نوع فایل: word
قابل ویرایش 85 صفحه
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحدایذه در سال تحصیلی 90-89 بوده است دانشجویان بنابر ضرورت نیازههای درونی و فطری خویشش به دنبال کسب و دانش آگاهی هستند . بنابراین به صورت طبیعی به تحصیل علاقه مند هستند اغلب دانشجویان در حال تحصیل در مدارس از بهره هوش لازم برای تحصیل در مقطع مربوط به خود برخوردارند .
از مهمترین و اساسی ترین مسائلی که دختران و پسران با آن مواجهند سازگاری با خویشتن است در این تحقیق سعی بر آن است که با بررسی رابطه هوش عاطفی و سازگاری دانشجویان دختر مقطع راهنمایی و عوامل موثر بر این دو متغیر نتایج بدست آمده گامی در جهت آگاه کردن معلمان و اولیای دانشجویانبر دارد .
این تحقیق دارای سه فرضیه است .
فرضیه 1 بین سازگاری اجتماعی و هوش عاطفی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد ایذه رابطه معنا داری وجود دارد .
فرضیه 2 بین سازگاری اجتماعی با سازگاری کل دانشجویان دختر رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه 3 بین سازگاری اجتماعی و سازگاری دانشجویان پسر رابطه معناداری وجود دارد .
ابزار گرد آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه هوش عاطفی و پرسشنامه می باشد . روش گرد آوری از جامعه آماری مورد نظر از تعداد کل دانشجویان26 نفر دانشجوی پسر ودختر به صورت تصادفی انتخاب شد و به پرسشنامه ها پاسخ دادند نتایج بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج بدست آمده نشان دهنده این است که فرضیه شماره 1 و شماره 3 رد می شود ولی فرضیه شماره 2 تحقیق مورد تایید می باشد یعنی بین سازگاری اجتماعی و سازگاری کل دانشجویان دخترو پسر دانشگاه ایذه در سال تحصیلی 90-89یا 639 / 0 = r و 000 = P در سطح 5 % P رابطه معناداری وجود دارد در این تحقیق بر اساس نتایج پیشنهاد می شود که هوش عاطفی و مسئله سازگاری در بین دانشجویان مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد .
مقدمه:
ما موجوداتی اجتماعی هستیم و از آغاز ولادت ، دارای آگاهی دو زمینه های فطری و غریزی . در آن چه مربوط به حیات عادی و گذران زندگی فردی و اجتماعی است جاهلیم ولی ابزار فراگیری و اکتساب معرفت مجهزیم .
منابع معرفت ما از سویی دستگاه تربیت است ، یعنی خانه ، مدرسه و جامعه به معنای عام ، از سویی دیگر تفکر و تعقل به کارگیری تجارت و قدرت استنباط ولی در همه ی حال سازمان ده اندیشه ها خانه و مدرسه و در مراحل بعدی تفکر و خرد ورزی و جامعه و فرهنگ اجتماعی است .
در جوامع سنتی خانه و مدرسه منبع دانایی ها و آگاهی ها بودند . والدین و مربیان دائره المعارف یا فرهنگ نامه کودکان و شاگردان به حساب می آمدند . بخش اعظم دانسته های افراد از خانه و آن گاه از مدرسه اخذ می شود .
امروز روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش علمی دارند هوش عاطفی را نیز به عنوان یک تفاوت عمده بین شخصیت های مختلف قلمداد می کند به طوری که افراد مختلف ممکن است از لحاظ میزان بهره هوشی عاطفی متفاوت از یکدیگر باشند و این تفاوت به شیوه های گوناگون در زندگی آنها نمود پیدا کند . کارکردها و زندگی آنها نمود پیدا کند . کارکردها و عملکردهای افراد به دلیل داشتن درجه هوش عاطفی متفاوت بود و کل زندگی آنها را تحت الشعاع خود قرار می دهد .
از پدیده هایی که در دهه اخیر مورد استقبال زیاد بوده است پدید هوش عاطفی است . که دلیل این امر توانایی فرضی هوش عاطفی بالاتر در حل بهتر مسائل کاستن از میزان تعارضات بین آنچه که انسان احساس می کند با آن چه که فکر می کند یا همان تقابل قدیمی عقل و دل و مشاهده زندگی شاد و موفقیت آمیز کافی بوده است که از تحصیلات عالی برخوردار نبود ولی به علت هوش عاطفی بالا به این خوشبختی دست یافته اند .
برخی از نوجوانان بهتر می توانند خود را تطبیق دهند در نتیجه قادر خواهند بود خود را با شرایط و انتظارات جدید سازگار کنند در حالی که نوجوانان دیگر سازگاری کم تری دارند و اغلب در فرآیند سازگاری از پای در می آیند به طور معمول سه نوع شخصیت آسیب پذیرتر از بقیه هستند شخصیتهای سخت گیر و دقیق خود محور خود خواه و حق طلب که تصور می کنند همیشه حق با آنهاست و هر گز خطاهایی از آنها سر نمی زند .
