گلچین نور
راهبرد اساسی در انتخابات
راهبرد اساسی که باید مورد توجه قرار بگیرد تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری است تا به فضل الهی با برگزاری یکی از بهترین وپرشورترین انتخابات، بار دیگر حماسه ملی در کشور آفریده شود و دشمن از دست اندازی به ایران اسلامی وملت سرافراز ایران مایوس گردد.
ویژگیهای رئیس جمهور:
گروه ها و احزاب درباره انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه هایی دارند که مورد توجه خودشان است اما مردم در انتخابات رئیس جمهوری، با کفایت دلسوز، مومن و وفادار به آرمانهای انقلاب وملت را انتخاب می کنند که سطح کارآمدی نظام را روز به روز ارتقاء دهد و مشکلات مادی ومعنوی مردم را با قدرت حل نماید.
شور انتخاباتی در گرو اعلام برنامه ها:
ملت تشنه کار در زمینه های اقتصادی، علمی، اخلاقی وسیاست خارجی است و شور انتخاباتی از طریق اعلام برنامه ها وراهبردهای نامزدهای انتخاباتی برای مردم تحقق خواهد یافت.
لزوم پرهیز مسئولان نظام از اشرافی گری:
به نظر من اشرافی گرای برای یک کشور آفت است، اشرافی گری مسئولان آفت مظاعف است. برای خاطر این که اشراف عالم از مال خودشان حالا حلال و حرامش به عهده خودشان خرج می کنند از مال خودشان اشرافی گری می کنند- اما اگر مسئولان اشرافی گری بنماید از مال مردم خرج می نمایند.
حقوق مردم در انتخابات ریاست جمهوری:
با توجه به اهمیت وجایگاه قوه مجریه و ریاست جمهوری فصل نهم قانون اساسی ج 1.10 با 39 اصل به این نهاد اجرایی اختصاص یافته است وعلاوه بر آن در سایر فصلها واصول این قانون به تناسب حدود، وظایف، اختیارات ونقش آفرینی ها دولت مورد عنایت وتصریح قرار گرفته است قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران دارای 8 فصل و94 ماده می باشد وفصل های این قانون به ترتیب عبارتند از:
1-کلیات 2-کیفیت انتخابات 3-شرایط انتخاب کنندگان وانتخاب شوندگان 4-هیات اجرایی 5-اعلام داوطلبی و رسیدگی به صلاحیت داوطبان 6-تبلیغات 7-شکایت ونحوه رسیدگی ومجازات
این قانون که در میان قوانین انتخابات کشورهای غربی وممالک خاورمیانه بی نظیر و دارای نکات و ویژگیهای برجسته ای می باشد، بر مبنای احترام وتامین حقوق آحاد مردم تدوین شد، و زمینه های خود کامگی و سوء استفاده ابزاری از آرای مردم را مسدود نموده است.
مواردی از قانون انتخابات ریاست جمهوری:
1-وزارت کشور موظف است مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.
2-چنانچه شورای نگهبان به دلایلی انتخابات ریاست جمهوری را در سراسر کشور متوقف یا باطل نماید و وزارت کشور با کسب نظر شورای نگهبان در اولین فرصت مناسب نسبت به تجدید انتخابات اقدام می نماید.
3-انتخابات به صورت مستقیم، عمومی و با رای مخفی خواهد بود.این ماده از امتیازات قانون انتخابات جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورهاست. در برخی کشورهای دیگر انتخابات به صورت غیرمستقیم وتوسط پارلمان صورت می گیرد و روند مراحل انتخابات نیز با شعارهای عوام فریبانه- تبلیغات گمراه کننده وبزرگنمایی کاندیداها یا جریانهای سیاسی-فرصت انتخاب صحیح وآگاهانه را از آحادمردم سلب می کنند. اما د رکشور ما مردم مستقیما کاندیدای مورد نظر خود را بر می گزینند. در این مرحله از آزادی واختیار کامل برخوردارند وکاندیدا، نیز شایستگی ها، برنامه ها و اولویت های خود را به آینه افکار عمومی عرضه می دارند.
