مقاله الگوی ریاضی مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای در 13 صفحه با فرمت ورد شامل بخش های زیر می باشد:
خلاصه
مقدمه
پیشینه تحقیق
روش تحقیق
مدل سازی تحقیق
تخمین فرم تابعی مدل خطی
تخمین فرم تابعی مدل لگاریتمی
مقایسه بین مدل فرم خطی و لگاریتمی
بررسی و ارزیابی مدل تحقیق در مصرف سوخت
بهینه سازی مدل مصرف سوخت
نتیجه گیری
مراجع
خلاصه
نقش و اهمیت حمل و نقل جاده ای در جابجایی کالا در ک شور با توج ه به ویژگی های این شیوه حمل و نقلی و
همچنین مصرف زیاد فرآورده های نفتی در این زیر بخ ش باعث گردیده که بهینه سازی مصرف سوخت در حمل و
نقل جاده ای مورد توجه خاص برنامه ریزان حمل و نقل و اقتصاد قرار گیرد . هدف از این مقالة تحقیقی ،
بهینه سازی مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای کالا در کشور است که با اس تفاده از آمار
میدانی مربوط به گروه وسایل نقلیه سنگین حمل کالا و با استفاد ه از توابع ریاضی در جهت مدله نمودن این ارتباط ،
انجام گرفته است . این مقاله بر پا یه استفاده از رابطة بین مصرف سوخت و پارامتر سرعت به ع نوان یک پارامتر واسطه و
متغیرهای مستقل مؤثر با پارامتر فوق استوار می باشد که با در نظر گرفتن دو فاکتور اصلی مشخصه های فنی و
ویژگی های جریان روی مسیر و اعمال نقش آن بر پار امتر سرعت ، جزئیات تابع مصرف سوخت را تصویر می نماید.
در فر آیند مد ل سازی و متدولوژی بکار رفته در متن مقاله ، اثرات و شرایط متغیرها بر تاب ع هدف ، آنالیز و انتخاب
گردیده اند. در این آنالیز چهار متغیر حاشیه راه ، شیب متوسط مسیر، سط ح خدمت و نسبت تعداد معادل وسایل
نقلیه سنگین بر تعداد معادل وسایل نقلیه از توان توضیح پذیری لاز م برخوردار بود ه اند که در نهایت ،الگو (مدل )
ریاضی مناسب در جهت تبیین و تفسیر تابع مصرف سوخت برگزیده خواهد شد.
واژه های کلیدی: سوخت ، حمل و نقل، جاده ای، الگوی ریاضی، بهینه سازی
مقدمه
حمل و نقل فعالیتی است که بخش عمده ای از میزان مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده
است و بر اساس اطلاعات موجود، این بخش به تنهایی مصرف کننده بیش از یک سوم از کل انرژی مصرفی
در جهان است . بخش حمل و نقل در کشور ا یران به تنهایی حدود ٢٥ درصد از کل انرژی مصرفی کشور را
١٦١ میلیون بشکه معادل نفت خام، بیشترین / به خود اختصاص می دهد. این بخش با مصرف سالیانه ١
مصرف کننده فرآورده های نفتی در مقایسه با سایر بخش های مصرف کننده (خانگی تج اری، صنعت و
کشاورزی) می باشد[ ١]. آمار مص رف بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل کشور در سال ١٣٧٧ به ترتیب
٢٣ میلیارد لیتر بوده که تمام ًا در بخش حمل و نقل زمینی، مصرف / ١١ میلیارد لیتر و در مجموع ٥ / ١١ و ٦ /٩
٢٥ میلیارد لیتر بوده است . لذا با / گردیده و با ٢ میلیارد لیتر سوخت سنگین هوایی و دریایی در مجموع ٥
٢٣ میلیارد لیتری / مصرف ناچیز ٨% حمل و نقل ه وایی و دریایی از انرژی کشور، بحث عمده در مص رف ٥
٠ میلیارد لیتر، کمتر از ١% و سهم حمل و نقل جاد های / حمل و نقل زمینی است که در آن سهم راه آهن با ٢
.[ ٢٣ میلیارد لیتر بیش از ٩٩ % بوده است[ ٢ / با ٣
مصرف بالای س وخت از یک طرف و توجه به پایا ن پذیری منابع نفتی که در آینده نزدیک نیز انتظار
نمی رود که جایگزینی برای فرآورده های نفتی مورد مصرف در بخش حمل و نقل کشور پیدا شود و همچنین
حجم بالای کالای جا به جا شده در کشور توسط حمل و نقل جاده ای، باعث گردیده است که بهینه سا زی
مصرف سوخت در حمل و نقل جاد های کالا محور اصلی مقاله حاضر باشد.
هدف از این مقاله بدست آوردن روابط ریاضی حاکم بر مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل جاد ه ای
کشور در ارتباط با دو فاکتور مشخصات و ویژگی های فنی راه و مشخص ه های عملکردی ترافیک شبکه
است. بطوری که تعا مل این اجزا در مدل ریاضی منجر به توصیف چگونگی اثر گذ اری این مشخصه ها بر
مصرف سوخت و نهایت ًا ا یجاد تصویری از تغییرات این اجزا در بهینه سازی مصرف سوخت گردد . بطوری
که با استفاده از روابط ایجاد شده و دامنة تغییرات مشخص ه های فنی لازمه و یا ممکنه بتوان مصرف سوخت
را در ص ورت امکان با توجه به شرایط و ویژگ ی های موجود بهینه نمود . این عوامل ا ثر گذار در فاکتور مسیر
می تواند جزئیاتی از قبیل شیب، پروفی ل های طولی و عرضی، قوس ها و... که بطور عام مشخصات هندسی
مسیر را تشکیل می دهند و در فاکتور شرایط عملکردی ترافیک مسیر می تواند جزئیا تی از قبیل حجم ترافیک،
درصد وسایل نقلیه و ... که بطور عام خصوصیات و مشخصات جریان ترافیک را تشکیل می دهند، باشد . این
دو فاکتور می تواند بطور خاص با پارامتری واسطه در کنش بین عوامل فوق و تابعی از مصرف سوخت با
پارامتر سرعت، به هم دیگر متصل گردند . به عبا رت دیگر این مشخصات و شرایط، پارام تری را تحت تأثیر
قرار می دهد که پارامتر فوق با توجه به عملکرد خود بر تابع هدف، مصرف سوخت را مدل م ی نمایند.
مدل های ریاضی با تأثیر عوامل آماری به مشخصات محدودتر تقسیم و جمع بندی م ی گردند. تأثیرات عوامل
و جزئیات با توجه به شد ت و بزرگ ی مشخصه بر تابع هدف نه تنه ا می تواند در بهینه سازی مصرف سوخت
در اولو یت بندی ویژگی ها مؤثر واقع شود بلکه می تواند شرا یط و حدود م مکن یا لازم را با توجه به
.[ منابع مالی برای سیاس تگذاران تفسیر و تبیین نماید....
دانلود مقاله الگوی ریاضی مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای