هدف این تحقیق تدوین مدل معادلات ساختاری طبقهبندی مدیران براساس مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی استان اصفهان بود. ازاینرو این تحقیق از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعۀ آماری پژوهش 550 نفر بود. 207 نفر بهعنوان نمونۀ آماری تحقیق بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی (81/0)، پرسشنامۀ هوش فرهنگی (85/0) و پرسشنامۀ محققساختۀ طبقهبندی مدیران (86/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج مدل مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و طبقهبندی مدیران ورزشی از برازش مناسبی برخوردار بود (037/0RMSEA=، 912/0 GFI=، 902/ AGFI=،910/0NFT=). ازاینرو لازمة برنامهریزی صحیح برای ارتقای مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی مدیران ورزشی بهعنوان افراد اثرگذار ضروری است. ضمن اینکه مسئولان باید راهبردهای مناسبی در انتخاب مدیران تحلیلگر و شهودی برای پستهای مدیریتی داشته باشند، چراکه بهنظر میرسد با این مدیران بهتر میتوان چشمانداز روشنتری برای ورزش متصور بود.
تدوین مدل معادلات ساختاری طبقهبندی مدیران براساس مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی استان اصفهان