تاریخچه
در سال 1892 رودولف دیزل در آلمان اختراع موتوری را به مردم معرفی نمود که سوخت آن گرد ذغال سنگ بود و این مزبت را داشت که محیط اطراف را از یکی از فراورده های جانبی و بی مصرف استخراج ذغال سنگ پاک می کرد . شخص دیگری به نام رابرت بوش در امریکا هم در سال 1927 تولید پمپ سوخت پاش ( پمپ انژکتور) را یه تولید انبوه رساند .
مبانی کاربراتورهای دیزل
موتور دیزل در نظر اول شبیه یک موتور بنزینی است که فقط سیستم جرقه زنی ندارد . در موتورهای دیزل از نسبت تراکم بالا استفاده می شود تا گرمای لازم برای اشتعال سوخت تاًمین شود البته این نسبت نباید از 23.1 بیشتر شود . انرژی زیاد که در نتیجه بالا بودن نسبت تراکم آزاد می شود علم متالوژی را تحظت فشار می گذارد. در موتورهای دیزل هوا و سوخت تا آستانه احتراق از یکدیگر جدا نگه داشته می شود. در اواخر حرکت (کورس) تراکم؛ وقتی فشار سیلندر افزایش یافته است سوخت پاشیده می شود به عبارت دیگر تراکم پیش از ورود سوخت انجام می شود .
مقدار سوختی که پاشیده می شود بسته به بار و دور موتور تغییر می کند. هوا از طریق مانیفولد هوا به روشی مشابه موتورهای شمع دار وارد می شود اما در اینجا دیگر دریچه گاز نیست که مقدار هوای ورودی را کنترل کند بنابراین موتور دیزل در هر چرخه بدون توجه به دور موتور حجم یکنواختی از هوا را به داخل می کشد. وقتی موتور با دور آرام کار می کند مقدار زیادی هوا اضافی وارد آن می شود که بدون شرکت در فرایند احتراق از موتور می گذرد . موتور دیزل که دریچه گاز ندارد در دورهای پایین به آسانی تنفس می کند به همین دلیل رانندگان کامیون می توانند مدتها موتور کامیون را در جا روشن بگذارند بدون این که سوخت زیادی مصرف شود . موتور شمع دار در دور آرام باید مخلوط هوا و سوخت غنی تری مصرف کند تا بتواند توان لازم برای غلبه بر محدودیت دریچه گاز را تولید کند
عیب یابی
در اولین مرحله بازدید از یک موتور می توان به سراغ گیج روغن رفت . برای اطلاع از وضیت داخل موتور از گیج روغن ( میل روغن نما) و درجه فشار روغن (فشارسنج) استفاده می شود. روغن آلوده را می توان بو کشید. وقتی گیج روغن را نزدیک مانیفولد داغ نگه داشته شود اگر روغن آب داشته باشد آب موجود بخار می شود، اتلن گلیگول (ضد یخ) با روغن واکنش انجام می دهد و مایع قهوه ای رنگ و جسبناکی تولید می کند که روی گیج روغن مشهود است.
در نمایندگی ماشینهای دیزل و سنگین دو کار عمده انجام می شود نخست آنکه پشتیبانی از گارانتی که در هر وسیله نقلیه وجود دارد البته در ماشینهای دیزل خیلی به ندرت پیش می آید که یک وسیله نقلیه مجبور شود از گارانتی استفاده کند که این برمی گردد به خوب بودن سطح کیفیت قطعات و همچنین مونتاژخوب آنها . در نتیجه این قسمت عملأ کم کار است البته برای سرویس اولیه بیشتر خودروها بخاطر از بین نرفتن گارانتی ؛ مجبور به مراجعه به شرکت می باشد . وظیفه دیگر شرکت تأمین قطعات و همچنین جوابگوی به مشتریان در مورد تعمیر خودرو که این مرحله تقریباً پنج سال پس از تولید و یا بیشتر به وجود می آید .
برای درک بهتر موضوع ؛ سیستم های که در یک خودرووجود دارد را به قسمتهای مختلف تقسیم می شود :
1- سیستم سوخت 2- سیستم هوا 3- سیستم روغن
4- سیستم خنک کن 5- سیستم الکتریکی
که قسمتهای بالا برای کار بهتر موتور در وسیله نقلیه تعبیه شده است.
بعضی از قسمتها و قطعاتی که در یک موتور دیزل وجود دارد عبارتند از :
1- سیلندر 2- پیستون 3- میل لنگ 4- پمپ روغن 5- سرد کن روغن 6- فیلتر روغن 7- صافی سوخت 8- انژکتور سوخت 9- پمپ سوخت 10- صافی هوا 11- دمنده هوا 12- مبدل حرارتی که شامل رادیاتور؛ پمپ اصلی آب وپروانه . البته یک وسیله کمکیدر خودروها بکار می رود
سیستم سوخت :
جهت احتراق و همچنین خنک کردن و روغنکاری انژکتورهای سوخت ؛ سوخت به داخل موتور ارسال می شود . قسمتهای اصلی سیستم سوخت عبارتند از :
1- تانک سوخت 2- پمپ سوخت 3- انژکتور سوخت 4- فیلترهای سوخت
وظیفه انژکتور سوخت :
1- تنظیم سوخت به طور مساوی در داخل اتاق در هر سیلندر .
2-تنظیم مقدار سوخت به منظور انجام بهتر عمل احتراق .
شامل 24 صفحه فایل word قابل ویرایش به دوزبان فارسی ولاتین
دانلود مقاله مبانی کاربراتورهای دیزل