گزارش کارآموزی مکانیک در پارس خودرو - سالن تولید بدنه خودروی پراید GTX 60ص
(1-1-1)مقدمه :
امروزه صنعت خودروسازی پس از نفت فراگیرترین و مؤثرترین صنعت کشور به شمار می آید این صنعت نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان از جایگاه ممتاز و قابل قبولی برخوردار است صنعت خودروسازی اصولاً با برخورداری از دو واقعیت غیر قابل انکار، یکی نیاز تمامی جوامع بشری با هر فرهنگ و آداب و رسوم و متعلق به هر سرزمین و دیار، و دیگری میزان اشتغالزایی آن به جهت گستردگی رشته مختلف صنعتی مرتبط با این محصول و الزام در بهره گیری از امکانات تولیدی هزاران کارگاه کوچک و بزرگ که در بخشهای گوناگون صنعتی مانند صنایع فلزی، شیمیایی، سلولزی، الکتریک- الکترونیک، نساجی، شیشه، لاستیک و غیره فعال بوده و در حقیقت هر گروه به سهم خود مسئولیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز، ساخت قطعات، تست و تضمین کیفیت و یا حتی حمل و نقل و تحویل حدود 9 تا 27 هزار قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را به عهده دارند تردیدی باقی نمی گذارد که صنعت خودرو به حق محرکه صنعتی اقتصاد هر کشور است و اگر خدمات پس از فروش، تعمیرگاههای مجاز و آزاد و بخصوص نقش خودروهای تجاری را به آنها اضافه کنیم اهمیت اقتصادی و اجتماعی موضوع فراتر نیز خواهد رفت. در کشور ما نیز پیشرفت های شایان ذکری در زمینه خودروسازی انجام گرفته البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که کشورهایی مانند کره نیز تقریباً همزمان با کشور ما به صحنه پر پیچ و خم بازار جهانی خورد پا گذاشتند اما پیشرفت و جایگاه کشورهای فوق در بازار جهانی هم اکنون قابل مقایسه با صنعت خودروی ایران نمی باشد البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که خودروساز داخلی ایران خودرو هم اکنون جزء200 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا می باشد آمارها نشان می دهد که 80% استفاده کنندگان خودرو که تعداد کل تولید در دنیا در حدود 60 میلیون دستگاه می باشد درکشورهای جهان اول قرار دارند و تنها 20% از تولید جهانی توسط کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به این آمار می توان ایران را یکی از بزرگان صبنعت خودرو در کشورهای در حال توسعه دانست.
(1-1-2)موقعیت شرکت :
شرکت پارس خودرو در کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج- تهران قرار دارد. از نظر عرضی شرکت پارس خودرو از جاده مخصوص شروع شده و تا جاده فتح ادامه می یابد. ساختمان مدیریت شرکت در قسمت شمالی شرکت قرار دارد و ساختمان به شکل آرم شرکت می باشد. هم اکنون در شرکت پارس خودرو 4 سالن سلف سرویس وجود داردکه هم اکنون جوابگوی کارکنان شرکت می باشد اما در سالنهای آینده با توجه به افزایش تعداد کارکنان شرکت نیاز به ساخت ساختمانهای سلف جدید محسوس می باشد.
در قسمت شمال شرقی شرکت ساختمان ایمنی و بهداشت می باشد که دارای دو آمبولانس و تجهیزات نسبتاً مطلوبی است و حتی وسایل دندانپزشکی نیز در بهداری موجود می باشدک معمولاً حوادثی در سالنهای مختلف به وقوع می پیونددکه توسط بهداری معالجات اولیه انجام می شود. در قسمت جنوبی ساختمان بهداری ساختمان بهداری ساختمان آموزش و کتابخانه قرار دارد و به ترتیب به سمت جنوب شرکت سالن کنترل کیفیت، کتابخانه مهندسی، انبار قطعات یدکی، سالن تولید بدنه خودروهای پراید، پی کی، سرانزا و رونیز قرار دارد.
در سمت راست مجموعه هایی که بیان شد انبار خودروهای تولیدی قرار دارد و در قسمت آخر هم پارکینگ شرکت قرار دارد.
در قسمت شمالی شرکت قسمت مدیریت قرار دارد درکنار ساختمان مدیریت ساختمان امور اداری دایر گردیده یکی از ساختمانهای سلف سرویس نیز در این مکان ساخته شده از این قسمت نیز وقتی به سمت جنوب شرکت پیشروی می کنیم به ساختمانهای مونتاژ خودروهای دو دیفرانسیل و بعد از آن به سالن مونتاژ خودروهای تک دیفرانسیل می رسیم بعد از این سالنها به یک سوله بزرگ در حال ساخت می رسیم که در آینده کار تولید خودروی L90 در این سالن انجام می گیرد و جنوبی ترین قسمت به انبار ضایعات بر می خوریم.
در قسمت شمالغربی شرکت ورودی اصلی قرار دارد ک ساختمان با نمای سبز رنگ می باشد. در این قسمت وقتی به سمت جنوب پیش می رویم انبار خودروهای تولیدی قرار دارد بعد از این قسمت نوبت به ساختمان حراست و آتش نشانی می رسد که در یک ساختمان ابقا شده اند، بعد از آن سالن رنگ شرکت می باشد و در قسمت غربی سالن رنگ نیز نیروگاه قرار دارد.
پیشگفتار.1
مقدمه.4
موقعیت شرکت6
تاریخچه شرکت8
خودروهای تولیدی شرکت10
خودروهایی که در گذشته تولید شده10
تولیدات فعلی شرکت.14
تولیدات آینده شرکت17
سالن اصلی تولید بدنه.19
خط تولید پرایدGTX.22
پانل های کنترل25
تئوری کار در سالن تولید بدنه.27
دستگاههای جوشCO236
دستگاه جوش آرگون38
کاربردهای سیلر43
پمپ سیلر45
سالن رنگ.47
جداول رنگ آمیزی56
ایمنی و بهداشت57
جلوگیری از انفجار و اشتعال.58
بهینه سازی در تولید بدنه61
نتیجه گیری.72
خلاصه فعالیت های انجام گرفته :
گزارش فوق در مدت تقریباً 40 روز در شرکت پارس خودرو تدوین گردیده است در این مدت از چندین سالن دیدن بعمل آوردم و با طرز کار دستگاههای صنعتی مختلف آشنا شدم و همچنین آزمایشی در مورد بهینه سازی انجام گرفت.
اولین سالنی که مورد بازدید قرار گرفت سالن تولید بدنه خودروی پراید GTX بودکه در آن دستگاههای متنوعی مانند پمپ های سیلرزنی و دستگاههای جوش مختلف کابرد داشت. سالن دومی که در آن فعالیت داشتم سالن مخصوص رنگ بود که سالن بسیار پیشرفته و با کارایی بالا نشان می داد.
در سالن مربوطه به سالن بدنه آزمایشی توسط اینجانب انجام گرفت که درآن به وسیله پانل اصلی تعداد تولید و سهم هر بخش در سرعت تولید بدنه ها را ثبت نمودم که می توان به وسیله نتایج حاصل از آن می توان به سرعت تولید بدنه افزود.
گزارش کارآموزی مکانیک در پارس خودرو