گزارش کارآموزی رنگرزی,چله پیچی,بافندگی,تکمیل فرش محتشم کاشان60ص
مقدمه
یکی از قدیمی ترین هنرهایی که بشر آنرا آموخت و از آن برای آسایش و زینت بخشیدن به خانه و زندگی خود استفاده نمود ، هنر فرشبافی است . زمانی که بشر برای پوشاندن و گرم کردن ، خود را نیازمند پوشش دید به فکر درست کردن وسیله یا شئی افتاد که هم قابل پوشیدن باشد و بدن او را آزار ندهد و هم احساس راحتی و گرما به او ببخشد . در نتیجه برای اولین بار از برگ درختان که حالت انعطاف پذیری داشت برای این منظور بهره برد ولی خیلی زود به این نتیجه رسید که شاید برگ درختان قابل پوشیدن باشد اما نمی تواند او را گرم نگه داشته و از گرما و سرما وی را محفوظ دارد . از همین جا بود که بعد از مدتی به این مطلب پی برد که می تواند از الیاف طبیعی مانند الیاف برگ درخت نارگیل و موز یا الیاف کتان و کنف با از بین هم رد کردن آنها به صورتی که امروزه بدان تار و پود می گوییم پوششی مناسب تهیه نماید که هم او را از گرما و سرما در امان بدارد و هم حالت راحتی داشته باشد . از اینجا بود که پارچه پدید آمد و روز به روز انسان در ساخت و بافت انواع پارچه ها تبحر پیدا کرد تا جایی که در حدود سه تا چهار هزار سال پیش توانست پارچه هایی همچون حریر را که در آن زمان در تمام جهان چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ زیبایی شهرت داشت ببافد .
تقریباً در همان دورانی که انسان توانست پارچه را ببافد از این هنر در بافت زیرانداز هم استفاده نمود . در مراحل اولیه از برگ درختانی همچون نارگیل و خرما زیراندازهایی شبیه به زیراندازهای حصیری که امروزه می بینید تهیه کرد اما با گذشت زمان و کشف الیاف و روش ریسندگی ، کم کم نخهای پنبه ای ، کتانی ، کنفی ، پشمی و ابریشمی ساخته شد و از بعضی از آنها مانند نخهای پشمی ، پنبه ای و کنفی در بافت زیرانداز ها استفاده می کرد . کار به جایی رسید که قدیمی ترین فرشهایی که باستان شناسان کشف نمودند و شباهت بسیاری به فرشهای امروزی دارد و نشان از اوج کمال فرش و فرشبافی دارد به حدود 2500 سال پیش می رسد که انسان از مرز تامین زیرانداز برای خانه هایش گذشت و به هنر ایجاد طرح بر روی فرش دست یافت که طبق کشفیات بدست آمدة دیرینه شناسان این هنر یک هنر ایرانی می باشد .
روز به روز به فنون فرشبافی در طرح و نقشهای گوناگون مخصوصاً در ایران افزوده می شد و آثار ارزشمندی به وجود می آمد و به عنوان یک کالای قیمتی شناخته شد . تا جایی که هر شخصی که در خانة خود به عنوان زیرانداز از فرش استفاده می کرد وی را شخص ملاک و ثروتمندی می شناختند تا اینکه این هنر فراگیر شد و از قالب یک هنر سنتی به کالای مورد علاقة مردم به عنوان پوششی برای خانه هایشان درآمد و روز بروز بر تعداد مشتریان آن افزوده شد تاجائیکه از توان بافندگان فرش خارج شده و توان پاسخگویی نیاز بازار را نداشتند . از اینجا بود که بافندگان فرش به فکر طراحی ماشین افتاده و اینگونه شد که ماشینهای ابتدایی بوجود آمد .
در دستگاههای بافندگی ابتدائی ، از وردهای تختی استفاده می کردند و نخهای تار از روی قرقره عبور کرده و توسط کیسه های شنی که به آن آویزان بود کشش نخها تنظیم می شد . ایجاد دهنه کار بدین طریق بود که کارگر پشت دستگاه نشسته و بوسیلة پای راست تخته پائی که به وردها متصل بود را به طرف پائین فشار می داد و نیمی از نخهای تار را (یک در میان) پائین کشیده می شد و نیمی در بالا قرار می گرفت و دهنه کار بوجود می آمد . عمل پودگذاری بوسیلة دست بدین طریق انجام می شد که ماکوی حامل پود را در دهانه کار پرتاب می کردند . قرار دادن پود در لبة پارچه با عمل دفتین زدن در هر پود بوسیلة دست انجام و مقداری به همین ترتیب بافته می شد تا موقع پیچیدن پارچه به دور نورد می رسید ، در این موقع بافنده بوسیلة میله های آهنی نورد پارچه را (توپی پارچه پیچ) که معمولاً چوبی بود می چرخاند تا پارچه به دور نورد پیچیده شود و جهت جلوگیری از برگشت آن توسط میله های آهنی نورد را با زمین مرتبط می کرد که اصطکاک بوجود آورد .
