زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تاثیر روانی رنگ

اختصاصی از زد فایل دانلود مقاله تاثیر روانی رنگ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   23 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 

 

رﻧﮓ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﺳﺖ ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪ آﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﺣﺴﺎﺳﺎت و دروﻧﻴﺎت ﻣﺎ را ﺗﺤﺮﻳﻚ آﻨﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﻜﻴﻦ ﺑﺨﺸﺪ، ﺑﻪ‬ ‫هﻴﺠﺎن ﺁورد و ﺁراﻣﺶ ﺑﺨﺸﺪ.‬
‫رﻧﮓ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﺳﺖ ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪ آﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﺣﺴﺎﺳﺎت و دروﻧﻴﺎت ﻣﺎ را ﺗﺤﺮﻳﻚ آﻨﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﻜﻴﻦ ﺑﺨﺸﺪ، ﺑﻪ‬ ‫هﻴﺠﺎن ﺁورد و ﺁراﻣﺶ ﺑﺨﺸﺪ.‬
‫اﺣﺴﺎﺳﻲ از ﮔﺮﻣﻲ و ﺳﺮدی، ﺷﺎدی و ﻏﻢ، ﺳﺮﻋﺖ و ﺳﻜﻮت اﻳﺠﺎد آﻨﺪ، درﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ‬ ‫آﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در ﻟﺤﻈﺎﺗﻲ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ و در ﻟﺤﻈﺎﺗﻲ هﻢ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ. هﻤﻪ رﻧﮓهﺎ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺳﺨﻦ‬ ‫ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ، ﻟﺒﺨﻨﺪ ﻣﻲزﻧﻨﺪ، ﻣﺎ را در ﺧﻮد ﻓﺮو ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ و ﺗﺎﺛﻴﺮات ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ، هﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ آﻪ‬ ‫اﺻﻮات ﭼﻨﻴﻦاﻧﺪ. در ﻃﻮل ﻗﺮنهﺎ، رﻧﮓ ﺑﺮای اﺷﺨﺎص ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. رﻧﮓ‬ ‫ﺑﺮای ﺳﻨﺖ ﺁﮔﻮﺳﺘﻴﻦ اﻧﻌﻜﺎس اﻓﻼﻃﻮﻧﻲ ﺧﺪا ﺑﻮد، ﺑﺮای اﻳﺰاک ﻧﻴﻮﺗﻦ اﻧﺮژی ﻧﻮری و ﺑﺮای واﺳﻴﻠﻲ‬ ‫آﺎﻧﺪﻳﻨﺴﻜﻲ، ﻳﻚ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻴﺎن روح.‬
‫ﺑﺮای اﺛﺒﺎت اهﻤﻴﺖ رﻧﮓهﺎ، ﺗﻮﺿﻴﺢ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﻻزم ﻧﻴﺴﺖ. رﻧﮓهﺎ در ذات وﺟﻮدی ﻣﺨﻠﻮﻗﺎت ﻗﺮار‬‫ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ و ﺟﺪاﻳﻲﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻧﺪ. هﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ آﻪ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺟﻨﺴﻴﺖ را از اﺷﻴﺎ ﮔﺮﻓﺖ، رﻧﮓ را ﻧﻤﻲﺗﻮان از ﺁن‬ ‫ﺟﺪا آﺮد.‬
