دانلود درس پژوهی ریاضی پایه سوم ابتدایی خواندن ساعت کامل و آماده بافرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 26
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی :
آشنایی فراگیران با دانش آموزان با خواندن ساعت اهداف جزئی : 1- آشنایی دانش آموزان با نحوه ی عمل کردن ئر هنگام خواندن ساعت 2- آشنایی دانش آمزان با چگونگی خواندن عقربه های ساعت شمار 3- آشنایی دانش آموزان با چکونگی خواندن عقربه های دقیقه و ثانیه شمار 4- آ شنایی دانش آموزان با تغییر کردن ساعت در بعداز ظهر هدفهای رفتاری : 1- نحوه خواندن ساعت را برای دوستانش توضیح دهد (دانشی ) 2- عقربه های ساعت شمار و ثانیه شمار رااز یکدیگر تفکیک کند . (دانشی ) 3- مثالی از ساعت مطرح کند و بتواند آن را بخواند . (مهارتی ) 4- بتواند ساعت را به زبان ریاضی بنویسد . (مهارتی ) 5- علاقه زیادی به خواندن ساعت پیدا کند . (نگرشی ) 6- مراحل کار خواندن ساعت را دنبال کند . (نگرشی ) مدل کلاس : شکل Uو یا سنتی . تشکیل گرو ههای 3تا4 نفری وسایل مورد نیاز : چند ساعت دیواری –ساعت های مقوایی . و کتاب درسی . ایجاد انگیزه : معلم در حالی که ساعت در دست دارد وارد کلاس می شود و ساعت رابه دیوار نصب می کند و سپس سوالاتی را در مورد ساعت و کاربرد آن در زندگی روزمره از دانش آموزان می پرسد . ارزشیابی ورودی : - برای این درس دانستن ترتیب اعداد به ترتیب نام بردن یا نوشتن آنها کفایت می کند - اعداد 1 راتا 24 را بنویسید . - اعداد 1 تا 16 را 5ت 5 تا بنویسید. - اعداد 1 تا 60 را 15 تا 15 تا بنویسید . ارایه ی درس : مرحله اول : آموزگار قاعده گویی می کند قاعده اول : در ساعت که همه شماتا به حال آن را دیده اید 3 عقربه وجود دارد . 1 –عقربه ی ساعت شما ر یعنی عقربه ای که اندازه آناز همه عقربه ها ی دیگر کوچکتر است . 2 –عقربه ی دقیقه شما ر که اندازه آن بزرگتر از عقربه یساعت شمار است . 3- آخرین عقربه که ثانیه شمار نام دارد ئ باریک ترین آنها است . معلم در این مرحله دانش آموزان را با عقربه های ساعت آشنا می کند وبه وسیله نشان دادن عقربه های مختلف دانش آموزان را به درس علاقمند می سازد و همچنین به آنها می گوید که فعلا با عقربه های ثانیه شمار کاری نداریم و در سال های بعد بیشتر با آنها آشنا می شویم . قاعده دوم : عقربه ی ساعت شمار از عدد 1 یعنی ساعت 1 تا عدد 24 یعنی ساعت 24 را نشان می دهد . همان طور که مادر طول یک شبانه روز 24ساعت داریم . قاعده سوم : هنگامی که ساعت از 12 ظهر می گذرد و روی شماره 1 قرار می گیرد ساعت 13 یعنی همان 1 بعدازظهر است و ما از این به بعد به ساعت 1 بعداز ظهر می گوییم ساعت 13. قاعده چهارم : عقربه های دقیقه شمار و ثانیه شمار از 1 تا 60 را نشان می دهد یعنی دقیقه ها و ثانیه های ما به 60قسمت مساوی تقسیم می شود . قاعده پنجم : ربع ساعت یعنی 15 دقیقه و نیم ساعت یعنی 30 دقیقه مرحله دوم : ارایهء مثال و شواهد از طرف آموزگار آموزگار تصویری از یک ساعت را نشان می دهد و سوالاتی می پرسد و سپس خودش به کمک دانش آموزان به آنها پاسخ می دهد . 1. روی ساعت مقوایی ساعت 12:15 را نشان داده و به بچه ها الآن ساعت ما عدد چند را نشان می دهد ؟ آموزگار نحوه درست خواندن ساعت را آموزش می دهد 2- در این جا برای نشان دادن ساعت ها بعداظهر 12 ظهر مثالی می زند : ساعت 17:40را روی ساعت نشان داده و بچه ها می گوید این ساعت چون بعد ازظهر را نشان می دهد پس از 12 عبور کرده است باید این طور نوشته شود (یعنی همان پنج وچهل دقیقه ) . 3-در این مرحله معلم به معرفی ربع ساعت و نیم ساعت برای بچه ها می پردازد .مثلا ساعت 10:15 را مثال می زند و طرز خواندن را به بچه ها می گوید مرحله سوم : ارایه شواهد از طرف دانش آموز. به هر دانش آموزیک ساعت مقوایی می دهیم تا به صورت انفرادی مثال وشواهد ارائه دهند سپس مثال و نمونه های بیان شده در تیم مطرح و بررسی شود و مناسب ترین مثال ها در ارتباط با درس را انتخاب و به کلاس ارائه دهند . ارزشیابی پایانی : معلم ساعات مختلفی را مطرح می کند و آن ها را روی ساعت نشان می دهد و دانش آموزان آن را می نویسند و می خوانند ساعت های زیر به زبان ریاضی بنویسید و بخوانید. الف : دوازده و چهل وپنج دقیقه ب: سه و چهل و پنج دقیقه بعد از ظهر ج: شش و پنجاه و پنج دقیقه د : دو و بیست دقیقه بعد از ظهر جمع بندی و نتیجه گیری : معلم که از خواندن و نوشتن ساعت به وسیله دانش آموزان اطمینان پیدا کرد درس را جمع بندی کرده و اشکالات دانش آموزان را برطرف می کند . البته در این روش اشکالات دانش آموزان در مرحله سوم ارایه ی درس به کل برطرف می شود. تعیین تکلیف : ساعت های طول روز که اعضای خانواده به سه کار می روند را بنویسید و بخوانید . ساعت ها و پخش برنامه تلویزیون ( اخبار –کارتون ---) را بنویسید و بخوانید
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی ریاضی پایه سوم ابتدایی خواندن ساعت