4-هر گاه در فاصله ده روز پیش ازرای دیگری یکی ازنامزدهایی که صلاحیت او طبق این قانون احراز شده فوت کند. انتخابات بمدت 2 هفته به تاخیر می افتد.تا هیچ حوزه انتخابیه از حق انتخاب و رأی خود محروم نمانند و این خود از موارد ویژه عنایت نظام اسلام به مردم سالاری واقعی ودینی است.
1-در ماده 3 قانون انتخابات ریاست جمهوری
2-ماده 5 قانون انتخابات ریاست جمهوری
3-ماده 10قانون انتخابات ریاست جمهوری
4-ماده11 قانون انتخابات ریاست جمهوری
5-انتخابات رئیس جمهوری با کسب اکثریت مطلق آرای مردم باشد.
6-چنانچه در مرحله اول برای هیچیک از داوطبلان اکثریت مطلق حاصل نگردد.انتخابات دو مرحله ای خواهد شد. انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد شد.
چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست جمهوری به هر دلیل فقط یک نامزد در جدول انتخاباتی باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می شود.
7-وزارت کشور پس از وصول نتایج شمارش آرای در داخل و خارج کشور، نتیجه کلی انتخابات را از طریق رسانه های گروهی به اطلاع مردم خواهد رساند.
8-صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است برنامه های آموزشی انتخاباتی- همچنین کلیه اعلامیه، و اطلاعیه های مربوط به انتخابات را از شبکه سراسری یا محلی پخش نماید.
9-ماموران انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هر گونه بی نظمی در جریان انتخابات وحفاظت صندوقها می باشند.
1-ماده 13قانون انتخابات ریاست جمهوری
2- ماده 14قانون انتخابات ریاست جمهوری
3- ماده 15قانون انتخابات ریاست جمهوری
4- ماده 18قانون انتخابات ریاست جمهوری
5- ماده 23قانون انتخابات ریاست جمهوری
6- ماده 24قانون انتخابات ریاست جمهوری
چگونه مشارکت حداکثری تحقق می یابد؟
واژه مشارکت سیاسی معادل شرکت مردم و دخالت آنها در سیاست است و لازمه تحقق آن امید واطمینان مردم به تاثیرگذاری در فرایند تصمیم گیری در جامعه با برخورداری از حق انتخاب آزادانه می باشد.
برای دستیابی به مشارکت حداکثری مردم، راهی جز افزایش رقابت افراد گروههای سیاسی و حصول اطمینان آنها از اراده مسئولان نظام برای احترام به قصد واراده مردم و ایجاد زمینه های مناسب برای برگزاری انتخاباتی سالم و سازنده متصور نمی باشد. مردم برای حضور در پای صندوقهای رای باید انگیزه داشته باشد و وظیفه مسئولان نظام تقویت انگیزه و ترغیب مردم برای انجام این وظیفه شرعی و ملی است. بی تردید تقویت انگیزه و ترغیب بدون برنامه مشخص وراهکارهای منطقی-امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین برای افزایش میزان آرای مردم و دستیابی به مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری باید راهکارهای ذیل متوسط ذیل مد نظر قرار گیرد:
1-برگزاری سالم و قانونی انتخابات
منظور از انتخابات سالم وقانونی آن است که اولا: همه احزاب وگروههای قانونی مشارکت داشته و بتوانند نامزد خود را معرفی نمایند و مردم نیز بر مبنای شناخت خود از بین افراد و با گرایشهای مختلف بتوانند به کاندید مورد نظر رای دهند.
ثانیا: همه نهادها و سازمانهای متولی برگزاری انتخابات به صورت شفاف پاسخگوی مردم بوده و به ایفای وظایف قانونی خود بدون توجه به گرایشهای سیاسی بپردازند. وزارت کشور وشورای نگهبان نیز دلایل ومستندات تایید یا در صلاحیت کاندیداها را برای افکار بازگو نماید.
