الف- مقدمه
دانشگاههای ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، کمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، که در حقیقت دریافت کنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا کنند و ملاحظه نمایند که آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حرکت می کند، یا آن که چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.
یک رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می کند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا کنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.
تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند که آیا ما می توانیم این کسانی را که به این مراکز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت کنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور که ملاحظه می شود دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان کار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یک استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.
رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان که از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است که نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی که هم اکنون اکثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشکلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد
ب- بیان مسأله
موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شکوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یکی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که هر سازمان و مرکزی برای این امر مهم باید تلاش کند. یکی از این مراکز مهم و پر اهمیت مرکز آموزش عالی است که تربیت کننده نسل جوان، پیشرو و آینده ساز مملکت است.
بنابراین، این مراکز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای که مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای که از طریق مصاحبه اکتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت کمی دارند، در ضمن هیچگونه کار تحقیقاتی در این زمینه در این مرکز انجام نشده بود، در بررسی کارهای تحقیقی خارج از این مرکز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله کادر اداری، کتابخانه، خدمات رفاهی و ...........) بودیم.
ج- اهمیت و ضرورت پژوهش
بر طبق دیدگاههای جدید تکنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی که دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود که با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی کار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، که در این صورت موجبات افزایش کارایی و بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه کشور های موفق جهان به این مطلب که در مقایسه بین عوامل موثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یک کار است و رضایت افراد در محیط کار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام کار توام با کیفیت مطلوب فراهم می آورد.
اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود که در دانشگاهها با قشر جوانی که آینده ساز مملکت هستند روبه رو هستیم و چون آنها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشکلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.
در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی کمکی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تکیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن و تقویت سطح رضایت دانشجویان راهکارهایی اتخاذ نمائیم.
د- اهداف پژوهش
محقق دراین تحقیق به دنبال دستیابی به پاسخی روشن برای سوال اساسی تحقیق(سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی – واحد قوچان در سال تحصیلی 85-1384 ) یعنی تعیین و اندازه گیری میزان رضایت دانشجویان از اساتید در هر یک از حیطه های مختلف با استفاده از مقیاس های اندازه گیری که در قالب پرسشنامه برای رضایت طراحی شده است و مشخص کردن سهم هر یک از عوامل و تعیین اهمیت هر کدام از آنها است.
با توجه به اهداف تحقیق رسیدن به نتایج علمی دارای ارزش می باشد. اما زمانی این نتایج به واقعیت نزدیک می شود که از این نتایج در راه بهبود اوضاع و تصمیم گیریهای مسئولین استفاده شود وامیدوارم که نتیجه این تحقیق بتواند یک منبع مفیدی برای دست اندرکاران امور اجرایی این مرکز آموزشی باشد و از طرفی ما به عنوان قشری که با علوم اجتماعی سر و کار داریم هدف اصلی این است که تاثیر روابط انسانی را بر رفتار انسانها اعم از احساس و فکر و عمل آنها را بشناسیم.
اهداف فرعی تحقیق شامل :
1- بررسی و مقایسه میزان رضایت دانشجو از اساتید در ابعاد مختلف.
2- بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید با توجه به ویژگیهای فردی دانشجویان.
3- بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید در بین رشته های مختلف.
4- بررسی وجوه تشابه و تمایز میزان رضایت با متغیرهای مستقل تحقیق.
5- بررسی رابطه همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق.
الف- مقدمه
این فصل از تحقیق شامل سه بخش فرعی است که عبارتند از: پیشینه تحقیق و پس از آن به نقد و بررسی تحقیقات مزبور پرداخته است. در نهایت تعریفی از رضایت به عنوان چارچوب مفهومی کار ارائه گردیده است.
ب- پیشینه تحقیق
هر پدیده دارای سابقه یا پیشینه ای است که مطالعه سابقه آن محقق را در شناسایی و درک دقیق ماهیت آن پدیده یاری می کند
(ساروخانی 1372: 147)
یک تحقیق علمی فرایندی مداوم و پویا است که در آن، گذشته، حال و آینده موضوع پیوند می یابد. واقعیتهای مورد تحقیق دارای چنین خصلتی می باشند. یعنی ریشه ای در گذشته ، وضع و حال در زمان موجود و دور نمایی در آینده دارد. وقتی یک محقق در خصوص موضوع مورد نظرش به منابع مختلف مراجعه می کند:
اولا از محتوای منابع در رابطه با موضوع آگاه می شود و براساس آن می تواند حد و مرز شناخت علمی را در رابطه با موضوع مشخص کند و آماده شود تا قدم به جلو بر دارد.