‫اﻣﺮوزﻩ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ رﻧﮓهﺎ ﺑﺮاﺣﺘﻲ روی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﻲ، ﻗﺪرت ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﮔﻮارش،‬ ‫ﺣﺎﻻت روﺣﻲ رواﻧﻲ اﻓﺮاد و اﺧﻼق ﻓﺮدی ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﻣﻔﻴﺪ از رﻧﮓ‬ ‫ﻻزم اﺳﺖ اﺛﺮ روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺁن را آﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در اﻧﺘﺨﺎب دآﻮراﺳﻴﻮن، ﻟﺒﺎس، ﻣﺤﻴﻂ و... وارد ﻋﻤﻞ‬ ‫ﺷﻮد، درک آﻨﻴﻢ.‬
‫ﮔﺎﻩ ﺑﻪ آﺎرﮔﻴﺮی آﺎﻣﻼ ﻧﺎﺷﻴﺎﻧﻪ رﻧﮓ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ اﻓﺮاد، ﺗﺎﺛﻴﺮات ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺬاهﺐ و ﻓﺮهﻨﮓهﺎ، ﺧﻠﻖ‬ ‫و ﺧﻮی ﻓﺮدی اﻓﺮاد و وﺿﻊ ﺑﺮﺧﻲ ﻗﻮاﻧﻴﻦ، ﻋﺪم ﺗﻨﻮع و ﻳﻜﻨﻮاﺧﺘﻲ در ﺑﻪ آﺎرﮔﻴﺮی ﺑﻌﻀﻲ رﻧﮓهﺎ،‬
‫آﺎرﺑﺮد رﻧﮓ را ﺑﺨﺼﻮص در ﭘﻮﺷﺶهﺎی ﻓﺮدی ﺑﺎ اﺷﻜﺎﻻت ﺑﺰرگ و ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﻲ روﺑﻪرو آﺮدﻩ اﺳﺖ آﻪ‬‫در دراز ﻣﺪت ﺗﺎﺛﻴﺮات ﻣﺨﺮب ﺁن ﺁﺷﻜﺎرا ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲﺧﻮرد.‬
‫اﻧﺘﺨﺎب رﻧﮓ در ﻟﺒﺎس در ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﻴﺎن ﻓﺮدی اهﻤﻴﺖ وﻳﮋﻩای دارد، ﭼﺮا آﻪ ﻟﺒﺎس اﻓﺮاد اﮔﺮ ﭼﻪ ﺷﺎن‬
‫و ﺷﺨﺼﻴﺖ اﻓﺮاد را ﺷﻜﻞ ﻧﻤﻲدهﺪ، اﻣﺎ اﻏﻠﺐ ﭘﺎﻳﻪای ﺑﺮای ﻗﻀﺎوت اوﻟﻴﻪ در ﻣﻮرد اﻓﺮاد اﺳﺖ و ﺗﺎﺛﻴﺮ‬
‫ﺷﮕﺮﻓﻲ ﺑﺮ ﻗﻀﺎوتهﺎی دﻳﮕﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﮔﺬارد.‬
‫ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن دادﻩ اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻟﺒﺎس ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ را در ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ و هﻴﭻ‬
‫آﺲ ﺷﻤﺎ را ﻧﺸﻨﺎﺳﺪ، در ﻋﺒﻮر از ﻋﺮض ﻳﻚ ﺧﻴﺎﺑﺎن ﺷﻠﻮغ ﺑﻴﺸﺘﺮ از آﺴﻲ آﻪ ﻟﺒﺎس ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ‬
‫اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ را در ﺑﺮ دارد، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮاهﻴﺪ ﺑﻮد و ﺁﺳﺎنﺗﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ راﻩ ﺧﻮاهﻨﺪ داد.‬
‫اﺻﻮﻻ ﻟﺒﺎس، ﻋﻼوﻩ ﺑﺮ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ اﻧﺴﺎنهﺎ از ﺳﺮﻣﺎ و ﮔﺮﻣﺎ، وﺳﻴﻠﻪای ﺑﺮای ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻏﻴﺮ آﻼﻣﻲ‬
‫اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻗﺎدر اﺳﺖ ﺣﺪاﻗﻞ 01 ﭘﻴﺎم اﺳﺎﺳﻲ را ﺑﻪ دﻳﮕﺮان ﻣﻨﺘﻘﻞ آﻨﺪ:‬
‫1 - ﺳﻄﺢ اﻗﺘﺼﺎدی‬
‫2 - ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ‬
‫3 - اﻋﺘﺒﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ‬
‫4 - وﺿﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ‬
‫5 - ﺳﻄﺢ ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ‬
‫6- زﻣﻴﻨﻪ اﻗﺘﺼﺎدی‬
‫7- زﻣﻴﻨﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ‬
‫8- زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ‬
