مشخصات این فایل
عنوان: هوش هیجانی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 15
این مقاله درمورد هوش هیجانی می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله هوش هیجانی می خوانید :
اهمیت و ضرورت
اهمیت مطالعه قدرت در مدیریت آموزشی به دلیل نقش استراتژیک آن نسبت به سایر مدیریت ها می باشد چرا که با اصلاح یا فساد نسلها و جامعه سرو کار دارد. (رابینز 1987). اهمیت ویژه دیگری که مدیریت های آموزشی در مدارس دارند در این است که تمام اهداف و عوامل این سازمان انسانی است. (احمد صافی، 1371).
به تعبیر دکتر ساموئل جی ساوا پست «مدیریت مدرسه»، فرصتی طلائی برای فعالیت های اجرایی قابل توجه و معتبر است که طی آن مدیریت می تواند یک مدرسه معمولی را به یک مدرسه برجسته و چشمگیر تبدیل کند. (ساموئل جی ساوا 1996).
امروزه نظام آموزشی کشور بابیش از یک صد هزار واحدآموزشی و قریب بر هجده میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی با تولید انبوه نیرو مواجه است. در این شبکه عظیم مدیر به منزله نقطه اتکایی است که وظیفه برقراریتعادل بین هدفهای سازمانی، شخصی و اجتماعی را بر عهده دارد. بنابراین برآورد میزان توانمندی مدیران در انواع قدرت که بر مبنای نفوذ می باشد حائز اهمیت زیادی است. از طرفی مدیران مدرسه زمانی به تحقق کامل اهداف سازمان نائل می شوند که از نفوذ بالایی بین معلمان برخوردار باشند واز همراهی توأم با رضایت آنها بهره مند شوند. (2004clophill .Dunstuble)
بطور کلی هوش هیجانی درصدد ارتباط مؤثر درسازمان ها است زیرا هوش هیجانی علاوه برشایستگی دربعد شخصی، در بعد اجتماعی نیز به فرد شایستگی می دهد بطوری که براساس آن می تواند روابط بین خود ودیگران را مدیریت کند. (گلمن 1998)
درمجموع با توجه به اینکه هوش هیجانی یک ضرورت درجامعه امروزی برای مدیران محسوب می شود امید است که نتایج این تحقیق راهگشای کار مدیران در رهبری اثربخش سازمان های آموزش وپرورش قرارگیرد.
اهداف پژوهش
اهداف اصلی:
1- بررسی هوش هیجانی مدیران دبیرستان های نیشابور.
2- بررسی منابع قدرت مدیران دبیرستان های نیشابور.
3- شناخت رابطه بین هوش هیجانی و منابع قدرت مدیران دبیرستان های تیشابور.
اهداف فرعی:
1- مقایسه ابعاد مختلف منابع قدرت مدیران نمونه تحقیق بر حسب جنسیت.
2- مقایسه ابعاد مختلف هوش هیجانی مدیران بر حسب جنسیت.
3- بررسی رابطه منابع قدرت مدیران حجم نمونه بر حسب سابقه کار.
4- بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران حجم نمونه بر حسب سابقه کار.
سوالات تحقیق
سوالات اصلی:
1- در ابعاد مختلف هوش هیجانی وضعیت مدیران نمونه تحقیق چگونه است؟
2- اولویت منابع قدرت مدیران نمونه تحقیق چگونه است؟
3- آیا بین ابعاد مختلف هوش هیجانی ومنابع قدرت مدیران نمونه تحقیق رابطه معنی داری وجود دارد؟
سوالات فرعی:
1- آیا در ابعاد مختلف هوش هیجانی و مدیران نمونه تحقیق بر اساس زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد؟
2- آیا در ابعاد مختلف منابع قدرت مدیران زن و مرد تفاوت معنی دار وجود دارد؟
3- آیا بین هوش هیجانی براساس سابقه کار نمونه تحقیق تفاوت معنی داری وجود دارد؟
4- آیا در منابع قدرت مدیران نمونه تحقیق بر حسب سابقه کار تفاوت معنی داری وجود دارد؟
روش تحقیق
با توجه به هدف اصلی این تحقیق، و با توجه به اینکه در این تحقیق هوش هیجانی و منابع قدرت مدیران مدارس توصیف و اولویت بندی می شود پاره ای تفاوتهای معنی دار این متغیرهای کنترل کننده تحقیق بررسی خواهد شد. این تحقیق از نوع پیمایشی می باشد.
جامعه آماری
کلیه مدیران آموزشی دبیرستان های متوسطه شهرستان نیشابور که درسال تحصیلی 1385- 1384 مشغول به کار هستند. تعداد آنان در سال تحصیلی مذکور برابر با 87 نفر است.
حجم نمونه وروش نمونه گیری
چون کلیه افراد جامعه را مورد بررسی قرار می گیرند بنابراین به جای نمونه گیری از سرشماری استفاده خواهد شد.
ابزار تحقیق
برای سنجش هوش هیجانی مدیران از پرسشنامه هوش هیجانی ( وی سینگر1998) استفاده می شود. این پرسشنامه توسط فخر آبادی برای بررسی رابطه بین هوش عاطفی وسبک رهبری تحول بخش دربین مدیران بازرگانی صنایع غذایی وخودرو سازی شهر مشهد اجرا شد که درسطح 01/0 α = ارتباط مثبت ومعنی داری با سبک رهبری تحول بخش دربین مدیران صنایع غذایی داشت. پرسشنامه شامل 25 سوأل است که درمجموع هوش هیجانی افراد را اندازه گیری می کند، ودربردارنده ابعاد خود انگیزی - خود آگاهی- خود کنترلی، آگاهی اجتماعی، مهارت های اجتماعی می باشد. پاسخ ها بصورت 5 درجه ای وترتیبی است (گزینه الف نمره (1) وگزینه هـ نمره 5 میزان). همسانی درونی آزمون به روش آلفای کرونباخ برابر با 85/0 می باشد.
برای سنجش منابع قدرت مدیران از پرسشنامه Samuel c استفاده خواهد شد که دارای 20 سؤال است ومنابع قدرتِ مشروع- تخصصی- رسمی، مرجعیت را بررسی می کند. پرسشنامه مذکور درسال 1378 توسط الهه کولانچی در دبیرستانهای سنندج استفاده شده است . میزان همسانی درونی آزمون در این تحقیق به روش آلفای کرونباخ برابر با 87/0 می باشد.
روش تجزیه وتحلیل داده ها:
برای سؤالات اصلی تحقیق از روش آمار توصیفی مربوط به سؤالات 1 و 2 و ضریب همبستگی پیرسون برای سؤالات 3 استفاده خواهد شد و نیز برای سؤالات فرعی تحقیق از تحلیل واریانس یکطرفه استفاده خواهیم کرد.
بخشی از فهرست مطالب مقاله هوش هیجانی
بیان مسأله
تحققیات انجام شده در زمینه هوش هیجانی در ایران
اهمت و ضرورت
اهداف پژوهش
حجم نمونه وروش نمونه گیری
ابزار تحقیق
روش تجزیه وتحلیل داده ها:
منابع انگلیسی:
دانلود مقاله