به دنبال اختراع دستگاه پارچه بافی فوق ، بشر به فکر اختراع دستگاه مدرن تری که زحمت کمتری داشته باشد افتاد و توانست دستگاهی مشابه دستگاه قبلی بود بسازد با این تفاوت که برای عمل پودگذاری دیگر احتیاج نبود کارگر ماکوی حامل پود را بوسیلة دو دست در دهانه کار پرتاب کند بلکه عمل رفت و برگشت ماکو را با دست راست و عمل قرار دادن پود در لبه پارچه بوسیلة دست چپ انجام می شد . این دستگاه بنام دستگاه بافندگی چکی مشهور شد که راندمان بیشتری نسبت به دستگاه قبلی داشت .
با رواج این دستگاههای بافندگی در ایران ، کشورهای اروپائی به ساختن ماشین بافندگی اقدام نمودند و اولین ماشین بافندگی در سال 1817 بوسیلة دکتر ویلر اختراع گردید . ماشین بافندگی اولیه بنام دستگاه بافندگی پدالی اختراع شد . این دستگاه نسبت به دستگاههای فوق مجهزتر بود زیرا مقداری از کارها را خود را خود دستگاه بطور اتوماتیک انجام می داد [1] .
این پروژه دارای بیش از 70 عکس و بسیار کامل می باشد.
مقدمه 11
تاریخچه 13
کارخانة فرش محتشم کاشان 16
فصل اول _ رنگرزی
1-1 الیاف آکریلیک 18
1-2 رنگرزی الیاف آکریلیک با مواد رنگزای بازیک 18
1-3 روش رنگرزی 21
1-4 رنگرزی الیاف آکریلیک با مواد رنگزای دیسپرس 21
فصل دوم _ چله پیچی
2-1 چله 23
2-2 نمایی از سالن چله پیچی 23
2-3 دستگاه چله پیچی 23
2-4 روند کار 26
2-5 بخشهای پیشرفته دستگاه چله پیچی 30
2-6 واکس زنی و انتقال 36
2-7 بایگانی 41
2-8 ضایعات سالن چله پیچی 41
2-9 عمده مشکلاتی که در چله پیچی پیش می آید 41
فصل سوم _ بافندگی
3-1 شرح وظایف بافنده ماشین فرشبافی 44
3-2 شرح وظایف کمک بافنده ماشین فرشبافی 45
3-3 آشنائی با اصطلاحات ماشین فرشبافی 45
3-4 موقعیت اسنوها و دهنه ها در فرش روئی و زیری 49
3-5 طراحی در ماشینهای فرشبافی 50
3-6 محاسبات طرز قرار دادن بوبین ها 50
3-7 قرار دادن بوبین های نخ خاب در قفسه بوبین 52
3-8 قفسه بوبین و نخکشی نخهای خاب از راهنماهای نخ قفسه 52
3-9 نخکشی نخهای خاب از هارنیش ها (زه ها و میل میلکها) 53
3-10 نخکشی نخهای تار از میل میلک های وردها و شانه 54
3-11 سیستم پودگذاری در دستگاه واندویل و تکستیما 55
3-12چاقو یا تیغ برش 56
3-13 سنگ چاقو تیزکن 56
3-14 طراحی وردها 56
3-15 تنظیم دقیق ارتفاع نخ خاب فرش 57
3-16 کشیدن فرش به جلو در ابتدای کار 58
3-17 نصب میله های سردرگیری نخهای تار 58
3-18 دستگاه ژاکارد 58
3-19 چگونگی بافت 60
3-20 دستگاه پیچش فرش 61
فصل چهارم _ تکمیل
4-1 دوخت 62
4-2 پشت پاک کنی 63
4-3 شیرینک مقدماتی 63
4-4 چسب زدن 64
4-5 خشک کردن 65
4-6 شیرینک نهایی 66
4-7 تخته کردن ، زیگزاگ زدن ، ریشه بافی ، عیب یابی و رفع نقیصه 66
4-8 شستشو 67
منابع و مآخذ 69
گزارش کارآموزی رنگرزی