دوما با آگاهی از نکات قوت و ضعف منابع در برخورد با موضوع می تواند چهار چوب نظری جامع تر و واقع بینانه تری را شکل دهد و خطاهای قبل را مرتکب نشود در این تحقیق سعی شده در حد امکان با مطالعه منابع متعدد مرتبط شامل: کتاب، مقالات و مراجعه به مراکز علمی و پژوهشکده های آستان قدس و کتابخانه ها و بررسی تحقیقات انجام شده شامل طرحهای پژوهشی و پایان نامه ها، آنها را ارزیابی کرده و با مصاحبه اکتشافی نزدیکی بیشتری به موضوع حاصل گردد.
ب- 1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور :
با جستجو در پایگاه اطلاعات جامع پایان نامه های تحصیلی و طرحهای تحقیقاتی کشور ((iran .doc و سایر پایگاه های اطلاعاتی موجود در اینترنت، بررسی طرحهای پژوهشی در موسسات پژوهشی و آموزشی مختلف، در ارتباط با موضوع مورد نظر تعداد 13 اثر تحقیقی در داخل ایران جمع آوری شده که به صورت مقاله، طرح پژوهشی و یا رساله کارشناسی ارشد و دکترا ارائه شده است. ترتیب ارائه مقاله با توجه به نزدیکی موضوع اثر به عنوان تحقیق حاضر است که در ذیل بدان اشاره شده است :
1- فتحی، یدالله، میزان رضامندی دانشجویان از ارائه مشاوره و راهنمایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان”.
هدف این مطالعه بررسی وضعیت رضامندی دانشجویان از ارایه خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی از طریق دانشگاه ها بوده است. تعداد 445 نفر دانشجوی (230 نفر مرد، 215 نفر زن) سال آخر تحصیلی کلیه رشته های مختلف باضافه دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی و نشانه شناسی پزشکی و علوم پایه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در مانی استان همدان به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. میزان رضامندی دانشجویان در خصوص ارایه راهنمایی و مشاوره توسط پرسشنامه ای تهیه و پس از پایایی و روایی آنها مورد استفاده قرار گرفت. نمره رضامندی دانشجویان (82/10 SD. 52/25M) از ارایه مشاوره و راهنمایی اساتید غیر قابل قبول (نمره کمتر از 30) بوده است. نمره رضامندی دانشجویان مرد دانشکده های پرستاری و مامایی به میزان 3512 (SD11/74) و بهداشت به میزان 3098 (SD9/07) قابل قبول بوده است. هم چنین تفاوت زیادی بین نمره رضامندی دانشجویان مرد 2607، (SD11/74) و زن 2409 (SD9/72) دانشگاه وجود نداشت. این مطالعه نشان داد ارایه مشاوره و راهنمایی دانشگاه نتوانسته است جایگاه رضایت بخشی برای دانشجویان داشته باشد همچنین دانشجویان منبع مطمئن و مشخصی برای رفع نیازهای مشاوره ای و راهنمایی در طی دوران تحصیل خود نمی شناسند.
(فتحی، 1379)
2- احرامپوش، محمد حسین و دیگران، ویژگیهای یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.
