نهضت هنر نو (Art Nouveau ) نام سبکی در اروپا بود که ابتدا در هنرهای تزیینی مانند طراحی پارچه ،تولید کتاب و مبلمان از دهه 1880 آغاز گردید سپس این سبک در زمینه های دیگر هنرهای تزیینی همچون گرافیک ، نقاشی ، طراحی داخلی ، پیکر تراشی و حتی عکاسی ظهور نمود . در معماری این سبک از اوایل دهه 1890 آغاز و عمدتا تا سال 1910 ادامه داشت .
هنر نو نام مغازه ای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی ، وان دوولد ، انجام شده بود و در سال 1885 در پاریس گشایش یافت در این مغازه اشیاء مدرن و نو ظهور فروخته می شد نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته ، در پی ابداع و فرم های جدید بود .
این سبک در انگلستان به نام سبک مدرن ، در فرانسه به نام هنرنو و یا سبک گیومارد ، در آلمان به نام سبک جوان (jungedsti ) به لحاظ مجله ای به نام نشریه جوان که مبلغ این سبک در آلمان بود ، در ایتالیا به نام سبک آزاد (stile –Liberty ) در اسپانیا مدرنیسم (Modernismo ) و در اتریش سبک جدایی (Sezessionsti ) به دلیل جدایی معماران این سبک از معماران تاریخ گرا در اتریش خوانده می شد .
ویکتور ارتا:
ویکتور ارتا اولین معمار معروف این سبک تلقی میشود.
در خانه تاسل 93-1892 در بروکسل ارتا نه تنها ستون های آهنی را که طبقه دوم را نگه می داشتند به نمایش گذارد بلکه فرم آن را به صورت ساقه گیاهی در آورد که به انفجاری از پیچک های در هم فرو رفته در محل اتصال با عناصر سازه ای دیگر ختم می شد در راه پله این خانه هم عناصر ساختمان مانند نرده ، ستون ها ، پله ها ، لوستر ها و سطوح کف و دیوارها به صورت نرم و شاعرانه ای در حال حرکت و وزیدن هستند .
هکتور گیومارد:
هکتور گیومارد معمار نامی این سبک در فرانسه بود وی تحت تاثیر ارتا بود و در طرح ها ی وی تاثیر کا ر ها ی ارتا به خو بی مشاهده می شود . با ارزش ترین کار گیومارد در چارچوب این نهضت طراحی سردرهای ورودی متروی پاریس (1904-1899 ) است متروی پاریس در سال 1900 افتتاح شد وی در طرح های متنوع خود برای سردرهای مترو ، و آهن را به صورت هنری و نو ظهور با خطوط منحنی و خمیده در معرض دید اهالی پاریس قرار داد .
چارلز رنه مکنتاش:
چارلزرنه مکنناش در انگلستان معمار معروف این سبک تلقی می شود طرح وی برای مدرسه هنر گلاسکو در اسکاتلند که نمادی زیبا از سبک هنرنو است ، در سال 1897 برنده مسابقه اعلام شد اگر چه احجام و خطوط کلی ساختمان وی بر خلاف طرح های منحنی شکل ارتا و گیومارد ، بیشتر مستقیم و راست گوشه بود ، ولی جزییات اجرا شده بر روی نرده ها و بازشوهای ملهم از طرح های طبیعی و گیاهی بود مکنتاش علاوه طراح مبلمان و نقاش نیز بود .
اتو واگنر:
در اتریش طلایه دار این سبک اتو واگنر و دو تن از شاگردانش به نام های جوزف البریش و جوزف هافمان بودند با وجودی که سبک واگنر در ابتدا نئوکلاسیک بود ، ویدر سال 1894 در یک سخنرانی در آغاز سمت استادی خود در اکادمی وین ، خواستار روش جدیدی در معماری مستقل از گذشته شد وی در همین سخنرانی اعلام کرد : هر چیزی که عملکردی نیست ، زیبا نمی باشد ، فرم های این سه معمار به طرح های مکنتاش بیشتر شباهت دارد تا طرح های منحنی وار ارتا و گیومارد .
شامل 22 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت نهضت هنر نو