یکی از قسمتهای بسیار مهم در موتورهای جت که هدف آنها تولید رانش است بخش نازل میباشد
طراحی نازل در تولید رانش بسیار اهمیت دارد و معمولا شرایط ایده آل نازل به گونه ایست که سیال با فشاری برابر با فشار اتمسفر از نازل خارج گردد زیرا در اینصورت فشار سیال خروجی بر سطح عمود بر حرکت هواپیما عمود خواهد بود و نیروی رانش حداکثر ایجاد میگردد نازل ها به صورتهای اندازه ثابت و یا اندازه متحرک طراحی و ساخته میشوند که در نوع اندازه متحرک نسبت سرعت گازهای خروجی به فشارشان متغیر و قابل تنظیم میباشد .
تقسیم بندی وسایل پرنده
در اولین قدم کلیه وسائل پرنده ساخته دست بشر را به دو دسته کلی تقسیم بندی می نمایند:
1. هواپیماها ( Aircraft ): وسائل پرنده جوی (اتمسفر)
2. فضاپیماها (Spacecraft) وسائل پرنده غیر جوی
برای تقسیم بندی هواپیما (Aircraft)، جنبه های مختلف هواپیما را می توان در نظر گرفت.از نظر سرعت، هواپیماها را می توان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرد:
1. هواپیماهای مادون صوت ( Subsonic Aircraft )
2. هواپیماهای نزدیک سرعت صوت ( Transonic Aircraft )
3. هواپیماهای مافوق صوت ( Supersonic Aircraft )
4. هواپیماهای ماوراء صوت ( Hypersonic Aircraft )
تفاوت این هواپیماها در اختلاف سرعتشان با سرعت صوت است که به ترتیب محدوده سرعتشان عبارتست از:
0 < M < 7/0
7/0 < M < 2/1
1 < M < 5
5 < M
M عدد ماخ هواپیماست که می تواند با آن سرعت پرواز کند. بسته به نوع هواپیما از نظر سرعت، قوانین حاکم برآن متفاوت خواهد بود. (نکته: عدد ماخ یک هواپیما عبارت است از نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت در ارتفاعی که هواپیما در آن ارتفاع پرواز می کند.
شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق درباره نازل (شیپوره )