چکیده: گردشگری یکی از نیروهای اقتصادی- اجتماعی بسیار مهم شهری به حساب می آید و دارای اهمیت بین المللی اقتصادی وژئوپلتیکی
بسیار است. شهرها و گردشگری روابط مکملی دارند، چرا که تمامی انواع گردشگری به نوعی به کانون ها و خدماتشهری نیازمند هستند.
اهمیت گردشگری شهری شهرداران را به ایجاد زیرساختها و جاذبه های جدید توریستی و معرفی شهر خود وا می دارد. گردشگری در شهرهایی
توسعه پیدا می کند که علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری، از امکانات وخدمات مناسب نیز بهره مند باشند. هدف پژوش
حاضر، نقش خدمات رفاهی و پذیرایی در توسعه پایدار گردشگری شهرهای ساحلی می باشد. با توجه به فرضیه های تحقیق، شاخص های
دسترسی به بازار و مراکز خرید، تاثیر گردشگری بر ایجاد فرصتهای شغلی، استقبال و رفتار شهروندان جهت توسعه ی گردشگری، میزان تاثیر
گردشگری در ارتقای سطح استاندارد زندگی مردم ،دسترسی به اماکن اقامتی مانند هتل ها، کیفیت خدمات تاسیسات اقامتی و پذیرایی، کیفیت
راههای ارتباطی، سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت توسعه ی گردشگری، اطلاع رسانی از سوی مسوولین در خصو اماکن گردشگری
شهر رویان ،تخریب محیط در نتیجه ی ساخت و ساز، افزایش میزان آلودگی صوتی و آلودگی هوا در مقصد و... مورد بررسی قرار گرفته است.
روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. داده های مورد نیاز، از طریق مطالعات و بازدیدهای میدانی و تکمیل پرسشنامه از طریق فرمول
کوکران و با بهره گیری از آمارهای توصیفی وآزمون کای اسکویر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که خدمات
رفاهی و پذیرایی شهر ساحلی رویان در حد متوسط در توسعه پایدار گردشگری شهر مؤثر می باشد، دسترسی به خدمات رفاهی و پذیرایی شهر
ساحلی رویان در سطح پایین تر از متوسط می باشد و گردشگران تا حد متوسط از خدمات رفاهی و پذیرایی شهر ساحلی رویان راضی می باشند.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با موضوع: نقش خدمات رفاهی و پذیرایی در توسعه پایدار گردشگری شهرهای ساحلی