فهرست مطالب:
فصل اول
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
هدفهای جزئی
فرضیه ها
تعریف متغیرها
تعریف نظری
هوش عاطفی
تعریف عملیاتی
تعریف نظری سازگاری
تعریف عملیاتی سازگاری
فصل دوم
پیشینه تحقیق
تاریخچه پیدایش هوش هیجانی
سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی
مقدمه
بیان مساله
تعریف هوش هیجانی
1- خود آگاهی
2- خود مدیریتی
3- آگاهی اجتماعی
4- مدیریت روابط
کسب هوش هیجانی
ده توصیه برای بهبود هوش هیجانی
الف – شناخت دیگران
ب- بالندگی و توسعه دیگران
ج – خدمت مداری
د – بهره گیری از تنوع فرهنگی
مهارت های اجتماعی
الف ) نفوذ گذاری
ب ) ارتباطات
د) رهبری
افراد با این قابلیت
ه) تسریع تغییر
ز) پیوند سازی
س) ظرفیت های گروهی
نتیجه گیری
تحقیقات انجام شده در باره هوش هیجانی
هفت گام آموزشی این جلسات
راهبردهای افزایش هوش هیجانی
تاریخچه
تعاریف هوش هیجانی
دانیل گولمن
جان مایر و پیتر سالوی
هوش هیجانی همدلی است
شیوه های فرزند پروری
روش شناسی
کاربرد هوش هیجانی
1 – هوش هیجانی و شناخت احساسات خود
2 – هوش هیجانی و کنترل احساست
3 – هوش هیجانی و شناخت احساسات دیگران
4 – هوش هیجانی و روابط اجتماعی
هوش عاطفی در تعلیم و تربیت
1 – خودآگاهی
2- خود نظم دهی
3- خود انگیختگی
4- همدلی
5- مهارتهای اجتماعی
1- توانایی های درون فرد ی
2- توانایی های بین فردی
3- توان سازگاری
4- مدیریت استرس
5 – خلق و خوی عمومی
ابعاد و معیارها و زیر معیارهای هوش هیجانی
اندازه گیری هوش هیجانی
چرا هوش هیجانی مهم است ؟
سازگاری
در چهار مقوله زیر تجلی می یابد
فصل سوم
روش تحقیق
تحقیق توصیفی
تحقیق پیمایشی – زمینه یابی
جامعه آماری
نمونه آماری
نمونه گیری
ابزاری گرد آوری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
پرسشنامه سازگاری
فصل پنجم
یافته ها
نمودار شماره 1 به جدول شماره 1 نشان می دهد که میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در سال 89 -88 از نظر کشیدگی و کجی نرمال است .
نمودار شماره 3 و داده های جدول شماره 1 نشان می دهد که میزان سازگاری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در سال 89 -88 از نظر کنتیجه گیری
پیشنهادها
محدودیتها
منابع
منابع ومأخذ:
1 - اکبرزاده، نسرین، «هوش هیجانی(دیدگاه سالوی و دیگران)»، انتشارات فارابی، 1383.
2 - امینی، فضل اله، «رهبری عاطفی»، گزیده مدیریت، اردیبهشت 1383، شماره 36، ص7-18.
3 - خائف الهی، احمدعلی. دوستار، محمد، «ابعاد هوش هیجانی»، مدیریت وتوسعه، 1382، شماره 18، ص52-62.
4 - گولمن، دانیل، «هوش عاطفی»، بلوچ حمیدرضا، تهران، انتشارات جیحون، 1379
5 - گولمن، دانیل، «ویژگیهای یک رهبر»، گزیده مدیریت، شریفیان ثانی، مریم، اردیبهشت 1383، شماره 36، ص62-72.
6 - گولمن، دانیل ، «رهبری اصیل: محرک پنهان عملکرد برتر»، گزیده مدیریت، اردیبهشت 1381، شماره 16، احمد پور، ص22-31.
7 -وثوقی کیا، الهام، «هوش هیجانی»، دانشگاه الزهراء، خرداد1383.
8- سیاروچی ، فورگاس و حایر . هوش عاطفی در زندگی روزمره ترجمه : اصغر نوری و حبیب الله نصیری .
9- جی دبلیئ گنزلر ... ( و دیگران ) ، روانشانسی اجتماعی تعلیم و تربیت ترجمه یوسف کریمی ( 1323 ) ( ویرایش 2 ) تهران موسسه ویرایش ، 1386 .
10 - جین گریوز تراویس برادبری ، هوش هیجانی ، مهارتها و آزمونها . ترجمه مهدی کنجی . ویراستار حمزة گنجی ، تهران : ساوالدن 1384 ، 269 ص : مصور ، جدول .
11- مارک ریویس ، آزمونهای هوش هیجانی . ترجمه مهدی کنجی . ویراستار حمزة گنجی ، تهران : 1384ساوالدن، پایگاه اینترنتی www . Iran . Doc .
Cherniss, Carry ,Ph.D., The" Business Case for Emotional Intelligence", Rutgers University, 2002, www.einconsortium.org
9- Ciarrochi, Joseph.Forgas, Joseph. D. Mayer, John," Emotional Intelligence in Everyday's Life", 2001, Philadelphia, PA: Psychology press
10- Dearborn, Katie, " Studies in EI Redefine our Approach to Leadership Development", Public Personnel Management, winter 2002, www.findarticles.com
11- Emotional Intelligence", "office of personnel Management", 2003, www.google.com
12- Goleman, Daniel. Boyatzis, Richard. Mckee, Annie, "Primal Leadership: The Hidden Driver Of Great Performance", Harvard Business Review, December 2001, 43-53
13- Goleman, Daniel. Emmerling, Robert, "Common Issues & Mistakes", October 2003, www.eiconsortium.org
14- Greaves, Dr. Jane ,Dr Brad berry ," Team Emotional Intelligence", 2003 www.talentsmart.com
15- Hein, Steve, "Importance of Emotions and scenes", 2004, www. eqi.org
پروژه بررسی هوش عاطفی دانشجویان پسر و دختر. doc