عمومی تر ین تعریفی که می توان برای هیدرولیک ارائه داد " استفاده از مایع محدود برای انجام کار " است . امری که قدما خصوصا مصریان از زمان های دور در صدد انجام آن بودند .
اولین پمپ در این زمینه وسیله ای به نام مارپیچ ارشمیدس بود که لوله ای مارپیچ حول محوری چرخانده شده و مانند یک پمپ دستی عمل می کرد . در قرن هفده میلادی پاسکال دانشمند فرانسوی اصول هیدرولیک نوین را بنیان نهاد که همان قانون معروف پاسکال است .
انواع سیستم های هیدرولیک :
هیدرودینامیک : در این سیستم از سرعت مایعات ( انرژی جنبشی ) جهت انتقال انرژی استفاده می شود ،مانند توربین های آب .
هیدرواستاتیک : در این سیستم از فشار مایعات ( انرژی پتانسیل ) جهت انتقال انرژی استفاده می شود ،مانند جک های هیدرولیک .
اجزای سیستم هیدرولیک :
1 – تانک
2 – پمپ
3 – فیلتر
4- مصرف کننده ها
5 – شیر های کنترل
6 – لوله های رابط
7 – کولر
8 – انباره
وظیفه پمپ انرژی دادن به سیال است . ظرفیت پمپ مقدار روغنی است که در یک دور گردش شافت محرک پمپ ارسال می گردد که اگر در سرعت دورانی شافت ضرب شود ، دبی پمپ بدست می آید .
پمپ ها به دو نوع دبی ثابت و دبی متغیر تقسیم می شوند و از لحاظ ساختمانی به دو دسته گریز از مرکز و دورانی تقسیم می شوند .
پمپ های دورانی شامل پمپ های دنده ای ، پره ای و پیستونی می باشند . که در این سمینار به بررسی پمپ های پیستونی محوری می پردازم .
پمپ های پیستونی خود به دو دسته محور جک و ساچ پلیتی تقسیم می شوند . این پمپ ها شامل یک شافت ورودی محرک و یک صفحه به نام Swash plate ، پیستون ها و واحد روتور ( مجموعه سیلندر ) می باشند .
در پمپ های ساچ پلیتی ، ساچ پلیت روی شافت ثابت شده و باعث تبدیل حرکت دورانی ساچ پلیت به حرکت خطی پیستون ها می شود . بر اثر حرکت خطی پیستون داخل سیلندر ،عمل مکش و دهش صورت می گیرد .
در پمپ های پیستونی محور کج : مجموعه سیلندر ها نسبت به شافت محرک دارای زاویه می باشند و بر اثر گردش شافت مجموعه سیلندر و پیستون نیز به گردش در می آیند .
لازم به تذکر است که تعداد پیستون ها همواره فرد است که یکی از پیستون ها همواره در حالت خلاصی است و نیمی در حالت مکش نیمی در حالت دهش .
امروزه روش آنالیز روغن ماشین آلات یکی از روشهای موثر مراقبت وضیعت یا c.m است که برای کنترل قسمت های مهم ماشین نظیر موتور ، گیربکس ، سیستم هیدرولیک و بطور کلی قسمت هایی که درآن از روغن بعنوان روان کننده استفاده می شود بکار میرود . این روش از کارآیی بالایی برخوردار است ، بویژه برای ماشین آلات متحرک نظیر وسائط نقلیه سنگین جاده ای ، ماشین آلات عمرانی و تجهیزات نظامی چون تانکها ، چرخبالها و جنگنده ها بعنوان یک روش موثر شناخته شده است .
درواقع درروش آنالیز روغن ، از روانکار بعنوان یک منبع سرشار اطلاعات استفاده می شود . گردش روغن درداخل سیستم این امکان رابوجود می آورد تا آثار اتفاقات و یا تغییرات وضیعت سیستم به خارج از آن منتقل گردد . اطلاعات موجود درروغن باانجام آزمایشات مختلف که بر روی چند قطره ازآن صورت می پذیرد قابل استخراج می باشد . با مقایسه نتایج آزمایشات هر مرحله با مراحل قبل میتوان هرگونه تغییرات دروضیعت کار و سلامت دستگاه راشناسایی نمود .
الف ) راجع به خود روغن
مشخصات روغن مصرفی هر دستگاه بایستی دقیقا" منطبق با ویژگیهای روغن تعریف شده آن دستگاه باشد. روغن مصرفی توسط طراح دستگاه ، متناسب بابار ، دما و دیگر کاری دستگاه تعریف می شود . هر گونه تخطی درمشخصات روغن مصرفی منجر به خسارت تدریجی و نامحسوس و یا سریع و محسوس خواهد شد .
با آزمایش نمونه روغن ازمشخصات موردنظیر اطمینان حاصل خواهد شد . معمولا روغن مورد آزمایش بدلیل مسائلی نظیر موارد ذیل فاقد شرایط لازم جهت مصرف خواهد بود :
عدم وجود مواد افزودنی لازم
عدم تطبیق ویسکو زیته
آلودگی ( آب ، گرد و خاک –مواد دیگر )
مواد افزودنی ( additives )
معمولا روغن پایه که از نفت خام تهیه می شود فاقد ویژگیهای لازم جهت کار در دستگاه می باشد . به همین دلیل باتوجه به مورد مصرف روغن برای حصول به خواصی نظیر ضد زنگ ، ضد اکسید ، ضد کف و غیره موادی به روغن باید اضافه گردد که نوعا " بخش قابل توجهی ازقیمت تمام شده روغنهای تولیدی راتشکیل می دهد . عدم وجود مواد افزودنی مورد نظر درروغن مصرفی عمدتا " به دلیل ذیل می باشد :
شامل 19 صفحه word
دانلود تحقیق بررسی عملکرد پمپهای پیستونی محوری در مدارهای هیدرولیکی