بر طبق دیدگاه جدید، تکنولوژی آموزشی معلم مهمترین عامل در موفقیت در اهداف آموزشی است. آشنایی با دیدگاه دانشجویان نسبت به یک معلم خوب ما را کمک می کند تا استاد را از دریچه دانشجو ببینیم و با ارائه برنامه مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس و ارزیابی تصمیمی اگاهانه بگیریم. تحقق مذکور یک مطالعه پیمایشی از نوع مقطعی است که تعداد 162 دانشجو به طور تصادفی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری پرسشنامه بوده که پس از تعیین روایی به مرحله گذشته شده است. مهمترین ویژگیهای یک استاد خوب به تفکیک رشته تعیین گردیده است. به طور کلی مهمترین خصوصیات یک استاد خوب عبارتند از: احترام به دانشجو– داشتن علم به موضوع تدریس، داشتن طرح درس، داشتن اعتقادات مذهبی و رعایت عدالت، بر طبق نتایج این بررسی بین ضرورت حضور و غیاب در کلاس و مقطع تحصیلی.(P/03) و ضرورت امتحان کوئیز و مقطع تحصیلی (P/05) نیز اعتبار آماری معنا داری وجود داشته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق می تواند ملاک مناسبی جهت ارزشیابی یک استاد خوب قرار گیرد.
(احرامپوش، مظلومی و کلرانتر، 1379)
3- سلطانی عربشاهی، کامران، بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
هر زمان که تاریخ علوم و دستیابی بشر به دانش شده انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر به وسیله کتب و مقالات و نیز تدریس و تعلیم مطرح می شود. در این زمان میان مهمترین عنصر در انتقال دانش به نسل بعدی معلمین بوده اند. بنا بر این تدریس در تاریخ علوم و در طی قرون متمادی نقش اساسی در پیشرفت بشر ایفا نموده است. اجرای تدریس اثر بخشی درکلاس و داشتن اهداف آموزشی روشن، به منظور یاددهی و یادگیری بهتر از اوایل قرن بیستم به صورت جدی مطرح بوده است. چگونگی تعامل دانشجو و استاد از دل مشغولیهای اصلی نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه است. با توجه به اهمیت تدریس هدفمند یا اثر بخش. در این پژوهش با هدف بررسی نظرات اساتید و دانشجویان در مورد ویژگیهای که تدریس اثر بخش می تواند داشته باشد. به ارزیابی این ویژگیها در مرکز علوم پایه پزشکی پرداختیم تا از این طریق بتوانیم با ارائه پیشنهاداتی در مورد شاخص تدریس اثر بخش، در بهبود و ارتقاء تدریس اساتید (Staff Devlopment) در دانشگاه قدمی کوچک برداریم. نوع مطالعه مشاهده توصیفی تخیلی و مقطعی انجام پذیرفته است.
(عربشاهی، 1377)
4- آقاجانی، سعید، مقایسه نظرات مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد معیار یک استاد خوب دانشگاه.
از آنجا که دانشگاه یکی از مراکز تبادل اطلاعات و مفاهیم در جامعه می باشد و میزان کارایی مدرسین با نحو آموزش آنها بستگی دارد و مدرسین به عنوان نیروی انسانی درگیر در آموزش، مهمترین نقش را در آموزش دانشجویان دارند پس شناخت ویژگیهای آنان از دیدگاه دانشجویان و خود آنها در مورد معیار یک استاد خوب می تواند مهم باشد. زیرا اگر ضرورت ارزشیابی اساتید را بپذیریم، این نکته مطرح است که معیارهای این ارزشیابی چیست و همان طور که مشاهده می شود معیارهای ارزشیابی فرمول از پیش تعیین شده ثابتی نیست و در شرایط متفاوت آموزش دستخوش تنوع و دگرگونی می شود و این پژوهش ویژگیهای یک استاد خوب دانشگاهی را از چهار جنبه دانش پژوهی، توانایی ایجاد ارتباط، شخصیت فردی مورد بررسی قرار می گیرد تا لزوما در کیفیت یادگیری و یاددهی موثر واقع گردد.
(آقاجانی، 1376)
5- صفری، یحیی، بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیریت کلاس و اثر بخشی تدریس مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تیم سال دوم تحصیلی (1375-76).
