دینامها
به منظور تأمین انرژی مورد نیاز موتور استارتر جهت سیستمهای جرقه و سوخت رسانی انژکتوری و همچنین به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) جهت کنترل تجهیزات الکترونیکی، سیستم روشنایی و نیز سیستمهای ایمنی و رفاهی خودرو، خودروهای موتوری نیازمند دینامی جهت تأمین مناسب منبع انرژی میباشند. این انرژی بایستی در تمامی زمانها در دسترس بوده و قابلیت استفاده و دسترسی در شب و روز را داشته باشد.
اصول طراحی دینام
اولویتهای زیر در رابطه با طراحی دینام از اهمیت خاصی برخوردار است:
• نوع خودرو و شرایط عملکردی مربوطه
• محدوده سرعت موتوری که دینام باید با آن مورد بهرهبرداری قرار گیرد
• ولتاژ باتری سیستم الکتریکی خودرو
• الزامات بارهایی که متصل خواهد شد (از نظر قدرت)
• بارهای محیطی وارده به دینام (گرما، آلودگی، رطوبت)
• عمر مفید استاندارد
• ابعاد و فضای نصب
الزاماتی که بایستی در دینام رعایت گردد با توجه به کاربرد و معیارهای ذکر شده فوق بسیار متغیر است. از لحاظ بازده اقتصادی نیز معیار با توجه به زمینه کاربرد تغییر مییابد. به همین علت طراحی دینامی که تمامی الزامات را رعایت نماید بسیار نامحتمل میباشد. زمینههای مختلف کاربرد و محدوده قدرتی اتومبیلها و موتورهای آنها باعث توسعه مدلهای پایهای شده است.
اصول کار دینام
تئوری القاء الکترومغناطیس
میدانید که هرگاه یک سیم هادی را در میدان مغناطیسی بهگونهای حرکت دهیم که خطوط قوای مغناطیسی را قطع نماید، نیروی محرکهای در آن القا میشود که میتوان آن را توسط یک میلیآمپر مشاهده نمود. در صورتیکه جهت حرکت هادی عوض شود، جهت جریان نیز عوض میشود که در این صورت انحراف عقربه نیز عوض میشود.
نکته 1: اگر سیم هادی به موازات خط قوا حرکت کند، هیچگونه نیروی محرکهای در آن ایجاد نمیشود که در این صورت عقربه آمپرمتر نیز هیچ حرکتی نخواهد کرد. به عبارتی میتوان گفت که نیروی محرکه القایی تولید شده با تعداد خطوط قوایی که توسط هادی قطع میشود، متناسب است.
نکته 2: هرگاه یک الکترون از یک سیم هادی در مسیر عمود بر جهت میدان مغناطیسی حرکت نماید، نیرویی بر آن وارد میشود که امتداد این نیرو به جهت حرکت هادی و نیز جهت میدان بستگی دارد.
نکته 3: جهت نیروی ایجاد شده طبق قانون دست چپ مشخص میشود به طوریکه هرگاه سه انگشت شست، سبابه و وسطی دست چپ را همانند سه محور عمود بر هم طوری بگیریم که شست در جهت حرکت و انگشت وسطی جهت میدان و انگشت سبابه، جهت نیروی محرکه القایی و جریان حاصل از آن را نشان میدهد.
اطلاعات الکتریکی و ابعاد
اندازه و ابعاد خودرو برای تعیین میزان بازده خروجی مورد نیاز دینام اهمیتی ندارد. مشخصات خروجی دینام مورد نظر تابعی است از تجهیزات الکتریکی نصب شده بر روی خودرو.
انتخاب دینام با توجه به شرایط زیر صورت میپذیرد:
• ولتاژ دینام (v 28/v 14)
• خروجی قدرت به عنوان تابعی از ولتاژ جریان در محدوده سرعت دوران موتور
• حداکثر جریان
• سرعتی که پس از آغاز به کار موتور و افزایش دور آن، دینام برای مرتبه اول شروع به تولید و تحویل جریان میکند.
با توجه به اطلاعات الکتریکی و ساختار الکتریکی، ابعاد دینام مشخص شده و اندازه، ابعاد مختلف دینام با حروف و افزایش ترتیب آن مشخص میگردد. یکی دیگر از مشخصات مهم و کاربردی سیستم مورد استفاده دینام یا روتور میباشد (همانند دینامهای نوع Claw – pole) که بعنوان یک دینام کم حجم با دیود کم حجم و روتوری که دارای قطب برآمدهای میباشد و یا بدون سیمپیچ میباشد. این مشخصات توسط اعداد یا حروف شناسایی میگردد. علاوه بر این انواع دینام با یک کد مشخص میشوند. سایر تغییرات نیز با توجه به نوع و نحوه نصب، شکل و ساختار پولی و اتصالات الکتریکی امکانپذیر خواهد بود.
