زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زد فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره بررسی تطبیقی سیر تحول رنگ در معماری معاصر ایران و غرب

اختصاصی از زد فایل تحقیق درباره بررسی تطبیقی سیر تحول رنگ در معماری معاصر ایران و غرب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی تطبیقی سیر تحول رنگ در معماری معاصر ایران و غرب


تحقیق درباره بررسی  تطبیقی سیر تحول رنگ در معماری معاصر ایران و غرب

فرمت فایل word: (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات : 13 صفحه

 

 

 

 

 

مقدمه

رنگ از عوامل بصری سازنده فضا می‏باشد و اهمیت ویژه‏ایی در هنرهای بصری دارد. در فرهنگ‏های مختلف رنگهای معانی مختلف دارند حتی این ویژگی‏ ممکن است در افراد مختلف نیز متفاوت باشد. رنگ نیز چون عوامل بصری دیگر هم تأثیرات فیزیولوژیک و هم روانی بر افراد دارد و به این لحاظ در معماری بدان توجه شده است.

در دورة قاجار در ترکیب‏های رنگی، رنگ زرد زنده‏ای وارد شد که قبلاً سابقه نداشت. به جای کاشی‏های هفت رنگ، کاشی‏های تکرنگ سیاه، سفید، زرد و فیروزه‏ای به صورت معقلی یا گره چینی رایج شد. رنگهای جدیدی نیز مانند رنگ   صورتی در کاشی‏های هفت رنگ در گُل فرنگی‏ها بکار ‏رفت. در این دوره به سبب ورود عناصر غربی رنگها پختگی رنگهای دورة صفویه رااز دست دادند.

دورة معاصر[i]:

دورة اوّل: معماری التقاطی )1309-1284 هـ. ش /1930-1905م.)

این دوره مقارن با تحولات معماری غرب بود. بعد از جنگ جهانی اوّل گروه دسیتل[ii] در هلند بیانیه‏ای صادر کرد که در آن یک دنیای «سفید» بجای دنیای «قهوه‏ای» جایگزین می‏شد (Destijl, Menifesto, 1918). «در فاصلة سالهای  1905 تا 1914،جست وجوهای نقاشان پیشگام به نتایج قاطعی می رسد و رفرم اساسی در زمینة اصولی که بنیاد عادات بصری جاری را تشکیل می دهند، صورت می پذیرد.» (بنه ولو،ل. 15:1377 و همچنین رج. همان،28و29)  یوهانس ایتن[iii] نقاش جوان سوئیسی در مدرسة باهاوس شیوه‏ای کاملاً تازه برای تعلیم اهمیت رنگ از خود ابداع کرد که بعدها نقش مهمی بر نحوه کاربرد رنگ و ترکیب آنها در معماری مدرن گذاشت.

رویکردهای معماری در ایران، رویکردی التقاطی از معماری قرن نوزدهم اروپا و سنت‏های معماری ایران بود. نظریه‏ها و رویکردهای جدید معماری که در غرب تولید شده بود در ایران هنوز شناخته شده نبودند. در این دوره به کار گرفتن معمار تحصیلکرده خارجی مانند طاهرزاده و نیز معماران خارجی چون مارکوف و استخدام هرتسفلد در سال 1306  به منظور کاوشهای باستان‏شناسی بخصوص تخت جمشید[iv] (اطلاعات، 1306: ش 262)، تأسیس اولین مدرسة عالی معماری در مدرسة دار‏الفنون توسط مارکف و طاهرزاده قابل توجه است. (اطلاعات 1306، ش 314)

قصر فیروزه، مسجد سپهسالار و عمارت بهارستان (که بعدها در دورة مشروطه مجلس شورای ملّی شد) از کارهای ممتحن الدوله است. او در مجلس شورای ملّی از آجر سرخ استفاده می‏کند که با توجه به رنگ آجرهای سنّتی جلب توجه می‏کرده است، هم سبک اثر و هم  نحوه کاربرد رنگ، متأثر از معماری التقاطی آذربایجان (شوروی سابق) بود.