‫9- ﺳﻄﺢ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ‬
‫01- وﻳﮋﮔﻲهﺎی اﺧﻼﻗﻲ‬
‫اﺳﺘﻔﺎدﻩ درازﻣﺪت اﻓﺮاد از ﻟﺒﺎسهﺎﻳﻲ ﺑﻪ رﻧﮓهﺎی ﺳﻴﺎﻩ، ﺧﺎآﺴﺘﺮی، ﻗﻬﻮﻩای و ﺳﻮرﻣﻪای ﺑﺴﻴﺎر‬
‫ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ، ﭼﺮا آﻪ اﻳﻦ رﻧﮓهﺎ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن آﺴﺎﻟﺖهﺎی روﺣﻲ و رواﻧﻲ ﺑﺎ ﺧﻮد ﺑﻪ هﻤﺮاﻩ‬
‫دارد ﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺧﻮاهﺪ آﺮد؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل اﮔﺮ ﭼﻪ رﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ در دﻧﻴﺎی ﻣﺪ و ﻟﺒﺎس‬
‫اهﻤﻴﺖ ﺧﺎﺻﻲ دارد و ﻣﻌﺎﻧﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ را اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻲدهﺪ، اﻣﺎ ﮔﺮوﻩ آﺜﻴﺮی از ﻣﺮدم از رﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ‬
‫ﻣﺘﻨﻔﺮﻧﺪ، ﭼﺮا آﻪ ﺳﻴﺎﻩ، رﻧﮓ ﻣﺮگ اﺳﺖ و ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻓﺮهﻨﮓهﺎ در ﻣﺮاﺳﻢ ﻋﺰاداری ﺑﻪ آﺎر ﺑﺮدﻩ‬
‫ﻣﻲﺷﻮد.‬
‫اﮔﺮ ﭼﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺳﻴﺎﻩ ﺁن اﺳﺖ آﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ داﻧﺶ و ﺁﮔﺎهﻲ اﺳﺖ، اﻣﺎ در ﺑﺮوز و ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺣﺎﻟﺖ‬
‫اﻓﺴﺮدﮔﻲ و ﻏﻢ دﺧﺎﻟﺖ دارد و اﻓﺮادی آﻪ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎدﻩ از رﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ هﺴﺘﻨﺪ، ﺗﻤﺎﻳﻞ دارﻧﺪ‬
‫ﺳﺮﺷﺖ واﻗﻌﻲ ﺧﻮد را ﭘﻨﻬﺎن آﻨﻨﺪ و اﺳﺮارﺁﻣﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺳﻨﺪ. هﻤﻴﻦﻃﻮر اﻓﺮادی آﻪ ﻣﻜﺮر ﻟﺒﺎسهﺎی‬
‫ﺧﺎآﺴﺘﺮی ﻣﻲﭘﻮﺷﻨﺪ، اﻳﻦﻃﻮر اﻟﻘﺎء ﻣﻲآﻨﻨﺪ آﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﺳﺨﺘﻲ دارﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﺸﺎن دهﻨﺪﻩ اﻳﻦ اﺳﺖ‬
‫آﻪ ﺧﻮد زﻳﺮ ﻓﺸﺎر دﻧﻴﺎی ﺧﺎرج ﻟﻪ ﺷﺪﻩ و ﻣﺤﺘﺎج اﻧﺪآﻲ ﺁراﻣﺶ ﺑﺮای ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻗﻮاﺳﺖ. اﮔﺮ ﭼﻪ ﺟﻨﺒﻪ‬
‫ﻣﺜﺒﺖ ﺧﺎآﺴﺘﺮی اﻳﻦ اﺳﺖ آﻪ ﻋﻘﻞ و ﺗﺪﺑﻴﺮ را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدهﺪ، زﻳﺮا ﺗﺪاﻋﻲآﻨﻨﺪﻩ ﻗﺸﺮ ﺧﺎآﺴﺘﺮی‬
‫ﻣﻐﺰ اﺳﺖ.‬
‫در ﻃﻮل ﻗﺮنهﺎ، ﻧﻘﺎﺷﺎن در ﺁﺛﺎرﺷﺎن از ﻗﻬﻮﻩای ﺑﺮای رﺳﺎﻧﺪن ﻣﻔﻬﻮم ﻏﻢ اﺳﺘﻔﺎدﻩ آﺮدﻩاﻧﺪ. در زﺑﺎن‬
‫ﻓﺮاﻧﺴﻮی »‪« brun‬ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ اﻧﺪوﻩ، آﺴﺎﻟﺖ و ﻏﻢ اﺳﺖ و آﺴﺎﻧﻲ آﻪ ﻗﻬﻮﻩای را دوﺳﺖ دارﻧﺪ و ﺑﻪ‬
‫ﻃﻮر داﺋﻢ از اﻳﻦ رﻧﮓ در ﻟﺒﺎس ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﻣﻲآﻨﻨﺪ، اﻓﺮاد ﺑﺪون ﺗﺨﻴﻞ، آﺴﻞآﻨﻨﺪﻩ و ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ‬