ثالثا: همه به قانون احترام گذارند وبا توجه به اینکه قانون وظیفه نظارت را برعهده شورای نگهبان و اجرا را برعهده وزارت کشور گذاشته است بین ناظران ومجریان هماهنگی وهمدلی کامل برقرار شود و همه احزاب وگروهها وافراد ضمن ارائه دیدگاه ها و نظرات خود به موازین اخلاقی پایبند بوده واز تخریب یکدیگر یا نظام پرهیز نموده واصل را بر تبلیغ برنامه های خود قرار دهنده نه تضعیف جریان مخالف
2-بالابردن سطح امید و رضایتمندی مردم
همواره امید مردم به تاثیرگذاری در روند اداره جامعه از عوامل افزایش مشارکت عمومی محسوب می شود. اگر مردم به شعارهای تبلیغاتی کاندیداها اعتماد پیدا کند با امید ورغبت بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد- علاوه بر این حضور آگاهانه وحداکثری- دلیل بر رضایتمندی مردم از نظام سیاسی وعملکرد مسئولان است وبالعکس کاهش چشمگیر آرا می تواند نشان دهنده نارضایتیهای مردم از عملکرد شود
3-اطلاع رسانی شفاف به موقع وبرابر:
رسانه های عمومی میتوانند نقش عمده و موثری در ترغیب مردم برای حضور آگاهانه داشته باشند. بنابراین جهت گیری رسانه ها به ویژه رسانه ملی در صدا وسیما باید متمرکز بر تبیین و تشریح نقش مردم دراداره کشور اطلاع رسانی شفاف در خصوص برنامه ها وطرح های کاندیدا بدون تبعیض و به صورت برای همه نامزدها گردد.
4-رعایت اعتدال وپرهیز از افراطی گری:
انحصار طلبی، باند بازی- و افراطی گری در روند انتخابات تاثیر می گذارد ومنجر به کاهش آرای مردم خواهد شد. بنابراین توجه به عقلانیت – متانت- واعتدال می تواند زمینه ساز مشارکت سیاسی فعال آحاد مردم گردد.
5-پرهیز از ایجاد فضای دو قطبی:
رقابت باید به گونه ای باشد که به دو قطبی شدن فضای انتخابات نینجامد. ایجاد جنگ روانی وتخریب جناح رقیب با استفاده از رسانه های عمومی و مطبوعات –نه تنها سبب جلب اعتماد وآرای مردم نخواهد شد. بلکه نتیجه معکوس داده وموجب بیزاری ودل زدگی مردم برای حضور در پای صندوقهای رای خواهد شد. فضا بگونه ای باید باشدکه همه گروهها ونامزدها با خیال آسوده به تبلیغ برنامه های خود پرداخته از تخریب وتضعیف در امان مانده وازتمرکز رقابت بین دو جریان اصلی کشور جلوگیری بعمل آید. یکی از نقشه ها و ترفندهای دشمنان خارجی، تلاش برای دوقطبی کردن انتخابات وایجاد رقابت ناسالم و تخریبی بین دو جریان اصولگرا و جبهه دوم خرداد است که لازم است با هوشیاری عقلا و نخبگان هر دو طیف- فضای سالم پرتحرک، و نشاط آوری در تمامی مراحل از ثبت نام تا تبلیغات واعلام نتیجه حاکم گردد
6-تبلیغ نگرش تکلیفی در نگاه رهبری در جامعه:
از دیدگاه امام را حل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(مدضله العالی) شرکت در انتخابات، نه تنها یک وظیفه ملی بلکه تکلیف دینی محسوب می شود.
تبلیغ و برجسته سازی این نگاه از طرف ائمه جمعه و جماعات سخنرانان رسانه ها و برنامه ریزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در این راستا می تواند در تقویت انگیزه مردمی برای ایفای وظیفه ملی و دینی خود نقش بسزایی داشته باشد.
7-پرهیز از ریخت و پاش وصرف هزینه های گزاف تبلیغاتی
برخی از احزاب و گروه ها تصور می کنند با صرف هزینه های سنگین و چاپ وتوزیع پوسترهای رنگی میتوانند آرای بیشتری را به سمت خود جلب نمایند و شعار محوری و بمباران تبلیغی را بعنوان سیاست کلیدی خود برای پیروزی در انتخابات مدنظر قرار میدهند. در حالی که در انتخابات های گذشته کلا ثابت شده است که مردم از این گونه اعمال رفتارهای تبلیغاتی گریزان بوده وبیشتر متمایل هستند نامزدها با توجه به اصل پرهیز از اسراف و با شیوه های ساده و کم هزینه برنامه های خود رابرای آنان تشریح نمایند.