ساخت تعداد زیادی وزارتخانه، کلیسا، کاخ، سفارتخانه و ویلا و همچنین یک زندان به مارکوف نسبت داده شده است. (سمیعی، س. 1379: 42) ساختمانهای تلگرافخانه (1305) و ساختمان شهرداری (1307) (که بعدها تخریب شد) در میدان توپخانه و نیز مدرسة البرز (1304-1303) از کارهای مارکف است. در کارهای او نمای بیرونی ساختمان کاملاً ایرانی است امّا اجزای آن به شیوة قرن بیستم ترکیب و آرایش یافته‏اند. رنگ در کارهای او همان رنگ‏های سنّتی با سقف‏های شیروانی قرمز و ازاره‏های خاکستری است. امّا ساختمان ایستگاه راه‏آهن تهران که توسط طاهرزاده بهزاد معمار تحصیلکرده در آلمان طراحی شده بود تا حدودی با رویکردی متفاوت بود و برخی از جنبه‏های اولیه نظریه‏های جدید معماری مانند کاهش فزاینده تزئینات و نیز رنگ خاکستری یکدست آن را منعکس می‏کرد.

 

دورة دوم: شروع  تجددگرایی )1329-1310 هـ  ش /1950-1931م.)

در غرب  در این دوره  نیز تحولاتی که از دورة قبل در  هنرهای تجسمی ومعماری اتفاق افتاده بود، توسعه و ترویج یافت. نحوه کاربرد رنگ در آثار نقاشانی چون پیکاسو[v]، براک[vi] و ‏موندریان[vii] با معماری این دوره قابل مقایسه است. ( رج. بنه ولو،ل. 1377: 36-29) ترکیب‏های خاکستری پیکاسو و براک ما را به یاد ترکیب‏های مختلف بتن و شیشه می‏اندازد واثر معروف موندریان را می‏توان با کاربردی که لوکوربوزیه در ساختمان مسکونی مارسی[viii] (52-1947)با رنگهای زنده کرد مقایسه نمود. (گیدئون، ز. 1345: 446) در کارهای میس‏وندرو فلز تیره (معمولاً قهوه‏ای) را در مقابل شیشة شفاف مشاهده می‏کنیم، مثل آسمانخراشهای مسکونی که او در خیابان لیک‏شورِ شیکاگو در سالهای 51-1948 ساخت. از این زمان در آمریکا و بسیاری کشورها شاهد آسمانخراشهایی به تبعیت از معماری میس وندرو هستیم. اما فرانک لویدرایت خانة آبشار (متعلق به اِدگار کافمن) را در سالهای 38-1936 ساخت. در این خانه، کمال هماهنگی بین رنگهای طبیعی صخره‏ها، طبیعت سبز اطراف، سنگ‏های بکار برده شده در بنا (که از سنگهای محیط است) بکار رفته شده است و تنها رنگ سرنجی (سرخ) پنجره‏ها و ایوانهای پیش‏آمدة سفیدرنگ کمی تفاوت را با محیط نشان می‏دهد. این شیوه در معماری دهه‏های بعدی ایران در ساختن بسیاری از ویلاهای خصوصی مؤثر افتاد (مانند خانه هایی که قهوه ای در همدان ساخت).

در ایران روند مدرن کردن توسط رضاخان انجام ‏گرفت و در سالهای آخر این دهه، جنگ جهانی دوّم به وقوع ‏پیوست. بازگشت تعداد قابل توجهی از معمارانی که برای تحصیل معماری به اروپا عزیمت کرده بودند ومعماران اروپایی که در ایران کار می کردند، برخی از نظریه‏ها و آموزه‏های معماری مدرن به عنوان مثال زدودن تزئینات و قطع رابطه با گذشته را معرفی کرد. اما رویکرد استفاده از عناصر معماری باستانی ایران نیز ادامه داشت.



 

دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی تطبیقی سیر تحول رنگ در معماری معاصر ایران و غرب
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.