‫ﺗﺎﺑﻊ اﻃﺮاﻓﻴﺎن هﺴﺘﻨﺪ، وﻟﻲ در ﻋﻮض اﻳﻦ رﻧﮓ ﻗﺪرت ﺗﻤﺮآﺰ را ﺑﺨﺼﻮص در داﻧﺶﺁﻣﻮزان و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن‬ ‫اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲدهﺪ.‬
‫اﻣﺮوزﻩ در ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﻴﺎن ﻓﺮدی، ﻣﺮدم ﺑﻴﺶ از ﺁن آﻪ ﺑﻪ ﺣﺮفهﺎی ﺷﻤﺎ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ‬
‫ﻟﺒﺎﺳﻲ آﻪ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩاﻳﺪ و ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﻇﺎهﺮی ﺷﻤﺎ ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ رﻧﮓهﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ هﻤﭽﻮن‬
‫ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﻧﺎﺧﻮاﻧﺪﻩ ﺑﺮ رواﺑﻂ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ دﻳﮕﺮان ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﮕﺬارﻧﺪ. ﺑﻲﺷﻚ ﺑﻴﺶ از اﻳﻦ آﻪ ﺗﻨﻮع رﻧﮓهﺎ ﺑﺮای‬
‫ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ، در ﺟﺬب ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاهﺪ ﺑﻮد.‬
‫اﮔﺮ ﻣﺤﺪودﻳﺖ اﺳﺘﻔﺎدﻩ رﻧﮓهﺎ از ﻓﺮهﻨﮓ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ آﻤﻲ دور ﻣﻲﺷﺪ، رﻧﮓ ﭼﻪ ﻣﻌﺠﺰﻩهﺎ آﻪ‬
‫ﻧﻤﻲآﺮد، ﭼﻮن اﮔﺮ رﻧﮓهﺎ و ﺗﻨﻮع ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻬﻢ ﻧﺒﻮدﻧﺪ، زﻳﺒﺎﺗﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎدهﺎی ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻳﻌﻨﻲ ﺁﺳﻤﺎن و زﻣﻴﻦ،‬
‫ﮔﻞهﺎ و درﺧﺘﺎن، درﻳﺎهﺎ، اﻗﻴﺎﻧﻮسهﺎ و... ﺑﺎ اﻳﻦ هﻤﻪ ﺗﻨﻮع رﻧﮓ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻧﻤﻲﺷﺪﻧﺪ. ﺗﻨﻮع در ﻟﺒﺎسهﺎ‬
‫در هﺮ ﺳﻨﻲ آﻪ هﺴﺘﻴﺪ، در اوﻟﻴﻦ ﺑﺮﺧﻮرد ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻧﺘﺎن ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺁﻧﻬﺎ آﻪ هﻤﻴﺸﻪ ﺷﻤﺎ را‬
‫ﻣﻲﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻟﺒﺨﻨﺪی ﻧﺮم و ﭘﺮﻧﺸﺎط اﻳﺠﺎد ﻣﻲآﻨﺪ آﻪ اﻳﻦ ﺧﺎﻟﻲ از ﻟﻄﻒ ﻧﻴﺴﺖ.‬
‫اﺳﺘﻔﺎدﻩ از رﻧﮓهﺎی ﮔﺮم و ﭘﺮﻧﺸﺎط )ﺳﺒﺰ روﺷﻦ، زرد، ﻗﺮﻣﺰهﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻧﺎرﻧﺠﻲ( و اﻣﺜﺎل اﻳﻨﻬﺎ‬
‫ﺳﻦ اﻓﺮاد را آﻤﺘﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدهﺪ و در ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺸﺎط و ﺧﻨﺪﻩروﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی اﻳﺠﺎد ﻣﻲآﻨﺪ، وﻟﻲ‬
‫رﻧﮓهﺎی ﺳﻴﺎﻩ، ﻗﻬﻮﻩای، ﺧﺎآﺴﺘﺮی، ﺑﻨﻔﺶ آﺪر و ﺁﺑﻲهﺎی ﺗﻴﺮﻩ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ در اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﺻﻮرت و‬
‫ﺷﺨﺼﻴﺖ آﺎﻣﻼ رﺳﻤﻲ ﺑﺎ ﻗﺪرت ارادﻩ ﺑﺎﻻ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮدﻩ و ﺳﻦ اﻓﺮاد را ﺑﻴﺶ از ﺁﻧﭽﻪ هﺴﺖ، ﻧﺸﺎن‬
‫ﻣﻲدهﺪ.‬