بدون شک پاسخ به این پرسش که چه چیز موجب اثر بخشی رهبر است؟ برای رهبری سازمانها بیشترین اهمیت را دارد. اثر بخشی سازمانهای آموزشی به میزان یادگیری ( تغییر رفتار مطلوب در فرا گیران) بستگی دارد. زیرا رسالت و محور فعالیتهای موسسات آموزشی در جهت یادگیری است. تدریس موثر از متغیرهایی حاصل می شود که یکی از این متغیرها رفتار یاد دهنده در کلاس درس است. اگر ما یاد دهنده را در مفهوم جدید آن مدیر کلاس بدانیم شناسایی سبک رهبری مدیریت کلاس و رابطه آن با اثر بخشی تدریس در فرایند یاددهی و یادگیری اهمیت فراوانی خواهد داشت. هدف کلی این تحقیق، کشف وجو یا عدم وجود رابطه بین سبک رهبری مدیریت کلاس و اثربخشی تدرسی مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. هدفهای جزیی این تحقیق تعیین نوع سبک رهبری مدیریت کلاس و اثر بخشی تدریس مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. هدفهای جزیی این تحقیق تعیین نوع سبک رهبری مدرسین در کلاس درس و تعیین میزان اثر بخشی هریک از سبکهای رهبری مدیریت کلاس است.
(صفری، 1376)
6- توانا، داریوش، بررسی پیرامون معیارهای ارزشیابی مدرسین درس روش تدریس ریاضی ابتدایی در مراکز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر
آموزش و پرورش را می توان به صورت فرآیندی تعریف کرد که برای تغییر و تعدیل رفتار دانش آموز، با توجه به هدفهای معین، طرح ریزی شده است. نقش معلم در این فرآیند عبارتست از فراهم ساختن شرایط و امکانات به گونه ای که تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموز ایجاد می شود. این تغییرات که با توجه به برنامه، وسایل، روشها و هدفهای آموزش و پرورش در رفتار دانش آموز ایجاد می شود. یادگیری نام دارد. ارزشیابی بخشی از فرآیند آموزش و پرورش است که براساس آن اطلاعات لازم در مورد یادگیری یا آموخته های دانش آموزان جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود تا میزان تحقق هدفهای پیش بینی شده مورد قضاوت قرار گیرد. این تحقیق تحت عنوان بررسی معیارهای ارزشیابی مدرسین درس روش تدریس ریاضی ابتدایی مراکز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر می باشد. این پژوهش به دنبال آن است که اثر بخشی ارزشیابی تشخیص و تکوینی و میزان انطباق و رابطه ارزشیابی مدرسین درس روش ریاضی ابتدایی را با اهداف آموزش و همچنین کیفیت سوالات امتحانی آنان بر اساس سطوح مختلف حیطه شناختی با توجه به طبقه بندی هدفهای آموزشی بررسی نماید. جهت پی گیری این هدف جامعه مدرسین را مشخص کرده که شامل 30 نفر بوده است و از بین دانشجویان ترم دوم سال تحصیلی 1372-1373 که با مدرسین ذکر شده درس داشته اند نمونه تصادفی به عمل آمده و 160 نفر از دانشجویان فوق الذکر در تکمیل پرسشنامه مشارکت نموده اند. و سوالات مدرسین را طبقه بندی کرده و با طبقه بندی که از طرف خود مدرسین انجام شده بود مقایسه ای به عمل آمد و ارزیابها به این نتیجه رسیدند که 90/33 درصد از سوالات در سطح دانش و فهمیدن طرح شده است. که بین قضاوت طراحان سوال و ارزیابها تفاوت محسوسی وجود داشته است. دانشجویان اظهار داشته اند که 30 درصد از مدرسین در هر جلسه، قبل از شروع درس از ارزشیابی تشخیص جهت مشخص کردن دانش پایه دانشجویان استفاده نمی کنند و 1/3 از مدرسها ارزشیابی تکوینی به عمل نمی آورند و 2/3 از مدرسینی که ارزشیابی راهنمایی لازم نمی کنند. در این تحقیق از آزمونهای x2, z درصد گیری و تجزیه و تحلیل واریانس استفاده شد.37 درصد از مدرسین 30 درصد از نمره پایان ترم را جهت فعالیتهای علمی و 23 درصد از آنها، 40 درصد از نمره پایان ترم را به فعالیتهای عملی اقتصادی می دهند و 53/33 درصد از مدرسین تدریس عملی را همراه با طرح درس از دانشجویان انتظار دارند. تقریبا 17 درصد از مدرسین از دانشجویان انتظار دارند که وسایل کمک آموزشی تهیه کنند. 13 درصد از مدرسین جهت فعالیتهای عملی نمره ای در نظر نمی گیرند و 7 درصد آنها از مقالات تحقیقی بهره می گیرند مدرسین تقاضای تشکیل سمینار ها و کارگاههای آموزشی و گرد هماییهای مختلف در جهت بهتر شدن کار را دارند. و نیز انتظار دارند که امکانات بیشتری در اختیار آنان گذاشته شود. و دانشجویان قویتر جذب مراکز تربیت معلم گردد.