انواع دینام
• دینامهای نوع Claw – pole با رینگهای کلکتور
• دینامهای یکپارچه دیودی LIT
• دینامهای یکپارچه استاندارد G1، K1 و N1
• دینامهای یکپارچه دیودی نوع T1
• دینامهای یکپارچه دیودی نوع DT1
• دینامهای یکپارچه نوع LIC
• دینامهای یکپارچه نوع B (LIC-B)
• دینامهای یکپارچه نوع E و P (LI-P و LI-E)
• دینامهای یکپارچه نوع X (LI-X)
• دینامهای دارای روتور بدون سیمپیچ و حلقههای کلکتور
• دینامهای یکپارچه دیودی نوع N3
• دینامهای یکپارچه خنکشونده توسط سیال و بدون سیمپیچ روتور (LIF)
• دینامهای حلقه کلکتوری قطب برجسته نوع U2
لیست قطعات بکار رفته شده (Part List)
1. بدنه
2. شافت
3. آرمیچر
4. بالشتک
5. کاسهنمد
6. قاب
7. بوش
8. پولی
9. قرقر
10. واشر
11. مهره
نقشه انفجاری دینام
شکل 1. نقشه انفجاری دینام
گامهای مونتاژ
1- شافت و آرمیچر را در یکدیگر جای میدهیم.
2- مجموعه حاصل را همراه با بالشتک در بدنه قرار میدهیم.
3- کاسه نمد و قاب را به وسیله سه پیچ به یکدیگر متصل کرده و روی شافت قرار میدهیم.
4- مجموعه کاسه نمد و قاب را توسط سه پیچ به بدنه متصل میکنیم.
5- بوش را بر روی شافت قرار میدهیم.
6- پولی را روی شافت قرار میدهیم.
7- قرقر را روی شافت قرار میدهیم.
8- واشر را روی شافت قرار داده و مهره را روی شافت میپیچانیم.
9- به وسیله ضربه چکش مجموعه حاصل را روی شافت محکم میکنیم.
نمودار مونتاژ دینام:
اصول اقتصادی حرکت در عملیات خط فرضی مونتاژ دینام
• استفاده از حرکت متقارن دست ها
• ایجاد فضای مناسب جهت نشستن کارگران روی میز و رعایت اصول آنتروپومتری
• رعایت اصول ارگونومیکی در محیط کار و میزکاری
• ایجاد محل ثابت برای کلیه ابزار و ایستگاه های کاری و در نظر گرفتن ترتیب و تقدم و تاخر در خط مونتاژ
• قرار گرفتن قطعات پیش مونتاژ در ناحیه نرمال دست ها
• استفاده از جیگ و فیکسچر در میز کاری
• رنگ کردن محیط کار و ایجاد شادابی و روحیه بیشتر در کارکنان
طراحی میز کاری
میز کاری را میتوان بهگونهای طراحی کرد که در سمت چپ اپراتور نقاله قرار گیرد بهطوریکه اپراتور بدون نیاز به خم شدن بتواند با دو دست دو بدنه اصلی دینام را از روی نقاله بردارد و روی دو فیکسچر که بر روی میز کار قرار گرفته است جای دهد. در بالای این میز کاری طبقهای قرار گرفته بهطوریکه این طبقه در ناحیه نرمال دستها میباشد و دو جعبه از شافتها روی آن قرار میدهیم. که اپراتور هنگام کار زمانی که بدنه اصلی را روی فیکسچر قرار داد بتواند با دو دست، دو شافت را بردارد و روی بدنه اصلی میگذارد.
