نویسندگان: حامد شاهمیرزایی جشوقانی ، سلمان خاکسارحقانی دهکردی ، عباسعلی تیموری عسگرانی
خلاصه مقاله:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بار عمودی روی تایر و سرعت پیشروی روی خاک مورد ارزیابی است. با افزایش بار عمودی روی تایر جرم مخصوص ظاهری خاک و در نتیجه فشردگی خاک افزایش می یابد. جرم مخصوص ظاهری خاک پس از اعمال بار عمودی روی خاک توسط تایر افزایش خیلی زیادی نسبت به حالت قبل از فشردهشدن خاک دارد و افزایش جرم مخصوص ظاهری پس از اعمال بارهای عمودی 1050 و1200kg نسبت به اعمال بارهای عمودی ٩٠٠kg افزایش چندانی ندارد. با افزایش سرعت پیشروی، جرم مخصوص ظاهری خاک کاهش مییابد. نتایج نشان میدهند که تغییر سرعت روی تغییرات جرم مخصوص ظاهری خاک اثر معناداری در سطح 0.05 % میگذارد. با توجه به نتایج آزمایش ها، با کاهش بار عمودی روی تایر و افزایش سرعت پیش روی ادوات، کمترین فشردگی در خاک ایجاد میشود
کلمات کلیدی: جرم مخصوص ظاهری خاک، خواص مکانیکی خاک، سرعت پیشروی، فشردگی خاک، بار عمودی روی تایر
خلاصه مقاله:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بار عمودی روی تایر و سرعت پیشروی روی خاک مورد ارزیابی است. با افزایش بار عمودی روی تایر جرم مخصوص ظاهری خاک و در نتیجه فشردگی خاک افزایش می یابد. جرم مخصوص ظاهری خاک پس از اعمال بار عمودی روی خاک توسط تایر افزایش خیلی زیادی نسبت به حالت قبل از فشردهشدن خاک دارد و افزایش جرم مخصوص ظاهری پس از اعمال بارهای عمودی 1050 و1200kg نسبت به اعمال بارهای عمودی ٩٠٠kg افزایش چندانی ندارد. با افزایش سرعت پیشروی، جرم مخصوص ظاهری خاک کاهش مییابد. نتایج نشان میدهند که تغییر سرعت روی تغییرات جرم مخصوص ظاهری خاک اثر معناداری در سطح 0.05 % میگذارد. با توجه به نتایج آزمایش ها، با کاهش بار عمودی روی تایر و افزایش سرعت پیش روی ادوات، کمترین فشردگی در خاک ایجاد میشود
کلمات کلیدی: جرم مخصوص ظاهری خاک، خواص مکانیکی خاک، سرعت پیشروی، فشردگی خاک، بار عمودی روی تایر
تعیین و ارزیابی اثر بار عمودی و سرعت پیشروی بر روی فشردگی خاک