(توانا، 1373)
7- گرجی، یوسف، رابطه میزان مجبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و نحوه ارزشیابی دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان.
هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه میزان محبوبیت اجتماعی استادان با ارزشیابی های دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان بوده است علاوه بر آن، تعیین میزان رابطه بین معدل دانشگاهی، نمره مورد انتظار و ترم تحصیلی دانشجویان یا ارزشیابی آنان از فعالیت های آموزشی استادان و تعیین متفاوت بودن ارزشیابی های دانشجویان زن و مرد از اهداف دیگر پژوهش حاضر بود. برای این منظور 30 تن از استادان رشته های روانشناسی، جغرافیا و پرستاری دانشگاههای اصفهان توسط 931 نفر از دانشجویان خود مورد ارزشیابی قرار گرفتند. این ارزشیابی در دو مرحله و با فاصله زمانی سه هفته انجام شد. ابتدا پرسشنامه ای که میزان محبوبیت اجتماعی استادان را از نظر دانشجویان می سنجید توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد . بعد از گذشت بیست روز پرسشنامه دوم که فعالیتهای آموزشی استادان را مورد ارزشیابی قرار می داد توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. از تحلیل داده ها، نتایج زیر حاصل شد: بین محبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 75 درصد وجود داشت. بین نمره مورد انتظار دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 0/174 وجود داشت و همچنین بین معدل دانشگاهی دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 0/99 وجود داشت که همه در سطح 0/1 معنی دار بودند. همچنین معلوم شد که دانشجویان مرد در مقایسه با دانشجویان زن و دانشجویان ترم های تحصیلی بالا سبت به ترم های پائین به طور معنی داری استادان را بالاتر ارزشیابی کردند. علاوه بر آن، مشخص شد که بین ترم تحصیلی دانشجویان و نمرات ارزشیابی آنان همبستگی معنی داری وجود نداشت.
(گرجی، 1373)
8- منصوری، مهشید، مقایسه نظرات دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته کتابداری دانشگاه های دولتی شهر تهران در مورد یک استاد خوب دانشگاهی.
در پژوهش حاضر که به روش پیمایش توصیفی انجام شده، ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی از چهار جنبه، دانش پژوهی، روش تدریس، توانایی ایجاد ارتباط و مشاوره، و شخصیت فردی از دید 245 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاههای دولتی شهر تهران با روش درصد گیری و محاسبه میانگین امتیازات هر جنبه بررسی و مقایسه شده است. با تائید فرضیه های پژوهش مشخص شد که دانشجویان مقطع کارشناسی از میان چهار جنبه یاد شده، اولویت را به تدریس و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اولویت را به دانش پژوهی می دهند. در پاسخ به سوالات پژوهش دانشجویان کارشناسی خصوصیات یک استاد خوب را به ترتیب:روش تدریس، دانش پژوهی، توانایی ایجاد ارتباط و مشاوره، روش تدریس و شخصیت فردی می دانند. بیش از نود درصد دانشجویان کتابداری تسلط استاد در درس مورد تدریس را بسیار مهم دانسته اند در حالی که شوخ طبعی و آراستگی ظاهر از دید دانشجویان کم اهمیت بوده است. در پایان براساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی شده و نیز چند پیشنهاد برای پژوهش های آینده آمده است. (منصوری، 1372)
9- عزیزی علویجه، حسن، تجزیه و تحلیل تدریس اساتید دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای شهر تهران.