‫رﻧﮓهﺎی زرد، ﺻﻮرﺗﻲ، ﻳﺎﺳﻲ، ﮔﻞﺑﻬﻲ و اﻣﺜﺎﻟﻬﻢ در ﺧﻠﻖ و ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺻﻮرت و اﻧﺪاﻣﻲ ﺟﻮان،‬
‫ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﭘﺮاﻧﺮژی و ﻣﻬﺮﺑﺎن و ﻗﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاهﺪ ﺑﻮد. در ﺣﻘﻴﻘﺖ رﻧﮓهﺎی ﺳﺮد و آﺪر ﻓﺸﺎر‬
‫ﺧﻮن را ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲﺁورد و ﻧﺸﺎط را از دﻳﺪﮔﺎن دور ﻣﻲآﻨﺪ. اﺳﺘﻔﺎدﻩ از رﻧﮓهﺎی ﺷﻔﺎف و روﺷﻦ ﺑﺎﻋﺚ‬
‫اﻓﺰاﻳﺶ روﺣﻴﻪ و اﻳﺠﺎد ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺎداﺑﻲ ﻣﻲﺷﻮد. هﻤﭽﻨﻴﻦ رﻧﮓهﺎی ﮔﺮم در ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﺣﺴﺎس ﻧﺸﺎط‬
‫و هﻴﺠﺎن، ﺗﻘﻮﻳﺖ و ﻗﺪرت ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ و ﮔﺮﻣﺎی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺪن ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.‬
‫ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ و اﺳﺘﻔﺎدﻩ درﺳﺖ از رﻧﮓهﺎ ﺑﺨﺼﻮص در ﻟﺒﺎس اﻓﺮاد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ‬
‫ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮی در ﺑﺮﻗﺮاری ﻳﻚ ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺛﺮ و ﺳﺎزﻧﺪﻩ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ ﻣﺜﻼ اﻓﺮادی آﻪ ﺑﻜﺮات‬
‫ﻟﺒﺎسهﺎی ﺁﺑﻲ ﺗﻴﺮﻩ ﻣﻲﭘﻮﺷﻨﺪ در ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط واﻗﻌﻲ ﺑﺎ دﻳﮕﺮان ﻣﺸﻜﻞ دارﻧﺪ و ﺑﻲدﻟﻴﻞ ﻣﻀﻄﺮب‬
‫ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﭼﺮاآﻪ ﺁﺑﻲ ﺗﻴﺮﻩ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ اﻋﺘﻤﺎد آﺮدن ﺑﻪ دﻳﮕﺮان را از ﻣﻴﺎن ﻣﻲﺑﺮد. ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮدی ﺑﺎ ﺗﻤﺮآﺰ‬
‫ﺷﺪﻳﺪ روی ﻋﻘﻞ و ﻣﻨﻄﻖ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﻤﺎس ﺧﻮد را ﺑﺎ اﺣﺴﺎﺳﺎﺗﺶ از دﺳﺖ ﺑﺪهﺪ. ﭘﻮﺷﻴﺪن‬
‫ﻟﺒﺎسهﺎﻳﻲ ﺑﻪ رﻧﮓ ﺁﺑﻲ ﺗﻴﺮﻩ ﻧﺸﺎندهﻨﺪﻩ ﺷﺨﺼﻲ اﺳﺖ آﻪ‬
‫" رﻧﮓهﺎی زرد، ﺻﻮرﺗﻲ، ﻳﺎﺳﻲ، ﮔﻞﺑﻬﻲ و اﻣﺜﺎﻟﻬﻢ در ﺧﻠﻖ و ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺻﻮرت و اﻧﺪاﻣﻲ ﺟﻮان،‬
‫ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﭘﺮاﻧﺮژی و ﻣﻬﺮﺑﺎن و ﻗﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاهﺪ ﺑﻮد... "‬
‫ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ اﺳﺘﺮس دارد و ﻣﺸﻜﻼت ذهﻨﺶ را ﻣﺸﻐﻮل آﺮدﻩ اﺳﺖ. اﮔﺮ رﻧﮓ ﻏﺎﻟﺐ ﭘﻮﺷﺎک ﺷﻤﺎ‬
‫ﺁﺑﻲ اﺳﺖ ] ﺑﺨﺼﻮص در ﻣﻮرد ﺁﻗﺎﻳﺎن[ﻻزم اﺳﺖ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻣﻨﻔﻲ ﺧﻮد را ﺑﺘﺪرﻳﺞ و ﺑﻪ ﺁراﻣﻲ ﺗﺨﻠﻴﻪ‬
‫آﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎدا ﻳﻜﺪﻓﻌﻪ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﺷﻮﻳﺪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ آﻨﺘﺮل ﺧﻮد را از دﺳﺖ ﺑﺪهﻴﺪ.‬
‫ﺁﺑﻲ در ﺑﺴﻴﺎری از اﺻﻄﻼﺣﺎت آﻼﻣﻲ اﻣﺮوزﻩ ﺁوردﻩ ﻣﻲﺷﻮد آﻪ ﻣﻌﺮوفﺗﺮﻳﻦ ﺁن ‪ Feeling Blue‬اﺳﺖ،‬
‫ﻳﻌﻨﻲ اﻓﺴﺮدﮔﻲ اﺣﺴﺎس آﺮدن ﻳﺎ دﻗﻴﻖﺗﺮ از ﺁن، ﺳﺮﺧﻮردﮔﻲ روﺣﻲ اﺣﺴﺎس آﺮدن. در ﮔﺬﺷﺘﻪ‬
‫اﺻﻄﻼح ‪ ، blue-Stocking‬اﺻﻄﻼﺣﻲ ﺿﺪ زن ﺑﻮد و ﺑﺮای ﻣﺴﺨﺮﻩ آﺮدن زﻧﺎن ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮدﻩ ﺑﻪ آﺎر‬
‫ﻣﻲرﻓﺖ و ﺑﻪ زﻧﻲ اﻃﻼق ﻣﻲﺷﺪ آﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎهﻲ داﺷﺖ، زﻳﺮا ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﭼﻨﻴﻦ‬
‫زﻧﻲ، زﻧﺎﻧﮕﻲ ﺧﻮد را ﻧﺎدﻳﺪﻩ ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ درس ﺑﺨﻮاﻧﺪ، ﭼﺮاآﻪ در ﺁن زﻣﺎن زن ﺑﻮدن و داﺷﺘﻦ هﻮش‬
‫ﺁآﺎدﻣﻴﻚ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﻨﺨﻴﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ.‬

 

‫اﺛﺮات رواﻧﻲ رﻧﮓ‬
‫از دﻳﺮزﻣﺎن اﺛﺮ رواﻧﻲ رﻧﮓ، در اﺷﺨﺎص ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻣﺮور، اﻳﻦ‬
‫ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﮔﺴﺘﺮش ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.‬
‫ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ اﺗﺎقهﺎﻳﻲ از ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنهﺎ آﻪ رﻧﮓ ﺁﺑﻲ ﻳﺎ ﺷﻴﺸﻪهﺎی ﺁﺑﻲرﻧﮓ دارﻧﺪ، اﺛﺮ ﺧﻮﺑﻲ روی‬
‫ﺑﻴﻤﺎران دارد ﻳﺎ اﺷﺨﺎﺻﻲ آﻪ ﻧﺰدﻳﻚﺑﻴﻦ هﺴﺘﻨﺪ و ﭼﺸﻢ ﺁﻧﻬﺎ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ زﻳﺎد ﺧﺴﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ‬
‫آﺎﻏﺬهﺎی ﺳﺒﺰ و ﺁﺑﻲ ﺑﻪ آﺎر ﺑﺮﻧﺪ آﻪ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.‬
‫هﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن دادﻩ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ زﻳﺮ ﻧﻮرهﺎﻳﻲ ﺑﺎ رﻧﮓ ﺧﺎص ﺗﺎﺛﻴﺮ رواﻧﻲ زﻳﺎدی ﺑﺮ‬
‫ﻓﺮد دارد؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل وﻗﺘﻲ ﺷﻤﺎ دودل هﺴﺘﻴﺪ ﻳﺎ اﻃﻤﻴﻨﺎن آﺎﻓﻲ راﺟﻊ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪای ﻧﺪارﻳﺪ،‬
‫ﭘﻮﺷﻴﺪن ﻟﺒﺎسهﺎی زرد ﻳﺎ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﺷﺪن در ﻣﺤﻴﻄﻲ ﭘﺮ از رﻧﮓهﺎی زرد زﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ آﻤﻚ ﺧﻮاهﺪ‬
‫آﺮد ﺗﺎ ﺗﻮﺟﻬﺘﺎن را روی ﻣﺸﻜﻞ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﻣﺘﻤﺮآﺰ آﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﻪ دودﻟﻲ ﺧﻮد ﭘﺎﻳﺎن دهﻴﺪ.‬
‫اﺳﺘﻔﺎدﻩ از رﻧﮓ زرد در ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻧﻴﺰ آﻤﻚ ﻣﻲآﻨﺪ.‬

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   23 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تاثیر روانی رنگ
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.