نوع فایل: word
قابل ویرایش 80 صفحه
مقدمه:
شاتون به عنوان یکی ازمهمترین قطعه متحرک موتور،در نحوه کارکرد وبازده مکانیکی موتور موثر بوده،اصلاح وبهسازی آن می تواند نقش قابل توجهی در بهبود کارکرد موتور داشته باشد.
در زمینه تحلیل تنش در شاتون تحقیقات بسیاری انجام گرفته است.ذیلا به نمونه ای از کاربرد روش اجزای محدود اشاره شده است.
در سال 1989 میلادی در یک کارخانه ذوب فلزات،شاتون یک موتور 18 سیلندر دیزل دچار شکست شد.موتور مزبور جهت تامین برق کوره های الکتریکی به کار گرفته شده با معاینه شاتون آسیب دیده مشخص شد شکست در اثر خستگی وپیدایش ترک در رزوه های شاتون رخ داده است.رزوه های مزبورجهت بسته شدن پیچ روی شاتون واتصال دو تکه شاتون در سوراخ عبور پیچ ایجاد شده بودند.مدل شاتون تحت بارهای تنش در پای رزوه های یاد شده بوده اند.برای کاهش این تنشها، انحنای پای دندانه ها در مدل کامپیوتری به دو برابر مقدار اولیه افزایش یافته است.با تحلیل مدل اصلاح شده، نتایج بیانگر کاهش قابل توجه در مقدار تنش پای دندانه ها بوده اند.بیشترین مقدار تنش در این ناحیه از 3200 مگاپاسکال به 1500 مگاپاسکال کاهش یافته است در پای رزوه های شاتون اصلاح فوق الذکر به عمل آمده،جنس شاتون نیز به نوعی فولاد با مقاومت بیشتر در برابر خستگی تغییر یافت وآثار مثبت این تغییرات در عمل نیز مشاهده گردید.
در سال 1984 در شرکت تویوتا،آزمایشاتی روی شاتونهای تولید شده به روش متالوژی پودر انجام شده است واستحکام نهایی 850 مگاپاسکال برای نمونه ها ثبت با توجه به بارگذاری دینامیک شاتون تحلیل تجربی تنش در این قطعه در گستره وسیع کارکرد موتور مشکل می نماید.با این حال چنین تحلیلهایی نیز انجام گرفته اند.به عنوان نمونه در سال 1996 مدل سه بعدی فتوالاستیک نوعی شاتون تهیه شده،در حالات خاص بارگذاری اندازه تنشها در نقاط خاصی به دست آمده اند.
با توجه به افزایش کاربرد متالوژی پودر برای تولید فولادی با اشکال پیچیده ذیلا به دو نمونه از تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره می شود.
گردیده است.
فهرست مطالب:
پیش گفتار
فصل اول تعریف شاتون ,عناصرتشکیل دهنده شاتون
فصل دوم روشهای ساخت شاتون
فصل سوم دینامیکشاتون
1-روابط سینماتیک شاتون
2-محاسبه شتاب مرکز جرم شاتون
3-نیروهای استاتیکی شاتون
4-نیروهای دینامیکی شاتون
5-مرکز جرم و جرمهای تعادل در شاتون
فصل چهارم تحلیل شاتون
1-انتخاب جنس و تولیدشاتون قبل از ماشینکاری
2-ترسیم شاتون در کامپیوتر
3-محاسبه نیروی استاتیکی بااستفاده از نرم افزار انسیس
4-محاسبه اعمال نیروی پیستون به شاتون ومیل لنگ به شاتون
5-فشارهیدرودینامیک بر شاتون
6-محاسبه شتاب عمودی مرکز جرم شاتو6-محاسبه شتاب عمودی مرکز جرم شاتون
7-بررسی نتایج حاصله
فصل پنجم
1- اصلاح در طرح ظاهری شاتون
2- تغییر جنس شاتون
3-اصلاح در روش تولید شاتون
منابع و مأخذ:
1-بدون ذکر نام .گزارش شرکت ساژم به شرکت تحقیقات ایران خودرو.
2-محمد رضا رستمی کار شناسی ارشد .دانشگاه تبریز.مدل نشر آلاینده ها درموتورهای اشتعال جرقه ای.
3- بدون ذکر نام نقشه H 61250962.شرکت ایران خودرو.
4-مجموعه مقالات سونین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک انجمن مهندسان مکانیک ایران.14الی16اردیبهشت ،دانشگاه صنعتی امیرکبیر جلد دوم،صفحات679تا688.
5-بهینه سازی شکل دسته شاتون توسط روش اجزای محدود به منظور تولید با فرایند آهنگری متالوژی پودر.اردشیر دئلائی. 1374.
6-بهسازی و طراحی پیستون،شاتون و میل لنگ موتور پیکان 1600.کارشناسی ارشد.دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه تربیت مدرس.فروزانپور حمید 1376.
7-بررسی خواص مکانیکی شاتون متالژی پودر جایگرین شاتون فورج شده.کارشناسی ارشد.دانشکده معدن و متالوژی،دانشگاه صنعتی امیرکبیر.کیوان مسلم.1373
بدون ذکر نام .گزارش شرکت ساژم به شرکت تحقیقات ایران خودرو.
پروژه مکانیک با موضوع طراحی شاتون. doc