تدریس یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش به شمار می ورد که کارایی درونی هر نظام آموزش بستگی به آن دارد. یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت در کشور ما مربوط به عدم آشنایی و عدم استفاده الگوها و روش های پیشرفته تدریس است. مشاهدات مکرر نشان می دهد که متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاهها هنوز از روشهای سنتی استفاده می کنند. این تحقیق نیز به منظور بررسی تدریس اساتید در دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای تهران و بر مبنای شاخص های چهار خانواده الگوهای تدریس صورت گرفته است. فرضیه های اصلی این تحقیق عبارت است از این که: اساتید دروس برنامه ریزی آموزشی شاخص های الگوهای تدریس (الگوهای اجتماعی، اطلاعات پردازی، فردی و رفتاری) را رعایت می کنند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای شهر تهران در نیمسال دوم سال 1372- 73 است. تعداد نمونه اساتید برنامه ریزی آموزشی 6 نفر ( کلیه اساتید جامعه آماری) و تعداد نمونه دانشجویان 84 نفر ( به ازای هر استاد یک کلاس و در مجوع 6 کلاس) به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش شورای داوران (panel of judge) استفاده شد که دارای 70 سوال است. اطلاعات بدست آمده در دو وضعیت موجود و مطلوب بکارگیری شاخص های تدریس موفق مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت و نتایج حاصله حاکی از این است که بین وضعیت موجود (از نظر دانشجویان) و وضعیت مطلوب (از نظر 5 استاد روش تدریس) تفاوت معنا داری وجود دارد. بنابراین اساتید دروس برنامه ریزی اموزشی شاخص های خانواده های الگوهای تدریس را رعایت نمی کنند و این مطلب بیانگر این واقعیت است که اساتید جامعه آماری مورد نظر آموزش های کافی را در این زمینه ندیده اند و به اهمیت استفاده از شاخص های تدریس موفق ( براساس چهار خانواده الگوهای تدریس) چندان واقف نیستند. گرد آوری و ارائه 15 نوع طبقه بندی از روش های تدریس شناخته شده و همچنین تهیه و تنظیم شاخص های تدریس موفق براساس چهار خانواده الگوهای تدریس، از جمله کارهای بدیع در این تحقیق به شمار می روند و این به معنی شروع راهی است که می تواند به تحولات چشمگیری در آموزش و پرورش منجر گردد.
(علویجه، 1373)
10- شمس، خوبچهر، بررسی عقاید دانشجویان دانشگاه شیراز درباره یک استاد ایده آل.
هدف این تحقیق بررسی عقاید دانشجویان دانشگاه شیراز دریاره مشخصات و صفات شایسته ای است که یک استاد باید دارا باشد و همچنین صفات و مشخصاتی که در خور مقام یک استاد دانشگاه نیست. آزمودنی ها از بین دانشجویان زن و مرد دانشکده های ادبیات و علوم، مهندسی، کشاورزی دانشگاه شیراز انتخاب شدند برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه باز استفاده شد. عقاید دانشجویان طبقه بندی شده و فروانی و درصد هر کدام از عقاید طبقه بندی شده محاسبه گردید نتایج حاصله نشان داد که: 1- ایجاد ارتباط دوستانه بین استاد و دانشجو یکی از مهمترین صفات مشخصه یک استاد خوبست و سپس به ترتیب اهمیت صفات و خصوصیات پسندیده دیگری از قبیل تسلط کامل بر موضوع مورد تدریس، توانایی، تشویق دانشجو به اندیشیدن، عدالت در ارزشیابی درس و نمره دادن، مطرح کردن موضوعات درسی به نحوی زنده و با روح، تکرار مطالب درسی مشکل، شمرده صحبت کردن، علاقه مند و پرحرارت نسبت به موضوع درسی، در نظر گرفتن توانایی و کشش دانشجو در مقابل تکالیف درسی، تجربه کافی در تدریس، علاقه مند کردن دانشجو نسبت به موضوع درسی، در نظر گرفتن اوقاتی برای سوال و بحث و گفتگو، و صرف وقت بعد از کلاس به منظور کمک به دانشجو. 2- در قسمت صفات و خصوصیات ناپسندیده عدم رعایت اصول اخلاق و ادب ذکر شده اند. عدم ارتباط دوستانه، تبعیض، تاکید بیش از حد بر روی نمره و آن را به عنوان سلاحی در مقابل دانشجو به کار بردن، نداشتن تجربه در تدریس، بی سوادی و نداشتن معلومات کافی در رشته مورد تدریس و بالاخره نداشتن خط خوب و خوانا.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 179 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی