این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 29 صفحه می باشد.
اقدام پژوهی حاضر شامل کلیه موارد مورد نیاز و فاکتورهای لازم در چارت مورد قبول آموزش و پرورش میباشد و توسط مدیر سایت طراحی گردیده است. این اقدام پژوهی کامل و شامل کلیه بخش های مورد نیاز در بخشنامه شیوه نامه معلم پژوهنده می باشد.
چکیده :
هدف این پژوهش چگونگی کمک به دانش آموزان جهت انتخاب رشته درست و تعیین عوامل موثر بر رضایت دانشآموزان شاخه نظری دوره متوسطه در انتخاب رشته تحصیلی بوده است. جامعه پژوهشی شامل دانشآموزان پسر سال اول دورهی متوسطه هنرستان دارالفنون است که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 60 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که در پرسشنامه ما مشارکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامه چهار گزینه ای شامل ده سوال، به همراه مصاحبه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد ویژگیهاو عوامل موثر در انتخاب رشته را بخوبی برای ما نشان میدهد.همچنین نتایج بیانگر وجود ارتباط بین اولویت شغلی آینده و رضایت از انتخاب رشته بوده است. در این پژوهش عوامل موثر بر انتخاب رشته به ترتیب، علاقه شخصی واستعداد، بازار کار و توصیه مشاور و اولیاء بوده.
انتخاب رشته تحصیلی در پایان مقطع تحصیلی اول دبیرستان یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان و والدین آن ها می باشد زیرا انتخاب درست رشته تحصیلی یکی از دلایل موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان در آینده می باشد.
دانش آموزان برای انتخاب رشته باید کاملا آزاد باشند و خودشان شخصابراساس استعداد و علاقه درونی خودشان تصمیم بگیرند و طوری نباشد که دانش آموزی فقط برای رضایت والدین و یا اطرافیانشان رشته خود را انتخاب کند.
در انتخاب رشته در دبیرستان علاقه و میزان پیشرفت درسی و انگیزه خود جوش هر دانش آموز به درس های اصلی آن رشته تحصیلی است ، یعنی دانش آموزان از خواندن و مطالعه درس های آن رشته شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند.
رشته تحصیلی که مورد علاقه افراد نباشد باعث از بین رفتن بسیاری از لذت ها و موفقیت ها در فرد می شود و بسیار اتفاق افتاده است که دانش آموزان فعال و با استعداد به خاطر اینکه رشته تحصیلی مناسبی را در دبیرستان انتخاب نکردند در ادامه تحصیل و یا پیدا کردن شغل مرتبط با رشته خود ناکام ماندند.
شناخت رشته و سپس انتخاب رشته در هنگام انتخاب رشته تحصیلی بسیار مهم و موثر می باشد و والدین ، دانش آموزان ، معلمان ، مشاوران و رسانه ها در شناخت و ارایه رشته های مختلف به دانش آموزان وظیفه سنگینی را بر عهده دارند.
انتخاب رشته تحصیلی در دروه دبیرستان مقدمه ای برای انتخاب شغل می باشد .
پدر و مادر باید رقابت های ناسالم و سلیقه و علاقه ناسالم خود را در انتخاب رشته تحصیلی فرزندشان کنار بگذارند و برای انتخاب رشته تحصیلی فرزندشان شیوه مشارکتی را پیش گیرند و از افراد صاحب نظر بخصوص مشاور مدرسه استفاده کنند و جهت راهنمایی بیشتر ارتباط تنگاتنگی ایجاد کنند.
انتخاب رشته نباید برای دانش آموزان به صورت تحمیلـــی باشد زیرا باعث عدم رضایت شغلی و ترک تحصیــل دانش آموزان می شود. ملاک اصلی در انتخاب رشته نمره ، سلیقه و علاقه دانش آموزان می باشد و والدین نباید رشته ای را به فرزند خود تحمیل کنند چون اگر دانش آموزی به اجبار وارد رشته ای شود در آینده دچار مشکل می شود.
بهترین منبع برای هدایت دانش آموزان به سمت انتخاب رشته مشاوران تحصیلی مدارس هستند که در طول سال با برگزاری آزمون ها ی مختلف علاقه مندی و استعداد افراد را می سنجند. مشاوران تحصیلی نظر دبیران ، نظر والدین و دانش آموزان را سوال می کنند و شناختی که مشاوران تحصیلی از دانش آموزان دارند بهترین ملاک برای هـــدایت دانش آموزان به سمت انتخـاب درست رشته تحصیلی می باشد.
بیان مسئله:
هدایت دانش آموزان به مناسبترین شاخه یا رشته تحصیلی با توجه به استعداد و علاقه آنان به تناسب امکانات و نیازهای کشور از جمله اهداف نظام آموزش و پرورش متوسطه میباشد برای نیل به این اهداف و به منظور مواجه با مشکلات و انتخاب ، راه حل مناسب با عنایت به توسعه علوم ،تنوع رشته ها و تعدد مشاغل و میزان نیاز ، وزارت آموزش و پرورش را برآن داشت تا اجرای برنامه های مشاوره تحصیلی در مدارس را به مشاوران که با شرایط خاص انتخاب میشوند محول نماید و جهت بالا بردن سطح کیفی و کارائی آنان اقدام به تهیه و تدوین آئین نامه های هدایت تحصیلی و ارائه آموزشهای لازم کرده است. (برداشت از کلیات نظام جدید آموزش متوسطه -1373 )
توزیع نامناسب و ناهماهنگ دانش آموزان بین رشته های مختلف تحصیلی و مسائل و مشکلاتی که از این وضع پدید میآید در خور توجه و تعمق است واین وضعیت نقش کار آمدی نظام آموزشی را زیر سئوال برده است.لذاپژوهنده از آنجاکه بیشتر دوران خدمتش را در پست معاون فنی هنرستان گذرانده ، بیشتر به موضوعی برخورد،که همیشه ذهنش را به خودش مشغول کرده ، و آن این بود که چرا بعضی از هنرجویان و دانش آموزان دوم دبیرستان بعد از چند ماه از سال تحصیلی ، از رشته تحصیلی انتخابی خودپشیمان ، و در پی تغییر رشته میباشند . به همین خاطر بود که پژوهنده میخواست علل و یا عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه را جویا شود وراهی برای کمک و انتخاب مناسب رشته تحصیلی به دانش آموزان پیدا نماید .
لذا همیشه در ذهنش این سئوالات مطرح بود که:
1-چگونه میتوان به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی صحیح کمک نمود؟
2-چگونه میتوان علاقه و استعداد دانش آموزان را در انتخاب رشته مورد علاقه ی شان شناسایی نمود؟
3-چگونه میتوان اطلاعات و آگاهی والدین را در انتخاب رشته تحصیلی فرزندانشان بهبود بخشید؟
4-چگونه میتوان از عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در انتخاب درست بهره برداری نمود ؟
5-چگونه میتوان از مشاورین مدارس در انتخاب رشته صحیح بهره گرفت ؟
اقدام پژوهی معاون فنی چگونه توانستم به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی کمک نمایم؟