شلینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:70
فهرست و توضیحات:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش اول :
1-1 پیش گفتار ................................. 2
1-2 مقدمه ..................................... 3
1-3 بیان مسئله ................................ 4
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق ....................... 6
1-5 هدف ها ی پژوهش ............................ 7
1-6 سوالات پژوهش ............................... 8
1-7 پیشینه تحقیق .............................. 9
1-8 جامعه مورد بررسی .......................... 12
1-9 روش تحقیق ................................. 13
1-10 کلید واژگان .............................. 14
بخش دوم :
2-1 فرهنگ ..................................... 16
2-2 فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی ...... 18
2-3 خصوصیات فرهنگ ............................. 21
2-4 فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد ............. 23
2-5 فرهنگ پدیده ای فراگیر است ................. 23
2-6 فرهنگ امری مشترک است ...................... 23
2-7 فرهنگ یاد گرفتنی است ...................... 23
2-8 فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی ........... 24
2-9 سطح های فرهنگ ............................. 25
2-10 طبقه بندی فرهنگها ........................ 25
2-11 ابداع فرهنگ پذیری ........................ 26
2-12 فرهنگ پذیری .............................. 27
2-13 نوسازی مفهوم فرهنگ ....................... 28
2-14 عناصرمهم در فرهنگ پذیری .................. 29
2-15 روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری ........... 30
2-16 انواع فرهنگ پذیری ........................ 30
2-17 انواع فرهنگ پذیری از منظری دیگر ......... 32
2-18 آژانس های فرهنگ پذیری .................... 32
2-19 ماهیت رسانه .............................. 36
2-20 رسانه و فرهنگ پذیری ...................... 36
2-21 کارکردهای رسانه ها ...................... 37
2-22 رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی 38
2-23 طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه ........ 45
2-24 تلویزیون ................................. 45
2-25 ویژگی های تلویزیون ....................... 36
2-26 تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی .......... 46
2-27 تلویزیون از دید نظریه پردازان ............ 46
2-28 قدرت تلویزیون ............................ 48
2-29 کارکردهای مثبت تلویزیون .................. 49
2-30 جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان ............. 50
2-31 کارکردهای منفی تلویزیون .................. 51
2-32 نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی ............. 53
2-33 کودک کیست ................................ 54
2-34 ویژگی های کودک در دوره ابتدایی ........... 54
2-35 قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون ......... 56
2-36 ارتباط کودک و تلویزیون ................... 57
2-37 کودکان قربانیان تلویزیون ................. 58
2-38 چهارچوب نظری ............................. 59
....... نظریه فرهنگ و شخصیت .................. 59
....... نظریه کنش متقابل نمادین .............. 60
...... نظریه کارکردگرایی ..................... 61
بخش سوم :
3-1 مقدمه ..................................... 63
3-2 تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان 70
3-3 تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان ... 73
3-4 تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان 75
3-5 تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه ........... 79
3-6 تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان ........ 80
3-7 سوالات پرسیده شده از والدین ................ 81
3-8 مصاحبه با والدین .......................... 81
3-9 مصاحبه با مربیان .......................... 86
3-10 نتیجه گیری ............................... 87
فهرست منابع .................................. 91
چکیده انگلیسی
فهرست نمودارها
نمودار عنوان
نمودار شماره 1: نمودار سطح تحصیلات والدین ..... 66
نمودار شماره 2: حدود ساعات تماشای تلویزیون ... 67
نمودار شماره 3: اولیت تماشای برنامه های تلویزیون 68
نمودار شماره 4: علت تماشای تلویزون ...........
رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی، سعی میکنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی میشوند و در این رهگذر رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند منجر به شکاف نسلی و عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود. در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود تا جایی که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند . بر همین اساس با توجه به نقش تأثیر گذار رسانه، بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از 50 دانش آموز دختر اول و دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه 3 تهران مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود.
پایانامه تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده (مطالعه موردی محله خیابان دولت ، دانش آموزان اول و دوم ابتدایی )