لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :12
بخشی از متن مقاله
تجزیه و تحلیل آثار گرافیک
تعریف آرم
فرهنگ معین واژه آرم Arme (فرانسوى) را اینطورى معنى مى کند: «نشانه اى مشخص و معرف دولت، اداره، مؤسسه، کارخانه».
در فرهنگ لاروس Logo چنین تعریفى دارد: بازنمایى گرافیک از یک مارک، صنعتى یا تجارى.
تعریف طراحی :
(رسامی). گونه ای باز نمایی تصویری یا نقش آفرینی است، عمدتاً با تاکید بر عنصر خط.
ممکن است ترسیم مقدماتی برای نقاشی یا مجسمه باشد، یا اثر هنری مستقلی به شمار آید.
در باختر زمین، ابزارهای متداول طراحی عبارت بوده اند از : ذغال، مداد گچی، مداد و قلم ( ولی گاه (( آب مرکب ))را نیز – که به وسیله قلم مو اجرا می شود – نوعی طراحی می دانند). از سده شانزدهم تا سده نوزدهم، اهمیت طراحی- در مقایسه با اهمیت رنگپردازی – مورد مجادله فراوان بود؛ و بر این مبنا، هنر فلورانسی، پوسن و انگر از هنر ونیزی روبنس و دلاکروا متمایز شد.
در خاور دور، تمایزی میان نقاشی و طراحی وجود نداشت؛ و قلممو وسیله کارد در هر دو مورد بوده است.
نگارگران ایرانی، ابتدا، خطوط اصلی تصویر را با مداد ترسیم می کردند؛ و آن را ((بیرنگ)) می نامیدند. از اواخر سده شانزدهم / دهم هجری ، نوعی طراحی مستقل توسط هنر مندانی چون محمدی و شیخ محمد رایج شد؛ و رضا عباسی آن را کمال بخشید.
تعریف گرافیک :
واژه گرافیک از مصدر یونانی (نوشتن) می آید. ریشه آن در اصل به معنای (خراشیدن) و (حک کردن) است.
الف: مترادف هنر ترسیمی ب: تصویر سازی، نمودار یا طرح همراه با موضوعات چاپی.( ادوارد لوسی اسمیت، فرهاد گشایش . فرهنگ اصطلاحات هنری)
در دایره المعارف لاروس آمده است : (( گرافیک از ریشهٔ یونانی گرافیکوس Graphikos به معنی نوشتن و یا رسم کردن ویا نگاشتن است . و آنچه که به وسیلهٔ علامت ، طرح ، و به طور کلی طرح خطی نمایانده شود ، نامیده می شود.
حوزه ای در هنر های بصری، که اساساً طراحی مواد چاپ شدنی مانند تصاویر، نقوش و نوشته ها را در بر می گیرد.
در گذشته هنر گرافیک به آن قسمت از طراحی و نقاشی سیاه و سفید گفته میشد که به وسیله فن چاپ دستی یا ماشینی تکثیر میشد.
امروزه ((طراحی گرافیک)) در سینما و تلوزیون نیز کاربرد دارد. صفحه آرایی، تصویرگری، طراحی نشانه ها و حروف، طراحی برای انتشارات و تبلیغات، و طراحی برای
بسته بندی کالا، از زمینه های اصلی فعالیت طراحی گرافیک محسوب می شوند .
سابقه این فعالیتها به کارهای ویلیام ماریس، لیسیتسکی، و مدرسه هنری باهاوس باز می گردد؛ ولی ویلیام ادیس دویی گینز، برای نخستین بار اصطلاح ((طراح گرافیک )) را به کار برد.
فرق طراحی با طرح :
در گذشته، معنای این واژه محدود بود به ترسیم مقدماتی انگاری که به ذهن هنرمند می آید(طرح باطنی نیز در ارتباط با همین معنا مصطلح شد).
ولی امروزه، ((طراحی)) در معنایی وسیع تر از ((ترسیم)) به کار برده می شود؛ و بر روند سازماندهی عناصری چون خط،شکل، رنگ، بافت و فضا با تکیه بر ((اصول طرح)) دلالت دارد. این اصول بر حسب ویژگیهای هر یک از قالبهای هنری کمابیش تغییر می کنند . با این حال، تعادل،ریتم،تناسب، و هماهنگی را عام ترین اصول طرح می دانند. نکته قابل توجه آنکه وحدت شرط اساسی هر طرح محسوب می شود ( با این تعریف طرح در معنای امروزی با ترکیب بندی مترادف است).
تعریف تجزیه و تحلیل :
تجزیه : جزء جزء کردن چیزی یا اجزاء جسمی را جدا کردن.
تحلیل: مورد بررسی قرار دادن همان جزء جزءها ،حل کردن یا گشودن.
تجزیه و تحلیل: فرایندی است که از طریق آن ماهیت و ویژگیهای هر چیز بررسی میگردد و اطلاعات کافی درباره آنها جمعآوری و گزارش میشود.
عناصر تصویری در یک اثر هنری :
عبارتند از : نقطه ،خط، شکل،جهت،سایه روشن،رنگ،بافت ،سطح، حجم،رنگ،
بافت،بعد،مقیاس،حرکت،...
عناصر تزیینی در یک اثر هنری(تعریف عناصر تزیینی) :
عناصرتزئینی: گل و گیاه،نقوش حیوانات و انسانها.
اصطلاحی برای توصیف آن گونه هنری است که مناسب برای فضای خاص، و هماهنگ با طرز آرایش و سبک موجود در آن فضا طرح ریزی شده باشد. این اصطلاح امروزه بیشتر در مورد ترکیب بندیهای متشکل از سطوح رنگی تخت و شکلهای ساده شده به کار برده می شود.
مجموع عناصری که در یک اثر هنری به منظور بالا بردن لذت بصری علاوه بر مقاصد طرح به کار برده می شوند؛ را (( عناصر تزیینی در یک اثر هنری )) می نامند .
محتوی نگری دریک اثرراشناسایی کنید (محتوی وپویایی درآثارگرافیک) :
محتوا در آثار گرافیکی به آن دسته از عناصری که به منظورهای خاص، برای بیان موضوعات مورد نظر طراح در اثر می آیند گفته می شود.
این عناصر میتوانند به صورت های گوناگون استفاده شوند : استفاده از عناصری چون رنگ،خط، سطح ، فضا ، بافت و غیره......
تمامی این عناصر در یک اثر به منظور بالابردن محتوا و پویایی در کنار مشخصه های تزیینی بکار می روند.
محتوا، فرا تر از شکل ظاهری اثر است و به معانی درونی اشاره دارد.
منظور از پویایی در کار، همان تحرک و تجلی است که اثر را از سکون خارج کرده و منظور را رساتر بیان می کند. این نوع تحرک را به وفور در کارهای اساتید طراحی گرافیک می بینیم.(البته پویایی چه در آثار نقاشی و چه در آثار گرافیکی به منظور های مختلف استفاده می شودند و تعریف کاملی از آن نمی توان داشت.)
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
دانلود مقاله کامل درباره تجزیه و تحلیل آثار گرافیک