بررسی وضعیت مدیریت دانش بر اساس مدل بهات
(مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)
چکیده مقاله:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مؤلفه های آن با کارآفرینی سازمانی بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ستادی شاغل در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با حداقل تحصیلات فوق دیپلم، و به تعداد 196 نفر بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 133 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های مدیریت دانش تعدیل یافته بهات (2001) با 38 پرسش می باشد؛ جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری (ظاهری) استفاده شده و میزان پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 0/970 بدست آمده است. به منظور بررسی سؤالات پژوهش از نرم افزار SPSS V21.0 و آزمون های t استیودنت و فریدمن استفاده شد. یافته های آزمون تیاستیودنت نشان داد از بین مؤلفه های مدیریت دانش خلق، بکارگیری و ثبت دانش در وضعیت مناسبی بوده و کسب و انتقال دانش کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در وضعیت مطلوبی نمی باشد. نتایج آزمون فریدمن نیز حاکی از آن بود که مؤلفه های ثبت، خلق، کاربرد، انتقال و کسب دانش به ترتیب حائز بیشترین مقدار در بین کارکنان بوده و از این بین اولویت اول کارکنان ثبت دانش می باشد. در پایان نیز مستند به یافته های پژوهش نسبت به ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت موجود در این اداره کل اقدام شده است.
بررسی وضعیت مدیریت دانش بر اساس مدل بهات (مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)