مردم می خواهند با آگاهی از برنامه ها وتصمیمات نامزدها و مقایسه آن با عملکرد گذشته افراد به میزان صداقت آنها پی برده و با حساسیت گزینی دقیقتر انجام دهند.
ویژگیهای رئیس جمهور:
1-کارآمد و قادر به حل مشکلات مردم باشد
2-با کفایت، مومن، دلسوز و خدمتگزار باشد.
3-دارای برنامه تدوین شده و سیستم مشخص باشد.
4-جوانگرا بوده و دارای کابینه اصولگرا ومتخصص باشد.
5-تحقق مطالبات حقیقی مردم را وجهه همت خویش قرار دهد.
6-به مصلحت اندیش های بیجا نیندشدیده و واقع گرا باشد
7-در صحنه های پس ازانقلاب به ویژه برای نظام وانقلاب سینه چاکی کرده باشد.
9-برنامه محور بود نه شخص محور
10-بدهکار گروهی-احزاب و جریانهای سیاسی نباشد
11-خود را خدمتگزار ونوکر مردم بداند نه آقا و سرور
12-دارای مقبولیت مردمی بوده و بتواند رای قاطع مردم را بدست آورد.
13-عملکرد او مبلقش بوده و نیاز به تبلیغات برای معرفی شدن نداشته باشد.
14-رجایی گونه تمام وقتش را برای خدمت به مردم اختصاص دهد.
15-ساده زیست بوده واز تجمل گرایی و اشرافی گرایی رویگردان باشد.
16-ایل و تبارش را برگرده مردم سوار نکند.
17-برای گسترش فضای معنوی در جامعه ونشر اصول و ارزشهای اسلام کوشش کند.
18-مقتدر وتوانمند بوده و بتواند در مقابل فشار بیگانگان استقامت نماید.
19-تعامل سازنده با سایر قوا و نهادها داشته باشد.
20-اشداء علی الکفار ورحما علی المومنین باشد.
موقعیت و مسئولیتهای رئیس جمهور:
1-موقعیت رئیس جمهور: براساس قانون اساسی پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه و جزء در اموری که مستقیما به رهبری مربوط میشود برعهده دارد اصل 113 قانون اساسی.
احراز این مقام عالی، او را در موقعیت برجسته قانونی در سطح داخلی و بین المللی قرار میدهد.
1/1-ریاست عالی مجامع، هیاتها وشوراهای عالی کشور نظیر شورای عالی امنیت ملی-شورای بازنگری قانون اساسی- شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده رئیس جمهور است.
2/1-در روابط خارجی وبین المللی پذیرش و اعزام سفیران و نمایندگان سیاسی 1 اصل 128 قانون اساسی همچنین شرکت در کنفرانس ها –سمینارها- اجلاسیه های بین المللی که در سطح عالی ترین مقام کشورها تشکیل شود با رئیس جمهور است «ماده 12 قانون تعیین وظایف واختیارات رئیس جمهور»
3/1-امضای قوانین داخلی، عهدنامه ها ومقاوله نامه های بین المللی نیز برعهده ریاست جمهوری است
4/1-موقعیت شخصی-در نظام جمهوری اسلامی ایران، مشاغل و مناسب، موثر بر موقعیت شخصی افراد نیست، این امر ناشی از اصول کلی است. «اصل 19و20قانون اساسی» که مردم و افراد و ملت ایران یکسان در مقابل قانون ودر حمایت آن قرار دارند وموقعیت ومقام سبب امتیاز نیست موید این مطلب ذیل اصل 107 می باشد. که مقرر میدارد رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است بنابراین می توان گفت که رئیس جمهور نیز همانند رهبر با سایر افراد و در مقابل قانون مساوی است.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 30 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله انتخابات ریاست جمهوری