تجربیات و روش های نوین تدریس دبیر فیزیک دبیرستان
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:56
قیمت:3500 تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
فهرست
عنوان...............................................................................................صفحه
مقدمه...................................................................................................3
چکیده..................................................................................................4
مورد مطالعه............................................................................................5
اهمیت و ضرورت مسئله................................................................................6
نحوه ی شناخت مسئله..................................................................................7
پرسشنامه محتوی درس و مواد آموزشی............................................................13
پرسش نامه کلاس برای درس فیزیک................................................................18
پرسش نامه بهسازی کلاس برای درس فیزیک.......................................................19
آمار پرسش نامه بهسازی درس فیزیک...............................................................20
پرسش نامه مشاوره...................................................................................23
اقدام و اجرای راه حل های پیشنهادی..............................................................32
روش ابداعی جدید..................................................................................32
وظایف گروهها.......................................................................................33
وظایف گروه ارائه کننده کار در کلاس.............................................................34
وظایف سایر دانش آموزان..........................................................................35
وظایف معلم..........................................................................................35
نتایج حاصل از اجرای روش جدید..................................................................37
تجارب معلم فیزیک در راستای توسعه حرفه ای.....................................................39
نقد و بررسی فیزیک دبیرستان......................................................................43
اصول حاکم بر سازماندهی محتوا...................................................................44
اعضای شورای برنامه ریزی گروه درسی فیزیک در سال تحصیلی 87-86 .....................46
تغییرات در کتاب های درسی فیزیک دوره دبیرستان برای سال تحصیلی 87-86 ..............47
نقد و بررسی کتاب فیزیک(1) سال اول دبیرستان..................................................48
پیشنهاد ها.............................................................................................50
بیان محدودیتها و موانع..............................................................................51
پیشنهادات کلی.......................................................................................52
فهرست منابع.........................................................................................53
مقدمه :
در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله معلم تحقق می یابد .
روشهای آموزش ، محتوای دروس موضوعهای علمی ، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله معلم به دانش آموز منتقل می شود . و از این رو در هر تحول آموزشی معلم از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است. بنـابراین می توان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع ، نیازمند وجود معلمانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنه ی آموزشی را رها کنند و در یک کلام می توان گفت :
معلمان ، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاو ی ، تفکر ، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست . معلم پژوهشگر معلمی است که مشکلات کلاس خود را مشاهده کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید . بنده نیز با مشاهده ی وجود مشکل در کلاس درسی خودم [ کلاس فیزیک سال دوم ریاضی ] در پی حل آن برآمدم . چرا که در کلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس می شد . [ البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش اموزان در نیم ساعت اول گوش می کردند و سپس خسته می شدند و با توجه به حجم زیادی که کتاب فیزیک سال دوم دارد این نحوه برای من معظل شده بود . این گزارش درباره ی نحوه ی مقابله با این مشکل است . امید است با ادامه ی این روش ها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم .
تجربیات و روش های نوین تدریس دبیر فیزیک دبیرستان