لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه42
فهرست مطالب
(شیوه بازیگری با توجه به سیستم استانیسلاوسکی)
1- «رئالیست»[1] چیست؟
یک مکتب عینی و غیرشخصی[2]
قهرمانها و موضوع اثر رئالیستی[3]
صحنه سازی در رئالیسم و رومانتیسم[4]
گام اول (آشنایی با نقش از طریق خواندن نمایشنامه)
* اولین جلسة روخوانی نمایشنامه از دیدگاه استانیسلاوسکی
تأثیرات اولیه همانند بذر هستند.
نام رئالیسم[5] و قواعد مکتب آن را نخست «شانفلوری» در اولین نوشته های خود بتاریخ 1843 به میان آورد. در «مانیفست رئالیسم» چنین نوشت: «عنوان «رئالیست» به من نسبت داده میشود، همانطور که عنوان «رومانتیک» را به نویسندگان و شاعران سال1830 اطلاق می کنند.»
رئالیست و برون گرایی:
رئالیسم در درجة اول بصورت مشف و بیان واقعیتی می شود که رومانتیسم[6] یا توجهی به آن نداشت و یا آن را مسخ می کرد. در این دوران سلطة علم و فلسفه اثباتی[7] رمان نمی تواند وجود خود ار توجیه کند مگر با کنار گذاشتن وهم و خیال و توسل به مشاهده. فلوبر می گوید: «رمان باید همان روش علم را برای خود برگزیند.» و تن می گوید: «امروز از زرمان انتقاد و از انتقاد تا رمان فاصلة زیادی نیست. هر دو تحقیق و مطالعه ای در بارة انسان هستند.» همة آن چیزهایی که در رومانتیسم، چیزی غیرواقعی را جایگزین واقعیت می کرد: (از قبیل ماوراءالطبیعه، فانتزی، رؤیا، افسانه، جهان فرشتگان، جادو و اشباح) حق ورود به قلمرو رئالیسم ندارند.
البته توجه به سرزمین های دیگر و به زمان های دیگر (سفر در مکان و سفر در زمان) که از مشخصات رومانتیسم بود، هیچکدام از ادبیات رئالیستی حذف نشده اند. اما جای خیالبافی در بارة سرزمین های دوردست را سفر واقعی و مشاهدة آن سرزمین ها گرفته است: فلوبر پیش از نوشتن «سالامبو» به «تونس» سفر می کند و طبعاً چون سفر در داخل هر کشور آسانتر از سفر به کشورهای دوردست است
[1] - مکتبهای ادبی – رضا سید حسینی – ج 1- انتشارات نگاه صفحة 267
[2] - مکتبهای ادبی – رضا سید حسینی – ج 1 – انتشارات آگاه – صفحه 287
[3] - مکتبهای ادبی – رضا سید حسینی – ج 1- انتشارات نگاه – صفحة 288
[4] - مکتبهای ادبی – رضا سید حسینی – جلد 1 – انتشارات نگاه – صفحه 289
[5] - Realisme
[6] -Romantisme
[7] - Positivisme
تحقیق در مورد شیوه بازیگری با توجه به سیستم استانیسلاوسکی