لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:76
فهرست مطالب:
1ـ مفهوم برنامة درسی
2ـ مراکز وطرحهای برنامة درسی
3ـ برنامه ریزی درسی و استقلال معلم 4ـ مراحل برنامه ریزی درسی
آماده سازی رؤوس برنامة درسی
1ـ2ـ1. حیطة شناختی
5ـ2. جدول هدف و محتوا (محتوی)
- انتخاب راهبردهای یاددهی ـ یادگیری
1ـ3. تدریس توضیحی 2ـ3. یاد گیری اکتشافی
3ـ3. تدریس به روش تشکیل گروههای کوچک
4ـ3. روش یاد دهی ـیادگیری انفرادی
5ـ3. یاد گیری تسلط یاب
6ـ3. بازیهای آموزشی
تهیه و تولید مواد آموزشی
- مواد و وسایل آموزشی و سازمان دهی آنها
1ـ4. اجزای بستة آموزشی
5. ارزیابی تکوینی مواد و وسایل آموزشی
1ـ5. ارزیابی در موقع تدوین برنامة درسی
2ـ5. نوع دادههای مورد استفاده در ارزیابی تکوینی
برنامه ریزان آموزشی طی سه دهة گذشته توجه خاصی به این پرسش داشتهاند که چه چیز باید در مدارس تدریس شود. به ویژه در جست و جوی پاسخهای مناسبی برای پرسشهایی از این قبیل بودهاند: چه مباحث و موضوعهایی در دروس مختلف باید تدریس شود؟
برای دانشآموزان و دانشجویان چه نوع مواد و وسایل آموزشی و توسط چه کتسانی باید آماده شود؟ به طور خلاصه در مورد تصمیمات مربوط به برنامة درسی مدارس، توجه بسیاری معطوف شده است. دانشگاهها به عرضه دروسی دربارة برنامه ریزی درسی در دورههای لیسانس پرداخته اند، و انتشار مجلات علمی تخصصی در ارتباط با این موضوع آغاز گردیده است . حجم مطاب منتشر شده دربارة برنامه ریزی درسی در سه دهة گذشته به نسبت چند برابر ،افزایش یافته است.
افزایش علاقهای که در مورد برنامه ریزی درسی ظاهر شده است هم زمان با تغییر معنای خود اصطلاح«برنامة درسی» بوده است.
اصطلاح برنامة درسی به منظورهای گوناگونی به کار برده شده است. از جمله به عنوان برنامهای برای یک موضوع درسی خاص در یک پایة تحصیلی مشخص در طول یک دورة تحصیلی یا به عنوان برنامة موضوعهای مختلف درسی در طول یک دورة تحصیلی (1974، Ochs) با این وجود در بسیاری از موارد برنامة درسی از فهرستی از هدفهای آموزشی و مطالبی که باید در مدارس تدریس شود تجاوز نمیکرد.
در سالهای اخیر مفهوم «برنامة درسی » گسترش یافته است، تا آن جا که برنامة تفصیلی کلیة فعالیتهای یادگیری فراگیرنده، انواع وسایل آموزشی، پیشنهاداتی در مورد راهبردهای یادگیری و شرایط اجرای برنامه و .... را شامل شده است.
در این جا، معنای اخیر برنامة درسی که گستردهتر بوده و استفاده از آن در نوشتههای علوم تربیتی معاصر رایج می باشد، مورد استفاده قرار گرفته است. (معنای محدود برنامة درسی را معادل «فهرست رؤوس مطالب درسی » قرار میدهیم.
هدف یک گروه، مسئول برنامة درسی آن است که مواد آموزشی راتهیه کند.بعضی اوقات این گروه فقط «راهنمایی» که حاوی چند پیشنهاد برای معلم است ازائه میکند که چگونه مواد آموزشی را تهیه کند تا با نیازهای دانش آموزان متناسب باشد. ولی معمولاً گروه مسئول برنامة درسی به تهیه: کتابهای درسی و وسایل کمک آموزشی و یا مواد خواندنی کمکی برای یادگیری انفرادی، وسایلی برای اجرای آزمایش، نمودار و الگو برای نمایش، فیلم، وسایلی برای فعالیتهای تربیت معلم ، ابزار تشخیصی و ارزیابی و مواد آموزشی جبرانی وسایلی برای شبیه سازس و بازیهای آموزشی میپردازد.
عاملی که در میزان تهیة مواد و وسایل آموزشی مختلف تهیه شده ـ به وسیلة گروه مسئول برنامة درسی ـ موثر است. در دسترس بودن منابع و فوریت داشتن کار تهة برنامة درسی است. مثلاً ، هنگامی که در نظامهای آموزشی کشورهای در حال توسعه، با مساله تهیه و توزیع مواد آموزشی برای مدارس نوبنیاد مواجه میشویم، تاکید بر تدوین سریع و ارزان قیمت بودن مواد و وسایل آموزشی است.
در چنین نظامهایی آموزشی ممکن است تهیه کتابهای درسی و راهنمایی تدریس ویا برنامه های تلویزیون آموزشی برای استفاده در مدارس کافی باشد.
مقاله در مورد ماهیت برنامه ریزی درسی مدارس