شکل 2. طراحی ایستگاههای کاری
نمودار دست راست- دست چپ
عملیات: مونتاژ دینام
شماره قطعه: X شماره نقشه: Y تاریخ:
تهیه کننده: زرین کمال- نادمی – بشارتی
دست راست علامت دست چپ
1- برداشتن کاسه نمد
حرکت دادن دست به سمت کاسه نمد
گرفتن کاسه نمد
حرکت دادن کاسه نمد
Re Re
G G
M M 1- برداشتن قاب
حرکت دادن دست به سمت قاب
گرفتن قاب
حرکت دادن قاب
2- قرار دادن کاسه نمد روی قاب
قرار دادن و تنظیم
H P 2- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
M M 3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
4- برداشتن سه پیچ
حرکت دادن دست به سمت سه پیچ
گرفتن سه پیچ
حرکت دادن سه پیچ
تنظیم و قرار دادن
H Re
G
M
A 4- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
5- پیچاندن پیچ اول
دراز کردن دست به سمت پیچگوشتی
گرفتن پیچگوشتی
حرکت دادن پیچگوشتی
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
H Re G
M
P
U 5- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
6- پیچاندن پیچ دوم
حرکت دادن پیچگوشتی از پیچ 1 به پیچ 2
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
H M
P
U
6- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
7- پیچاندن پیچ سوم
حرکت دادن پیچگوشتی از پیچ 2 به پیچ 3
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
H M
P
U
7- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
8- گذاشتن پیچگوشتی
حرکت دادن پیچگوشتی
رها کردن پیچگوشتی
RI M
RI 8- گذاشتن قاب
رها کردن قاب
جدول 1. نمودار دست راست و چپ ایستگاه پبچ شدن کاسه نمد و قاب روی یکدیگر
دست راست
علامت دست چپ
1.برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام
Re Re
G G
M M
1.برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام
2.قراردادن دینام
قراردادن
P P 2. قراردادن دینام
قراردادن
3.برداشتن کارتن
دراز کردن دست به سمت کارتن
گرفتن کارتن
حرکت دادن کارتن
Re Re
G G
M M 3.گرفتن دینام
گرفتن
4.قراردادن کارتن
قراردادن
P H 4.نگهداشتن
نگهداشتن
5.برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام
Re Re
G G
M M 5.برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام
6.رها کردن
رهاکردن
U U 6.رها کردن
رهاکردن
جدول 2. نمودار دست راست و چپ ایستگاه بستهبندی
دست راست علامت دست چپ
1.برداشتن مهر تایید
درازکردن دست به سمت مهر
گرفتن مهر
حرکت دادن مهر
Re Re
G G
M M
1.برداشتن قطعه
درازکردن دست به سمت قطعه
گرفتن قطعه
حرکت دادن قطعه
2.انتخاب قطعه
انتخاب
G
SE 2.گرفتن قطعه
گرفتن
3.بازرسی
بازرسی
I H 3.نگهداشتن
نگهداشتن
4.تاخیر و انتظار
انتظار
UD RI 4.رها کردن
رها کردن
جدول 3. نمودار دست راست و چپ ایستگاه کنترل کیفیت
شرح RH TMU LH شرح
1 برداشتن کاسه نمد
حرکت دادن دست به سمت کاسه نمد
گرفتن کاسه نمد
حرکت دادن کاسه نمد
R10A
G1A
M12B
8.7
2
13.4
R10A
G1A
M12B 1 برداشتن قاب
حرکت دادن دست به سمت قاب
گرفتن قاب
حرکت دادن قاب
2- قرار دادن کاسه نمد روی قاب
قرار دادن و تنظیم
P3SE
43 2- نگهداشتن قاب
3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
T180M
14.8
T180M 3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
4- برداشتن سه پیچ
حرکت دادن دست به سمت سه پیچ
گرفتن سه پیچ
حرکت دادن سه پیچ
تنظیم و قرار دادن
R10C
G4C
M12B
P3NSE
12.9
12.9
13.4
47.8 4- نگهداشتن قاب
5- پیچاندن پیچ اول
دراز کردن دست به سمت پیچگوشتی
گرفتن پیچگوشتی
حرکت دادن پیچگوشتی
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
R10A
G1A
M12B
P3SE
ABP
8.7
2
13.4
43
16.2
6- پیچاندن پیچ دوم
حرکت دادن پیچگوشتی از پیچ 1 به پیچ 2
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
M1C
P3SE
APB
3.4
43
16.2
7- پیچاندن پیچ سوم
حرکت دادن پیچگوشتی از پیچ 2 به پیچ 3
قرار دادن پیچگوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
M1C
P3SE
ABP
3.4
43
16.2
8- گذاشتن پیچگوشتی
حرکت دادن پیچگوشتی
رها کردن پیچگوشتی
M10C
RL1
13.5
2
RL1 5- گذاشتن قاب
رها کردن قاب
0.235 دقیقه TMU 392.9 جمع کل
جدول 4. جدول زمانسنجی ایستگاه پیچ شدن کاسه نمد و قاب روی یکدیگر
زمانسنجی به کمک Basic Most
شرح روش انجام کار مدل ترتیب Fr TMU
1 گرفتن و جابجایی اجزاء از ظروف تا میز کار A P B A G B A
0 0 0 1 1 0 1 30
2 بلند کردن اجزاء 0 6 0 1 1 0 1 90
3 جابجایی اجزاء به سمت میز کار 0 1 0 1 2 0 1 42
A I X M G B A
4 بستن پیچ ها در محل اتصال 0 3 0 3 1 0 1 10
جمع 172
جدول 5. جدول زمانسنجی به کمک روش Basic Most
گزارش 3
مقدمه
در راستای عملیاتی کردن آموختههای درس ارزیابی کار و زمان، ما سه نفر پس از تکمیل یک گروه تحقیقاتی کار خود را بر روی پروژهای در رابطه با کمربند ایمنی خودرو آغاز نمودیم. کارخانه مد نظر ما، کارخانه ایمن خودرو شرق بود. مراحل تکمیل این پروژه طی 5 جلسه بازدید انجام گردید که دو جلسه ابتدایی آن مربوط به نمودارهای OPC، مونتاژ و تقدم و تأخر بود و سه جلسه دیگر مربوط به زمانسنجی خط مونتاژ. شایان به ذکر است که وجود واحد صنایع مستقل در این کارخانه مسیری هموارتر را برای ما فراهم نمود. پس از پایان یافتن مراحل بازدید و تکمیل اطلاعات مورد نیاز طی 6 جلسه درونگروهی اطلاعات بدست آمده سازماندهی و در قالب جداول و نمودارهای مورد نیاز فراهم آمده است که نتیجه حاصل در قالب این پروژه خدمت جنابعالی ارائه شده است. با امید به آنکه خواستههای مد نظر شما فراهم آمده باشد.
معرفی شرکت و تاریخچه آن
این شرکت تحت پوشش شرکت قطعات اتومبیل ایران با هدف تولید کمربند ایمنی به عنوان یکی از شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در اردیبهشت ماه سال 1376 تحت شماره 11875 به ثبت رسیده است و در کیلومتر 12 بزرگراه آسیایی مشهد واقع گردیده و دارای زمینی به وسعت بیش از 7000 متر مربع و حدود 2800 متر مربع زیربنا شامل قسمتهای سالن مونتاژ، قطعهسازی، قالبسازی، آزمایشگاه، انبار و واحدهای اداری، تولید، تضمین کیفیت، صنایع و بهرهوری، مهندسی، بازرگانی و مالی میباشد. این شرکت هماکنون بالغ بر 250 نفر پرسنل دارد.
شرکت ایمن خودرو با توجه به اهداف تعیین شده توسط هیئت مدیره ابتدا مونتاژ کمربند ایمنی پژو 405 را آغاز کرد و به تبع آن موفق به اخذ پروانه بهرهبرداری به شماره 35018 در مورخه 9/8/1377 گردید. پس از مطالعات انجام شده در این راستا، خط مونتاژ شرکت اتولیو فرانسه از کشور اسلوانی خریداری و ابتدا 18000 عدد کمربند پژو 405 به صورت CBU را از کشور تایوان وارد و پس از بستهبندی به سابکو ارسال نمود. سپس این روند را با ورود قطعات CKD کمربند پژو به میزان 30000 عدد از کشور تایوان و مونتاژ آن در سالهای 77- 76 ادامه داد. در آغاز سال 78 پروژه داخلی شدن قطعات شروع گردید و به روش مهندسی معکوس کلیه قطعات کمربند ایمنی با طراحی و ساخت ابزارهای مورد نظر به تولید داخل رسید. این شرکت در راستای سیستم ارتقای کیفیت در سال 78 موفق به اخذ گواهینامه ISO9002 از مؤسسه RWTUV ایران گردید.
که با اجرای این استاندارد بستر لازم جهت دریافت گواهینامههای کیفیتی برتر ایجاد و در سال 1380 موفق به دریافت گواهینامه تحقیق و توسعه (R&D) از وزارت صنایع و معادن گردید.
سایر دستاوردها:
دریافت گرید B از شرکت سابکو در سال 1381 (شرکت طراحی و مهندسی و تأمین قطعات خودرو)
دریافت گرید B از شرکت سازه گستر (تأمین کننده قطعات شرکت سایپا)
بهینهسازی آزمایشگاه شرکت با پیادهسازی سیستم کیفیت ISO/IEC17025
گواهینامه اکرودیته آزمایشگاه
اخذ استاندارد ملی برای تولید انواع کمربند ایمنی خودرو (1381)
اخذ گرید A از شرکت سابکو در سال 1383
گواهینامه ISO TS/16949 2002
در مهرماه 1381 مجوز کاربرد نشان استاندارد اجباری را از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان برای انواع کمربند ایمنی خودرو اخذ نموده و همچنین نائل به دریافت لوح تقدیر کنترل کیفیت برتر در سال 81 شد و به عنوان واحد نمونه استان در سال 82 از طرف مؤسسه استاندارد و تحقیقات برگزیده شد.
انواع محصولات تولیدی شرکت تاکنون:
کمربند ایمنی خودرو پژو 405
کمربند ایمنی خودرو RD
کمربند ایمنی خودرو پراید
کمربند ایمنی خودرو پژو 206
کمربند ایمنی خودرو پارس
کمربند ایمنی خودرو سمند
کمربند ایمنی خودرو پیکان
کمربند ایمنی خودرو دوو ماتیز
کمربند ایمنی خودرو سیلو
کمربند ایمنی خودرو سپند
کمربند ایمنی خودرو PK
کمربند ایمنی خودرو V6
کمربند ایمنی خودرو پاژن
کمربند ایمنی خودرو نیسان پیکاپ
کمربند ایمنی خودرو سرانزا
کمربند ایمنی خودرو تویوتا تک کابین
کمربند ایمنی خودرو تویوتا دو کابین
کمربند ایمنی اتوبوس
کمربند ایمنی دینامیک اتوبوس ولوو
کمربند استاتیک کامیون
ریل تنظیم کمربند ایمنی پژو
انتخاب محصول مناسب
در میان محصولات شرکت با توجه به آمار بالای تولید کمربند ایمنی خودرو پژو 405 مورد توجه قرار گرفت. این محصول شامل جمعکن جلو، جمعکن عقب، پریز جلو، پریز دوتایی عقب و استاتیک و پریز عقب میباشد. که ما به بررسی جمعکن جلو میپردازیم.
لیست ماشینآلات، تجهیزات و ابزارآلات
لیفتراک
کمپرسور
اسپارک
تراش
دستگاه فرز
سنگ مغناطیس
تزریق پلاستیک افقی
تزریق پلاستیک عمودی
گازگیر کشویی
خنککن قالبهای تزریق
برش کاوربادی (پنوماتیک)
پرس شش تن ضربهای
پرس هیدرولیک
پرس نصب استپ فلزی
پرس مونتاژ رولر و قرقره
پرس قاب فنرپیچ
پیچگوشتی پنوماتیک
پرس قاب استپ
برش تسمه دستی
برش تسمه اتومات
چرخخیاطی
تسمهکشی
تسمهکشی اتومات
پرس دکمه
کنترل زاویه دستی
کنترل زاویه اتومات
گریس پمپ
قیچی
کاتر
مهر
مهر کنترل نهایی
منگنه
تاریخزن کارتنها
واحد صنایع و برنامهریزی
کارشناس مهندسی صنایع و بهره وری
حضور مرتب در محل کار و برنامهریزی به منظور اجرای وظایف محموله
بررسی روشهای حملونقل جاری مواد و محصول، ابزار و وسایل کاری، ارائه پیشنهادات لازم به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت و روشهای موجود و پیشگیری از حمل و نقل های اضافی
تعیین وتدوین جداول توانایی عملی ، کار دستگاههـا وماشیـن آلات
تهیه وتنظیم آمار مربوط به کارکرد وتوقفات دستگاهها و ماشین آلات،کارکرد پرسنل و تولید نفر ساعت، زمان لازم جهت تولید یک واحد محصول وضایعات محصول به منظور تشخیص وتعیین انحراف از برنامه پیشبینی شده واستـانـداردهـای تعیین شده و بررسی علل وجودی آنها
بررسی ظرفیتهای تولیدی شرکت و امکانات موجود شامل ماشین آلات، نیروی انسانی، فضاهای تولید و منابع مالی و تطابق آنهـا بـا نیاز شرکت
انجام مطالعات کار وزمان سنجی، تجزیه و تحلیل و بهبود و بهسازی سیستمهـا و روشهـا در قـالب طرحهـا و گزارشات توجیهی
انجام مطالعات مربوط به افزایش بهرهوری و همکاری تهیه و تدوین روشهای اجرایی آن در مواعد تعیین شده و تلاش جهت بهبود مستمر روشها
انجام اقدامات لازم در جهت اجرای پروژههای توسعه شرکت به منظور افزایش ظرفیت تولید شرکت
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 31 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن خودرو شرق