساس مقیاس صفر تا بیست - جدول شماره 6 و 4 بررسی آزمون نرمال بودن رضایت از زندگی دانشجویان مرد - جدول شماره 6 5 بررسی نرمال بودن متغیر های مستقل - جدول شماره 6 6 : میزان تبیین متغیر وابسته بر اساس مدلهای گوناگون - جدول شماره 6 7 :بررسی آزمون نرمال بودن باقیمانده ها (خطاها ) - جدول شماره 6 8 :بررسی استقلال متغیر های مستقل از یکدیگر یا عدم هم خطی آنها - جدول شماره 6 9: بررسی آزمون استقلال خطاها - جدول شماره 6 10 : نتایج تحلیل عاملی متغیر وابسته(درصد تبیین توسط عاملها) - جدول شماره 6 11 : نتایج تحلیل عاملی متغیر وابسته(همبستگی میان عاملها
پایان نامه رشته جامعه شناسی بررسی تطبیقی رضایت از زندگیدانشجویان دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهد